تجهیزات مورد نیاز توله سگ ها و سگ های بالغ خانگی

تجهیزات مورد نیاز توله سگ ها و سگ های بالغ خانگی

مراقبت از سگ ها

تجهیزات مورد نیاز توله سگ ها و سگ های بالغ خانگی

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

قبل از آوردن یک توله سگ به خانه ما نیاز داریم یک سری تجهیزات و لوازم ضروری را تهیه کنیم. در زیر، وسایل اولیه مورد نیاز توله سگ ها آورده شده که اطمینان حاصل کنیم عضو جدید خانواده احساس راحتی و آرامش دارد.


جای خواب

توله سگتان قطعاً به یک جای خواب راحت نیاز دارد، مطمئن شوید که جای خواب به اندازه کافی بزرگ باشد تا سگتان به راحتی در آن دراز بکشد و با رشد توله سگ، زود برای او کوچک نشود.

انواع مختلفی از جای خواب و تخت برای توله سگ شما وجود دارد. بیشتر توله سگ ها دوست دارند روی یک تشک خوب بخزند. جای خواب می تواند یک تکه پوست گوسفند مصنوعی و یا یک تشک باشد که در عین بهداشتی بودن، در ماشین لباسشویی به راحتی شسته شود، ضد آلرژی باشد و در مقابل جویدن حیوان مقاوم باشد.

برای سگ های بزرگ از جای خواب یا تشک نرم استفاده کنید تا از فشار وزن به سگ های بزرگ جلوگیری کند. از تشک رختخواب، دو عدد خریداری نمایید تا در هنگام شستشو و خشک کردن اولی از دیگری استفاده نمایید.

ظرف های مخصوص غذا و آب

برای آب و غذای سگ از ظرف های مجزا استفاده کنید. اگر سگتان قدش بلند است ظرف ها باید در ارتفاع  بالاتری از سطح زمین قرار بگیرند. آب تمیز و تازه همیشه در دسترس او قرار داشته باشد.

جعبه تخت خواب مخصوص توله سگ، پارک بازی و نرده محافظ

برخی از سگ ها از داشتن یک “جعبه تختخواب محافظ دار توله سگ” لذت می برند. بیشتر صاحبین سگ ها برای محافظت از توله سگ ها در هنگام تنهایی و جلوگیری از آسیب رساندن به خود این ابزار را بسیار مفید می دانند و آن را به قرار دادن سگ کوچولو در پارک بازی یا یک باکس حمل بیشتر ترجیح می دهند.

جعبه تختخواب محافظ دار توله سگ
جعبه تختخواب محافظ دار توله سگ

در هنگام سفارش جعبه تخت خواب برای سگتان سایز بزرگتر تهیه نمایید تا سگتان به راحتی بتواند در آن بخوابد یا بعد از بزرگ شدن بتواند به راحتی در آن بایستد. مطمئن شوید که توری صفحات محافظ به اندازه ای بزرگ نباشد که دهان سگ داخل آن گیر کند. یک رختخواب داخل جعبه گذاشته و چند اسباب بازی را در انتهای جعبه قرار دهید تا سگتان داخل جعبه رفته و با اسباب بازی ها بازی کند.

در صورتی که سگتان در مکانی دیگر خوابید، او را به آرامی به رختخواب داخل جعبه منتقل کنید.

شما کم کم می توانید زمان ماندن توله سگ در داخل جعبه را طولانی تر کنید و در ابتدا این در حالی است که شما کنار او در داخل اتاق حضور دارید.

مطمئن شوید که سگتان به تازگی آب و غذا خورده و دستشویی رفته است و سپس داخل جعبه هدایتش کنید و در طول روز بیش از چند ساعت سگتان را در داخل جعبه اش رها نکنید.

هیچگاه از جعبه به عنوان  محدوده تنبیه و جریمه استفاده نکنید زیرا توله سگتان از این کار متنفر است. همیشه قبل از قرار دادن سگ داخل جعبه قلاده را از سگ باز کنید زیرا احتمال گیر کردن قلاده به جعبه وجود دارد.

تا زمانی که سگتان داخل جعبه احساس آرامش نمی کند در جعبه را نبندید، اما پس از عادت کردن و احساس آرامش  و در هنگام خوابیدن توله سگ درب جعبه را ببندید. بعد از بیدارشدن او می توانید درب جعبه را باز کنید.

اگر سگتان داخل جعبه تختخواب کار خرابی کرد باید سریعاً آن را تمیز کنید، زیرا توله سگتان دیگر دوست ندارد که داخل جعبه باشد.

طیف گسترده ای از جعبه های تخت خواب را می توانید به صورت آنلاین تهیه نمایید.

تن پوش و لباس

بعضی از سگ ها با موهای کوتاه یا سگ هایی که تازه موهایشان را کوتاه کرده اند احساس سرما می کنند بنابراین می توانید برای او از یک بلوز یا تن پوش در هنگام پیاده روی استفاده کنید. برخی از توله سگ هایی که موهای بلندتری دارند می توانند از لباس به عنوان محافظ استفاده کنند تا تمیز بمانند و در هوای زمستانی و بارانی خیس نشوند.

بهتر است لباسی انتخاب کنید که با جثه سگتان تناسب داشته و سگتان نیز با لباس کاملا احساس راحتی داشته باشد و آن را دوست بدارد. همچنین، هیچگاه داخل خانه لباس تن توله سگتان نکنید.

قلاده

سعی کنید همواره از قلاده ای استفاده کنید که براساس نژاد، جثه و سن توله سگتان انتخاب شده است. توله سگ ها خیلی سریع رشد می کنند و این قلاده ها باید از نظر تنگی و سفتی هر روزه چک شوند. این قلاده ها نباید خیلی شل باشند که روی سر توله سگتان سر بخورند و همچنین آنقدری هم سفت نباشند که نتوان دو انگشت در زیر آن فرو کرد.

سه نوع قلاده برای سگ ها موجود است. قلاده گردنی، کتفی و کمری. استفاده از قلاده های کتفی و کمری در سگ هایی که خیلی بند قلاده را می کشند و امکان آسیب به گردن وجود دارد پیشنهاد می شود.

کمربند مراقبتی مخصوص خودرو، باکس حمل یا حفاظ خودرو

در هنگام مسافرت و حمل و نقل با ماشین یا برای سگ کمربند مراقبتی مخصوص ماشین را می بندند یا او را داخل یک باکس حمل و نقل قرار می دهند یا او را قسمت پشت ماشین که با حفاظ خودرو بسته شده است قرار می دهند. یک باکس مخصوص حمل، فضای خصوصی سگ را فراهم می کند و بدین صورت ایمنی و راحتی وی نیز تامین می شود.

در ابتدا سگتان را به مسافرت های خیلی کوتاه با ماشین عادت دهید. بهترین زمان این کار وقتی است که سگتان آنقدر خسته است که بتواند داخل ماشین خوابش ببرد. اگر توله سگ شما در ماشین حالت تهوع می گیرد سعی کنید باکس حمل او را در صندلی پشت ماشین قرار دهید زیرا این قسمت نسبت به تکان های بیش از حد ماشین در امان است.

اگر فضای کافی برای بردن یک باکس را ندارید، کمربند مراقبتی خودرو و حفاظ خودرو گزینه های مناسبی هستند تا مطمئن شوید سگتان در مکان امنی قرار گرفته است.

حفاظ خودرو برای سگ
حفاظ خودرو برای سگ ها

پلاک شناسایی (تگ هویت)

براساس مقررات قانون (کنترل نظم سگ ها ۱۹۹۲) شما ملزم هستید که نام و آدرس صاحب سگ را بر روی قلاده یا یک پلاک گردنی یا تگ متصل به قلاده بنویسید. همچنین می توانید از یک میکروچیپ استفاده نمایید. انجام این کار برای مواقع گم شدن سگ ضروری است.

پلاک شناسایی سگ
پلاک شناسایی سگ ها

در کشور انگلیس، در صورت عدم داشتن تگ شناسایی سگ، صاحب او تا ۵۰۰۰ پوند جریمه خواهد شد. همچنین می توانید شماره تلفن خویش را روی تگ شناسایی بنویسید اما نیازی نیست که اسم سگتان را نیز قید نمایید.

بند قلاده

بند قلاده ای انتخاب فرمایید که برای اندازه، نژاد و وزن سگ شما مناسب باشد- نه خیلی بلند، نه خیلی کوتاه و نه خیلی سنگین. یک بند قلاده خوب هم قوی است و هم راحت. داشتن بند قلاده های زنجیری می تواند برای صاحب سگ خیلی سنگین و دردناک باشد، اما در برخی موارد که توله سگ بند قلاده را گاز می گیرد و پاره می کند می تواند استفاده شود.

بند قلاده های نایلونی بسیار قوی هستند ولی می توانند در صورت کشیدن بیش از حد سگ به دست شما آسیب وارد کنند. بندهای قلاده دستگیره دار، جمع شونده و ترمز دار بهترین گزینه هستند.

بند 5 متری نواری قلاده فلکسی مدل نئون تا 50 کیلوگرم
بند قلاده جمع شونده و ترمزدار

هر بند قلاده ای که تهیه می کنید، مطمئن شوید که به حلقه فلزی نگهدارنده قلاده متصل شود- نه به خود قلاده و نه به  حلقه ای که تگ شناسایی توله سگ به آن متصل است.  برخی از این قلاده ها باعث فشار بیشتر به سگ ها می شوند و سگ ها نیز از این ابزار خوششان نمی آید. بنابراین، سعی کنید که از قلاده ای استفاده کنید که سگتان با آن راحت است. باید به سگتان زمان بیشتری بدهید تا به این ابزار عادت کند. اگر از همان اول توله سگتان را درست آموزش دهید، توله سگتان دیگر بند قلاده را نخواهد کشید.

اسباب بازی

بهتر است که سگتان برای بازی کردن اسباب بازی های جالب و مناسبی داشته باشد در غیراین صورت سگتان به جای اسباب بازی ها، اسباب منزل را گاز خواهد زد. اسباب بازی های جویدنی نوعی محرک روانی محسوب شده و دندان سگتان را نیز تمیز نگه می دارند و بدین صورت فک سگ نیز به حرکت و تمرین وا داشته می شود.

در انتخاب اسباب بازی برای توله سگ ها بسیار دقت کنید. اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که امکان پریدن در گلو و خفگی نداشته باشند. همچنین برخی اسباب بازی ها زود له می شوند و از هم می پاشند.

به خاطر داشته باشید که اندازه توله سگ و اندازه اسباب بازی جویدنی که خریداری می کنید خیلی مهم است. اگر اسباب بازی جویدنی خیلی کوچک است بعد از یک مدت جویدن، دیگر ریسک نکرده و این اسباب بازی را دور بیندازید.  

همچنین می توانید از اسباب بازی هایی استفاده کنید بتوانید با سگ تان بازی کنید. این اسباب بازی ها شامل توپ، طناب، توپ روی طناب و فریزبی هستند که بتوانید از بازی کردن با توله سگتان لذت ببرید.

به سگتان اجازه ندهید که با تکه های چوب یا توپ گلف یا اسکواش بازی کند. این وسایل به راحتی در گلوی حیوان گیر کرده و منجر به آسیب و یا مرگ حیوان خواهد شد.

کیسه جمع آوری مدفوع سگ

طبق قانون (قانون محله و محیط تمیز ۲۰۰۵) باید مدفوع سگتان را در فضای بیرون، جمع کنید و داخل یک کیسه بگذارید و در سطل زباله مناسب بیندازید. بنابراین در هنگام بیرون رفتن با سگتان به تعداد زیادی کیسه مخصوص جمع آوری مدفوع، کیسه ساندویچ یا پلاستیک های استفاده شده همراه داشته باشید.

وسایل آرایشی بهداشتی

سگ ها به طور منظم نیاز به شانه زدن، اصلاح و پیرایش موها دارند.

سگ های با موهای کوتاه باید همیشه موهای شان برس کشیده شود. به خصوص، در زمان رشد موهای جدید و ریزش موهای قبلی و همچنین بعد برگشتن به خانه، این امکان وجود دارد که همه چیز به موها بچسبد! از یک شانه با دندانه پلاستیکی یا یک برس مخصوص موی کوتاه استفاده کنید تا پوست سگ ماساژ داده شده، موهای با ریشه ضعیف بریزند و تکه های چسبیده به موهای او جدا شوند.

نژاد سگ هایی با موهای متوسط تا بلند یا موهای ضخیم، به برس های ضد گره نیاز دارند تا موهایشان هر روزه به راحتی شانه شود و گره ها باز شود.

همچنین نقاطی هستند که نیاز به توجه بیشتری برای اصلاح و نظافت دارند مانند پشت گوش ها، بین پنجه ها، کف دست و پاها، زیر بغل، پشت پاها و اطراف دم. برخی از سگ ها باید موهای سبیل یا موی اطراف چشمشان نیز مرتب کوتاه و تمیز شوند.

اگر دوست دارید پز توله سگ تان را به دیگران بدهید و یا در مسابقات نمایش سگ ها شرکت کنید شاید لازم باشد پوشش او را به طور خاصی اصلاح کنید. از یک قیچی با انتهای گرد و کلیپس برای اینکار استفاده کنید تا صدمه ای به سگتان وارد نیاید و اگر سگتان نمی تواند آرام بایستد از یک نفر برای این کار کمک بگیرید.

همچنین می توانید یک آرایشگر ماهر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. دامپزشک شما، مسئول باشگاه سگ ها و پرورش دهنده های سگ می توانند بهترین آرایشگرهای سگ را به شما معرفی کنند.

همیشه موهای سگتان را به آرامی و ملایمت شانه کنید. در جلسات خیلی کوتاه، به آرامی مفهوم آرایش و پیرایش را به سگتان آموزش دهید. اگر توله سگتان سعی می کند که برس را گاز بزند، از یک تلخ کننده یا مانع برای اینکار استفاده کنید تا یاد بگیرد آرام بنشیند و به شانه دست نزند.

ناخن برخی سگ ها را باید به طور منظم کوتاه کرد. اگر سگتان دارای پنجه های خاصی است (همچون انگشت کوچک در قسمت داخلی مچ ها) باید این بخش را به طور منظم بررسی نمایید زیرا اغلب این عضو بدن به صورت دایره ای رشد کرده و داخل گوشت می رود.

کوتاه کردن ناخن سگ ها روش خاصی دارد و نیاز یادگیری دارد. البته شاید خودتان به مرور یاد بگیرید که چطور ناخن ها را کوتاه کنید. در ابتدا می توانید از دامپزشک یا آرایشگر بخواهید که این کار را برای شما انجام دهند.

به خصوص، سگ هایی با موهای سفید یا کم پشت بیشتر نسبت به بقیه سگ ها در معرض آفتاب سوختگی قرار می گیرند. بنابراین برای قسمت هایی که در معرض آفتاب سوختگی هستند مانند گوش ها و نواحی با پوشش کم پشت از یک کرم ضد آفتاب با SPF بالا در روزهای گرم آفتابی استفاده کنید.


شامپو سگ ها

سگ ها نیاز دارند که هر چند ماه یک بار حمام کنند مگر اینکه تازه شنا کرده باشند یا اینکه داخل چیز بدبو غلت زده باشند. در هنگام حمام کردن توله سگ از یک شامپوی مخصوص سگ  استفاده نمایید و اگر داخل وان او را حمام می کنید یک پادری پلاستیکی زیر پای او بگذارید تا به راحتی سر نخورد.

خشک کردن توله سگ با حوله مهم است. بدین صورت عادت می کند وقتی خیس است یا خیس از یک پیاده روی به خانه بر می گردد، ابتدا او را با حوله خشک کنند.

مسواک و خمیردندان مخصوص سگ ها

بیماری های لثه و دندان بیشتر در میان سگ های میانسال دیده می شود و می تواند منجر به برخی بیماری ها در سگ ها شود. از خمیر دندان مخصوص سگ ها استفاده نمایید که طعم های دوست داشتنی برای سگ ها دارند و مانند خمیر دندان انسان ها کف نمی کنند.

ست مسواک و خمیر دندان سگ با دو مسواک انگشتی 3
مسواک انگشتی

همچنین برخی ست مسواک ها مخصوص سگ دارای مسواک انگشتی می باشند که برای مسواک زدن دندان ها و لثه های توله سگ مناسب است. بهتر است سگ خود را از تولگی به مسواک زدن عادت دهید.

منبع:  The Kennel Club UK

1 دیدگاه برای “تجهیزات مورد نیاز توله سگ ها و سگ های بالغ خانگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *