۱۰ حقیقت جالب درباره بچه گربه های تازه متولد شده

بچه گربه تازه متولد شده

۱۰ حقیقت جالب درباره بچه گربه های تازه متولد شده

نوشته: عالی سمیگران

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

بچه گربه ها از لحظه ای که متولد می شوند، نیاز به زندگی اجتماعی و رشد همراه گربه ها دارند. در اینجا ۱۰ حقیقت جالب در مورد بچه گربه های تازه متولد شده از زبان متخصصان دامپزشکی اشاره شده است.

وزن آنها درزمان تولد بین ۸۵ تا ۱۲۰ گرم است

دکتر ایمی سیمپسون، مدیر دامپزشکی بیمارستان VCA در فیلادلفیا می گوید: بچه گربه ها هر هفته حدود ۱۲۰ گرم افزایش وزن دارند و این بدان معناست که تا سن ۴ هفتگی باید حدودا نیم کیلوگرم بر وزن آنها افزوده شود. همچنین وی براین باورست که: ” بچه گربه ها تا سن ۶ ماهگی، باید ماهانه در حدود نیم کیلوگرم وزن بگیرند.

وزن بچه گربه ترازو

شیرمادربرای تقویت سیستم ایمنی بدن

دکتر سیمپسون توضیح می دهد که در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از تولد، بچه گربه ها از شیرملکه (گربه مادر) تغذیه می شوند، این  شیر سرشاراز آنتی بادی های بالقوه برای مبارزه با بیماریهای مختلف است. “بدون شیرمادر، بچه گربه ها سیستم ایمنی سالمی نخواهند داشت و بیشتر در معرض عفونت قرار می گیرند.

اگر بچه گربه های تازه متولد شده نتوانند از شیرمادر تغذیه کنند، می توان برای تقویت سیستم ایمنی از تزریق زیر جلدی سرم جدا شده از یک گربه بالغ سالم واکسینه شده استفاده کرد. وی همچنین افزود: بند ناف بچه گربه بعد از سه روز یا بیشتر می افتد.

آنها نمی توانند حرارت بدن خویش را تنظیم کنند

سیمپسون می گوید: برای دو تا چهار هفته اول  تولد، بچه گربه ها نیاز به یک منبع حرارت ، مانند یک پد گرم برای حیوانات خانگی دارند. به گفته او، دمای مناسب ایده آل برای بچه گربه های تازه متولد شده ۳۲٫۲ درجه سانتیگراد و رطوبت ۵۵ تا ۶۵ درصد است.

در صورت استفاده از منبع گرمایی، به منظور جلوگیری از افزایش درجه حرارت بدن بچه گربه ها باید آنها فضای کافی برای خزیدن در اختیار داشته باشند.

بچه گربه خوابیده

آنها نابینا و ناشنوا  متولد می شوند

طبق نظر سیمپسون، بچه گربه ها با چشمان بسته و کانال های گوشی بسته به دنیا می آیند. چشمان آنها حدود ۷ تا ۱۴ روز بعد از تولد باز می شود و کانال های گوش آنها بین ۱۰ تا ۱۴ روز بعد باز می شود. او اضافه می کند که همه بچه گربه ها با چشم آبی متولد می شوند. قبل از ۸ هفتگی، رنگ واقعی عنبیه نمایان می شود.

آنها باید هر دو تا سه ساعت غذا بخورند

دکتر رنه روچینسکی، متخصص گربه ها در بیمارستان دامپزشکی میداتلانتیک در کویینزتاون، مریلند گوشزد می نماید که بچه گربه هایی که غذای کافی نمی خورند قند خون پایین دارند و این مسئله جان آنها را به خطر می اندازد. او می گوید: هیپوگلیسمی (قند خون پایین) نگرانی عمده برای بچه گربه ها است، به ویژه اینکه اگر آنها مادر خویش را نیز از دست داده باشند.

سیمپسون می گوید اگر شما به بچه گربه های خود شیشه شیربدهید، باید آنها به شکم بخوابند-نه به پشت- تا بتوان موقعیتی شبیه تغذیه با شیرمادر را شبیه سازی نمود و بدین صورت خطر آسپیراسیون(ورود مایع به ریه) کاهش می یابد. حدود سه تا چهار هفتگی، بچه گربه ها شروع به خوردن مواد غذایی جامد می کنند.

شیر دادن بچه گربه
طرز صحیح شیردادن به بچه گربه

آنها نمی توانند به تنهایی به دستشویی بروند

سیمپسون می گوید: بچه گربه ها باید برای اجابت مزاج تحریک شوند. در طبیعت، این کار توسط گربه ملکه با لیس زدن پشت بچه گربه صورت می گیرد. اگر ملکه (گربه مادر) وجود نداشته باشد، می توانید این قسمت از بدن بچه گربه را به آرامی با یک پنبه گرم و مرطوب تحریک کنید.

دندانهای بچه گربه حوالی سه هفتگی کم کم ظاهر می شوند

ریشه دندان شیری بچه گربه ها  حدود سه هفتگی شروع به جوانه زدن می نماید. در ۱۴ هفتگی، بچه گربه ها دندان های شیری خود را از دست می دهند. افتادن دندانها از دندانهای پیشین آغاز می شود. حدود ۶ ماهگی، بچه گربه ها تمام دندان های دائمی خود را خواهند داشت.

دندان بچه گربه

آنها در ۴ هفتگی شروع به بازی کردن می کنند

بچه گربه ها باید تا ۱۰ روزگی قادر به ایستادن باشند و در روز ۲۱ ام نیز راه بروند . طبق نظر راسینسکی، حدود چهار هفتگی، بچه گربه ها کم کم شیطنت و بازی مخصوص خود را به نمایش می گذارند که همه ما نیز خیلی این حرکات را دوست داریم. بچه گربه ها معمولا رفتار خود را بین سن ۴ تا ۷ هفتگی می آموزند.

بازی کردن بچه گربه ها

راسینسکی می گوید، به عنوان مثال، اگر یک بچه گربه با خواهران و برادران خود به صورت خشن بازی کند، آنها نیز سریعا آن رفتار را می آموزند و بازخورد خود را نشان می دهند.

آنها در معرض کم خونی ناشی از گزیدن کک ها قرار دارند

سیمپسون هشدار می دهد که آلودگی به کک می تواند باعث کم خونی شدید در نوزادان گربه شود. “از آنجا که اکثر داروهای ضد کک و کنه برای بچه گربه های کمتر از ۸ هفته ایمن نیستند، توصیه می کنیم بچه گربه ها را با استفاده از صابون ملایم حمام کنید.

بچه گربه ها را می توان حدود هشت هفتگی از شیرگرفت

گربه های مادر برای از شیرگرفتن بچه خود روش خوبی دارند. طبق گفته راسینسکی، “آنها با لحنی مودبانه از بچه خود می خواهند که ازمادر دور شوند. اما در طول اولین هشت هفته حیاتی بچه گربه بهتر است که پیش مادر خویش و خواهرو برادرهایش بماند تا نحوه اجتماعی شدن را بیاموزد.

راسینسکی می گوید: اگریک بچه گربه خیلی زود از مادر خویش جدا شود، بیشتر جنبه های مهم مهارتهای اجتماعی را از دست خواهد داد.

امیدواریم که این مطلب بتواند در راستای پرورش بچه گربه شما کارا باشد. اگر سئوال یا ابهامی در رابطه با نگهداری بچه گربه خود داشتید می توانید در قسمت مشاوره با دامپزشک سیناوت سوال خود را مطرح بفرمایید.   

منبع: PetMD

701 دیدگاه برای “۱۰ حقیقت جالب درباره بچه گربه های تازه متولد شده

  1. فاطمه زبیدی گفته:

    سلام خانوم دکتر من یه بچه گربه نهایت ۳هفته دارم تو خاک دستشویی نمیکنه و مدفوعش و اطراف خونه انجام میده با وجود اینکه یه گربه بزرگتر دارم که اون تو خاکش مدفوع می‌کنه و این یکی نه و مدفوعش شله اما علائم بیماری نداره چه جوری عادتش بدم که تو خاک مدفوع کنه؟کمکم کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزم سلام

      در زمان هایی که میدونید تایم های دفعش است،برای مثال بعد غذا روی خاکش قرارش دهید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  2. نرگس گفته:

    سلام گربه یک ماهه من از دستم افتاد رو سرامیک با چهار دست پا اومد پایین ولی بعدش نکاه کردم میتونست راه بره چیکار کنم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها توانایی پرش از ارتفاع های کوتاه را دارند نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • نادیا گفته:

        سلام وقت بخیر ، من ی گربه نر بالغ دارم و تازه بچه دار شده حالا یکی از بچه هاشو تازه اوردم خونمون جای پدرش و پدرش همش حمله میکنه ب اون بچه، اون بچه هم تقریبا ۵۰ روزشه ، بنظرتون میتونم اونارو باهم نگه دارم یا ممکنه گربم بچشو خفه کنه؟

  3. آیناز گفته:

    سلام وقت بخیر
    گربه ی ماده داشتم ک الان تقریبا ۵ روزه ک دوتا بچه ب دنیا اورده ک یکیش خوب شیر میخوره و حجم گرفته و سرو صدا میکنه ولی اون یکی خیلی اروم و بی سروصداس و اصلا شیر مادرشو نمیخوره حتی ب زور چنبار برش داشتم گذاشتم محل شیردهی مادرش ولی باز نمیخوره
    چیکار باید بکنم تا شیر مادرشو بخوره؟؟ نکنه ی وقت بمیره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      برايش شير جدا تهيه كنيد تا ضعيفتر نشود.اين اتفاق طبيعيست كه گاهي اوقات توله ها پذيرش ندارند.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  4. منا گفته:

    سلام، من ۳ تا توله گربه خیلی کوچیک تو حیتط خونه پیدا کردم، چند روزی یه سگ تو حیاط هست و من احتمال دادم بخاطر اون مادرشون نیاد سراغشون، برای همین گذاشتمشون تو یه جعبه تا بزارم روی پشت بام، بقیه اعضا خانواده گفتن بزارشون سر جاشون شاید مامانه گمشون کنه، و میگن نباید دست میزدی بهشون، اگر بوی انسان بگیرن دیگه سراغشون نمیاد، به نظر شما احتمال داره مادرشون دیگه سراغشون نیاد؟!

      • Mardi گفته:

        سلام وقت بخیر ۴روز پیش یه گربه تو حیاط همسایه ما ۵تا بچه زایید و یکیشو برد بعد همسایه اومد ریختشون جلو در ،بچه های کوچه بچه گربه هارو برداشتن داشتن اذیت میکردن من یکیشون رو گرفتم از دستشون اوردم خونه ک اذیت نکنن. براش شیرخشک مخصوص و شیشه شیر مخصوص گرفتم داره میخوره جیش و پی پی هم میکنه با کمک من بهم عادت کرده می‌چسبه بهم ،همسرم میگه مادرش و دیدی بده ببرتش شاید گناه باشه از مادرش جدا کردی به نظر شما بهتره نگهش دارم یا بدم به مادرش؟آخه دیدم نوشته بودید اگه بوی انسان بگیره مادر قبولش نمیکنه،چهار روزه پیشه منه؟؟؟؟

      • :) گفته:

        سلام من گربم ۵تا زاییده ولی الان ۲تا مونده ۳تاشون مردن ولی یکی از اونا الان ۱۴روزه که بدانیا اومده شیر مامانشو نمیخوره من بهش شیر بدون لاکتوز میدم ولی نمیدونم چرا میخوره شکمش ورم میکنه و مامانش لیسش نمیزنه بعد من داشتم دلشو می‌مالیدم با پنبه بعد دستم خودر به بند نافش خون داشت می اومد اشکال نداره که من دستم خورد کنده شد؟ من خیلی استرس دارم میشه به من بکین چیکار کنم؟

  5. الف گفته:

    سلام من یه بچه گربه پیدا کردم تو حیاط هرچی منتظر مادرش شدم نیومد متوجه شدم چشماش کمی خیس و ملتهبه وعطسه میکنه و ابریزش بینی داره سنشو نمیدونم جسش کوچیکه و دندوناش یکم در اومده
    برای مشکل چشماش و عطسه چیکار میتونم بکنم؟
    و اینکه بچه گربه ها هر سه چهار ساعت به غذا نیاز دارن شبا میخوابن یا بازم غذا میخوان؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      براي گربه ها هميشه غذا به مقدار نياز آن روز در دسترس باشد تا هر تايمي كه مناسب بود مصرف كنند حتي نيمه شب.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  6. Anis گفته:

    سلام تو رو خدا جواب بدین
    بابام سه روز پیش یه بچه گربه رو از تو خیابون پیدا کرد که مشخص چند روزه متولد شده حتی یه هفته اشم نیست ما بهش این چند روز شیر دادیم اما اون فقط روزی دو وعده خورده به اندازه ی سه سی سی یا کمتر اصلا ادرار نکرده یا اصلا من متوجهش نشدم الان حس میکنم شکمش متورم شده و بی قراره دائم میو میو میکنه یکم دمای بدنش پایین اومده البته زیرشم کیسه ی آب گرم گذاشتم ! تازه متوجه شدم باید کمکش کنی ادرار کنه اما هر چی ماساژ میدم اتفاقی نمی افته و هی میخزه اینور اونور و بی قراره وقتی شیر میزارم دهنش سعی میکنه گاز بگیره نگرانشم چی کار کنم؟!
    ایا بخاطر شیر گاو اینجوریه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،فقط از شیر خشک مخصوص یا شیر بدون لاکتوز استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • امین گفته:

        سلام گربه من یک سالشه برای اولین بار زایمان کرده ۵ قلو ،الان دو روز گذشته از زایمان ولی وقتی میره بیرون پپی میکنه وبرمیگرده پشتش قسمت رحم کمی خونی هست موقع زایمان چون خیلی طول کشید من آخرین بچه رو نبودم که ببینم جفتش اومده یا نه ولی الان آرومه و با حمایت خانواده مرتب به بچه هاش شیر میده . آیا جای نگرانی هست یا نه ؟ ممنون از راهنمایی شما

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزيز سلام

          اگر بتونيد به دامپزشكي مراجعه كنيد و ويزيت شود خيلي بهتر است.

          دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

          • ژاله گفته:

            البته شیر معمولی را با آب مخلوط کنید و بهش بدید هم خوبه هر دو ساعت یک بار و زیر شکم بچه گربه را با انگشت ماساژ بدید.مثل مادرشون که با لیس زدن ماساژ میده و مدفوع آنها را میخوره.

      • نگار گفته:

        سلام گربه من سه تا بچه به دنیا آورده دو تا شون خیلی با هم جورن و خیلی بازی میکنن ولی اون یکی از همون اول که به دنیا اومده بود ضعیف بود حتی مادرش هم میبردش یک جای دچر از اون دوتا که بهش شیر بده الان تقریبا دو ماهشونه ولی وزنش اژ اون دوتای دیگع کم تره و متوجه شدم که یک روزی هست بی حاله و چشماش یک حالت اشکی ماننده بی اشتها شده و خیلی آب میخوره براش شیر خریدیم ولی نخورد ممکنه باعث مرگش بشه اون جوری که به نظر میاد فکر کنم باید سر ما خورده باشه ؟

    • ... گفته:

      باید شیر بدون لاکتوز بخوره و برای دستشویی کردنشم باید با پنبه ای ک با آب گرم خیس شده یواش بکشی رو مقعد و…

  7. Zahra گفته:

    سلام ما توی حیاط مون دو تا بچه گربه داریم که مادرش تازه اوردشون و دقیق سنشو نمیدونم ولی تقریبا دو سه ماهشونه یکیش سرحاله ولی یکی یه چشمش بسته است و زیر چشمش باد کرده و بعضی موقع ها از چشمش آب میاد از وقتی که مادرش آورده اینجوریه و یه کمی هم نسبت به اون یکی کوچیکه تر مونده دلیلش چی می‌تونه باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمالا یکی از چشمانش دچار عقونت شده است و با تجویز قطره های چشمی خیلی زود بهتر خواهد شد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • سحر گفته:

        سلام ما یه بچه گربه پیدا کردیم که حدود ۲۰ روزه هستش بهش شیر خشک میدیم توی این سه چهار روز یک بار فقط مدفوع کرده البته اون رو هم همسرم شکم و مقعدش رو ماساژ داد تا مدفوع کرد
        ولی غیر از اون دیگه نکرده البته آه و ناله یا بیقراری هم نداره به نظرتون عادیه یا باید کاری کنیم

    • Arp گفته:

      سلام اون چشمش که بستس عفونت کرده یکم چای تازه بذار ولرم شه پنبه رو تو چای خیس کن وچشمشو پاک کن (خیلی مهمه)باهاش نباید بذاری چشمش بسته بمونه وگرنه کور میشه ، در درجه اول اگه میتونی ببرش دامپزشک اگه نه … هر ۸ساعت تو چشمش قطره اشک مصنوعی بذار … اگه دیدی فایده نداره هر ۸ساعت قطره سیپلکس بذار(برای عفونت چشمه)

  8. . گفته:

    سلام خسته نباشید
    ما تو حیاطمون یه بچه گربه هست پلی بزرگ شده ب حدی که پنیر میخوره و گوشت هم میخوره
    بابام تو تاریکی ندیده لگدش زده الان هم رفتم نگاش کردم که از چشماش اب میومد و هیچی هم نمیخورد نازش کردم که چشماشو میبست
    الانم رفته تو انباری نشسته
    ممکنه طوریش شده باشه خیلی نگرانشم

  9. سارا گفته:

    سلام خسته نباشید
    گربه ی من تازه ی سالش شده سه روزه که دو تا بچه به دنیا آورده (اینم بگم که اولین بارش که بچه دار شده) یکی از بچه های مرده به دنیا اومد ولی این یکی زندس الان اصلا بلد نیست به این بچش شیر بده بچه خیلی لاغر شده مادرش می‌ره پیشش لیسش میزنه هر چقدر سعی می‌کنه بچه گربه نمیتونه سینش و بگیره من شیر خشک بخرم براش یا نه؟باعث نمیشه مادرش ترکش کنه؟

  10. Sara Zamani گفته:

    سلام خسته نباشید
    گربه ی من تازه ی سالش شده سه روزه که دو تا بچه به دنیا آورده (اینم بگم که اولین بارش که بچه دار شده) یکی از بچه های مرده به دنیا اومد ولی این یکی زندس الان اصلا بلد نیست به این بچش شیر بده بچه خیلی لاغر شده مادرش می‌ره پیشش لیسش میزنه هر چقدر سعی می‌کنه بچه گربه نمیتونه سینش و بگیره من شیر خشک بخرم براش یا نه؟باعث نمیشه مادرش ترکش کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله برایش تهیه کنید،در هر صورت در گرفتن سینه مادر ناتوان است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  11. پاپی گفته:

    سلام
    من یه بچه گربه از موتور خونه پیدا کردم و نمیدونم چند وقت داره ، فقط اینکه چشماش باز شده ، فقط ادرار میکنه اون هم با ماساژ ، ولی مدفوع نمیکنه و یکم نگرانم ، اگر میشه بفرمایید چه کاری میتونم براش بکنم . تغذیه هم شیر بدون لاکتوز و گاهی هم قاطی این شیر یکدونه تخم مرغ .

  12. محدثه آزمند گفته:

    سلام من بچه گربه ماده ز پارک به سرپرستی گرفتم بردم دکتر گفتن یک ماه و چند روزشه..غذا هم خشک و تر و شیر بدون لاکتوز میخوره..خاک داره برای دسشویی فقط دو بار رفت گوشه خونه ادرار کرد..خیلی نگرانم کرده چطور این عادتشو ترک بدم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      هربار حس کردید احساس دفع دارد
      سریعا روی خاک بگذاریدش تا رفته رفته عادت کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  13. مهدیس گفته:

    سلام خسته نباشید
    ما بچه گربه ای داریم که نزدیک ۵ روزه تنهاست
    مادرشم در طول روز نمی‌بینیم
    احتمال داره مادرشون ترکشون کرده باشه
    یا برای اینکه بچه هاشو از لونه بکشه بیرون اینکارو میکنه؟
    و اینکه اگه مادرشون برای تغذیه خودش رفته باشه
    طبیعیه که ۵ روز نیاد!؟

  14. نیما گفته:

    سلام خسته نباشید
    من چند روز پیش یدونه توله گربه پیدا کردم رو پشت بوم و چند شبی بود صداش میومد ولی مادرش رو ندیدم الان اونو اوردم پیش خودم و بهش شیر خشک مخصوص میدم ولی توی هر وعده دو تا سرنگ ۳میلی لیتری میخوره و بعضی وقتا چهار تا میخوره بین هر وعده دو تا سه ساعت زمان گذاشتم و ادرار هم هم روزی یک بار و بهترین حالت روزی دوبار
    بیمار هست که از حد معمول ۸۰سی سی در روز کمتر میخوره؟!

  15. رها گفته:

    سلام من بچه گربه پیدا کردم مادرش کنارش نبود چند روز انگاری دوهفتش میشه شیر بدون لاکتوز بهش میدم اما نمیخوره بعد وقتی میخوابه بیدار میشه دور چشماشو کثیفی میگیره با دستمال مرطوب و نم پاک میکنم یعنی امکان داره چون هنوز خیلی کوچیکه اینجوری شه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای تغذیه اش از شیر بدون لاکتوز استفاده کنید و با استفاده از محلولهای پاک کننده چشم گربه ها ،چشمهایش را تمیز کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • Nazanin گفته:

        سلام خانم دکتر من ی بچه گربه ای رو چهار روز پیش پیدا کردم بار اول ک نمیدونستم مقدار کمی شیر گاو دادم بعد اب ولرم دادم و روز دوم شیر بدون لاکتوز روز سوم ک دیروز بود پودر مخصوص خودشو خریدم و الان دوروزه ۷۵ گرمه برای وزن اضافه کردن بهش چیکار باید بکنم ؟

      • محمد گفته:

        سلام خسته نباشید من یه بچه گربه چند روزه پیدا کردم الان دارم بهش شیر مخصوص میدم سعی میکنم روزی ۳۲ سی سی بهش بدم اما کامل نمیخوره و خیلی بیقراری میکنه البته ۲۰ دقیقه که محلش نزارم ساکت میشه علت این چیه؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          این از خصوصیات بچه گربه ها است که بهتر خواهد شد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  16. Maedeh.mhr گفته:

    سلام خانم دکتر وقتتون بخیر
    ما یه گربه کوچولو پیدا کردیم اوردیمش الان حدودا بیش از ۲۴ ساعته که دستشویی نکرده هرچی پشت کمرشو با کهنه خیس میکشیم فایده نداره گربه نر هستش و فکر میکنم حدودا یک ماهه باشه

  17. فائزه گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یه گربه یک ماهه دارم
    الان دو روز هستش ک مدفوع نمیکنه، شیر میخوره یعنی فقط بهش شیر میدم.
    آیا باید غذای دیگه هم بهش بدم؟
    تازه یک ماهش شده
    با پنبه مقعدش رو ماساژ دادم اما فقط جیش می‌کنه مدفوع نمیکنه.
    بعد اینکه واکسنش رو چه زمانی باید بزنم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      علل مختلفی خواهد داشت.از تغذیه ای تا ویروسی و…که باید گربه حضورا بررسی شوند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • احمد گفته:

        سلام وقت بخیر ببخشید یک سوال داشتم خواهش میکنم راهنمایی کنید چون خیلی نگرانم من در محیط کارم یک گربه دارم بهش غذا میدم اما امروز سر یه موضوع اعصابم خورد بود جلوم اومد با لگد زدمش واقعا احساس گناه میکنم وخیلی پشیمونم بعد از چند ساعت دیدم که زایمان کرده ۳تابچه به دنیا آورده یکش مرده است ایا ممکن است بخاطر لگد زدن من او بچه تو شکم مادرش مرده باشه واقعا نگرانم ‍♂️‍♂️‍♂️

  18. آرشام گفته:

    سلام بنده یه بچه گربه یتیم پیدا کردم و دارم از اون نگهداری میکنم براش شیشه شیر و شیر مخصوص گرفتم اما نمیخوره فک میکنم یک هفتشه شایدم کمتر خیلی نگران کنندست الان ۲۴ ساعته هیچی نخورده قبل از اینکه من پیداش کنمم که تو خیابون بوده حتما هیچی نخورده بزور یکم شیر بهش دادم اما تمایلی نداره چیکار باید بکنم

  19. امیر گفته:

    سلام خانم دکتر ببخشید مزاحمتون میشم
    ببخشید از دیروزه توی پارکینگ خونه ما ۴ تا بچه گربه به دنیا امدن که مادرشون ۳ تا از اونها رو برده و یکیشون مونده و خیلی سرو صدا میکنه میخواستم بدونم مادرش برمیگرده یا نه چون من اصلا شرایط نگهداریشو ندارم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر بعد از ۲۴ساعت برنگشت ،آنها را رها کرده و میتونید با شیر بدون لاکتوز تغذیه شان کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • Marym گفته:

        سلام وقتتون بخیر، گربه کوچه ما تو طبقه بالامون توله کرده بود ولی از اونجا یی که بچهاش دیگه یاد گرفته بودن راه برن از سر ناچاری که از راه پله نیفتن اوردمشون تو حیاط مادرشو نم اوردم پیششون ولی نمیپذیره,میزنه بچهارو ولی میمونه تو حیاط، الان ۱ ماهشونه میتونم بذارمشون پارک یا احتمالش هست مادره بیاد سمتشو ن؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          متاسفانه چون به توله ها دست زدید ،مادر دیگر توله هایش را نمیشناسدو بهتر است خودتان برایشان شیرخشک مخصوص و یا شیر بدون لاکتوز و غذا تهیه کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

          • سحر گفته:

            سلام خوبین ما دوسه روزی میشه که یک گریه بچه پیدا کردیم که توجوب اب افتاده بود چشاش چرک کرده و عطسه میکنه انگار بینیشم میاد یک چشمشم نصفه بسته شیرگاو بهش میدیم بخوره اما خیلی ضعیف شده قطره هم توچشمش ریختیم اما حالش دوشه روزه بدترشده روز اول یکم راه میرف الان بیحال یک گوشه افتاده بزور تکون‌میخوره توروخدا جواب بدین خیلی نگرانشم

          • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

            دوست عزیز سلام

            از شیر بدون لاکتوز برایش استفاده کنید.

            دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • ماهان گفته:

      سلام خانم دکتر خسته نباشید
      یه گربه dsh یک ساله داریم که ماه پیش زایید
      این شیش ماهه غذای مارو میخوره و تا حدودی بهمون اعتماد داره
      چهار تا بچه آورده یک ماه پیش توی انباری ما من به یکی دوتاشون دست زدم خیلی نگرانم که دیگه بهشون شیر نده یا بخورتشون
      چیکار باید بکنم؟

      • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

        دوست عزیز سلام

        اگر دیگه بهشون توجهی نکرد
        خودتون براشون شیر بدون لاکتوز و یا شیر خشک مخصوص تهیه کنید.

        دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

        • ayshinsaleh گفته:

          سلام خانم دکتر من یه گربه ایی سه هفتگی پیدا کردم که مادرشم میاد و میره و من به این دست زدم دوباره امکانش هس شیر نده؟
          یا من خودم نگهداری کنم چطوری کنم اخه بچه گربه باید زیر گرمای بدن مادرش بخوابه یا شیر مادرش تقویت بدن میشه باشیر لاکتوز هم میشه؟

          • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

            دوست عزیزسلام

            از شیر بدون لاکتوز یا شیرخشک مخصوص استفاده کنید.

            دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  20. نازنین گفته:

    سلام گربه من مادس ۸ ماهشه و یک ماهه که عقیمش کردم
    از وقتی عقیمش کردم صبا ساعت ۶ ۷ صب بیدارم میکنه و ناز و نوازش میخواد بعد اونم به حالت شیر خوردن که قبلا با پتوش انجام میداد میخواد با دست من یا پای من هرجایی که لباس روش نباشه شیر بخوره
    چیکار کنم؟؟؟

  21. مهسا گفته:

    سلام. یک گربه یک روزه داخل پارکینگ ما بچه دنیا اورده پیششونه. اما جاشون مناسب نیست و ممکنه خطرناک باشه. ممکنه جابه جاشون کنیم؟

  22. Mahi گفته:

    سلام. میشه لطفا سوال منو جواب بدین. یه گربه مادر حدودای اردیبهشت پارسال ۴ تا بچه ب دنیا اورد تو حیاط خونه یکی از اقوام ما. بهشون غذا میدادن و جای خواب داشتن. بعد خیلی وقته دیگه مادرشون بهشون شیر نمیده. هنوز بهشون غذا میدن اما گاهی هم کتکشون میزنن. مامانشون فقط میاد گاهی سر میزنه. با این شرایط میتونم بچه ها رو بیارم حیاط خودمون؟ یا نباید از مادر جداشون کرد؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر مطمئن هستید که از مادر شیر دریافت نمیکنند،بله میتونید انتقالشون بدید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  23. یلدا گفته:

    سلام من یه بچه گربه ۱ روزه پیدا کردم که با شیر خشک مخصوص گربه تغذیه کرده و الان ۲۰ روزشه، از همون اول مدفوعش زرد بود
    میخواستم ببینم مشکل گوارشی داره یا نه؟

  24. zahra گفته:

    سلام
    من گربم دیشب زایمان کرد.. دو تا بچه سالم بدنیا اورد و یکی هم مرده ب دنیا اومد
    ینی جمعا ۳ تا بچه بدنیا اورد
    الان از دیشب تا الان تو جایی ک براش درست کردم خابیده و به بچه هاش شیر میده.. یک روزه ک اصلا دسشویی نرفته
    ممکنه بچه بیشتری داشته باشه؟ یا تو شکمش مرده باشه؟؟
    احتیاج هست ببرمش دامپزشکی؟؟

  25. ۰ گفته:

    سلام من گربم چن ساعت پیش زایید بعد شکمش هم خیلی بزرگ بود تا حدی ک شبیه توپ شده بود من اونو نميتونستم تو خونه نگه‌دارم ولی همیشه تو بالکن و جلو در بهش غذا میدادم
    امروز هم برف بارید با اینکه عیده
    منم ترسیدم از اینکه از سرما بمیره رفتم براش جا درست کردم خلاصه آمد اونجا وقتی رفتم براش غذا ببرم دیدم زاییده هوا هم خیلی سرده
    و اینکه با اون شکم بزرگش فقط ۲ تا بچه داره
    ممکنه تو شکمش مرده باشه؟؟خیلی نگرانشم حتا رفتم بیارمش خونه ولی نیومد ممکنه بچه هاش بمیره ؟؟یا اینکه از زایمانش مونده باشه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمالش هست ولی در صورت وجود جنین حال جسمی مادر خیلی بد خواهد شد که درگربه شما مشاهده نشده.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  26. Shabnam گفته:

    سلام
    یک گربه دیشب تو حیاط خونه زایمان کرده بعد چندساعت ۲ تا از بچه هاشو برد یک جا دیگه حیاط اما یکیشو نمیبره حالشم خوب نیست انگار،اگر با دستکش بزارمش پیش بقیشون امکان داره مادر کلا نپذیرتش؟
    واسش غذا خشک هم خریدم گزاشتم ولی نمیخوره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در گربه سانان عدم پذیرش توله ها توسط مادر طبیعیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • کیمیا گفته:

        من یه بچه گربه اوردم خونه ولی صبح قبول نکرد بره تو جعبه اش منم ناچارا گذاشتمش پشت بوم جعبه اش رو هم گذاشتم ولی میترسم کلاغ بخوردش ایا ممکنه بچه گربه رو کلاغ بخوره؟ خیلی نوزاد نیست دندون داره و چشماشم باز شده با اینحال جسه اش کوچیکه احتملش هست که کلاغ بهش حمله کنه؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          بهتر است در حیاط بگذاریدش
          پشت باک مکان مناسبی نخواهد بود.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  27. نیلوفر گفته:

    سلام گربه ای تو حیاط مون زایمان کرد و امروز از ۴ تا بچش ۳ تا شو برد و یکیش که موند من اوردم تو خونه سرما نخوره مامانش اومد دنبال بچش ولی از ترس حملش بچه شو ندادم و بعد از رفتنش به جایی ک بود برگردوندم امکان داره مادرش برگرده دوباره دنبالش بیاد

  28. علی گفته:

    سلام من گربم دو روزه زاییده سه بچه به دنیا آورد الان بعد دو روز گاهی وقتا خونریزی داره اشتهاشم کمه و شکمشم یه خورده بزرگه واز روزی که زاییده یه بار دسشویی کرده اونم فقط ادرار از این میترسم گربه تو شکمش مرده باشه خیلی نگرانشم ممنون میشم جواب بدین شهر مام کوچیکه دامپزشی نداره بتونه تشخیص بده مشکل گربم چیه خواهش میکنم بگید چیکار کنم چطور بفهمم بچه تو شکمش نمرده ومشکلی برای مادر پیش نمیاد

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این گربه باید حتما از نزدیک معاینه شودو اصلا نمیشود تشخیص و درمانی گذاشت.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • علی گفته:

        مرسی از جوابتون خانم دکتر چند روزه خدارو شکر دیگه خونریزی نداره ولی اشتهاش کمه یه سوال دیگه دارم میخواستم بدونم بچه گربه ها چرا تو خواب بیشتر وقتا یهو تکون میخورن مثل کسی که بترسه ۱۳ روزشونه ممنون میشم جواب بدین

          • علی گفته:

            سلام خانم دکتر خدا خیرتون بده ترسیدم فکر کردم گربه ها مشکلی دارن تو خواب یهو تکون میخورن مرسی که بدون هیچ هزینه ای وبی هیچ منتی جواب همه رو میدین

          • علی گفته:

            ببخشید باز مزاحم شدم خانم دکتر میخواستم بپرسم مدفوع گربم از وقتی بچه زاییده سیاهه علتش چیه وآیا باید به دامپزشک مراجعه کنم

          • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

            دوست عزیز سلام

            تقریبا هر روز
            در حال حاضر دچار یبوست است و بهتر است از روغن زیتون برای دفع راحتترش استفاده کنید.

            دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  29. علی گفته:

    سلام گربه ما برای بار سوم داره زایمان میکنه
    ایا انقدر تولید مثل خطرناک نیست
    و آیا گربه ای که زیاد زایمان میکنه عمرش کمتر از بقیه گربه هاست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيزم سلام

      بهتر است بعد از زايمان سوم عقيمش كنسد.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

      • Amir گفته:

        سلام
        پنج تا بچه گربه که ۴الا۵ روز مادرشون نیومده کک داشتن چشون عفونت کرده بود الان تا حدی خوب شدن اما غذا شیشه شیر میدهم ولی شب شده سرو صدا میکنن ولی گرسنه نیستن خیلی نگرانم مشکلشون چه تو جعبه هستن همینطور بازیگوش

    • دامون گفته:

      اونقدری که شیر دادن آسیب میزنه زایمان نمیزنه. اگر گربتون رو دوست دارین به کمک یک تغذبه غنی میتونید عواض رو بسیار کاهش بدین

  30. narges nasiri گفته:

    سلام خسته نباشید،من یه گربه دارم پرشین هستش ۱،۵ سالشه امروز یه بچه به دنیا آورده اما از صبح تا الان که عصره اصلا به بچش شیر نمیده و متوجه بچش نیست کلا ازش میترسه بچه اش صدا میده میترسه از بچه و شیر نداره انگار ،یکم‌سینه اشو فشار دادم اما شیر نداره کلا

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیلی اوقات گربه سانان بعد از زایمان بچه خود را نمیپذیرند.باید خودتان برایش شیر خشک مخصوص یا شیر بدون لاکتوز تهیه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • علی مسعودی گفته:

        با سلام، یه گربه توی حیاط ما زایمان کرده و ۴ تا توله به دنیا آورده، من براش جایی درست کردم و طوری رفتار کردم که احساس امنیت کرد و بچه ها رو به جایی که درست کردم برد، سه تاشون با بند ناف و مقداری نخ به هم پیچیده شده بودن که مجبور شدم جداشون کنم، الان روز سومه ولی متوجه شدم ۲ تا از بچه گربه ها زنده هستند و اون دو تای دیگه داخل همون جعبه یه گوشه افتادن.. میشه راهنمایی کنید که چکار کنم.. گربه مادر به من اطمینان داره و میدونه کاریش ندارم.

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          اگر مادر بچه هایش را قبول نمیکند،شما بچه ها را جدا کرده و با شیر خشک مخصوص بچه گربه تغذیه اشان کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • آوا گفته:

        من گربم سه تا بجه آورد یکی از بچه هاش اصلن بزرگ نمیشه شیر مارشم میخوره ولی اصلن بزرگ نمیشه اون دوتا بزرگ شدن ولی این یکی هیچی بنظر شما نرماله یا ن

        • دامون گفته:

          اونی که فکر میکنید بزرگ نمیشه ماده هست و دوتای دیگه نر هستند . نگرانشون نباشین فقط از یک ماه دبگه که بازیشون شروع بشه داستان دارین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      اگر با ترشح خون همراه بوده بهتره واکسن تزریق کنید

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  31. مریم گفته:

    سلام اگه ممکنه جوابم رو بدید ممنون میشم خیلی حالم بده من ی گربه داشتم ۳سال ازش مراقبت کردم بعد بچه دارشد۴تا توله داره که ۲ماهشون شده خیلی وابسته به هم شدیم ولی همش میومدن تو خونه و کثیف کاری میکردن مادرم هم حالش بد میشد بخاطر مادرم امروز اونها رو بردم ی محل دیگه تو مجتمع رها کردم ولی دوباره ۱ساعت بعد رفتم بهشون سرزدم همشون از ترس روی درخت رفته بودن مادرشون هم روی درخت بود و گربه های نر اون محل پایین درخت ایستاده بودن خیلی ترسیده بودن هرکاری کردم پایین نیومدن.الان خیلی حالم بده و عذاب وجدان شدید دارم بنظرتون اونجا میمیرن ممکنه گربه های دیگه بکشنشون تو روخدا جوابم رو بدید.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      اصلا نگران نباشید،گربه ها خیلی زود به شرایط عادت خواهند کرد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • هوتن گفته:

      وای عزیزم من درکت میکنم..یه جوری نگات میکنن که ترسیدن،و نگاهشون یه جوریه که انگار غریبه ای ولی میشناسنت،نمیدونم چجوری توضیح بدم قطعا خودت درک میکنی که چی میگم..درکل نگران نباش گربه های نر هرچقدم قوی باشن بازم از گربه مادر میترسن..

  32. sssss گفته:

    سلام
    یه گربه تو حیاط ما چهارتا بچه زایید بعد از یه مدت دوتاشون غیب شدن که فکر میکنم مادرشون با خودش بردتشون، ولی مادرشون هی میاد تو حیاط و به اون یکی دوتا کاری نداره، بهشون شیر نمیده و وقتی که گذاشتیمشون پیشش بهشون هیس میکنه و میخواد بزنتشون ولی وقتی میریم سمت بچه گربه ها بعضی وقت ها میاد میو میو میکنه. بعد ما برای اون دتا تو حیاط خونه درست کردیم و یه کاپشن نرم گذاشتیم تو خونه شون، بعد چون نمیدونستیم چیکار کنیم بهشون از شیری که از مغازه ها می‌خریم دادیم. بعد یکیشون سرحاله بازی میکنه و ازمون بالا میره ولی اون یکی وقتی میریم پیششون یجوری شده، انگار مریضه یواش راه میره و میو میو میکنه بعد سریع میاد بغلمون و میچسبه بهمون و میخوابه. مریضه یا چی ؟

    بعد بهشون ترکیب شیر+زرده تخم مرغ+ماست+آب رو دادیم خوردن چون سرچ کردم گفته بود شیر خالی ندید بهشون. چیکارش کنم؟سرایط بردن به دامپزشک هم ندارم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این رفتار که مادر گاها بعضی از بچه هایش را قبول نمیکند،طبیعیست.
      بهتر است شیر بدون لاکتوز بعلاوه یک وعده مرغ آب پز برایشان تهیه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  33. mohammad گفته:

    سلام تو حیاط ما یه گربه هست به بچه هاش شیر نمیده هر کاری میکنیم که به بچه هاش نزدیک شه ولی توجه نمیکنه این کار اون دلیل خاصی میتونه داشته باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      گاها رهایی توله ها توسط مادر اتفاق می افتد و شما میتوانید برای بچه ها شیر خشک مخصوص و یا شیر بدون لاکتوز تهیه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  34. مونا گفته:

    سلام وقت بخير من يه بچه گربه پيدا كردم كلي صبر كرديم مادرش برنگشت پيشش
    الان چند روزه اوردمش خونه تقريبا الان بزرگ شده چشماش اوكيه دندوناشم يه ذره در اومده با چيزاي كه تو سايت خوندم فكر كنم ٦يا ٧ هفته باشه
    براش شير بدون لاكتوز خريدم از هايپر اصلا نميخوره فقط غذا ميخوره و اب
    و غذاهم بهش خمير مرغ پخته ميدم
    فقط يه نگراني كه دارم ما چندتا گربه خيايوني ديگه ميان تو حياط بهشون غذا ميديم اينا از اين بچه فرار ميكردن احتمالش هست مريض باشه ؟
    علائمش هم بازي ميكنه غذا ميخوره دستشويي تو خاك فقط ميترسم مريض باشه چون بقيه ازش ميترسن و فرار ميكنن
    يه زخم كوچلو خشك شده كف دستش بين انگشتش هست كه فكر كردم براي خاك باشه
    با يه زخم خيلي ريز بغل بيني ولي بينيش خشك نيست معموليه خيلي ممنون ميشم كمك كنيد كه مريض هست چرا گربه هاي ديگه كه خيلي ام بزرگ تر هستنم ازش ميترسن

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      هيچ علائمه غير طبيعي و نگران كننده اي ندارد نگران نباشيد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • ملین گفته:

      سلام یک گربه در حیاط خانه ما زایمان کرد و ۴ تا بچه به دنیا آورد و یکی از اونا رو با خودش برد بعد از ۲۴ ساعت هم نیومد برای همین من اوردمشون خونه تا ازشون نگه داری کنم ولی دوتاشون به علت ضعیفی زیاد بدنشون مردن و یکیشون هست من احساس میکنم متوجه تنها شدنش شده و ناراحته چی کار میتونم براش کنم تا حالش بهتر بشه (نوزاد هست)

      • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

        دوست عزیز سلام

        سعی کنید بهش توجه کنید ،برایش تغذیه تهیه کنید و سعی کنید باهاش بازی کنید.
        رفته رفته بهتر میشود.

        دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  35. لیلی گفته:

    سلام، من یه بچه گربه ۱ماهه رو که از مادرش جدا شده بود و تو خیابون مونده بود به سرپرستی قبول کردم و الان ۴ ماهه است اصلا هم دلم نمیاد بزارمش تو خیابون، به شدت بامزه و البته به شدت شیطون و پرتحرک و اینکه علاقه خاصی به گازگرفتن داره (مخصوصاٌ صبح بعد از بیدار شدن و خوردن صبحونه و شب قبل از خوابش) انگار که ماها شکاریم و اون شکارچی، سوالم اینه که این اندازه شیطنت طبیعیه؟ (یه وقتایی انقدر شیطنت می کنه که یهو و تو هر شرایط و جایی خوابش می بره انگار که بیهوش شده)

  36. یسنا گفته:

    سلام .گربه من ۲ فرزند بدنیا آورد یکی رشدش عالیه ولب یکی ش در ۴ هفتگی نه شیر میخوره نه پیش مادر و خواهرش میره ، راهنمایی کنید چه باید بکنم که زنده بمونه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      همیشه از بین بچه ها یک توله از نظر جثه بزرگتر است که عامیانه شاه توله میگویند . نگران نباشید وضعیتشان طبیعیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  37. Malihe گفته:

    سلام ممنون از اینکه این اطلاعات رو در اختيارمون میگذارین، بچه گربه پرشین بعد از چند ماهگی از بازی و شیطنت و دیوونه بازیش کم میشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      گربه هاي پرشين آرامترين نژاد از گربه ها هستند .
      ولي شيطنت زير يك سال طبيعيست و با بازي و تهيه اسباب بازي و اسكرچر خيلي بهتر ميشود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  38. نیل گفته:

    سلام وقت بخیر من چنروز پیش یه بچه گربه ای که مادرش رهاش کرده بود پیدا رو به سرپرستی قبول کردم فکر میکنم حدودا ده روزشه چون چشماشو تازه باز کرد ‌ . دمش کجه ؟ آیا همه بچه گربه ها وقتی کوچکن اینجورین ؟ مشکلی نداشته باشه ؟ هندز نبردم پیش دام پزشک بعد خیلی گریهیکنه بعضی وقتا من بهش شیر میدم بعدشم شکمشو ماساژ میدم و جیش میکنه میخوابه اما خیلی باید این کارو انجام بدم در طول روز :(((((

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تمام علائم طبیعیست نگران نباشید و در اولین فرصت به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • suga گفته:

        سلام من یه گربه خیابونی ماده دارم ک از یکی دوماهگی بزرگش کردم داخل خونه،الان حدود دوسال و خورده ایشه،یه ساله که ما طبقه همکفیم و این گربمون از پنجره می‌ره بیرون دور می‌زنه و دوباره برمیگرده خونه،عقیمش نکردیم و فکر کنم بیرون از خونه جف گیری کرده،شکمش یکم بزرگتر شده نمیدونم حاملس یا بخاطر غذاس، ولی بنظرم حاملس،امشب از مقعد گربم خون اومد از دو سه قطره بیشتر ولی تو مدفوعش خون نبود،و وقتی خون اومد خیلی بی قرار بود و میو میو میکرد اما الان آرومه،بنظرتون مشکلش چیه؟؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          حتما التهاب و مشکلی در مجاری ادراری اش وجود دارد که باید حضورا بررسی شود.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  39. ŠamŠam گفته:

    سلام من یه بچه گربه ی حدودا ۲۰ روزه پیدا کردم و چند روزه که ازش نگهداری میکنم اما امروز دستاش بین در حیاط گیر کرد و از بینیش خون اومد و بخاطر احتمال شکستگی دستاشو باند پیچی کردیم
    همینطور از اونموقع اصلا غذا نمیخوره و خیلی بیحاله
    ممکنه این بی اشتهایی بخاطر ترس و شوک باشه؟برای بهتر شدنش باید چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بله، بی اشتهایی عصبی و روحی در گربه ها بسیار زیاد است.
      سعی کنید با محبت بیشتر و تهیه غذای مورد علاقه اش ،کم کم وضعیت را بهتر کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  40. Sarasb گفته:

    وقت بخیر گربه تو حیاطر پنج روز پیش بچش رو به دنیا اورد امروز که بچرو تو دست گرفتم متوجه کک شدم اگر از اسپری روی قسمت شکمی بدنش که تعدادشون زیاد بود استفاده کنم مشکلی براش ایجاد میشه؟تو انباری خونه هستن بالا جا داره اما چون بچه رو تو انباری به دنیا اورده از اونجا تکونش نمیده انگار

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      مشکلی نیست ولی مراقب باشید داخل بینی و دهانش نرود.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  41. رویا گفته:

    سلام وقتتون بخیر، یه گربه ای تو پارکینگ ما ۵ تا بچه بدنیا آورده،حدودا الان یک ماهشونه، ۲تاشون از عفونت چشم مردن، دوتاشون حالشون خوب بود یکیشونم که داشت میمرد من بردم دامپزشک یه چشمش نابینا شد متاسفانه اما اونیکی چشمش خوب شد، من آوردمش خونه چون باید ۴ ساعت یبار براش قطره بریزم، اگر بعد از اینکه درمانش تکمیل برگردونم پیش مامانش میتونه محیط بیرون زندگی کنه؟توروخدا کمکم کنید چون من شرایط نگهداریشو ندارم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها خیلی زود به محیط عادت میکنند اصلا نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  42. الی گفته:

    سلام من دوتا نوزاد گربه رها شده تو خیابون پیدا کردم که هنوز بند نافشون نیوفتاده میتونید راهنماییم کنید چجوری ازشون نگهداری کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در چنین شرایطی در ابتدا به دنبال مادر بچه ها باشید
      و سعی کنید تحت هیچ شرایطی از مادرشان جدا نشوند ولی اگر رها شده بودند میتوانید با شیر خشک مخصوص پت تغذیه شان کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  43. Sarasadegh گفته:

    سلام یه گربه تو زیر زمین ما بچه اورده من از یدونشون خوشم اومده الان طقریبن دو هفتشون میشه اگه یدونشو وردارم عیبی داره؟مامانش ناراحت میشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اجازه بدید شیرش رو تا یکماهگی کامل بخوره و بعد اقدام به سرپرستی کنید.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  44. پگاه گفته:

    سلام وقت بخیر .چند ماه پیش یک گربه روی بالا پشت بام خونه ما یک بچه دنیا اورد .نمیدونم چه جوری رفته بود بالاپشت بام چون راهی نداره.من از وقتی متوجه شدم هر روز براشون غذا می بردم تا اینکه گربه مادر بچه رو رها کرد و رفت ولی من با ز هم برای بچه غذا میبردم تا اینکه تقریبا سه ماهه شد چون بچه بالا پشت بوم تنها بود و به جایی دسترسی نداشت بردمش پارک(غذا برای گربه ها هست اونجا)ولی بچه خیلی ترسید و همش میرفت یک گوشه پناه میگرفت و غذا براش ریختم نخورد .الان عذاب وجدان گرفتم به نظر شما میتونه با اون محیط خو بگیره و بره غذا بخوره ؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله گربه ها خیلی زود به شرایط عادت میکنند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • آوا ، دامپزشک گفته:

      اگر دستی نباشه ، خیلی از گربه ها میمیرن .. گربه های خانگی و دستی به هیچ عنوان رهاشون نکنید ..خیلی عذاب میکشن .. درست مثل کودکی که در خیابان رها شده

  45. ماری گفته:

    سلام وقتتون بخیر.خواهش می کنم زود جواب بدین توی کوچه ما یه گربه ۵تا بچه زاییده که فکر می کنم ۳هفتشون شده باشه که متاسفانه امروز و دیروز دوتاشون و دیدم توی کوچه مردن. و این سه تا شرایط مناسبی ندارن و مامانشون اینارو کنار لاستیک ماشین پارک شده نگه میده و دوتاشون چشماشون کاملا عفونت داره. با سختی تونستم بگیرمشون و به خونه انتقال بدم و قطره ریختم و چشماشون بهتر شده اما الان نمی‌دونم چیکار کنم آیا مادرشون دوباره قبولشون می کنه؟ میتونم مادرشونم به باکس انتقال بدم و همشون رو به یه پارک منتقل کنم؟ ممنون میشم جواب بدین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      متاسفانه مادر گربه ها بعد رهایی خیلی سخت توله هایش را میپذیرد،میتونید گربه ها را در پارکهای تحت حمایت حامیان رها کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  46. فاطمه گفته:

    سلام،من حدود ۱ ماه پیش ۲تا بچه گربه پیدا کردم و تونستم تا جای که بتونن از پس خودشون بر بیان نگهشون داشتم بعد رهاشون کردم ،الان خیلی بفکرشونم میتونن تو محیط بیرون زنده بمونن یا نه ؟ خیلی خیلی استرس اینو دارم میشه جواب بدین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      نگران نباشید،ذاتا خیلی راحت در طبیعت زندگی خواهند کرد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  47. شهناز گفته:

    سلام روزتون بخیر میشه لطفا جواب منو بدین .
    ما ۲تا بچه گربه ۵روزه پیدا کردیم که تا ۲ماهگی بزرگشون کردیم و شرایط نگهداری ازش نداشتیم و اونارو به پارک انتقال دادیم، الان دخترم بشدت افسردگی گرفته نگران حال و اوضاع گربه هاس، گربه های که رها کردیم میتونن از پس خودشون بر بیان؟؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بله نگران نباشید،گربه ها مخصوصا نژاد دی اس اچ خیلی زود به شرایط عادت میکنند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  48. گلی گفته:

    سلام ببخشید من یه گربه رو به سرپرستی گرفتم ۳۶روزشه خیلی شیطونه اومدم بالشتمو بزارم زمین زیرش بود خورد رو سرش بالشتم سنگین نیست اما بازم نگرانشم ممکنه چیزیش شده باشه؟؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر علايم گیجی و عدم تعادل ندارد،نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  49. بی نام گفته:

    حدود ۸ ماه پیش یه بچه گربه ی تقریبا ۴ یا ۵ روزه رو پیدا کردم و ازش نگهداری کردم،اول بهش شیر گاو میدادم ولی بعد یه مدت نفخ کرد و مشکلای دیگه به وجود اورد که براش شیر خشک گرفتم و با امکانات خیلی کم و هزینه ی کم ازش نگهداری کردم،واقعا سخت بود ولی تجربه ی خوبی بود،وقتی اولین دندوناش در اومد و چشما و گوشاش باز شد و شروع به راه رفتن کرد واقعا بامزه بود،بعد چند وقت یکی دیگه که اندازه ی خودش بود پیدا کردم و باهم شیطنت میکردن،۳ ماهه شد تو حیاط گذاشتمش و وقتی ۵ ماهش شد اون رو جای مطمئن رهاش کردم و هرچند وقت میبینمش و کاملا بزرگ شده،همه ی نگهداری هایی که کردم به کمک سایت شما و سایت های دیگه بوده و ازتون ممنونم.

      • مهدیس گفته:

        سلام خسته نباشید
        مادر گربه نزدیکه ۴ روزه بچه هاشو ول کرده
        این طبیعیه که انقدر دیر ول کرده؟

        بچه‌شم خیلی سرو صدا میکنه
        ولی مادرش نمیاد
        امکان داره شبا بیاد پیشش؟
        یا نه کلا رها کرده؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          گاهی اوقات این اتفاق می افتد.
          اکر بعد چند روز برنگشت ،حمایتش کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  50. زهرا گفته:

    سلام وقتتون بخیر. من یه بچه گربه ماده دو،سه روزه پیدا کردم،اوردم خونه و خیلی خوب بزرگش کردم، الان ۴ ماهشه. حس میکنم دوران بلوغشه چون چند روزه عجیب شده..نمیخوام عقیم بشه و میخوام بذارم بره بیرون زندگی کنه، اگه یه پارک خیلی خوب که غذا زیاد توش پخته میشه باشه بنظرتون بذارمش اونجا؟ چون اگه واگذار کنم هم احتمالا عقیمش کنن.
    قبلا هم یه گربه داشتم ۴ ماهگیش رفت کوچه الان بعد ۴ سال هنوزم تو کوچمونه و میبینمش، اما اینو میگم بذارم پارک تا غذا بیشتر پیدا کنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله ،ممنونم که تا این سن سرپرستیشو قبول کردید و حتما در پارک های تحت حمایت حامیان زندگی خوبی خواهد داشت.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  51. کیمیا گفته:

    سلام ما حدود ۲۴ روز پیش سه تا بچه گربه تو جعبه تو خیابون پیدا کردیم ورداشتیم اوردیمشون خونه ازشون مراقبت کردیم الان کاملا سرحالن الان حدود یک ماهشون هست هست و حتی الان کنار شیر خشک گربه مرغ هم میخورن ولی ما شرایط نگهداری شوند رو نداریم و می‌خواستیم یکم سرپا بشن و از پس خودشون بر بیان بعد ولشون کنیم چه قدر دیگه میتونیم این کارو بکنیم ؟ یعنی تا چند ماهگی؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بعد از سه ماهگي ميتونير رهاشون كنيد و ميتوانند راحت به زندگي خود ادامه دهند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  52. صبا گفته:

    سلام وقت بخیر ، گربه پرشین من دوماهه هستش و شدیدا سر و صدا میکنه و باسنشو میماله زمین . علاقه ب فرار از خونه هم داره با اینکه حسابی مراقبشم و بهش رسیدگی میکنم . ایا ممکنه دچار فحل زودرس شده باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خير ،دوماهگي براي فحلي خيلي زود است و احتمالا در ناحيه مقعد و دستگاه تحتاني آسيب يا دردي وجود دارد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  53. محمد گفته:

    سلام درحیاط ما چهار بچه گربه بدنیا آمدن که سه تاشونو مامانشون بت خودش بزد ولی یکیشون که اول کمی نابینا تر بود رو نبرد حالا چیکارکنم اون همیشه گرسنه است

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برایش شیر بدون لاکتوز یا شیر خشک مخصوص تهیه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  54. Mohamad hesam گفته:

    من خونه مادر بزرگم پنج تا بچه گربه دارن دوتا یزره بزرگ شدن اما اونای دیگه خیلی کوچیکن عمم میگه اون سه تارو بده به دوستات چن زیاد میشن الان اگه اون سه تارو یکی خودم وردارم دوتارو بدم به دوستام عیب داره اونا شیر دیگه ای به جز شیر مادر هم میخورن مثلاً شیر گاو محلی

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      میتونن شیر بدون لاکتوز و یا شیر خشک مخصوص دیگری مصرف کنند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  55. کشاورز گفته:

    سلام وقت بخیر من یه گربه اوردم ۲۰ روزش دامپزشک گفت ، حالا دستشویی بزرگ نکرده تو این دو روز بردم دکتر به قطره داد خورد گفت هر ۲۴ ساعت یبار روغن زبتون بده ، حالا تصمیم گرفتم مجدد ببرم پیش مادرش شاید اونجا تونست دستشویی کنه چیکار کنم ؟

  56. بهزاد گفته:

    سلام حدود دو الی سه ماه پیش یه گربه ۳ تا بچش رو به حیاطمون اورد و من به مادرشون غذا میدادم و بچه ها از شیرمادرشون تغذیه میکردند اما یه هفته پیش بچه هاشو ترک کرد و الان بچه ها بجز یکیشون به هیچ وجه غذا نمیخورند با اینکه گرسنشونه و لاغر شدن ، مرغ پخته شده، سنگدان مرغ، پای مرغ پخته شده هیچکدومو نمیخورند البته قبلا مقدار کمی میخوردن اخیرا به هیچی لب نمیزنن فقط بو میکنن و میرن چیکار میتونم بکنم و راجب لبنیات چی لطفا راهنمایی کنید
    البته همون غذا هارو گربه های دیگری که نگهداری میکنم میخورن

  57. iliya گفته:

    سلام من یک گربه سفید دارم که ۳ تا بچه زاییده ولی هر بار فقط یکیشون جیغ میزنه میرم میبینم که زیر مادرشه و داره وزنشو تحمل میکنه و مادره هم اصلا تکون نمیخوره چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      رفتارهای گربه مادر با فرزندانش بعد از زایمان برای ما گاها عجیب است .
      نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  58. Rogi گفته:

    سلام من دیروز یه بچه گربه تقریبا ۵ روزه پیدا کردم شیرخشک مخصوص گربه با شیشه شیر مخصوص هم تهیه کردم و مشکل اینه که خیلی زیاد میخوابه و وقتی خوابه تیک عصبی داره دست و پاش حالت پرش دارن ایا میتونه بخاطر استرس باشه یا اینکه من نمیتونم بخوبی تغذیش کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      با توجه به سن كم اش نميتوان تشخيص گذاشت ولي نگران نباشيد ميتواند طبيعي باشد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  59. Artmiss گفته:

    سلام خسته نباشید
    گربه ام زایمان کرده الان توله ها دو روزشونه
    خواستم ببینم از چند روزگی میتونم حمومشون کنم و به اب عادتشون بدم چون خود مادر رو خیلی سخت میشه حموم برد میترسم توله ها هم عین مادرشون شن
    ممنون میشم بگید از چند روزگی میتونم حمامشون کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      حداقل تا ۳هفته حمامشون نکنید چون امکان سرماخوردگی هست و ریه های حساسی دارند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • تابان گفته:

      گربه ها نیاز به حمام ندارن، مگر اینکه از شرایط بسیار آلوده پیداشون کرده باشید وگرنه گربه ها به طور طبیعی تمیزترین موجودات هستن

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در غذایش کمی روغن زیتون اضافه کنید و تا چند روز برای دفع با گرم کردن مقعدش کمی کمکش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله استرس حمل و نقل خطرناک است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  60. Artmis گفته:

    سلام خسته نباشید
    گربه ام زایمان کرده الان توله ها دو روزشونه
    خواستم ببینم از چند روزگی میتونم حمومشون کنم و به اب عادتشون بدم چون خود مادر رو خیلی سخت میشه حموم برد میترسم توله ها هم عین مادرشون شن
    ممنون میشم بگید از چند روزگی میتونم حمامشون کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با توجه به اينكه گربه ها خودشان را تميز ميكنند .
      حمام ماهي يكبار كفايت ميكند .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  61. .. گفته:

    سلام گربه من چهار روزه زایمان کرده دوتا از بچه هاش متاسفانه مردن بعد سه روز فقط یکیشون ک جثش بزرگتر بود موندش الان اونم بالای ۶ ساعته ک ندیدم بره از شیر مادر بخوره فقط یه جا وایستاده حرکت خیلی کمی داره مادرشم تلاشی نمیکنه واسه شیر دادنش فقط لیسش میزنه زیر بچه کارتون پهن کردم ک متوجه شدم از دهنش اب بزاق میاد و کارتونو خیس کرده ایا طبیعیه؟میشه راهنمایی کنید ک چیکار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بهتر است بعد زايمان هم مادر و هم بچه اش نزد دامپزشك ويزيت شوند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  62. فائزه گفته:

    سلام خسته نباشید
    یک بچه گربه حدودا یک ماهه دارم از روز اول همیشه دوست داره دستم و مک بزنه اینجوری آروم میشه و می‌خوابه برای اینکه دیگه اینکار و انجام نده چیکار باید بکنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای ترک عادت بسیار بچه است.خیلی زود و رفته رفته ترک عادت میشود نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  63. نعمتی گفته:

    سلام . من ۳ تا بچه گربه ۲۹ روزه دارم که مادرشون رهاشون کرده بود و از ۶ روزگی بزرگشون کردم. بهشون از روز اول شیر مخصوص نوزاد گربه دادم با شیشه مخصوص. همچیشون سالمه. انگل تراپی شدن تا الان ۲ بار چکاپ رفتن و فوق العاده زیبان . فقط ۲ تاشون عادت دارن مدام قسمت مخرجی همو میخورن و اینکارشونو دوست ندارم و علتشو نمیدونم.
    و مشکل بعدی اینه ک وقتی بزرگ شن من شرایط نگهداری ندارم . از طرفی نمیخوام جداشون کنم. چجوری کسیو پیدا کنم ک ۳ تاشونو بپذیره و خیلی خوب نگهداری کنه ازشون. ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ترک این عادت با تذکر مداوم شما انجام میشود که زمانبر است.
      برای واگذاری به پیج های اینستاگرام مرتبط به واگذاری مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  64. سمیه گفته:

    سلام اوایل فروردین یه گربه چندتا بچه اورد تو خونمون و سه تاشون موندن و توی یه قسمت کنار خونه ما و همسایه قایم شده بودن بعد از نزدیک دوماه تقریبا اومدن بیرون و‌بزرگ شده بودن و بازی میکردن
    تا اینکه دو سه روز پیش رفتن توی کوچه بچه ها و مادرشونم رفت و ازونشب همش صدای دعوای گربه ی مادر با گربه های محل میومد
    دیشب صدای دعوای گربه میومد و صب همسایمون گفت تا رسیدم گربه نر اومد یکی از گربه هارو برد من انقد ناراحتم که حد نداره خوشگلترین بچش نیس
    یعنی ممکنه بعد از دوماه اینا توسط گربه نر خورده بشن؟
    از صب رفتم تو کوچه بیارمشون مادرشون همش میخواد بپره بهم و منم اعصابم خیلی خورده نگرانم این دوتا هم غیب بشن
    دو ماه من حرص اینارو خوردم و اذیت شدم

  65. یاسمین گفته:

    سلام من یه بچه گربه دارم که نوزاده دیروز همسایمون اونو انداختن مادرشم زدن و من دلم سوخت واسش اوردمش امروز متوجه چشمش شدم که یه ماده ای اونو پوشنوده سبز رنگ هستش و انو با دستمال و آب پاک کردم ولی دوباره برگشت چیکارش کنم من هیچ جوره نمیتونم اونو ببرم دامپزشک لطفا کمکم کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در چنین مواردی بررسی و ویزیت حضوری توسط دامپزشک الزامی است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  66. ملیحه گفته:

    سلام. وقت بخیر
    یک گربه توی حیاطمون هست که یک سالی هست بهش غذا نی دم. با اینکه بزرگ بود چون بهش غذا می دم دستی شد و هی دوست داره نوازشش کنم. ابن گربه ماده هست و دو تا توله به دتیا آورد. تا یک ماهگی توله ها اصلا بهشون دست نزدم تا اینکه یک روز دیدم یکی شون حالش خوب نیست. متوجه شدم چشماش عفونت کرده و احتیاج به کمک داره. بردمش دامپزشکی و گفتن بدنش ویروسی شده و در حال درمان هست. دیشب که از توی باکس درش آوردم و پیش مادرش گذاشتم که شیر بخوره متاسفانه مادرش باهاش برخورد خوبی نداشت. دو بار به دست به سرش زد و خشن باهاش برخورد کرد تا جایی که بچه گربه از ترس و غم تمام موهای بدنش سیخ شد. الان واقعا من موندم چی کار کنم؟ یعنی واقعا مادر دیگه بچه اش رو نمی پذیره؟ راه حلی داره؟ ممنون میشم کمکم کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،متاسفانه ترد بچه ها در گربه ها توسط مادر کاملا طبیعیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • ساناز گفته:

        آیا راهی وجود نداره که بپذیردش؟
        کاری تکنیکی نمیشه انجام داد که مادرش باهاش خوب شه دوباره و بهش شیر بده و محبت کنه؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزيز سلام

          نه متاسفانه گربه ها خيلي سخت با بچه هايي كه قبولشان نميكنند رفتار ميكنند.

          دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي

  67. رضا گفته:

    سلام ما یه گربه داریم که دستی سه تا بچه بدنیا اورده ولس هر سه تا کورن یکیشون یکم چشماشو باز کرده ولی دوتای دیگه نه ما واسش وازلین گرفتیم زدیم به چشمای بچها اشکال نداره چشماشون باز میشه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      باز نشدن چشم ها تا ١٠روزگي طبيعيست .

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

    • A گفته:

      دوست عزیز در این شرایط بهترین کار اینکه یا به دکتر مراجعه کنید یا در باره گربه ها و مراحل رشدشون تو اینترنت خیلی راحت تحقیق کنید.این کاملا طبیعی بوده که چشماش باز نشده هنوز و اون وازلین به شدت ممکنه آسیب رسان باشه براشون

  68. پروانه گفته:

    سلام
    یه گربه و ۳ تا بچه ش توی حیاط خونه ما هستن، بهشون غذا میدیم
    نمیدونم حدودا چندروزه هستن ، خواستم بپرسم تا چقدر طول میکشه که از حیاط برن؟ ممکنه بودنشون همیشگی باشه؟

    چون دلمون نمیاد از خونه بیرونشون کنیم ولی گاهی سر و صدای زیادی دارن

    ممنون میشم راهنماییم کنین بدونم خودشون میرن یا نه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      گربه ها خيلي زود با محل زندگيشان خو ميگيرند
      و بهتر است براي خارج كردنشان عجله نكنيد .

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  69. M گفته:

    سلام
    من تو حیاط خونه یه گربه داشتم که بچه متولد کرده. چون منم با گربه مادر رفیق بودم به بچه گربه دست زدم. الان بچه گربه سه چهار روزشه ولی حس می کنم مادر گربه بهش بی محلی می کنه چون خیلی کمتر از دو روز اول سمت بچه گربه میره. از طرفی هم بچه گربه دیگه خیلی کم سر و صدا می کنه. میترسم نکنه چون من به بچه گربه دست زدم مادره به بچه گربه بی محلی میکنه. مشکل کجاست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      متاسفانه این خصلت گربه هاست که در چنین شرایطی که به اصطلاح گربه دست خورده میشود دیگر قبولش نمیکنند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  70. امید گفته:

    سلام آقای دکتر ما تو حیاط خونمون یه گربه بچه دار شده و سه تا بچه گربه رو به دنیا اورده دو تا از بچه گربه ها سالم هستن و از مادر شیر میخورن اما یکی از گربه بی حال و حرکت هم نمیکنه چشماش آبیه و همش سرو صدا میکنه من بهش شیر دادم اما نخورد چکار کنم میترسم بمیره؟لطفا کمک کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيزم سلام

      سعي كنيد زير سينه مادرش بگذاريدش تا تغذيه كند.
      شيرخشك مخصوص هم از پت شاپ تهيه كنيد تا با شيشه شير مخصوص تغذيه كند.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

      • شعله فرجی گفته:

        سلام دکتر امروز یک گربه توو حیاط ما جیغ میزد حدود ۶ ساعت بود که جیغ میزد رفتم دیدم افتاده توو باغچه بی حرکت فقط جیغ میزنه بند نافش هم خشک شده ولی نیوفتاده من اوردمش خونه شیشه و شیرخشک رویال مخصوص بچه گربه هم دارم دادم بهش خورد ادرارش هم با کمک پنبه خیس گرفتم دیگه باید چیکار کنم نمیره

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          روتینی که انتخاب کردید عالی است،ادامه بدید و برای چکاپ و دریافت واکسن به دامپزشکی مراجعه کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  71. mary گفته:

    سلام. گربه ای در حیاط خونمون ۴ بچه به دنیا آورده. ۳ هفتشونه. ۳تا راحت راه میرن ولی یکی از بچه گربه ها موقع راه رفتن پاهاشو رو میکشه ولی بقیه حرکاتش خوبه با بقیه بازی می کنه و رشدش هم خوبه. لطف می کنید راهنمایی بکنید که مشکل چیه ممکنه فلج باشه.ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      حتما در دستگاه حركتي برايش مشكلي پيش امده،در چنين مواردي ويزيت حضوري پاسخگو است،به دامپزشكي مراجعه كنيد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

      • سمانه گفته:

        سلام خانم دکتر. بچه گربه ای که هنوز تجربه ارتفاع از سقوط نداشت از بالای پشت بام ۴ یا ۵ متری افتاد پایین و بیهوش شد بعد چند دقیقه دوباره به هوش اومد و شروع به دویدن کرد .به نظرتون مشکلی براش پیش نیومده و ایا این بچه گربه سالم هست ؟

  72. mona گفته:

    سلام وقت بخیر حدود ۱۶-۱۷روز بیش یه گربه امد زیر پله هامون بچه به دنیا اورد و دیروز بچه هاشو برد اما دنباله یکیشون نیومد من از صبح بهش شیر هموژنیزه و زرده تخم مرغ میدم و از صبح اصلا مدفوع کرده و معقه خواب خیلی میلرزه و دستو پاش تکون میخوره من باید چیکار کنم .

    برا دامپزشکی هم حداد تا دو روز دیگ نمیتونم ببرمش باید چیکار کنم لطفا جواب بدید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      در چنين مواردي از شير بدون لاكتوز استفاده كنيد و براي كمك به دفع حيوان با حوله گرم شكم و اطراف مقعدش را ماساژ دهيد تا دفع انجام شود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  73. رحیم گفته:

    سلام
    من یه گربه ی شیرخوار پیدا کردم که چشماش باز هست و با سرنگ بهش شیر میدم
    سوالم این هست که گوشاش خوابیده هست آیا اسکاتیش هست یا همه ی بچه گربه ها گوشهاشون خوابیده هست؟

  74. اناهیتا افشار گفته:

    سلام من ی بچه گربه یک ماهه پیدا کردم که دست چپش از وسط گویا شکسته و آویزونه ،اصلا نمیتونه رو دست آسیب دیدش وزن بگیره و دستش کاملا شله ، سوال من اینه اگر وضعیت بچه اینجوری باشه بیرون میتونه زندگی کنه یا ازبین میره ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اگر لطف كنيد و تحت حمايت قرارش دهيد وبه دامپزشكي منتقلش كنيد بسيار كمك كننده است.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  75. هدا گفته:

    سلام من یه گربه ی ۲ هفته ای توی خیابون پیدا کردم که مامانش نبردش آوردمش خونه توی پتو نگهش میداشتم کنارش بطری اآب گرم میذاشتم که اگه سردشه بچسبه به بطری اولش خیلی خوب بود شیر خشک حیوانات بهش میدادم با شیشه شیر کشتی میگرفت و بازی میکرد یهو افتاد به اسهال و بعد اسهاله خونی شد طوری که از پشتش خون قرمز ‌میومد ۲ بار دامپزشکی بردم گفتن بواسیره و روده اش در مقعدش زخم شده دارو دادن و پماد ۳ روز دارو هاش رو دادم امروز اومدم دیدم مرده خشک شده بود انگار برق گرفته باشتش خیلی دارم عذاب میکشم علت مرگش چی میتونه باشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این تصویر از مرگ را جمود نعشی میگویند.
      باید برای پیدا کردن علت مرگ کالبدگشایی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • بیرمی گفته:

        سلام ببخشید من پنج روز پیش یه گربه سه روزه آوردم چون مادرش مرده بود بهش شیر خشک دادم و روزی یه بار مدفوع میکرد ولی نمیدونم چرا از دیروز مدفوع نکرده گرفتم یکم گل محمدی براش دم کردم دادم خورد ضرر که نداره؟
        و اینکه اگه اثر نکرد چیکار کنم

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزيز سلام

          برايش از روغن زيتون استفاده كنيد.

          دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  76. nstrnabdollahi گفته:

    سلام خسته نباشید ، من یه بچه گربه پرشین ۲۵روزه رو حدود ۴روزه به سرپرستی گرفتم
    تو این مدت به کمک دستمال کمی مرطوب شده ادرار میکرد و کلا سابقه مدفوع نداشت تو این ۴روز ، وفقط شیر خشک مخصوص بچه گربه میخوره ، امروز در حجم زیادی مدفوع کرد که یکم ابکی هم بود و کلی کثیف کاری کرد ، جای نگرانی وجود داره یا طبیعی هست؟

  77. سهیل گفته:

    سلام .
    من یه توله سگ یک‌ماهه دارم که دارم با شیشه شیر بهش میدم حالا یه ویروس گرفته نمیدونم چه ویروسیه اسهال میره و استفراغ میکنه آیا میتوان بهش سُرُم زد.
    فقط میخواستم بدونم میشه بهش سرم یا آمپول زد به توله سگ های دو سه ماهه زدم که بالای ده کیلو وزن دارند ولی نمیدونم آیا به توله یک ماهه میشه زد یا نه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله هیچ مشکلی ندارد .
      زیر نظر دامپزشک تشخیص و درمان را ادامه دهید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  78. ملیکا ارجمند گفته:

    سلام من یه بچه گربه رو دو هفته‌است پیدا کردم و مادر نداره.الان تقریبا یه ماهشه.واسش شیشه شیر و وسیله هاشو گرفتم ولی الان سه روزه درست شیر نمیخوره و یه گوشه می‌ایسته راه نمیره..بیحاله،چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      حتما بعد از به سرپرست گرفتن حيوانات براي چكاپ اوليه به دامپزشكي مراجعه كنيد.
      بي حالي از علائم خيلي از بيماري ها است و نميتوان بدون ويزيت حضوري تشخيص قطعي گذاشت.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

      • رضوانی گفته:

        سلام یه گربه ۵۰ روزه هست که مادرزادی و برای اولین بار این یه دونه گربه دُم ندارد نژاد اسکاتیش فولد هستش احتمالش هست دم در بیاره با خیر؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          احتمال دارد نداشتن دم از اختلالات مادرزادی اش باشد.
          صبور باشید تا بزرگتر شود و بتوان دقیقتر بررسی کرد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  79. المیرا گفته:

    با سلام و وقت بخیر
    گربه ما تو کارخونه ۳تا بچه گذاشته به دنیا اورده بچه هاش رو یکم بزرگ کرده که رفت من اوردم خونه نگهشون میدارم احتمالا باردار باشن نگرانم بیمار بشم لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      همیشه قبل از به سرپرست گرفتن حیوان و انتقالش به خانه ،برای چکاپ و واکسن هایش به دامپزشکی مراجعه کنید.
      و هر سه ماه هم این امر تکرار شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  80. سمیرا وزیری گفته:

    سلام روزتون بخیر من یک گربه دوماهه نر دارم که یک ماهه پیش ماست خیلی شیطون و مهربونه
    دختر کوچیک دارم ۳ سالشه گربه رو زیاد بغل میگیره
    جز اینکه گربه اذیت میشه البته باهم دوستن اما من فکر میکنم خیلی خوشش نمیاد گربه که بغل بشه
    دخترم امروز جسارتا بالا اورده هیچ تب و چیز دیگه ای نیست ک بگم مریضه
    مطمعنم موی گربه زیاد میخوره
    میخواستم بدونم میشه که از موی گربه یا بیماری از سمت گربه باشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر واکسن و ضدانگل هایش را بطور مرتب مصرف کرده و
      چکاپ های دوره ای انجام میشود ، مشکلی ایجاد نمیکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  81. نگیف گفته:

    سلام من دوروز پیش یه بچه گربه پیدا کردم هوای اینجا هم خیلی خیلی سرده مخصوص شب ها یه شب نگه داشتم بعد اون دیگه اجازه ندادند الان هم یه سبد گذاشتم توش هم بالش گذاشتم گربه هم داخلشه غذاش هم میدم اما خوانوادم میگن کثیفه و این طفلکی که من پیداش کردم داشت یخ میزد رو میخوان از حیات بندازن بیرون و اینکه همسایه های ساختمون هم دعوا کردن فردا قراره بندازه تو یه خرابه یا جایی لطفاً یه کاری کنید به دوست و آشناهم گفتم ولی کسی نمیخوادش بچه رو بزارم بره تو این سرما یخ نمیکنه؟؟؟؟ همینطوری یه زره از جاش میارم بیرون تو حیات یخ می‌کنه میلرزه اگه ولش کنم مشکلی واسش پیش نمییاد

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      طبیعت گربه های Dshزندگی در خارج از خانه است.
      برای انتقال به پارک ها و محلهایی تمرکز کنید که حامیان حیوانات غذارسانی و رسیدگی انجام میدهند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  82. sahar گفته:

    سلام خسته نباشید لطفا جوابمو بدید
    من یک بچه گربه سه هفته ای چند روز پیش درحالی که خیلی حالش بد بود پیدا کردم دامپزشک انلاین گفت که مبتلا به کلسی ویروسه ،یه سری دارو تجویز کرد من شروع کردم داروهارو دادن ولی مشکل اصلیم اینه که این بچه خیلی بیحاله خیلی بیش از حد بیحاله یعنی نمیتونه گردنشم نگه داره یه ذره هم نمیتونه پاشو تکون بده یا دستشو ،بعضی وقت ها هم غذاشو بالا میاره ،من اصلا نمیتونم ببرمش دامپزشکی واقعا شرایطش ندارم تروخدا راهنماییم کنید چیکار کنم چی بدم بهش سرحال بشه زودتر
    در روز هم یک بار یا دوبار مدفوع میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      در چنين شرايطي حتما و حتما بايد سرم تراپي زير نظر دامپزشك انجام شود.حتما به دامپزشكي مراجعه كنيد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  83. سینا گفته:

    سلام خسته نباشید .
    بنده یک گربه خیابانی دارم که تنها توی حیاطم پیداش کردم . نمیدونم چند هفته اش هست و هنوز یک چشمش باز نشده و دیگری نیمه بازه ایا باید نگران باشم.
    سوال بعدیم این هستش که من چون امروز پیداش کردم و از شیر گاو استفاده کردم ایا اشکالی دارد.
    و ایا باید شیر را گرم کنم؟
    و ایا شب ها نیز باید به ان دو یا سه ساعت یک بار غذا دهم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      حتما از شیر خشک مخصوص و یا شیر بدون لاکتوز استفاده کنید.
      و اگر وضعیت چشمش بهتر نشد و عفونت و التهاب هم مشاهده کردید ،حتما به دامپزشکی جهت درمان مراجعه کنید.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  84. الا گفته:

    سلام و خسته نباشید، من یه بچه گربه دارم که مشکیه ولی خیلی محو راه راه خاکستری هم داره، حدود دو ماه و هفت روزشه، نزدیک دو هفتس موهای سفید روی پشت و دمش به صورت پخش میبینم، چیز خطرناکی هست؟

  85. علی گفته:

    من صبح ۳ تا گربه نوزاد پیدا کردم عصر مادرشون دوتا شون برد ولی دیگه دنبال سومی نیامد من با سومی چکار کنم,چکار کنم لطفاً بگید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اگر توانايي حركت آسان را دارد و چشم هايش باز است ،ميتوانيد مدتي در حياط خانه نگهش داريد تا از شير بدون لاكتوز و يا شيرخشك مخصوص تغذيه كند و بعد از آن در پاركهايي كه تحت حمايت حاميان حيوانات است رهايش كنيد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      سعی کنید در همان محلی که هستند برایشان غذا و شیر تهیه کنید تا در صورتی که مادرشان برنگشت گرسنه نمانند و اگر قصد سرپرستی شان را ندارید به محل خانه منتقلشان نکنید تا بدعادت نشوند.
      از شیرخشک مخصوص بچه گربه و یا شیر بدون لاکتوز برای تغذیه شان استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  86. محدثه گفته:

    سلام.ببخشید.اردیبهشت ماه یک گربه ۳ تا بچه هاشو آورد خونه ما و ما بهش غذا میدادیم تا الان که مهر ماه هست..بچه ها بزرگ شدن و ما بهشون غذا میدیم همچنان ..مادر گربه هم تو حیاط بود تا ۱ماه پیش هم شیر میداد بهشون..الان هم گاهی از تو کوچه براشون غذا میاره…ولی وقتی نزدیکش میشن فخ میکنخ ..امشب احساس کردم دوباره حامله است..ممکنه هم حامله باشه و هم برا بچه های قبلیش با اینکه ۵ماه اند غذا بیاره؟؟؟؟؟

    • Aaa گفته:

      سلام ببخشید یه سوال داشتم
      ما یه گربه با دوتا بچه داره تو حیاط ما زندگی میکنن ،بچه گربه ها حدودا ۵ ماهشونه یکیشون دستش عفونت کرده بود برا همین بردیم دامپزشکی یه هفته اونجا بستریش کردن سه روزه ک برگشته خونه مادرش و خواهرش طرفش نمیان ،هیسش میکنن و ازش فرار میکنن میشه لطفا دلیلش رو بگید و اینکه میتونم کاری براش بکنم چون خیلی تنها افتاده

    • مرتضی گفته:

      سمتشون فخ میکنه خوب منم ۳ تا گربه جلو درمون هست مادرشون با اینکار گربه هارو از خودش جدا میکنه همین تمام .

      • زهرا گفته:

        سلام گربه ی ما بیرون از خونه زایمان کرده وما نمیدونیم کجا هستند. فقط گربمون روزی دوسه بار میاد غذاش را میخوره و خوابش را سر جاش میکنه و میره. آیا امکان داره بچه هاش را هم بیاره خونمون؟؟؟

  87. niloofar گفته:

    سلام وقت بخیر بچه گربه های من حدودا ۲۸ روزشون میشه ولی الان که بزرگتر شدن مدام میان منو بو میکشن ازم اویزون میشن مدام میو میکنن هرجا بشینم سریع میان دلیل این رفتارشون چی میتونه باشه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      چنين رفتارهايي در گربه هاي زير ٤ماه كاملا طبيعيست.
      گاز گرفتن،اسكرچ كردن بيش از حد و صدا كردن از رفتارهاي طبيعي در بچه گربه هاست.

      دكترمائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

      • فاطمه زهرا گفته:

        سلام وقتتون بخیر گربه ی من الان حدودا دو ماهو نیمشه.خیلی پرخاشگر شده و همش منو همسرمو گاز میگیره…الان هم که یه گربه ی خیلی کوچیکتر اوردم اونو هم گاز میگیره و من با این فکر که دارن بازی میکنن یهو میبینم که اون کوچیکتره دردش میگیره و جیغ میزنه…رفتارش با گربه ی جدید مثل اسباز بازیاش موقع تمرین شکاره که میپره روشون و با تمام قدرت گازشون میگیره

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          عادت به گاز گرفتن و اسکرچ کردن(خراش دادن)از صفات بسیار بارز بچه گربه هاست.
          سعی کنید از وسایل بازی مثل اسکرچر گربه ها استفاده کنید تا این حس در بچه گربه شما ارضا شده و بدعادت نشود.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  88. A گفته:

    سلام ببخشید ما چند روز پیش از زیرزمین یک خونه ویلایی ، ۵ تا بچه گربه پیدا کردیم ، اما بهشون دست نزدیم و نزدیکشون هم نرفتیم که مادرشون بیاد و بهشون غذا بده
    اما از همون اول هم معلوم بود خیلی گشنه ن و هیچی غذا نخوردن
    و بعد از چند روز که رفتیم پیششون دیدیم همچنان خیلیی گرسنه‌ن و اصلا ندیدیم مادرشون بیاد پیششون ، مجبور شدیم بهشون شیر بدیم
    ولی به ۴ تا دادیم و اون موقع ۵ می رو پیدا نکرده بودیم
    خلاصه بعد چند روز پیدا کردیم پنجمی رو و الان یکیشون مرده و هنوز پنجمی خیلییییی ضعیفه
    کم کم دیگه اصلا شیر نمیخوره و تکون هم نمیخوره
    باید چیکار کنم؟
    (بهشون شیر بدون لاکتوز دادیم)

  89. ماریا گفته:

    سلام وقتتون بخیر . چند روز پیش یه بچه گربه که رها شده بود و خیلی ضعیف بود رو پیدا کردم .بعد از سه روز که گذشت خیلی بی حال شد و روی پاهاش نمیتونست وایسه ، بردمش دامپزشکی سرم زد (و قطره کلسیم و آد داد که داخل شیرش میریزم) بعد از چند ساعت شروع به راه رفتن کرد.فرداش خیلی شیطنت می کرد اما امروز از صبح که رفتم دیدنش خیلی بیحال بود و مرتب میو میو میکرد باز بردم دامپزشکی سرم زد اما اوردمش همینطور بیحاله و میاد فقط چندتا شیرشو لیس میزنه و می‌ره دوباره داخل باکسش. دوباره بردم دامپزشکی دیگه ای که قطره چشم و دهان شویه داد و آمپول آنتی بیوتیک زد و تقویتی(به جفت پاهاش و پشت گردنش) و باز همچنان بی حاله.
    تقریبا سنش یک ماهه و وزنش ۴۵۰گرم.
    توروخدا بگید چیکار کنم خسته شدم انقدر به این بچه آمپول زدن . حالا این دکتر آخری گفت ۱۲ساعت دیگه بیاین آمپول بزنه بعدش ۲۴ساعت یه بار نمی‌دونم باید چیکار کنم و درسته این کار یا نه!!

  90. رها گفته:

    سلام ببخشید یه گربه تو حیاط خونمون سه تا بچه به دنیا آورده که دوتا از بچه هاش شیر میخورن ولی اونیکی خیلی ضعیف شده و شیر نمیخوره مادرش هم یه گوشه انداخته اونو . من چیکار باید کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      شير خشك مخصوص بچه گربه ها و يادر صورت عدم دسترس شير بدون لاكتوز را ٥وعده در روز برايش بگذاريد تا تغذيه كند و يك وعده مرغ و هويج پوره شده مصرف كند.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  91. بهرام گفته:

    سلام ی گربه تو محله ماهست جفت چشمهاش خونی ولی مرددمکش معلوومه ایا بینایش ازز دست داده یا نه چکار. میشه براش کرد فکر. کنم دو تا. سه ماهش باشه ممنون میشم. کممکمم کنید

  92. عرفان گفته:

    سلام گربه من چند وقت بود که باردار بود بعد دیروز یک بچه به دنیا آورد که آن بچه مرده بود دیگه از دیروز هم هیچ بچه ای به دنیا نیاورد آیا دیگر بچه ایی به دنیا می‌آورد یا نه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید

  93. امیر گفته:

    سلام
    یه گربه خیابانی از جا کلری امده تو خونمون ۵ بچه کرده و ما خبر نداشتیم. الانم مادر گربه ها پیششون هست و هر روز بهشون شیر میده
    میخواستم بپرسم اونا از چند هفتگی شروع به راه رفتن می کنن ؟؟
    و یه سوال دیگه هم دارم
    من نمیدونم گربه کی امده خونمون و کی بچه کرده
    من رفتم اتاقم دیدم پنج تا بچه هستن که پشماشون در امده و نمیتونن درست راه برن و همیشه خوابم میخوام سن تقریبیشون بدونم منظورم اینه که چند هفتگی پشمشون در میاد؟
    خیلی ممنون میشم کمکم کنید

    • سودا گفته:

      گربه های من حدود ۱۲ روزگی چشماشون باز شد . همه از اولش مو دارن رو تنشون و اینکه میگی نمیتونن راه برن احتمالا همون ۱ تا ۲ هفته میشه ب دنیا اومدن ، بیشتر نیست دیگه ب نظرم

  94. محمدی گفته:

    سلام یه گربه توی انباری ما زایمان کرده تقریباً ۲۰روزمیشه..دوتابچه داره یکی سیاه زاغ ویکی ببری..نوزادببری شبیه مادرهست وازاون یکی نوزادهم خیلی کوچیکتره هم نمیتونه راه بره ..مادرش گاهی اوقات به دهن میگیره میاردش توحیاط وخودش هم میبردش..ولی اون یکی دیگه خیلی خوب راه میره وهیکلشم دوبرابراینه..من نگرانشم اتفاقی برای این نوزادببری افتاده باشه .. لطفاً راهنمایی کنید

  95. فریبا شفیعی گفته:

    توروخدا جواب بدین دارم از استرس میمیرم چرا گربه دوهفتگیم میو نمیکنه و فقط دهنشو بازو بسته میکنه؟!؟!و شیر از بینیش خارج میشه؟!

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      این یک مشکل مادرزادی است که برای بهبود و درمان باید به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  96. فریبا شفیعی گفته:

    سلام وقت بخیر من دوتا بچه گربه دوروزه پیدا کردم و بهشون رسیدم الان ۱۴روز میشه چشماشون تازه باز شده و باوجود اینکه هم سنن اما یکی ضعبف تر از اون یکیه و دوروزی میشه که نمیتونه میو کنه و فقط دهنشو باز و بسته میکنه و موقع شیر خوردن از بینیش خارج میشه و براش سخته شیر خوردن توروخدا راهنماییم کنین درضمن همچی هم طبق مقالتون رعایت میکنم از شیر مخصوص گربه بکیر تا ماساژ و دفع و گرما

  97. آتی گفته:

    سلام ببخشید توی حیاط مادیروز یه گربه زایمان کرده ولی انگار بچه هایش بهم چسبیدن امکانش هست که بهم چسبیده باشن؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در ناهنجاری های زایمان،بله امکانش هست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  98. Zohre گفته:

    سلام ، سه تا گربه ۶ یا ۷ ماهه توی حیاطمون زندگی میکنه از نوزادی که فک کنم یه سه چهار هفته بودن مادرش نبود ما شیر و غذا دادیم ، اما حالا می خواهیم ببریم یه جای دیگه رها کنیم چون می خواهیم نقل مکان کنیم ، میخواستم بدونم مادر گربه ها در طبیعت در چند ماهگی رها میکنه بچه هاشو؟

  99. Mtyn گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یه گربه نوزاد پیدا کردم و دقیقا نمیدونم چند وقتشه. من واسش شیر خشک مخصوص نوزاد گربه گرفتم و هر یکی دو ساعت بهش میدم. بعد از شیر دادن گربه شروع می‌کنه به لرزیدن و دستاشو تکون میده،من هم شکمش رو ماساژ میدم ولی حدود یک ساعت طول می‌کشه تا آروم بشه. مشکل چیه؟ واقعا ناراحت میشم حس میکنم که داره درد می‌کشه

  100. Mtyn گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یه گربه نوزاد پیدا کردم و دقیقا نمیدونم چند وقتشه ولی فکر کنم که تا الان باید پنج شیش روزش شده باشه، من واسش شیر خشک مخصوص نوزاد گربه گرفتم و هر یکی دو ساعت بهش میدم. بعد از شیر دادن گربه شروع می‌کنه به لرزیدن و دستاشو تکون میده،من هم شکمش رو ماساژ میدم ولی حدود یک ساعت طول می‌کشه تا آروم بشه. مشکل چیه؟ واقعا ناراحت میشم حس میکنم که داره درد می‌کشه

  101. پارمیدا گفته:

    سلام.من اون روز توی بارون یه بچه گربه پیدا کردم مادرم نداشت تنها بود چون داشت از سرما میلرزید برشداشتم خشکش کردم بهشم شیر بدون لاکتوز دادم چشمش تقریبا باز شده میتونم حمومش کنم یا نه؟

  102. Fateme.f گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید دو تا بچه گربه از مادرشون جدا شدند
    من فعلا دارم نگهداری میکنم ازشون
    طبق چیزایی که تو گوگل بود شیر پر چرب و زرده تخم مرغ و قاطی میکنم و با قطره چکون بهشون میدم تقریبا میخورن و بعدشم شکمشونو ماساژ میدم که هضم شه ولی نمیدونم دستشویی میکنن یا نه ؟
    باید صبر کنم تا یاد خودشون بگیرن؟؟؟

  103. زهرا گفته:

    سلام دکتر عزیز، من سه تابچه گربه بی مادر پیداکردم. شیر خشک مخصوص بچه گربه تهیه کردم شیرو توی یه ظرف میریزم یخورده لیس میزنن ودور میشن به یکیشون هم با سرنگ شیر میدم چونکه خیلی بلد نیست از ظرف غذا بخوره ولی درکل میخوره باسرنگ، اون دوتای دیگشون خیلی کم اشتهان واجازه هم نمیدن با باسرنگ بهشون شیر بدم یکیشون گاهی اوقات از چشم‌هاش ترشحاتی خارج میشه وبنظرم یه ذره کم حوصله تر از دوتای دیگست. گربه ها دندونای ریزی دارن باهم بازی می‌کنند کشتی میگیرن میخواستم بدونم آیا میتونم بهشون غذا بدم منظورم غذای خانگیه شاید اینجوری یکیشون که کم اشتهاست وترشحات چشمی داره بهترتغذیه بشه و حالش بهتربشه ولی میترسم زودباشه ضرر کنه لطفا کمکم کنید خیلی نگرانشونم منم شمارو کلی دعا میکنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      نگران نباشید ،باز خواهد شد و اگر باز نکرد با حوله تمیز و گرم چشمانش را ماساژ دهید و خیلی آرام پلک بالا و پایین را باز کنید.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشکی)

  104. مسعود گفته:

    سلام
    گربه ما از نوع پرشین هستش.هفته پیش ۴ تا بچه بدنیا آورد و هر یک روز در میان یکیش ناپدید شده محلمان هم خیلی جمع و جوره هر کجا رو گشتیم نتونستیم پیدا کنیم فکر کنم خورده باشه.
    و امروز روز ۵ بود که یکیش هم مرده و فقط یکی مونده به نظر شما ما چیکار کنیم.میترسم اون یکی هم بمیره.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      توله هارا حتما باید پس از زایمان تحت شرایط ویژه نزد دامپزشک میبردید .علت یابی این وضعیت بدون ویزیت حضوری امکان پذیر نخواهد بود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشکی)

      • فاطمه زهرا گفته:

        سلام وقتتون بخیر گربه ی من الان حدودا دو ماهو نیمشه.خیلی پرخاشگر شده و همش منو همسرمو گاز میگیره…الان هم که یه گربه ی خیلی کوچیکتر اوردم اونو هم گاز میگیره و من با این فکر که دارن بازی میکنن یهو میبینم که اون کوچیکتره دردش میگیره و جیغ میزنه…رفتارش با گربه ی جدید مثل اسباز بازیاش موقع تمرین شکاره که میپره روشون و با تمام قدرت گازشون میگیره

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          عادت به گاز گرفتن و اسکرچ کردن(خراش دادن)از صفات بسیار بارز بچه گربه هاست.
          سعی کنید از وسایل بازی مثل اسکرچر گربه ها استفاده کنید تا این حس در بچه گربه شما ارضا شده و بدعادت نشود.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  105. محمدرضا گفته:

    ببخشید چند روز پیش یک گربه بچه های تازه متولد شده خودشو تو حیاط ما رها کرد چند روزی هست بر نگشته چشم یکی از بچه گربه ها ورم کرده جایی رو نمی تونه ببینه و بچه گربه ی دیگه هم چشماش بسته چند روز هست که غذا نخوردن .
    میشه راهنمایی کنید که چی به عنوان غذا بهشون بدیم و برای درمان چشمشون چیکار کنیم ؟

  106. امید گفته:

    سلام
    در حیاط خانه یه گربه سه نوزاد متولد کرده، که من اول به مادر تا دو هفته غذا دادم و بعد شیر و … به بچه گربه ها دادم دوتاشون قوی و سرحال هستند ولی یکیشون فکر میکنم بین پاش عفونت داره و مرتب داره ازش عفونت و رطوبت خارج میشه طوریکه دمش همیشه مرطوبه، یه بار گرفتمش با سرم نرمال سالید شستشو دادمش و یه کوچولو توی شیرش اموکسی سیلین ریختم ولی تغییری نکرده، چی کار باید بکنم؟ خیلی خیلی هم ضعیفه و رشد نکرده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تشخیص عفونت و مشکلات ترشحی و در ادامه درمان فقط با نظر دامپزشک صحیح است.
      لطفا به دامپزشکی مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک جلوگیری کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      چه نوع قلاده ای؟
      ضدانگل و با قلاده عادی؟

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • امین گفته:

        باسلام
        ی گربه ماده خیابونی بعداز ی سال که بهش توخیاط غذا میدادم تو حیاط خونم ۳تاگربه زایمان کرد یه نر ۲تا ماده..گربه نر بعدازیک ماه جدا شده…ولی گربه مادها الان ۳ماهه شونه هنوز هم همراه غذا شیرمادرشون رو میخورن وجدا نشدن..وباعث تعجب شده..چرا اینجوری شده..ممنون

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزيز سلام

          گربه ها تا ٣ماهگي ميتونن كنار مادرشون باشند و تغذيه كنند.

          دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  107. tanay گفته:

    سلام من یه بچه گربه خیابونی رو به سررستی گرفتم حدودا یه ماهشه
    خودش میتونه دستشویی کنه یا باید کمکش کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      باید برایش ظرف خاک و خاک تهیه کنید.
      در مواقعی که احساس میکنید زمان دفعش است روی خاکش قرارش دهید و ظرف خاک را در زاویه دیدش بگذازید تا کم کم خودش آموزش ببیند.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشکی)

  108. Atiyeh گفته:

    سلام خسته نباشید
    من گربم دیروز چشمش شروع کردن به تمیز شدن و امروز یکی از چشم هاشو باز کرد ولی هنوز اون یکی چشمش باز نشده طبیعیه؟

  109. moochi گفته:

    سلام من یکی از چند تا بچه گربه هایی که مادرشون رو از دست دادند رو به سرمرستی گرفتم طبق گفته های شما احتمالا اونبین بک هفته تا ۱۰ روز سن داره وخیلی نگرانشم امید وارم از دست ندمش ممنون بابت مطالبتون

  110. ابوالفضل گفته:

    سلام من حدود ۲ هفته پیش در محل کارم از یک گربه مادر مراقبت میکردم تا امروز که دیدم یه بچه زاییده
    خیلی نگرانشونم نمیدونم باید چیکار کنم خواهرم و برادرم هم میخوان که بچه گربه رو ببرن خونه ولی نزاشتم چون بچه گربه خیلی کوچیکه میخواستم بدونم چگونه از مادر و بچه گربه مراقبت کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه های کم سن اکثرا پر سر و صداترن کربه های بالغ هستند.رفته رفته بهتر خواهند شد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  111. مریم گفته:

    با سلام،
    در حیاط غذا و آب یک بچه گربه خیابانی یتیم با سن حدود یک ماه تا دو ماهه رو به مدت یک ماه تامین میکردیم، سعی کردیم دستی نشه ولی خودش خیلی نزدیک میشه و توجه میخواد، به دلیل مزاحمتی که برای همسایه ها ایجاد و جثه خوبی هم تو این مدت پیدا کرده می خواهیم مجدد با غذا ندادن به خیابان برگرده، به نظر شما آیا میتونه زندگی مستقلی داشته باشه و نجات پیدا کنه، خیلی فرز و زرنگه برای فرار، تنها دغدغه امون غذاست.

  112. Sarina گفته:

    سلام دکتر پای گربه ی من توسط یک سگ گاز گرفته شد الان باید چی کار کنم
    راستی برای خلاصی از دست کک ها باید چی کار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای رهایی از انگل های خارجی مثل کک ،حتما درمانهای انگلی دوره ای را جدی بگیرید و از اسپری ضدانگل و قلاده ضد انگل استفاده کنید.
      در رابطه با آسیب وارد شده به گربه تان باید برای مدیریت زخم بوجود آمده و معاینه دقیقش به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • حدیث گفته:

        سلام چند روز پیش ی گربه اومد بالا پشت بوم ما سه تا بچه زایید چند روزی اونجا بودن امروز دیدیم یکی از بچه ها افتاده پایین احتمالا مادرشون ک داشته میبردتشون این یکیو رها کرده خیلی هم منتظر بودیم مادرش نیومد یکم بهش شیر از گاوداری دادیم اولش نمی‌توانست تکون بخوره شیرک دادیم بهش ی ذره جون گرفت الان همش می‌خوابه میشه بگید باید چیکار کنیم چشماشم بستس

  113. Me گفته:

    سلام
    من خیلی نیاز به کمک دارم و ازتون خواهش دارم که جوابم رو زود بدید
    واسه من یه گربه آووردن که از روی ظاهرش میخوره ۳ هفتش باشه
    مامانش مرده و همش داره جیغ میزنه
    یکی از چشماشو هم بخاطر اینکه باد کولر بهش خورده سرما زده
    خیلی توی شوک هستم و همش نگرانم نتونم از پسش بر بیام
    میخواستم بپرسم در چه صورت ممکنه بمیره یا مریض بشه؟؟؟

  114. نازنین گفته:

    سلام، خسته نباشید.
    ببخشید بچه گربه های تازه متولد شده من فقط یک چشمشون باز شده که همونم پره آبه، اون یکی چشمشون انگار هنوز رشد نکرده. این مورد برمیگرده به اینکه تو شکم مادرشون خوب رشد نکردن یا با گذر زمان اون یکی چشمشون هم باز میشه؟

  115. مریم گفته:

    یکی از گربه های محل ما ، یکی از بچه هاش مرده و دائم ناله میکنه و صدا درمیاره ، اون یکی که زنده بود رو آورم تو حیاط خودمون ، خودشم هر روز میومد و سر میزد بهش و می رفت ، اما دیروز بچه گربه هه نبود مادرشم خیلی بی قراره دائما صدا درمیاره و دنبالشه ، برای مادره چیکار میشه کرد ، چقدر طول میکشه که با نبود بچه هاش کنار بیاد؟

  116. راحله گفته:

    سلام ماتویه مجتمع زندگی میکنیم که یه گربه پارکینک بچه بدنیااورد بعد اورد تو باغچه یکی ازهمسایه های بی وجدان بچه هاش برداشته حالا نمیدونیم چرا مادر نبرده با بچه هاش چیکار کرده الان مادره هر چندساعت یه بار میاد ناله میکنه شب تاصبح هم صدا میکنه موندم چه کمکی میتونم بهش کنم بقیه همسایه هام هم سعی میکنن خودش هم بگیرن ببرن یه جادیگه ول کنن موفق نشدن خیلی براش ناراحتم درمونده شدم هرکاری هم میکنم خونمون نمیاد به ادمها بی اعتماد شده یا ترسیده

  117. فاطمه گفته:

    سلام بچه گربه ی من مادرش را از دست داده شیر بهش میدم چشماش هم عفونت کرده الان ضعیف شده و اصلا نمیتونه بلند شه دمش هم خشک شده ایا دارد میمیرد علت اینکه دمش خشک شده چیه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله شیر بدون لاکتوز و یا شیر خشک مخصوص تغذیه مناسبی خواهد بود.
      در ارتباط با دم باید ویزیت شود ،احتمال آسیب دیدگی است.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  118. نیوشا گفته:

    ببخشید، درباره عفونت چشم ۴تا بچه گربه که پرسیدم، فراموش کردم بپرسم امکانش هست که به مامانشون هم سرایت کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،عفونت چشم از جمله عفونت های قابل انتقال است که باید بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  119. نیوشا گفته:

    سلام، وقتتون بخیر
    ۴تا بچه گربه حدود ۲۶ روزه دارم، که برای چک آپ دامپزشکی بردم که متاسفانه چشم هاشون عفونت کرده و من اطلاعی نداشتم، که حتی دکتر گفت چشم یکیشون سفید شده!
    روی عنبیه چشم ۳تاشون، یه لک کوچیک سفید افتاده
    ۴بار در روز، سرم شستشو، قطره سیپلکس و پماد اریترومایسین به چشماشون میزنم
    خیلی نگرانشونم، امکان داره که درمان بشن؟
    ممنون میشم پاسخ بدید.

  120. Sadaf گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید یه بچه گربه سه روزه پیدا کردم مادرش مرده اوردمش خونه ولی بنده نافش بهش چسبیده چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      محل بند نافش را روزانه با پتادین تمیز کرده و صبور باشید تا در زمان مناسب جدا شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  121. Mahdi گفته:

    سلام چند روز پیش یه گربه بچش دهنش بود روی دیوار خانه ما بود گزاشتش زمین که استراحت کنه بچه گربه از بالای دیوار افتاد توی حیاط خانه ما گربه مادر هم اونو گذاشت و رفت من ورش داشتم تا نکنه بمیره و بهش شیر خشک بچه دادم بعد از ظهر مادرش هم اومد پیشش و شروع کرد به لیسیدنش ولی با خودش نبردش حالش خوب شده الان ولی احساس میکنم یه خورده گیج میزنه، کاملا میتونه راه بره ولی ارتفاع جلوی خودش رو نمیتونه ببینه و ازش میوفته پایین توی یه سبد گذاشتمش و زمانی که از سبد خارجش میکنم فقط بی هدف گشت میزنه ایا احتمال داره کور باشه؟ممنون میشم پاسخ بدید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      سعی کنید با اسباب بازی یا وسیله متحرک و یا لیزر بازی گریه ها برای بازی تحریکش کنید .اگر هیچ واکنشی نشان ندهد برای چکاپ بینایی به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • Asma گفته:

      سلام ببخشيد من ديروز يه بچه گريه
      پيدا كردم،فكر كنم دوسه هفته اي باشهو مادرش مرده چطور بايد مواظبش باشم شير خشم بدم يا بدون لاكتوز؟

  122. ندا گفته:

    سلام دیروز تو حیاطمون ی گربه چهارتا بچه بدنیا اورده و از زمانی ک زاییده رفته و دیگه بر نگشته یکی از گربه ها از بینیش خون میاد و احساس میکنم مشکل تنفسی داره چیکار باید بکنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتوانید تا ۴۵روز برایشان غذا تهیه کنید و بعد ۴۵روزگی که توانایی زندگی کردن در طبیعت را پیدا کردند،رهایشان کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  123. معصومی گفته:

    سلام یه گربه مادر تو تراس ما ۴ تا بچه به دنیا آورد بچه هاش الان تازه می تونن یه کم راه برن ، اما امروز دیدم یه بچشو دشات می خورد، میشه بگین الان چیکار کنیم که اون ۳ تای دیگه رو نخوره؟ بچه هارو برداریم بیریم جای دیگه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،خواهشا در رابطه با زندگی حیوانات در طبیعت،این قانون و زندگی شان را بهم نزنید.
      این رفتار و اعمال طبیعیست و دخالت شما در این روند باعث بهم خوردن این طبیعت خواهد شد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  124. مائده گفته:

    سلام ببخشید من میخوام یه بچه گربه بخرم ولی نمیدونم چند ماهگی بخرم وقتی خریدم چطور ازش مراقب کنم چطور بهش یاد بدم خودش بره دستشویی شو بکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      معمولا گربه ها را بعد از ۴۵روزگی به سرپرستی میگیرند
      تا مقدار شیر مورد نیازش را از مادر دریافت کند.
      با قرار دادن محل خاکش در نقطه دیدش و قرار دادنش روی خاک ،ذاتا میتواند در دفعات بعدی خودش دفع را در محل مناسب انجام دهد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  125. سید علیرضا گفته:

    سلام ما یه گربه خونگی داریم ۵ تا بچه اورده تقریبا یک هفته میشه بهش جگر مرغ معمولا میدیم بخوره امروز صبح یکی از بچه هاصو به دهنش گرفته میخواد بیاره تو خونه فقط همون یکیو غذا هم که بهش میدیم نمیخوره فقط بچشو هی میخواد بیاره الانم بچشو گذاشته تو بالکن رفته غذا بخوره عجیبه اینکارش بچش مثل بقیه بچه هاشه ارومه و غلط میزنه میترسم بچش مریص شده باشه حیون با زبون بی زبونی میخواد بهوما بفهمونه میتونید راهنمایی کنید ؟

  126. سارا گفته:

    سلام میشه جواب منو بدین لطفا
    یک گربه تو راه پله ما ۶تا بچه به دنیا آورده … یکیشون همون ساعت اول مرد… ما برای گربه مادر غذا و آب و شیر میذاریم ولی خیلی بی قراره همش حالت دفاع داره و دمش سیخ میشه و میلرزه با اینکه بهش آزاری نمیرسونیم فقط یکی از همسایه ها یک روز بعد از زایمان بچه هاش رو جا به جا کرد و روی پارچه گذاشت و بچه مرده رو دور از چشمش برداشت و برد،بعد دیدیم روی پارچه خون آبه هست و امروز هم یکی دیگه از بچه هاش مرده (بعد از ۳روز)
    گربه مادر همش بی قراره و میاد در خونه ها میو میو میکنه،تجربه نگه داشتن گربه نداشتیم واقعا نمیدونیم چیکار کنیم حس میکنم همش اذیته

  127. Reza گفته:

    سلام وقت بخیر یه گربه چهار تا بچه گربه توی حیاط خونه ما یه ماه پیش به دنیا آورد. یکی از بچه گربه ها کنار یکی از چشماش زخم شده و دور اون چشش قرمز شده.یه ماهه هم هستش. به نظرتون ممکنه چشمش عفونت کرده باشه؟

    • sinavet.crm گفته:

      با سلام و احترام،

      روزتون بخیر ،
      بله امکان عفونت چشم وجود دارد. پیشنهاد می شود گربه را به دامپزشکی ببرید تا توسط دامپزشک معاینه شود و چشم بقیه بچه گربه ها را نیز چک نمایید که احیانا دچار این مشکل نشده باشند.
      با سپاس

      مریم تهرانی

  128. سینا گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید امروز از حیاطمون صدا شنیدم و دیدم دو تا بچه گربه خیلی کوچیک دیدم که تازه به دنیا اومده بودن هنوز بدنشون خیس بود حتی و جفت بهشون وصل بود یکیشون روی زمین افتاده بود و یکی توی باغچه بود و همش صدا میکردن من زود رفتم داخل تا مادرشون از من نترسه و بیاد ببرتشون.هنوز نیومده و صدای زیادی از بچه گربه ها نمیاد.بهتدین کاری که من میتونم انجام بدم چیه؟ممکنه مخصوصا رها شدا باشن؟

  129. آریا گفته:

    سلام
    گربه من ۲۲ روزه زایمان کرده، دوتا بچه داره
    الان هر دوتا بچه یکی از چشماشون بسته شده. وقتی با پنبه و چای چشماشون رو پاک میکنم، چشماشون باز میشه و یه ترشحات سبز کمی هم زیر پلکشون هست که پاک میکنم ولی بعد نیم ساعت چشمشون دوباره بسته میشه‌. وقتی که چشمشون هم بستس پلک بیرونیشون کاملا خشکه و به هم چسبیدست.
    میشه راهنمایی کنید؟

  130. یوسفی گفته:

    سلام توی حیاط خانه ما یه گربه چهار تا بچه به دنیا آورد. یکی از اونها چشماش باز شده ولی از سه تای دیگیشون یکیشون هر دو چشمش بسته هست. دوتای دیگه هم هر کدوم یک چشماشون بسته هست. یک ماه از به دنیا اومدن انها هم گذشته.ترشح چشماشون هم اول زرد هست بعد موقعی که خشک میشه رنگش به قهوه‌ای سوخته تغییر پیدا می‌کنه. میخواستم بدونم که رنگ ترشح چشماشون طبیعه یانه؟ و اینکه ممکنه چشاماشون به مرور زمان باز بشه یا اینکه باید خودمون چشماشون رو باز کنیم؟
    اگه لازم هست که خودمون چشماشون رو باز کنیم، باید چی کار کنیم؟

  131. مهشید گفته:

    سلام خونه ای ک ما توش زندگی میکنیم ویلاییه و از حدودا یک سال پیش یه بچه گربه رو تو خونه بزرگ کردیم (واکسن نزده چندین بار سعی کردم ک بزارمش توی سبد و ببرمش دامپزشکی ک حتی باعث شد بهم پنجه بزنه و دیگ هیچوقت سعی نکردم دوباره اون کا رو انجام بدم) خلاصه ک این گربه الان حدودا یک سال و شاید ۲ یا ۳ ماهش باشه و دقیقاا ۱۰ روز پیش زایمان کرد و سه تا توله ب دنیا اورد تغریباا یک هفته بعد یکی از توله ها مُرد و توله ی مُرده رو جدا کردیم ولی گربه دیگ اونجایی ک قبلا بود نرفت چون سعی کریم توله ها بیرون بیاریم تا هم توله ی مُرده رو جدا کنیم و جاشو تمیز کنیم خلاصه بعد از این گربه دوتا از توله هاشو برد توی انبار خونمون امروز تو خونه نشسته بودیم و در باز شد( وقتایی ک لای در یه کوچولو باز گوبه میاد در رو هل میده و کامل بازش میکنه) خلاصه دیدم گربه یکی از بچه هاشو اورد تو ی خونه و رفت زیر جا کفشی گذاشتش رفتم ک بیرونش کنم دیدم داره ب بچه شیر میده کاریش نداشتم تا شیر دادنش تموم شد( از وقتی ک گربه کوچیک بود براش اسم گذاشتم و وقتی ب اسم صداش کنم متوجه میشه و دنبالم میاد) صداش کرد و از خونه بردمش بیرون بعد با دستکش بچشو دستم گرفتم و گذاشتم تو ی حیاط ( جایی خونده بود بچه گربه هفت تا چهارده روز بعد از تولد چشماشونو باز میکنن ولی این بچه گربه چشماش بسته بود) و گربه ی مادر اومد بچه رو ور داشت دوباره بُرد توی انبار فکر کردم حتما چیزی هست اونجا ک اذیتش کرده برای همین بچه رو جاب جا کرد وقتی رفتم نگاه کردم دیدم ک یکی دیگ از بچه گربه ها مُرده( نمیدونم گربه حس کرده ک بچش مرده یا ن ولی خب خیلی صدا میکنه سابقه نداشته اینطور باشه برای اولین بچه ک مُرده بود اصلا اینکارو نکرده بود و وقتی بهش نزدیک میشم بهم میچسبه و میخواد ک نوازشش کنم) و اینم بگم ک دقیقاا وقتی بچه ی اولش مُرد دو تا توله رو ورداشت و گذاشت توی حمام دقیقا مث کاری ک الان بعط مرگ بچه ی دومش انجام داد
    ممکنه ک توله ها مریض باشن و بخاطر مریضی مرده باشن یا اینکه گربه مادر براشون شیر نداشته باشه( هیچوقت نشده ک براش غذا کم بزارم تغریبا یک روز در میومن گوشت بهش میدم و شیر هم میدم مخصوصاا الان ک بچه دار شده همش سعی میکردم بیشتر بهش برسم) ولی واقعااا برای بچه هاش نگرانم ک چه اتفاقی براشون افتاده نگرانم ک نکنه توله ی سوم هم همین بلا سرش بیاد

  132. رونیکا گفته:

    سلام مرسی از سایت خوبتون
    یه سوال داشتم ما دوتا گربه تو حیاط خونمونن ما از بچگی بهشون غذا میدادیم میومدن ومیرفتن الان گربه ماده بچه دار شده ۲ تا بچه بدنیا آورده الان حدودا بچه یک ماه وخورده ایشون یکی از بچه ها خیلی سرحال بود عصر ها که میرفتم پیشش امروز صبح که رفتم زیر آفتاب خوابیده بود هرچی سروصدا میکردم و میزدم جفتش عکس العمل نشون نمیداد تا اینکه بلندش کردم بعد چشماشو باز کرد یکم نشت دوباره خوابید بعد یکم مامانش اومد لیسش زد داشت با مامانش بازی میکرد ولی یکم بی حال شد نسبت به قبلا میخواستم بدونم ممکن مشکلی براش پیش اومده باشه

  133. مهتاب گفته:

    سلام وقت بخیر. دوتا بچه گربه دارم ک مادرشون رهاشون کرده. هنوز چشماشون باز نشده فک کنم زیر ۱۰ روزشونه. شیر بدون لاکتوز بهشون میدم میخابن باز بیدار میشن خیلی بی قرارن. کک هم رو تن یکیشون دیدم استرس دارم کک وارد خونه شه تو حیاط گذاشتمشون توی کارتون. نمیدونم چ کاری براشون کنم میترسم تلف شن پیشم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونید تا ۳ماهگی و دریافت واکسن و ضدانگل هایشان در محیط حیاط نگهشان دارید و تغذیه اشان کنید و بعد از آن در پارکهایی که زیر نظر حامیان حیوانات هستند رهایشان کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • فاطمه گفته:

        سلام،چند وقتیه یه گربه اومده تو حیاطمون،معلول هست من براش غذا و شیر میزارم بعد یه روز سرش رو نزدیک دستم میکنه و بعد روی پشتش دراز میشه،میخوام بدونم این حرکاتش نشون چی میده؟و اینکه یه گربه دیگه هم هست که وقتی این گربه به من نزدیک میشه بعدش پشت سر گربه رو گاز میگیره،براچی گازش میگیره؟

      • Parimah گفته:

        سلام ما امروز تو انباری مدرسمون ی بچه گربه پیدا کردمی اندازه کف دسته بهش میخوره کمتر از ی هفته باشه یکی از بچه ها برد خونشون و شیر بدون لاکتوز داد بنظرتون اینو برگردونیم اونما که مامانش پیداش کنه یا سرپرستیشو بگیره؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیزسلام

          حتما برش گردونین ،گربه ها اگر شیر کامل از مادر دریافت نکنند ،مستعد بیماری های زیادی خواهند شد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  134. سامان گفته:

    سلام دیشب دیدم تو پارکینگ یه گربه شیش تا بچه زایده ولی مادر نبود من برای مادر غذا گذاشتم صبح دیدم خورده شده میخواستم بدونم احتمال داره گربه غیر از گربه مادر غذا رو بخوره من دوباره غذا گذاشتم بازم خورده شد بچه گربه ها قل میخورن این ور اون ور میخواستم بدونم چه کار درستی میتونم انجام بدم فقط غذا بذارم براش کفایت میکنه ممنون راهنمای کنین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله رسیدگی به مادر برای شیروار شدن برای توله هایش کافی است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • عسگری گفته:

        سلام دوروز گربه در زیر زمین داخل یک کارتن زایمان کرده وداخل ان کارتن یک پتو کلفت بوده ایا میتوانم بررسی کنم ببینم چندتا بچه زاییده و جایشان را بهتر درست کنم یا چند روزی بگذرد ممنون

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          برای مادرشان غذا تهیه کنید و بگذارید چند روز بگذرد و ببینید رفتار مادر برای همراهی با توله ها چه خواهد بود.
          امکان دارد خودش اقدام به انتقالشان به خارج از انبار کند.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  135. سارا گفته:

    سلام وقت بخبر
    یک بچه گربه پیداکردم که روی دستاش راه میره وچشماش هم یه جوریه اصلن باز نمیکنه و میو میو میکنه
    برگردونمش سرجاش یا به مرور زمان اگه بهش غذا بدم خوب میشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      روی علائمی که گفتید ،را نمیتوان تشخیص درستی گذاشت.اگر قصد درمانش را دارید حضورا به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  136. رسول گفته:

    با سلام بچه گربه در چند هفتگی میتونه مثلا از لوله ی گاز راه بره یا از دیوار بپره و یه سوال دیگه یه بچه گربه در چند هفتگی میتونه صاحبشو بشناسه وچه کارهایی انجام بدم که به من اعتماد کنن

  137. رسول گفته:

    ببخشید بچه گربه در چند هفتگی میتونه مثلا از روی لوله ی گاز یا از پشت بوم بپره و بره بیرون و یه سوال دیگه بچه گربه از چند هفتگی صاحبشو میشناسه و با اون دوست میشه چیکار کنم با من دوس بشن ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تقریبا از سه ماهگی به فضای اطراف اشراف کامل دارند و محل زندگی و صاحبشان رو به خوبی میشناسند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال بیماری وجود دارد.لطفا برای بررسی بیشتر به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  138. Ronak گفته:

    سلام من به تازگی یک بچه گربه ۲ ماهه رو که تا الان پیش یکی دیگه بوده رو اوردم چیزی نمیخوره الان حدود ۱۰ ۱۲ ساعته چیزی نخورده
    بچه گربه قبلا پیش یکی دیگه بوده به همراه مادر و ۲ تا توله دیگه ما هم به گفته صاحب قبلیش صبر کردیم از شیر گرفته بشه بعد بیاریمش اما متاسفانه ندیدم چیزی بخوره!
    نگرانم چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      توصیه اکید من به تمام عزیزانی که حیوانی را به سرپرستی میگیرند این است که قبل از اینکه به منزل ببرید حتما برای چکاپ به دامپزشکی مراجعه کنید.
      بی اشتهایی دلایل مختلفی خواهد داشت ،خصوصا در توله ها که باید حضورا بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  139. غزل گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید ما یه گربه نر داریم و تقریبا یه ساله که داریم ازش مراقبت میکنیم ولی از یه ماه پیش شروع کرده به خزیدن طوری که به شکم دراز میشه و روی زمین خودشو با کمک دستاش میکشه این کار هم روی سطح زمین انجام نمیده و معمولا روی فرش خونه یا موکت انجام میده(نژاد خاصی هم نداره)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال فحلی وجود دارد .اگر این علائم با صدا کردن و بی تابی هم همراه باشد ،فحل شده .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  140. Shams گفته:

    گربه حیاطمون دوتا بچه به دنیا اورد که تو حیاط ما نگه نمیداشت الان بعد دو هفته یکیشونو اورده که بیچاره مرده، الان خودش همش پیششه ولیسش میزنه غذا هم میدم بهش ،نمیخوره.چی کارکنم؟ نگرانم خودشم از غصه بمیره.):

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه تلف شده رو ازش جدا کنید و بیشتر در این زمان بهش محبت کنید،رفته رفته بهتر میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  141. maryam گفته:

    سلام وقتتون بخیر.
    من دیروز یه نوزاد گربه کوچیک پیدا کردم،چشماشو بعضی وقتا باز میکنه، دیروز سعی کردم شیر و ماست هم زده شده توی شیشه شیر بهش بدم(چون به شیر بدون لاکتوز،و غذای مخصوص دسترسی نداشتیم)
    خیلی خوب خورد،باهاش بازی کردیم،بعد گذاشتیمش بخوابه،من خواستم تغریبا بعد سه ساعت بهش دوباره سر بزنم و دوباره شیر بدم، اما خوابیده بود، بیدارش کردم وحشی شد، الان از دیشب تا امروز صبح باهاش کاری نداشتم و فقط خوابیده تقریبا ۸ ساعته هیچی نخورده و خواب بوده، وقتی سمتش میرم هم اعصبانی میشه، مشکلی هست،دیروز اصلا اینطوری نبود؟؟
    چطوری بیدارش کنم غذا بخوره؟!
    الان که ۸ ساعته چیزی نخورده مشکلی براش پیش نمیاد؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال درد در ناحیه شکمی وجود دارد که به علت مصرف ماست هست که باید با مرغ و کمی برنج مصرف شود.
      به تنهایی باعث یبوست و درد و ناراحتی حیوان میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  142. آرام گفته:

    سلام من میخواستم یه بچه گربه رو بیارم که حدود یه هفته اش بود
    بعد اشکالی نداره از مادرش جدا کنم؟
    همش استرس اینو دارم که نکنه کار اشتباهی دارم انجام میدم و زوده
    اخه از اونجایی که شک دارم گربه مادر بچه هاشو همونجا که الان هست بزاره میترسم که دیر بشه…اخه تو سرکار بابام اونجاست

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر اصلا این تصمیم درست نیست.بچه گربه ها تا حداقل ۴۵روز باید کنار مادرشان باشند و از شیرش تغذیه کنند تا در آینده در برابر بسیاری از میکرو ارگانیسم ها ایمن باشند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • N f گفته:

        سلام معمولا بچه گربه از چندمین روز راه میره تو حیاط ما یه گربه بود یه ساله امروز دیدم سه تا گربه زاییده دنبالش اومدن بیرون دوس دارم بدونم چند روزه زایمان کرده ممنون میشم پاسخ بدید

          • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

            دوست عزیزسلام

            کمی مقعدشو با دستمال گرم کنید تا مدفوع کند.
            برایش شیر بدون لاکتوز و یا شیر مخصوص استفاده کنید.

            دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بچه گربه تا ۴۵روزگی باید از شیر مادرش تغذیه کند و جداکردنش باعث ضعف در سیستم دفاعی و سلامتی اش میشود.
      چون شیر مادر غنی از موادی است که باعث تقویت بنیه و ایمنی بدن حیوان میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  143. امین گفته:

    سلام وقت بخیر ، چند روزی هست که یه بچه گربه بی سرپرست تو خیابون پیدا کردم و تو اینترنت دنبال غذاش و اینا گشتم و خلاصه الان شیر خشک داره و جای خواب ، فقط خیلی عذاش کمه اونم با زور ، وضع ادرارش بد نیست و شبا بی قراری می‌کنه ، نو خونه نگه میدارمش و دمای بندش فک کنم خوبه ، فقط تنها مشکلش غذا خوردنشه طبیعه این نوع غذا خوردن یا باید ببرمش دامپزشک ، ممنون میشم زود جواب بدین

  144. نیوشا گفته:

    سلام، وقتتون بخیر
    عذرخواهی می کنم، گربه من زود به زود اسهال میشه، تازه بچه هاشو به دنیا آورده، میخواستم بدونم بهتره بهش شیر بدون لاکتوز بدم، یا شیرخشک مخصوص گربه؟ و اینکه چه جوری میتونم تقویتش کنم؟ از نظر کلسیم و ویتامین و… منظورمه.

    سپاس از شما همکارانتون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      مکمل های تقویتی مادران شیرده و زایمان کرده است،
      که میتونید تهیه کنید .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  145. س گفته:

    با سلام ی گربه خیابانی تو حیاط ما سی اسفند ۹۹ زایمان کرد و چند تا بچه آورد ۲۱ اردیبهشت۱۴۰۰ گربه ها گم شدن فکر کنم در حیاط باز مونده و رفتن مادرشونم خیلی تو حیاط دنبالشون میگشت و میو میو میکرد یکیشو چند کوچه اونطرف تر پیدا کردیم و آوردیم الان پیش مادرشه هم شیر میخوره هم غذا الان نگران اون یکی بچه گربه ها هستم میخاستم بپرسم تو این سن میتونن از خودشون محافظت کنن ؟

  146. س گفته:

    با سلام ی گربه خیابانی تو حیاط ما سی اسفند ۹۹ زایمان کرد و چند تا بچه آورد ۲۱ اردیبهشت۱۴۰۰ گربه ها گم شدن فکر کنم در حیاط باز مونده و رفتن مادرشونم خیلی تو حیاط دنبالشون میگشت و میو میو میکرد یکیشو چند کوچه اونطرف تر پیدا کردیم و آوردیم الان پیش مادرشه هم شیر میخوره هم غذا الان نگران اون یکی بچه گربه ها هستم میخاستم بپرسم تو این سن میتونن از خودشون محافظت کنن ؟

  147. Zhrc.shir گفته:

    سلام
    توی حیاط خونم یه گربه ۳ تا بچه به دنیا اورد
    الان ۲ تاشون رو برده فقط یدونشون مونده
    هرچقدرم این یکی میو میو میکنه اصلا نمیره سمتش میره پیش اون دوتا
    احتمالش هست که رهاش کرده باشه ؟
    یا اگر رهاش کرده میتونم خودم نگهش دارم ؟

  148. Zhrc.shir گفته:

    سلام
    توی حیاط خونم یه گربه ۳ تا بچه به دنیا اورد
    الان ۲ تاشون رو برده فقط یدونشون مونده
    هرچقدرم این یکی میو میو میکنه اصلا نمیره سمتش میره پیش اون دوتا
    احتمالش هست که رهاش کرده باشه ؟
    یا اگر رهاش کرده میتونم خودم نگهش دارم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله احتمالش هست.چمد روزی صبر کنید ،اگر به طور کامل مطمئن شدید که رها شده میتونید به سرپرستی بگیریدش.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  149. سارا گفته:

    با سلام ی گربه ماده خیابانی تو حیاطمون بود نزدیک دو ساله بهش غذا میدم چند روزم بهش هیچی ندم اصلا دنبال غذا نمیره خودش الان سه تا بچه هم به دنیا اورده نزدیک ۲ ماهشون هست میترسم بهشون غذا بدم مثل مادرشون بشن و من نتونم بهشون برسم و خودشونم یاد نگیرن دنبال غذا برن به نظرتون میتونم بیرونشون کنم الانکه ۲ ماهه هستن راه حلی دارین بهم بدین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر قصد دارید رهایشان کنید،بهتر است در پارکهایی که زیر نظر حامیان حیوانات است رها شوند.
      در اینصورت در کنار گربه های دیگر زندگی آزاد را یاد خواهند گرفت.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  150. مریم گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من الان یک گربه ۸روزه دارم
    هر وقت بهش شیر شکمشو خیلی اروم‌میمالم که دستشویی کنع
    ادرار میکنه اما مدفوع نمکنه
    دیشب که شکمشو مالیدم یکمی مدفوع کرد
    این گربه ها چند روز یک بار مدفوع میکنند؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این حالت اکثرا بعد از مصرف شیر خشک و در تولگی طبیعیست.
      بهتر است در وعده هایش از ماست بدون لاکتوز پروبیوتیک استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  151. نگار♡ گفته:

    سلام من یه گربه دارم که توی حیاطمون هست یک روز قبل از زایمان براش توی کارتون یه خونه درست کردم که بچه ش رو همون جا به دنیا آورد آلارم ۲ ماهه بچش به دنیا آمده چشماش بازه و تقریبا قدرت شنوایی داره من بعضی وقتا بچه گربه رو میرام بیرون نازش میکنم چند روز پیش خوهر کوچیکه یکی از دوستام آمد هی خود گربه بچه اش رو جا به جا می‌کرد منم نگران بودم که یک وقت گربه نره از پیشمون حالا می خواستم بدونم امکان داره گربه بچه ش رو ببره یا اینکه من می تونم بچه گربه دستی کنم
    یک سال هست که گربه میاد پیشمون و بعضی وقتا میاد توی خونه خیلی دستی حتی اجازه میده با پنجه هاش بازی کنیم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      حداکثر تا ۳ماهگی مادر به بچه هایش وابسته است.
      بهتر است تا رهایی کامل مادر و پایان سه ماه ،اقدام به سرپرستی نکنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  152. وزیری گفته:

    سلام یه راهنمایی میخواستم بنده یه بچه گربه که ۲۰ روزه به دنیا اومده و مادرش متاسفانه مرده آوردم خونه و چون در الموت هستم هیچ دامپزشکی یا پت شا‌پی اینجا نیست ولی سوپری محل شیر بدون لاکتوز میهن داره بدون چربی و با چربی ۱/۵ درصد الان چهار روزه از این نوع شیرها بهش میدم مشکلی نداره و در حال رشته ولی متاسفانه فقط ادرار میکنه و هیچ مدفوعی نداره آیا این طبیعی هستش؟ و اگر بگید از این دو نوع شیر بدون لاکتوز پاستوریزه که یکیش بدون چربی و اون یکی ۱/۵ درصد چربی داره کدومش براش بهتره و الطف کنید جواب بدید و راهنماییم کنید خیلی ممنون میشم، با تشکر.

  153. Hst گفته:

    سلام ما یدونه بچه گربه پیدا کردیم که هنوز چشماشو باز نکرده و در پد مخصوصش دستشویی می‌کنه سوالم این بود که میتونیم ببریمش حموم یا نه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر ،به هیچ وجه حمامش نکنید که با توجه به سنش توصیه نمیشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  154. حنا گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    من حدود یک هفته هست که یک بچه گربه بدون مادر پیدا کردم تو خیابون و آوردمش خونه و بهش شیر خشک مخصوص دادم ولی اصلا نمیخورد و فکر کنم مزشو دوست نداشت، براش شیر بدون لاکتوز خریدم که اونو میخوره ولی تو هر وعده شاید نهایتا دو سی سی. میخواستم بدونم طبیعی هستش این مقدار کم؟ و اینکه از هفته پیش تا الان فقط یک بار مدفوع کرده و به خاطر همین دامپزشک بردمش و گفت در ریه هاش شیر رفته و دارو داد بهش.
    یه مشکل دیگه هم که داره خیلی دستشو میمکه و بعضی اوقات انگشت منو. عادی هست این حرکتش یا مشکلی داره به نظر شما؟

  155. محمدرضا گفته:

    سلام، ممنون از سایت خوبتون و وقتی که میزارین ، من یه بچه گربه چند روزه پیدا کردم که مادرش رها کرده بود، اوردم خونه و بهش شیر خشک نوزاد بدون لاکتوز میدم، الان حدود سه هفتشه، وزنش حدود ۲۰۰ گرم شده، دو روزه غذاش کمتر شده و فقط یه بار یه کم مدفوع کرده، هنوز موقع راه رفتن تلو تلو میخوره، میخاستم بدونم طبیعیه یا گوارشش مشکل داره؟ و اینکه نیاز به مولتی ویتامین برای رشد بهترش داره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      ممنونم از لطفتون به من و همکارانم…
      برای اطلاعات بهتر و دقیقتر درباره وضعیت و تغذیه اش بهتر است حضورا به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • محمد رضا گفته:

      سلام
      ممنون از سایت خوبتون، من متن و کامنت هارو مطالعه کردم اما مورد مشابه ندیدم.
      نزدیکی خونه بچه گربه ای پیدا کردم که رها شده بود و تا مدت ها مادرش رو پیدا نکردم، حدود یک ماه و نیمش هست و تغذیه هم خوب انجام میده اما از زمانی که آوردمش مداوم موقع خواب سینه های خودش را میک میزنه و مثل یه بچه شیرخواره سینه های خودش را میمیکد این کار برای سلامتیش ضرری نداره و طبیعیه آیا؟؟

    • محمدرضا گفته:

      دوست عزیز دستشویی توله همینجوری هست و نباید بیشتر باشه چون حجم کمی غذا میخوره. و شما بلید با یه پنبه با آب ولرم زیر شکم و مجرای دفع رو ماساژ بدید تا خوب بشه بعد باید از شیر خشک مخصوص نوزاد گربه استفاده میکردین عزیز. حالا میخواید ببرید پیش دکتر دتا خیالتون راحت شه و هم چکاپ شه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      از سه ماهگی و ماهی یکبار مشکلی ندارد ،چون گربه ها مدام در حال تمیز کردن خود هستند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  156. زهرا گفته:

    سلام من یک گربه بچه تازه به دنیا اومده سر راه پیدا کردم که تازه به دنیا اومده بود و در حین مادرش فرار می کرد الان من چیکار کنم تکلیف بچه گربه چیه؟لطفا سریع جواب بدید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید برای اطمینان از سلامتیش به دامپزشکی مراجعه کنید و شیر خشک مخصوص تهیه کنید تا تغذیه کند .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  157. سارای گفته:

    سلام .وقتتون بخیر
    ما یه گربه تو حیاطمون داریم که الان ۳ روزه زایمان کرده و سه تا بچه اورده
    یعنی هر سال بچه هاشو تو حیاط خونه ما بدنیا میاره
    الان بعد زایمانش هعی گربه های مختلف میان طرف بچه هاش . اونم چند بار حاشو تو خونمون عوض کرده .مگه گربه های نر یا ماده دیکه ممکنه به بچه اش اسیب برسونن؟ چرا اینقد مزاحم این مادر و بچه ها میشن؟
    امروز اوردشون داخل خونه و برده زیر تخت
    الان من چیکار باید بکنم؟
    میترسم به بچه هاش نزدیک بشم و مادره وحشی بشه چون تو نگاهش طوریه که نزدیک نشو و یا ولشون کنه
    کل گربه های محل ام هعی میان تو حیاط این مادر بدبخت میترسه بچه هاشو ببره
    از اونور تو خونه ام نمیشه نگهش دارم
    هم ممکنه الوده باشه مادره هم اینکه دلم نمیاد ببرمش تو حیاط
    به نظرتون چیکار کنم
    چون حتما دستشویی میکنن و خودشم از ترس بیرون نمیره برای دستشویی
    به زورم به مادره غذا میدم .بچه ها رو ول نمیکنه . حتی نمیزاره درست ببینمشون
    ببخشید خیلی وقتتون و گرفتم
    بیزحمت کمکم کنین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      مادر تا دو ماهگی به توله هایش وابسته است و از آنها جدا نمیشود.
      بهتر است ظرف خاک برای دفع براشون تهیه کنید و غذا تهیه کنید تا این زمان بگذرد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  158. مينا گفته:

    سلام ترو خدا بهم زود جواب بديد
    من يه گربه امداد كردم خودم و بردمش دامپزشكي مشكل پا داشت بعد ١ و نيم ماهه تو خونه خودم نگهش داشتم و هيچ پزشكي به ما نگفت اين طفلي بارداره ٢٨ فروردين ١٤٠٠ زايمان كرد در عين ناباوري ما و ٣تا بچه يكيشون مرد ه دنيا اومد٢تا ديگه سالم و خوبن جفت ها همه به بچه ها چسبيده بودن خودم بند نافاشونو بريدم و مادرشون شيرشون ميده ولي هموز مادر خونريزي داره اين طبيعيه؟!؟!؟

  159. امین گفته:

    سلام،سه روز پیش یه گربه تو حیاط خونمون زایمان کرد،احتمالا گربه قبلی خودمه،میخوام یکی از بچه هاشو بردارم،گربه قبلی که زایمان کرد بچه هاشو مخفیانه برد و من نمیخوام زود از مادرش جداش کنم ، چقدر طول میکشه که بچه هاشو ببره از اینجا؟
    این که به بچه گربه ها دست بزنم یا به اصطلاح دستمالی شن مادرشون اونارو پس میزنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بهتر ۴۵ روز الی ۲ ماه نزد مادرشون باشند و شیر بخورند.اگر زودتر جدا شوند ،در آینده مشکلاتی چون کمبود املاح معدنی را در پیش دارند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • liona گفته:

      عزیزم واسه چی میخوای یکیشونو برداری خب اونا مادر دارن خودشون البته اگر گربه ی خودتونه اشکال نداره ولی بهتر اینه که اگر یتیم بود به سرپرستی بگیری نه از مامانش جداش کنی که

    • م.ف.راد گفته:

      سلام
      اگر از نظر غذایی بهش برسین و همچنین احساس امنیت کنه، بچه هاشو نمیبره. به احتمال قریب به یقین، همونجا بزرگشون میکنه.‌شما اصلا سمت بچه هاش نرین، فقط به گربه مادر، غذای کافی و مرتب بدین که به شما اعتماد کنه…..

  160. محمد گفته:

    سلام چند وقتی بود یه گربه داخل انباریمون ۳تا بچه زاییده بود خیلی هواشونو داشتم و از لحاظ تغذیه مشکلی نبود تا اینکه امروز دیدم خیلی جیغ میزنه به حالت ناله مانند! رفتم دیدم بچهاش هیچکدوم نیستن همه اشون ۳ روزه بودن! یه گربه نر دیگه دائما حواسش بهشون بود از دور ! الان خبری هم از اون نیست! احتمال داره با خودش برده باشه اونارو!؟ خیلی ها میگن گربه نر میبرتشون و بعدش خفه میکنتشون این ادعا درسته!؟ خیلی گشتم دنبالشون ولی متاسفانه پیدا نمیکنم

  161. انیس گفته:

    سلام ببخشید گربه من چهار روزه س تا بچه بدنیا اورده ولی دوتاشون خیلی بیحالن و شیر نمیخورن پوست شکمشونم چروک شده میشه بگین چشونه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این موارد را نمیشود از دور ویزیت کرد و باید حتما دامپزشک از نزدیک چک کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  162. علی گفته:

    سلام گربه ایی اومده زیر زمین خونمون زایمان کرده سه هفته ایی میشه سه تا بچه داره دوتاشون چشماشون کاملا باز شده ولی یکیشون چشماش بستس آیا احتمال اینکه عفونت کرده باشه چشماش وجود داره؟ دور چشماش انگار مثل چسب گرفته شده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله احتمال عفونت وجود دارد.بهتر است نزد دامپزشک مراجعه کنید.
      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • Fataneh گفته:

        سلام وقت بخیر من یه بچه گربه دیدم ک در حال مرگ بوده و مادرش اونو رها کرده بهش شیر دادم ولی از دیروز ک غذا بهش دادم هر سه ساعت یکبار اصلا مدفوع نکرده فقط ادرار چکار باید انجام بدم

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          با سینه مرغ کمی روغن زیتون برایش مخلوط کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  163. مهسا گفته:

    سلام
    یه گربه تو حیاط خونه ما زایمان کرده و ۷ تا بچه به دنیا آورده و ما هم بهش غذا میدیم. همشونم سالم بودند.
    با مادر بازی میکردیم و توی حیاط دنبالمون میومد و خودشه به پاهامون میمالید.
    حدودا یک ماه پیش زایمان کرده
    اما دیروز همه بچه هاشو یکی یکی برد
    ولی خودش هنوز میاد توی حیاطمون و میخوابه.
    ممکنه بچه هاشو ول کرده باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،قلمرویی برای بچه هایش تعیین کرده و در آنجا برای تغذیه و نگداریشان رفت و آمد میکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  164. مهیار گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یه روز پیش دوتا بچه گربه کنار خیابون پیدا کردم و آوردم خونه و هر سه ساعت یکبار هم بهشون با قطره چکان شیر معمولی می‌دیم اشکال ایجاد می‌کنه ؟ و. اینکه چرا اینا اصلا دفع نمیکنن فقط یکبار این اتفاق افتاده ولی بعد از اون دفعی صورت نگرفته

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      از شیر بدون لاکتوز و یا شیر خشک مخصوص برایش استفاده کنید .
      با دستمالی که کمی گرم و مرطوب باشد زیر دلش را ماساژ دهید تا دفع انجام شود.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  165. Akula گفته:

    سلام.وقت بخیر.ببخشید من یه گربه دارم ک از ی ماهگیش اکردم پیش خودم ک الان ۱۰ ماهشه و بچه هاش ب دنیا اومدن اگه من با بچه هاش دس بزنم ممکنا ناراحت بشه و جای بچه هاشو عوض کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      سعی کنید با بچه های تازه متولد شده حیوانات کاری نداشته باشید تا مادرش دچار استرس و ترک یا عوض کردن جای توله هایش نشود.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  166. علی گفته:

    سلام گربه ایی اومده زیر زمین خونمون زایمان کرده سه تا بچه هم داره حدود بیست روز بیشتر میشه دوتا از بچه هاش چشماشون باز شده ولی اون یکی کاملا دوتا چشماش بستس آیاا احتما عفونت داره؟؟؟و اینکه چه غذایی برای مادرش بزارم خیلی لاغر شده بنظرم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      میتونید مرغ آبپز و هویج و سیب زمینی و یا غذای خشک مخصوص مادران شیرده برایش تهیه کنید .
      توله ای که هنوز چشمهایش را باز نکرده را با دستهای تمیز و به آرامی چشمهایش را باز کنید،نگران نباشید مشکلی پیش نمی آید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  167. فاطمه گفته:

    سلام ممنون از سایت خوبتون گربه ای که تو حیاط ما زندگی میکرد بچه هاشو به دنیا اورده و الان فقط یکیشون رو رو پشت بودم پیدا کردم بیشتر از دوروزه که مامانش نیومده مام به اشتباه شیر گاو بدون پستونک یا سرنگ مخصوص بهش دادیم بعدش بهش شیر بدون لاکتوز دادیم ولی احساس میکنم رقته باشه تو ریش چون تقریبا دو ساعته که نمیخوابه و یسره جیغ میزنه حتی جیغ هم که نزنه باز دهنش بازه انگار میخواد یه چیزی بالا بیاره ولی نمیتونه میشه لطفا راهنماییم کنین….چون دسترسیم به دامپزشکی خیلی سخته

  168. مونا گفته:

    سلام من یه بچه گربه پیدا کردم که فکر میکنم نهایتأ ۷،۸ روزش باشه چشماش بستت اما امروز یه کم مرطوب بود چشماش ، این عادیه یا باید به پزشک نشونش بدم؟

  169. پارمیس گفته:

    سلام من یه گربه دو هفته ای که مامانش رهاش کرده بود و به سرپرستی گرفتم بردمش دامپزشکی معاینه کرد و حمامش کرد بعد شیر خشک مخصوص بچه گربه با شیشه شیر براش گرفتم اما شیر نمیخوره پس میزنه چیکار باید بکنم ؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در ظرف مخصوص برایش بریزید و در زاویه دیدش قرار دهید تا کم کم خودش عادت به خوردن کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  170. ساراا گفته:

    سلام‌ وقتتون بخیر
    گربه ی تو حیاط ما اوایل اسفند زایمان کرد و ۵ تا بچه بدنیا آورد، جای بچه هارو چندباری عوض کرد، ولی اوایل فروردین دوباره آورد تو بالکن حیاطمون، یکی از بچه ها مریض شد و مرد، بعد حدودا سه هفته جلوی چشم مادر گذاشتیمشون بالای پشت بام، بیچاره هر چهارتا رو برد خونه همسایه بغلی که کسی اونجا زندگی نمیکنه، بهشون سر میزدیم خیلی هم جاشون راحت بود ولی بعد دو روز مادر بچه ها جنازه بچه ها رو با گلوی بریده برگردوند تو حیاطمون و لیس میزد، من نمیدونم خودش کشته یا کار سمور بوده؟!!! خیلی ناراحت شدیم الان خودشم بی قراری میکنه و نمیدونیم چیکار کنیم
    ؟ بچه هاشو از ما میخواد

  171. سارا گفته:

    سلام‌ وقتتون بخیر
    گربه ی تو حیاط ما اوایل اسفند زایمان کرد و ۵ تا بچه بدنیا آورد، جای بچه هارو چندباری عوض کرد، ولی اوایل فروردین دوباره آورد تو بالکن حیاطمون، یکی از بچه ها مریض شد و مرد، بعد حدودا سه هفته جلوی چشم مادر گذاشتیمشون بالای پشت بام، بیچاره هر چهارتا رو برد خونه همسایه بغلی که کسی اونجا زندگی نمیکنه، بهشون سر میزدیم خیلی هم جاشون راحت بود ولی بعد دو روز مادر بچه ها جنازه بچه ها رو با گلوی بریده برگردوند تو حیاطمون، من نمیدونم خودش کشته یا کار سمور بوده؟!!! خیلی ناراحت شدیم الان خودشم بی قراری میکنه و نمیدونیم چیکار کنیم

  172. کوثر گفته:

    سلام. چندوقت یه گربه بدون اطلاع ما به زیرزمین خونمون رفت و آمد میکرد.
    از وقتی متوجه شدیم سعی کردیم مانع ورودش بشیم ولی نگرانیم شاید تو زیرزمین زایمان کرده باشه‌. از طرفی اگر اینطور باشه پیدا کردن بچه ها سخته چون زیر زمین بزرگه و سوراخ سمبه زیاد داره.
    میشه از روی صدا پیداشون کرد؟
    بچه گربه ها از چه زمانی میتونن میو میو کنن؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله میتونید از صدای بچه گربه ها متوجه حضورشون بشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  173. فاطمه گفته:

    سلام خسته نباشید
    من یک بچه گربه پیدا کردم ک الان ۶ روزشه براش شیر مخصوص بچه گربه گرفتم جاشم گرمه کیسه آب گرمم داره ماساژشم میدم حتی و تا میتونم سعی میکنم با دستمال مرطوب کمک کنم دسشویی کنه ولی امروز خیلی بی قراری میکنه
    دلیلشو میدونید شما
    حس میکنم نمیتونه دفع کنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در غذای نرم اش کمی روغن زیتون استفاده کنید تا دفعش آسانتر شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • حمیده گفته:

        سلام یه گربه ماده در همسایگی ما دو توله بدنیا اورده ولی بیقرار و یسره ناله میکنه صداهای عجیب شبیه گریه نوزاد میکنه دلیلش چیه چ کمکی بهش کنیم

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          احتمال دارد که درد داشته باشد و باید حتما بعد از زایمانش چکاپ میشد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • suga گفته:

        سلام.گربه من همین الان زایمان کرده من تا وقتی که از شیر گرفته بشن میتونم ازشون نگهداری کنم بنظرتون بعد از دوماهگی چیکارشون کنم بهترین راه چیه؟!

  174. الهام گفته:

    سلام خسته نباشید گربه ما پنج تا بچه بدنیا آورده دوتاشون مرده بودن ما برداشتیم انداختیمشون دور .بنظرتون کار درستی کردیم یا باید میزاشتیم خودش اینکارو میکرد

  175. الهام گفته:

    سلام خسته نباشید گربه ما پنج تا بچه بدنیا آورده دوتاشون مرده بودن ما برداشتیم انداختیمشون دور چون چند روز گذشت خودش هیچ کاری نکرد ما برداشتیم انداختیم دور.بنظرتون کار درستی کردیم یا باید میزاشتیم خودش اینکارو میکرد

  176. نازنین گفته:

    سلام من یک گربه اومده بودتوی حیاط
    ما بچه دار شد همه بچه هاشو برد یکی رو نبورد ما واستادیم تا بیاد ولی نیومد یک بار اومد ولی نبرد بعد گفتیم بچه گربه رو ورداریم بزرگش کنیم الان هیچی درباره یک گربه نمیدونم شیر بهش میدیم دو روزه که اوردیمش ولی دستشویی نکرده وقتی هم میخابه یه پارچه روش میزارم ناخن هاشم خیلی تیزه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      از شیر بدون لاکتوز و غذای مخصوص بچه گربه استفاده کنید و جای گرمی براشون تهیه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  177. ناهید اکبری گفته:

    سلام وقتتون بخیر . ما توی پارکینگ محل کارمون چهار تا بچه گربه‌ پیدا کردیم که مادرشون دو روزه فوت کرده . یکیشون چشمش عفونت کرده . بهشون شیر معمولی میدیم تو فواصل چهار پنج ساعته ولی الان توی کامنتها مطالعه کردم فرمودید باید شیر بدون لاکتوز بخورن درسته ؟
    جایی هست معرفی کنید برای درمان حمایتی اون یک دونه بچه گربه‌ که بتونم ببرم پیششون ؟

  178. ناهید گفته:

    سلام وقتتون بخیر . ما توی پارکینگ محل کارمون چهار تا بچه گربه‌ پیدا کردیم که مادرشون دو روزه فوت کرده . یکیشون چشمش عفونت کرده . بهشون شیر معمولی میدیم تو فواصل چهار پنج ساعته ولی الان توی کامنتها مطالعه کردم فرمودید باید شیر بدون لاکتوز بخورن درسته ؟
    جایی هست معرفی کنید برای درمان حمایتی اون یک دونه بچه گربه‌ که بتونم ببرم پیششون ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با سر زدن به صفحات کیلینیک و بیمارستانها در صفحات مجازی،میتوانید از خدمات حیوانات حمایتی در این محل ها مطلع شوید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  179. آنا گفته:

    سلام ببخشید من یه گربه از توی خیابون پیدا کردم امروز سومین روزشه و خیلی کوچیکه من شیر آماده بهش میدم و خب میخوره اما میترسم مشکلی پیش بیاد زیاد میو میو می‌کنه وقتی ک میرم پیشش یه دستمو میبرم سمتش متوجه میشه و میاد پیشم و البته آروم میشه و کمتر صدا میده باید چطوری ازش مراقبت کنم؟اینطوری که پیش میرم درسته؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید برایش از شیر بدون لاکتوز و یا شیر خشک مخصوص بچه گربه استفاده کنید.
      و در دوماهگی و سه ماهگی باید واکسن دریافت کند و نزد دامپزشک چکاپ شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • الهام گفته:

        سلام خسته نباشید گربه ما پنج تا بچه بدنیا آورده دوتاشون مرده بودن ما برداشتیم انداختیمشون دور چون چند روز گذشت خودش هیچ کاری نکرد ما برداشتیم انداختیم دور.بنظرتون کار درستی کردیم یا باید میزاشتیم خودش اینکارو میکرد

      • زهرا گفته:

        سلام من یک گربه بچه تازه به دنیا اومده سر راه پیدا کردم که تازه به دنیا اومده بود و در حین مادرش فرار می کرد الان من چیکار کنم تکلیف بچه گربه چیه؟لطفا سریع جواب بدید

  180. هاجر گفته:

    سلام یک گربه تو انباری ما ۵ تا بچه کرده بود من واسه مادر شیر گذاشتم و غذا هم میدم خودشم میره بیرون غذا میخوره ولی تا الان ۲ تا از لچه هاشو خورده به نظرتون اون ۳ تای دیگه هم امکان داره بخوره دلیل این رفتارشو نمیدونم چون غذا گیرش میاد ولی باز بچه هاشو میخوره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      سخت زایی،سو تغذیه،استرس و افسردگی و بیماری توله گربه ها از عواملی است که مادر را مجبور به خوردن بچه هایش میکند .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  181. F.R. گفته:

    سلام گربه ی من زایمان کرده و سه تا توله بسیار بسیار ضعیف به دنیا آورده است و یکی از آنها اصلا شیر نمی خورد و دائم خواهر و برادر هایش را اذیت می کند ، مادر دائما انها رها می کند و غذا می خورد در حالیست که تنها دو ساعت است زایمان کرده است. لطفا در مورد سلامت آنها توصیه های لازم را بفرمایید.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      الان شما باید مادر را حسابی از لحاظ تغذیه و محل استراحتش حمایت کنید تا وضعیتش طبیعی شود و بتواند به بچه هایش رسیدگی کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  182. آرش گفته:

    سلام ببخشید من با یک گربه ی خیابانی دوست سدم که زایمان کرد و الان یک بچه ی چند ماه داره می خواستم ببرمش خونه بیماری که برای خدومون ایجاد نمی کنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بعد از ۴۵ روز تا ۶۰ روز که از شیر مادر تغذیه کرد میتونید به سرپرستی بگیریدش ولی قبل از آن برای چکاپ و واکسن نزد یک دکتر دامپزشک مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  183. کیانا گفته:

    سلام‌
    گربه من دیشب تو حیاط زایمان کرده
    سه تا بچه اورده اما به یکیشون اصلا کاری نداری دم در خونش خوابیده شیر نمیخوره پیش بقیشونم نمیره
    احتمال داره گربه مادر این یکی بچشو پس زده باشه؟
    فقط هر از‌ گاهی میاد یکم‌بوش میکنه‌یامیخاد بگیرتش ولی بچه گربه جیغ میزنه نمیزاره
    امکانش‌هست‌مشکلی باشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال اینکه گربه بچه آخرش را نشناسد بسیار زیاد است .
      در پایان زایمان مایعی از محل زایمان روی تن بچه گربه ها میماند که نشانه گربه برای مادرشان است .بچه های آخر کمتر با این مایع آغشته شده و اغلب توسط مادر شناسایی نمیشوند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • نیلوفر گفته:

        سلام ببخشید من یه گربه دارم که رها بود اوردمش خونه هفته اول خوب بود باری میکرد
        دستشوییم خوب بود ولی زرد رنگ بود اما بعد از یه مدت بازی نمیکنه مرتب درحال خواب و شیر خوردن تروخدا اگه پیام منو میبیند بگید چیکار کنم از شیر معمولی برای تغذیه اش استفاده میکنم

  184. Sogol گفته:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    یک ماه پیش یک گربه داخل خونه سه بچه به دنیا آورد، سه تا شون کاملا سالم بودن تا امروز که یه گربه ماده غریبه یکی از بچه گربه هارو از ناحیه سر دندون گرفت(انگار میخواسته بلندش کنه ولی نتونسته و اونو انداخته بود) موقعی که بچه گربه رو برداشتم دو خراشیدگی روی پیشونی و پشت سرش ایجاد شده بود، برای اینکه آرومش کنم سرش رو ناز کردم که یهو دیدم جمجمه اش دچار مشکل شده مثل این بود که جمع شده باشه، سمت چپش رو که لمس کردم خیلی نرم بود انگار چیزی نبود، بعد از اون چشم هاش ورم کردن و قرمز شدن و نمیتونه بازشون کنه و از درد ناله میکنه به خاطر همین اومدم قرص کدئین و آموکسی سیلین ۱۲ ساعته حل کردم بهش دادم..دیگه نمیدونم چیکار کنم….لطفا کمک کنید.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای حل این مشکل باید سریعا به دامپزشکی مراجعه میکردید و دارو درمانی سربه خود بسیار خطرناک است چون پِت ها مخصوصا گربه ها نسبت به بسیاری داروها خصوصا استامینوفن حساسیته کشنده دارند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  185. سبحان گفته:

    سلام من گربم امروز زایمان کرده و خیلی بی حال شده غیر شیر چیز دیگه ای نمیخوره البته فقط شیر گرم!
    مورد دوم اینکه پدر بچه گربه ها میاد بچه ها رو جابه جا میکنه و مادرشون مخالفه دوباره برمیگردونه جای قبلیشون در حدی که چند بار دعوا کردن این حالت طبیعیه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بی حالی و بی اشتهایی بعد از زایمان طبیعیست.
      و مورد دوم اینکه مادر معمولا در روزهای اول بسیار حساس است و از توله هایش مراقبت بسیاری میکند.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  186. ناصر گفته:

    درود بر شما
    گربه ام الان ۲۰ روزه زایمان کرده ولی بچه هاش هنوز چشاشونو باز نکردن اقدام خاصی باید بکنم؟
    ممنون از راهنماییتون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتواند به آرامی با دستهای تمیز با فشاری آرام دو پلک را از هم جدا کنید.نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • نسترن گفته:

        سلام من نسترنم دوتا بچه گربه ک هنوز بند ناف بهشون وصله کنار خیابون پیدا کردم و دارم تمام سعیمو میکنم ک بهشون شیر بدمو آروم نگهشون دارم اگر خواستید من بهتون میسپرمشون البته بذارید چشماشون باز بشه بعد..فقط یه سوال هر دوسه ساعت چند قطره بیشتر نمیخورن اشکالی نداره؟؟؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          تغذیه در بچه گربه ها بصورت تعداد وعده های زیاد ولی در مقدار کم است.نگران نباشید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  187. زهرا گفته:

    سلام ،خسته نباشید
    گربه من تازه زایمان کرده‌ حدود چهار روز،بعضی وقتا بچه هاشو اروم گاز میگیره ،ولی امروز میخواست از رو میز بپره پاش گیر کرد و محکم خورد به میز قشنگ معلوم بود درد گرفت چون پاشو بالا نگه داشت یه کم پاشو ماساژ دادم رفت پیش بچه هاش ،دیدم داره باز گازشون میگیره ولی خیلی محکم انقدر که بچه داشت جیغ میزد دستمو بردم بچه رو ببرم کنار ولی ول نمیکرد بچه رو، منم دستمو بجای بچه گذاشتم تو دهنش کلی گازم گرفت که دستم خیلی ورم کرد بعد ولم کرد،میترسم از رفتارش نکنه بچه هاشو بخوره ،از زایمانش تا الان این رفتارو نداشته بود یهو وحشی شد انگار ،میشه راهنماییم کنید چیکار کنم خطری برا بچه هاش ایجاد نکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر آسیبی بهشون نرسونه مشکلی ندارد ولی اگر بهشون شیر هم ندهد بهتر است جداشون کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  188. راحله گفته:

    سلام خسته نباشید… من ی عروس هلندی دارم تو خونه ۷ ماهشه… و میخوام ی گربه بگیرم ترجیحا بچه… امکان داره ک بهم صدمه بزنن؟؟ پرنده با منقار یا گربه با پنجه‌ش… میشه تنهاشون گذاشت برا یکی دو ساعت؟؟ بهم صدمه نزنن

  189. Maede گفته:

    سلام وقتتون بخیر گربه من دو روزه زایمان کرده از یه روز قبلش چیزی نمیخورد یا اگ میخورو بالا میاورد هنوزم همینجوره بی حاله فقط اب میخوره
    شیر براش گرم میکنم میخوره ولی یکم مرغ پخته دادم که بالا اورد بنظرتون چیزیش شده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر این علائم بعد از ۷ روز بهتر نشد باید برای چکاپ حضوری به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  190. سارا گفته:

    سلام
    اگه گربه ۴ ماهه از خونه فرار کنه
    تو سرما و اینا میتونه به زندگی مثل گربه های خیابانی سر کنه؟؟؟؟
    اثا چون خونگی بزرگ شده میتونه غذا پیدا کنه؟
    گربه ها وابسته میشن ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      به نژاد گربه خیلی بستگی دارد.
      برای مثال Dsh و اسکاتیش میتوانند بیرون از خونه زندگی کنند ولی پرشین کمتر و اگر مکانی و ترک کند بعد از چند روز برمیگردد.بدن حیوانات با سرما و گرما و هوای آزاد و بیرون از خانه تنظیم شده نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  191. صحرا گفته:

    سلام
    من یک ماه پیش یه بچه گربه ی حدودا سه هفته ای زخمی پیدا کردم.
    اوردم تو حیاط خونه و درمانش کردم و زخماظ و عفونت چشمش کاملا خوب شد.
    اما من نتونستم بهش شیر بدم چون شیر بدون لاکتوز که می دادم شکمش باد میکرد. شیر رو با پوره ی مرغ و هویج مخلوط می کردم و می ذاشتم می خورد.
    حدود دو هفته اینطوری بهش یه کم شیر دادم و بعد شیر رو قطع کردم و فقط مرغ و هویج و برنج پخته با کمی جگر مرغ پخته و یه کم نون می دم می خوره.
    براش روزی سه تا قطره مولتی ویتامین بچه هم می ریزم، یه بارم پنیر دادم خورد که بدنش کلسیم بگیره اما بازم شکمش باد کرد.
    الان که محصولاتِ لبنی رو قطع کردم پوکی استخوان نمی گیره؟
    و اینکه هنوزم گاهی دلش باد می کنه، چی بدم بخوره بهتره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برایش شیر خشک مخصوص بچه گربه تهیه کنید و هر سه ساعت بهش بدید و همراهش میتونید از مکمل کلسیم هم برایش استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • حامد گفته:

        سلام من یه بچه گربه به سرپرستی گرفتم خانم دکتر فقط نمیدونم از چند وقتگی میتونه تنهایی مدفوع بکنه ،،،،سوال دوم این که فقط شیر خشک مخصوص گربه میدم بهش الان ۲۱روزشه اگر چیز دیگه هم لازمشه بگید بخرم براش هیچ مشگلی نداره خداروشکر ،،سوال سوم فقط با انگشت هام بازی میکنه چیکارکنم با چیز دیگه بازی بکنه

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          رفته رفته که چندین بار شما روی خاکش قرارش دهید خودش دفع را مستقل انجام میدهد.برایش اسباب بازی های دندانی تهیه کنید تا بخاطر خارش لثه هایش با اسباب بازی هایش حس خارش را تسکین دهد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  192. اميد گفته:

    سلام. از چند ماه پیش دو تا گربه‌ی بالغ اومدند به حیاط ما و من بهشون غذا می‌دادم. تا اینکه همسایه‌ها و باغبون اعتراض کردند و من ناچارا دیگه غذا ندادم و گربه‌ها هم رفتند. تا اینکه امروز با دو تا بچه‌ی خیلی کوچیک برگشتند. بچه‌ها شیر مادر نمی‌خوردند و هر ۴ تا گربه دنبال من راه افتادند و هرجا رفتم، اومدند. نمی‌دونم الان بیشتر به غذا احتیاج دارند یا جای گرم؟ هر کاری هم می‌خوام بکنم، همسایه‌ها شاکی می‌شن. واقعا نگرانم براشون. ممنون میشم کمکم کنید.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای تغذیشون از شیر بدون لاکتوز یا شیرخشک مخصوص بچه گربه هر۳ ساعت استفاده کنید و پتوی گرم یا کیسه آب گرم درمان بی قراری و دوری از مادرشون است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  193. نیلوفر گفته:

    باسلام
    امروز یه بچه گربه ی کوچولو پشت درخونمون اومده بود،ماآوردیم خونه وحمومش کردیم ،با وجود بیماریه کرونا میخواستم ببینم ک خطری نداره اگه پیشمون بمونه تاهواکمی گرمتربشه یا اینکهباعث مریضی میشه؟من واقعا هیچی ازگربه هانمیدونم ممنون میشم جواب بدید من دوتا بچه دارم ونگرانشونم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تابه حال هیچ موردی از ابتلا حیوانات به کرونا گزارش نشده.از وجودش لذت ببرید و برایش روزهای خوبی را در کنار خودتان بسازید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • حامد گفته:

      سلام شسر خشک گربه براش تهیه کن بدون لاکتوز باید باشه ،،،اول ببین چندوقتشه بعد برو تو اینترنت ببین چیکارباید بکنی اگر تازه متولد شده باشه باید گرم نگهداریش و هر ۳ساعت بهش شیر بدی با شیشه شیر مخصوص و با یه دستمال مرطوب ناحیه تناسلیش رو ماساژبدی تا عمل دفع رو انجام بده

  194. فرخنده گفته:

    سلام من حدود ۲ هفته پیش پیام گذاشتم که بعد از بردن بچه گربه به مطب دامپزشکی قطره تیرلوز رو تجویز کردند برای مشکلی چشمی که پیش اومده بود ….چشم خیلی خیلی بهتر شده بود ولی از دو روز پیش دوباره قی میکنه لازمه دوباره سیپلکس استفاده کنه؟ممنون میشم راهنمایی کنید

  195. فرخنده گفته:

    سلام من حدود ۲ هفته پیش پیام گذاشتم که بعد از بردن بچه گربه به مطب دامپزشکی قطره تیرلوز رو تجویز کردند برای مشکلی چشمی که پیش اومده بود ….چشم خیلی خیلی بهتر شده بود ولی از دو روز پیش دوباره قی میکنه لازمه دوباره سیپلکس استفاده کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      اگر قی چشمانش رنگدار و کِدر هست استفاده کنید چون نشان از عفونت دارد.ولی در غیر اینصورت خیر ،مجددا با دامپزشکش مشورت کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  196. احمدی گفته:

    سلام من یه گربه دارم که تازه زایمان کرده و حدود ۸ روز‌میگذره از زایمان اما امروز به شدت بی حاله و غذا نمیخوره حتی طرف بچه ها نمیره بچهربه ها همش‌صداش میکنن اما گربه برنمیگرده چیکار باید بکنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      چنین اتفاقاتی طبیعیست.
      سعی کنید شیر بچه ها را با شیر بدون لاکتوز و یا شیرخشک مخصوص هر ۳ ساعت تامین کنید و اینکه برای مادر هم غذای مقوی تهیه کنید .
      اگر بچه ها بی قراری کردند پتو یا حوله گرم در کنارشان بگذارید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  197. میدیا گفته:

    سلام من معمولا پیاده میرم سرکا امرزو به شدت بارون میومد من دیدم یه بچه گربه زیر بارون خودش رو گرد کرده از شده سرما زیر بارون تنها کاری که تونستم بکنم با وجود اینکه خیلی عجله داشتم رفتم یه نایلون پیدا کردم کردم دستم و بردمش یه جایی که بارون بهش نزنه یکم دقت کردم دیدم مادرزاد نابیناست خیلی دلم به حالش سوخت هیچ جا نمیرفت و بشدت میلرزید من سنندج هستم و نمیدونم واقعا کاش یه جایی بود میتونستی این حیونا رو بدی از شون نگهداری بشه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال دارد که نابینا باشد و یا اینقدر کوچیک باشد که هنوز چشم باز نکرده.
      در هر صورت ممنون از لطف و حس کمک رسانی شما به حیوانات.
      واقعا آرزوی قلبی همه ما وجود سرپناهی برای حیوانات است.

      دوست عزیز سلام

      لازم نیست حتما در محیط خونه باشد.
      میتونید برایش غذا بگذارید و جای گرم درست کنید تا به زندگی اش در کنار شما ادامه دهد .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  198. سحر گفته:

    سلام.من ۳ تا بچه گربه پیدا کردم ۲ هفتهای.بعد از یک ماه مجبور شدم یکی از انها را به مدت ۲ هفته جای دیگری ببرم.الان ۱ روزه برگشته و اون ۲ تا باهاش دعوا میکنند و نمیشناسنش.یعنی بعد از چند روز باهم دوست میشوند یا کلا دیگه با هم خوب نمیشوند؟ ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله رفته رفته و با کمک و حمایت شما بهتر میشوند.نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  199. سارا گفته:

    سلام من حدود چند هفته پیش دوتا بچه گربه پیدا کردم که مادرشون ولشون کرده بود الان نمیدونم برای تغذیش چکار کنم و چه چیزایی بهش بدم لطفا راهنهمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتوانید از شیر خشک مخصوص و یا شیر بدون لاکتوز بعلاوه غذای خشک مخصوص بچه گربه استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  200. ava گفته:

    سلام ببخشید توی حیاط خونهی ما حدودا یک یه هفته ای هست که ۲ بچه گربه همرا مادرشون اومدن همه ی همسایه ها هم بهشون غذا دادن البته شیر معمولی نه شیر لاکتوز میخواستم بدونم براشون بد نیست و اتفاقی براشون نمیافته؟ و یک چیز دیگه امروز و دیشب ما اصلا مادرشون رو ندیدیم حتی وقتی که یکی از بچه ها لای درخت گیر کرده بود ! امکانش هست چون ما بهشون دست زدیم دیگه به بچه هاش شیر نده و بره؟ همچنین امکان این رو نداریم که توی زمستان و پاییز بیاریمشون توی خونه چه جوری یه جای نسبتا خوب براشون توی حیاط بسازیم که حتی اگه مادرشون هم نبود باز هم حالشون خوب بمونه؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      شیر بدون لاکتوز گزینه مناسبی برای تغذیه بچه گربه هاست ولی اجازه بدبد مادرشان هم بهشون شیر بده.
      در رابطه با زندگی در حیاط،گربه ها بخصوص نژاد Dsh عادت به زندگی در طبیعت دارد و فقط نیاز تغذیه ای آنهارا برطرف کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  201. Yaw گفته:

    من یه گربه ی dsh دو ماهه دارم که خیییلی بازیگوشه و حسابی مامانمو عصبانی کرده بخاطر وضع خونه
    خواستم بپرسم تا چند ماهگیش همینقدر بازیگوش بابی میمونه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      نژادdsh ،ذاتا نژاد بازیگوشی است.شاید بعد از ۱ سالگی کمی آرومتر شود ولی کاملا نه.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  202. میران گفته:

    من یه بچه‌گربه پیدا کردم،نمی دونم چقدر سن داره،اما چشماش میبینه،هیچ اطلاعاتی هم ندارم،براش شیر بدون لاکتوز خریدم،اونو فقط میخوره،مشغلم هم زیاده،نمی تونم بهش برسم،پدر خانمم بیشتر بهش سر میزنه و غذا بهش میده،میخوام بدونم تا کی باید شیر بخوره،میتونم حموم ببرمش؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها تا ۵۰ روزگی فقط از شیر و بعد از آن تا ۳ ماهگی غذای خشک یا خونگی که شامل مرغ پخته بدون ادویه نمک و سیب زمینی،وارد سبد غذاییش میشود.برای حمام باید در فضای کاملا گرم و بهداشتی با شامپو مخصوص حمامش بدید و بعد از آن کاملا خشکش کنید تا فضای مرطوب بین موهایش محل رشد قارچ نشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  203. Zahra گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید من دوتا بچه گربه تقریبا بیست و دو روزه دارم
    قبل اینکه به دست من برسن انگار بهشون به جای شیر غذا دادن حالا یکیشون بد جور بیحال افتاده و فقط میخوابه البته ادرار و مدفوع کرده ولی باز حالش خوب نشده و هیچی نمیخوره من خودم فقط بهشون شیر دادم
    نمیتونم به دامپزشکی ببرمش
    میخواستم بدونم دلیل بی حالیش چی میتونه باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بی حالی در بچه گربه ها میتونه دلایل مختلفی داشته باشد که هرکدام به نوبه خود نیاز به بررسی دارد.باید حتما حضورا مورد بررسی قرار بگیرد.
      در رابطه با تغذیه هم فعلا باید از شیر بدون لاکتوز یا مخصوص بچه گربه استفاده کنند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  204. نگار گفته:

    سلام من نگارم یه پیام گذاشتم جواب ندادین.
    گربه ام ۴ هفته داره ولی چشماش بسته است و ازش یه مایع میاد بیرون

  205. علی گفته:

    سلام
    در درجه اول خواستم تشکر کنم بابت سایت مفیدتون
    تقریبا سه ماه پیش گربه ای داخل آپارتمان ما اومد و سه بچه گربه به دنیا اورد و ما بهشون غذا میدیم (نژادشون dsh هستش) جعبه گرمی هم درست کردیم برای جای خوابشون
    مادر بچه گربه ها هم تقریبا بیشتر مواقع داخل ساختمان با بچه هاش میمونه و خیلی بیرون نمیره و همچنان بعضی مواقع بهشون شیر میده
    ما در حدود دو ماه و نیم به اشتباه (جگر) پخته بهمراه برنج، سیب زمینی، هویج پخته شده دادیم بدون نمک و …
    دیگه مثل قبل هم بازیگوشی نمیکردند!
    وقتی که دیدیم بچه ها بی حال شدن (دو هفته پیش) یکی از بچه هایی که بیشتر از همه حال نداشت رو دامپزشکی بردیم و گفتن که علایم بالینی نشون میده که پوکی استخوان گرفتند (تست خون عفونت دیده نشد)
    ویتامین تجویز شد که بهمراه فقط سینه مرغ بهشون داده بشه و خدارو شکر تا امروز تا حدودی بهتر شدند ولی چشماشون بعضی مواقع قی داره
    سوال اصلی که داشتم اینه که برحسب شرایط گفته شده و اینکه بچه گربه ها بتونن روند طبیعیشون رو بیرون از آپارتمان تجربه کنند و به اصطلاح خونگی نشند و مستقل کی هستش و چطور و کجا بهتره رها بشند تا آسیبی نبینند؟
    آیا با کم کم سرد شدن هوا در پاییز رها کردنشون در حیاط آپارتمان کار درستیه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ممنون از حُسن سلیقه شما
      بهتر است تا پایان روند درمان و اتمام فصل سرد همچنان سرپرستشان باشید و بعد از آن در پارکهای زیر نظر حامیان حیوانات رهایشان کنید .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  206. فرخنده گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    تو حیاط خونه ما دوتا بچه گربه هست که فکر کنم ده روزه بودن مادرشون آورد …جا و غذا به مادر میدم تا بتونه به بچه ها شیر بده
    یکی از بچه گربه ها از اول نصفه نیمه چشمام باز بود ولی یکی دیگه بعد از چند روز دیگه یکی از چشماش کامل باز شد و چشم دیگش باز نمیشد همزمان بچه گربه اولی که نصفه نمیه چشماش باز بود اونم چشماش بسته شد و همش قی میکردن یعنی بچه گربه اولی هردو چشمش و بچه گربه دومی یه چشمش…از یه دامپزشک کمک گرفتم و قطره سیپلکس براشون میریختم بچه اولی هر دو چشمش باز شد و بعد دوسه روز قطره اونو قطع کردم ولی بچه گربه دومی که یه چشمش مشکل داشت یروز چشمش یذره باز میشد دوباره کامل بسته میشد الان یه هفته میشه قطره میریزم براش ولی دوروز پیش که چشمش بیشتر باز شده بود دیدم روی مردمکش یه نقطه جوش مانند وجود داره و اون حالت عمودی بودن رو نداره امروز بردمش دامپزشکی گفت که مردمکش تخریب شده و قطره تیرلوز هر ۸ساعت به مدت یک ماه باید بریزم …من استرس گرفتم میترسم چشمشو از دست بده میشه راهنماییم کنید این قطره رو بریزم خوب میشه؟آخه دامپزشک گفت احتمالش کمه که خوب بشه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ابتلا به بیماری های چشمی در بچه گربه ها بسیار زیاد است.
      قطره تجویز شده را استفاده کنید تا روند درمان شروع شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  207. نگار گفته:

    سلام ببخشید من یه بچه گربه دارم۴ هفتشه ولی چشماش باز نشده و ترشحات زیادی داره برمش حیاط یکم بگرده ولی هیچ کجارو نمی بینه این عادیه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این عمل میتونه از کمبود مواد معدنی خبر دهد .
      در اولین فرصت برای چکاپ وضعیت عمومی بدنش به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  208. زهرا گفته:

    من از دو تا بچه گربه که مادرشون ترکشون کرده بود مراقبت میکردم، امروز یکیشون مرد، فکر میکنم حدودا ۴ هفته ان، ممکنه از بیماری مسری مرده باشه؟ میخوام اون یه بچه گربه رو بیارم پیش سگ و گربه خودم، برای اونها نگرانم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله احتمال دارد از درگیری با بیماری خاصی تلف شده باشد.
      میتونید قبل از سرپرستی،برای چکاپ به دامپزشک مراجعه کنید تا از سلامتش اطمینان حاصل کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  209. علیرضا بخشی زاده روشنفکر گفته:

    درود برشما خانم دکتر و عوامل این سایت.
    حقیقتا باید از شما بابت این همه تعهد و لطف و حوصله سپاسگذاری کنم.
    من دیشب یه بچه گربه سفید ماده پرشین کت سوپر فلت خریدم که آقای فروشنده گفت سه ماهه هست اما کاملا مشخصه که حداقل ۴ و نیم ماه رو داره.
    موقع خرید دیدم که دور چشماش مثل بچه گربه های خیابون خیسه و قی کرده. چون رنگش کاملا سفیده این ترشحات به رنگی شبیه به صورتی تیره دیده می شدن.
    وقتی دخترم رو شستن هم فروشنده گفت ببرمش برای گرفتن گواهی سلامت. اما دیر شده بود و دامپزشکی تعطیل شده بود.
    الان اون مایع دوباره دور چشمش رو کثیف کرده و وقتی هم که نفس می کشه یه صدایی شبیه قلیان ازش میاد و بدنش رو کمی انگار مرتعش می کنه.
    اما خودش حالش خوبه و با این که جاش عوض شده چون خیلی باهاش بازی کردم آروم شد و غذاش رو هم کامل خورد. اما برای چشمش و اون صدای عجیب خیلی می ترسم. و این که تا حالا که حدود ۱۲ ساعت گذشته ندیدم که وقتی میره توی ظرف خاکش تخلیه ادرار داشته باشه.
    ممکنه در این خصوص من رو راهنمایی بفرمایید؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ممنون از حُسن سلیقه شما برای انتخاب سایت ما.
      قی کردن رنگی در گربه های پرشین طبیعیست.
      اگر وضعیت عمومی بدنش اعم از تنفس،اشتهاو فعالیتش طبیعی است جای هیچ نگرانی باقی نمی ماند.
      در اولین فرصت جهت معاینه های اولیه نزد دامپزشک حضور پیدا کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  210. غزل گفته:

    سلام من یه بچه گربه پیدا کردم تقریبا یک هفته اش بود بعد از دو روز چشمهاش باز شد کم کم ، الان یک هفته اس چشمش بازشده ولی نمیبینه ، میخواستم ببینم چند روز طول میکشه بعد از باز شدن چشمهاشون بتونن ببینن؟
    در ضمن یک هفته اس اسهاله و بردم دکتر گفت خوب میشه کم کم و جای نگرانی نیست اما به تازگیهر یکساعتاز خواب بیدار میشه قبلا حتی بعد ز ۶ ساعت هم بیدار نمیشد
    لطفا راهنمایم کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این علائم همگی برای بزرگ شدنش است و برای درمان اسهالش،اگر همراه با بی حالی و بی اشتهایی نیست ،در وعده هایش از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.
      گربه ها بلافاصله بعد از باز شدن چشمهایشان میبینند و مشکلی نخواهند داشت.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  211. ستاره گفته:

    سلام در حیاط ما یک گربه با سه تا بچه هاش زندگی میکنن ولی الان چند روز هست که گربه مادر یکی از بچه هاشو از خودش دور میکنه و اگر بچه گربه نزدیکش بشه اونو میزنه دلیلش چیه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها بعد از زایمان از مایع جنینی که روی سر گربه ها ریخته میشوند آنهارا به عنوان فرزندشان شناسایی میکنند.هرگونه اختلال در این روند باعث عدم شناسایی بعضی از فرزندان توسط گربه مادر است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  212. مریم گفته:

    سلام. من یه بچه‌گربه سفید از هشت هفتگی به سرپرستی گرفتم و تاحالا هیچ مشکلی برام پیش نیومده بود به جز چندروز اخیر که شدیدا به پتوی‌ سفیدش وابسته شده و حتما باید قبل از خواب اونو با چشم بسته بمکه‌. میخواستم بدونم ممکنه این بچه فکر کنه این پتو مادرشه و دنبال شیرخوردن باشه؟؟
    با تشکر

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله ممکنه و این خیلی خوبه…پتو رو ازش جدا نکنید و با شیرخشک مخصوص تغذیه اش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • ملیکا گفته:

        سلام گربه ای بالای پشت بام ما توله های ۲ هفتش رو ول کرده و ما تو بالا پشت بوم تو یه جای مخصوص گربه بهش سر میزنم و شیر میدیم ولی دستشویی نمیکنه مادر هم ولشون کرده چه کنیم

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          اگر امکانش هست کمی بغلشون کنید و ناحیه شکمشون رو ماساژ بدید و از شیر بدون لاکتوز و یا مخصوص بچه گربه براشون استفاده کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  213. زینب گفته:

    سلام
    گربه ای در باغ ما پنج بچه آورده است بچه ها حرکت میکنند و بازیگوش هستند
    گربه ی بالغ دیگری هم در باغ ما هست
    گاهی اوقات بچه گربه ها اونو با مادرشون اشتباه میکنن و میرن و خودشون رو به اون میمالند
    اون گربه هم وقتی بچه ها نزدیکش میشوند آنهارا میزند
    باید چیکار کنم
    مرسی از مطالب آموزندتون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر برایتان مقدور است بچه گربه ها به همراه مادرشان به محلی مجزا منتقل کنید تا کمی بزرگتر شوند و تا آن زمان برایشان مشکلی پیش نیاید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  214. الهام گفته:

    سلام بچه گربه ها تا چه ارتفاعی میتونن بپرن و پاشون نشکنه و اینکه تا چه سنی مادرشون میتونن اونا به دندون بگیرن و جابه جا کنن؟توی حیاط ما یه مادر و گربه زندگی میکنند روبه روی خونه ما یه بالکن مانند هست تقریبا دومتره دیروز عصر بچه گربه روی دیوار بود من خودم دیدم پایین پرید ولی شب با مادرش توی حیاط بودند ولی از امروز صبح فقط صداش میاد انگار نمیتونه بیاد بیرون مادرش میتونه به دندون بگیره بیاردش بیرون؟من فکر میکنم پاش شکسته باشه که یه روز کامل اون تو بوده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      معمولا پرش از این ارتفاع با توجه به آناتومی بدنشون براشون مشکل ساز نخواهد بود،اگر مادرش کنارشون هست اصلا جای نگرانی نیست .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  215. فاطی گفته:

    سلام من گربه بالغ عقیم شده ای را به سرپرستی قبول کردم. انگل تراپی هم بردم. اما گربه از بالکن طبقه ۲راهی به بیرون پیدا کرد و رفت بالای درخت و وقتی هدایتش کردیم پایین در رفت و تو پارک نزدیک خونمون گم شد. من چندین صبح رفتم دنبالش پارک. ولی پیداش نکردم. الان همه گربه های پارک رو می شناسم. ولی اون نیست. ایا می تونه خودش بیرون دووم بیاره؟ البته کاری هم از دست من بر نمی یاد. وقتی گربه دیگه می دید شدید صداهای عجیب در می آورد و اصلا سازگار نبود با گربه های دیگه.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،گربه ها ذاتا برای زندگی در فضای آزاد آماده هستند و خیلی سریع یاد میگیرند چکار کنند .اصلا نگران نباشید و برای زندگی جدیدش کنار هم نوعاش آرزوی خوب کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • مهجا گفته:

        سلام يه بچه گربه از ديروز تو حياط ما هست خيلييييييي كوچولوئه يسره جيغ ميزنه علتش چيه؟ غذا داديم جعبه گذاشتيم جعبه رو پاره كرد اومد بيرون و يكسره ميو ميو و جيغ ميزنه علتش چيه؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیزسلام

          حتما در ناحیه ای از بدنش که به احتمال زیاد ناحیه شکمی است ،احساس درد میکند.در صورت توان جهت چکاپ نزد دامپزشک بروید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

          • بهرام گفته:

            سلام خانوم دكتر واقعا نميدونم چطور ميشه از انسان شريفي مثل شما تشكر كرد كه به همه پرسش ها پاسخ داديد خدا يار و ياور خودتون و خانواده عزيزتون باشه… غرض از مزاحمت… يه گربه كه نيمه رام بود داخل انباري ما بچه به دنيا آورد جسم خود مادر زياد قوي و درشت نبود و با اين حال چهار تا بچه به دنيا آورد كه يكيشون دوبرابر بقيه و مابقي همه كوچيك اما بسيار خوشرنگ و زيبا… سرتونو درد نيارم من هي غذا گذاشتم اونم دونه دونه بچه هاش رو برد اما آخري رو با اين كه ٢بار ظرف غذاشو پر كردم فقط غذاهارو خورد و بچه رو نبرد و بچه هي ميو ميو ميكرد جاشم سرد بود منم سريع تا ديدم بعد از ٢٠ ساعت مادره نبردش رفتم براش شير خشك خريدم ٢روز بهش دادم بعد ديدم اشتباهه بردمش دامپزشك شير و شيشه شير تقريبا مخصوص و يه كارتن رو تميز و كاغذ ديواري كردم و كف كارتن رو هم پتوي خيلي نرم به همراه ٢تا كيسه آبگرم گذاشتم و نگهش ميدارم تا ايشالا از آب و گل دربياد… فقط سوالم اينه كه شب تا صبح استرس دارم كه گشنش نشه و همش با استرس ميخوابم مادرم بنده خدا يه بار ٤،٥ صبح بهش شير ميده ولي من با اين كه ٣ صب ميخوابم ساعت ٧ از استرس گرسنگي بچه از خواب ميبرم و بيدارش ميكنم بهش شير ميدم به نظرتون بيدار كردنش اشتباهه؟؟؟ چون شنيدم كرسنه باشه ميو ميو ميكنه… سوال بعديم اينه كه بلافتصله بعد از شير دادن همون قسمتي كه ازش ادرار و مدفوع ميكنه رو ماساژ ميدم اما فقط ادرار ميكنه اونم خيلي خوب و به نظر به خد كافب اما مدفوع نميكنه نميدونم چرا… مشكلي نيست به نظرتون؟؟؟ بچه الان ٥،٦ روزشه البته از اول هم بند نافش رو نديدم ولي چون چشماش بستست احتمالا ٦،٧،٨ روزش بيشتر نيست… ممنونم از صبر حوصله و دلسوزيتون خدا خيرتون بده…

          • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

            دوست عزیز سلام

            ممنونم از لطف بی اندازه شما به من ،
            بچه گربه ها با صدا کردن(صدای میو)اعتراض خودشان را به شرایط از جمله خطر،گرسنگی،درد و…نشان میدهند و اگر در حال استراحت است لازم نیست برای تغذیه بیدارش کنید ،چون به صورت ذاتی و نیازش در زمان های لازم بیدار میشود و تغذیه میکند.در ارتباط با سیستم دفع مدفوع هم با حوله گرم ماساژش دهید،تقریبا بعد از ۱۰روزگی مدفوع خواهد کرد.

            دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  216. Meygol گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یه گربه از نژاد هیمالین اسکاتیش دارم که سه هفته و چهار روزشه ،ولی بنظرم جسه اش کوچیک ترازبچه گربه ی نزدیک به چهارهفته ایه
    میشه بگین باید چندگرم باشه ؟
    واینکه بعدازشیرخوردن سه یا چهاربارسکسکه میکنه میخواستم علتش رو بدونم؟
    ورنگ مدفوعش شبیه رنگ زرد چوبست ونه صفته ونه شل ،ایارنگش مشکلی داره؟
    ممنون ازشما

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تمامی این علائم کاملا طبیعیست .و سکسکه به وجود آمده از افزایش تدریجی حجم معده اش است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  217. مانی گفته:

    سللم سلام وقتتون بخير، من يه بچه گربه پیداکردم بامطالبیکه خوندم حدود سه هفته اش میشه فک کنم، میخواستم ببینم غیر از شیر خشک مخصوص، میتونم شیر یا ترکیب دیگه ای بهش بدم؟
    و اینکه چطور باید مدفوع بکنه.؟ بامالش مقعد فقط ادرار میکنه!

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تا دو ماهگی فقط شیر خشک مخصوص و کم کم یا غذای خشک مخصوص بچه گربه و یا مرغ آب پز به علاوه سبزیجات برایش استفاده کنید.
      اگر وضعیت گوارشش خوب باشد ،خودش میتواند مدفوع کند.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

      • Aida گفته:

        سلام خوب هستید من یه گربه داخل زیرزمین خونمون بچه گذاشت بیچاره یک روز کامل بچه هاش گرسنگی کشیدن چون داخل زیرزمین بود و ما خبر نداشتیم فقط مادرشون همش میومد صدا میزد همش یک روز کامل داخل حیاط ما بود تا فردا همون موقع که نمیدونم چطوری باد اومد در واز شد من ک فهمیدم رفتم دیدمشون فرداش مامانه بردشون الان از ساعت ۱۲ متوجه شدم صدای بچش از حیاط همسایه یا خونه پشتی میاد نمیدونم چیکار کنم مادرش ۲ ساعته نیومده اینم منبع گرما نداره همش دعا ا میکنم تا ۵ صب دووم بیاره بتونم برم نجاتش بدمهیشکی کمکم نمیکنه بیچاره رو نجات بدم من خودم دخترم این ساعت نمیتونم برم بیرون

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          در چنین مواردی از یک منبع گرما جهت آرامش بچه گربه در غیاب مادرش و شیر مخصوص استفاده کنید که هر ۳_۴،ساعت باید ازش تغذیه کند.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

        • سارا گفته:

          سلام‌ وقتتون بخیر
          گربه ی تو حیاط ما اوایل اسفند زایمان کرد و ۵ تا بچه بدنیا آورد، جای بچه هارو چندباری عوض کرد، ولی اوایل فروردین دوباره آورد تو بالکن حیاطمون، یکی از بچه ها مریض شد و مرد، بعد حدودا سه هفته جلوی چشم مادر گذاشتیمشون بالای پشت بام، بیچاره هر چهارتا رو برد خونه همسایه بغلی که کسی اونجا زندگی نمیکنه، بهشون سر میزدیم خیلی هم جاشون راحت بود ولی بعد دو روز مادر بچه ها جنازه بچه ها رو با گلوی بریده برگردوند تو حیاطمون، من نمیدونم خودش کشته یا کار سمور بوده؟!!! خیلی ناراحت شدیم الان خودشم بی قراری میکنه و نمیدونیم چیکار کنیم

  218. الهام گفته:

    سلام وقت بخیر.ما توی حیاطمون یه گربه با بچش میومدن من بهشون غذا میدادم بچه گربه همیشه کنار مادرش بود و اگه اون نبود گوشه ای قایم میشدهمش صداش میکرد شبا کنار هم بودن ولی امروز مادره اومد بدون بچش هرچی هم صداش کردیم نیومد نمیدونم خودش مادرش رو ترک کرده یا گم شده سنش رو هم نمیدونم فقط از درخت میتونست بالا بره یا پایین بیاد ولی کاملا بچه بود

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در گربه ها ترک کردن مادر بعد از ۳ ماهگی طبیعی است.
      نگران نباشید .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  219. هانی گفته:

    سلام تو پارکینگ ما یه ۲ تا بچه گربه با مادرشونو پیدا کردیم یکی از یه چشه یکیشونو مایع تیره رنگی گرفته این خطرناکه یا نه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله ،احتمال عفونت چشمی هست.باید برای مشورت و درمان به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  220. Eli گفته:

    سلام من یک گربه خیابانی دارم و کاملا به ما اعتماد داره و دوستمون داره یک ماه هست که زایمان کرده و بچش در اثر دعوا با یک گربه بزرگ بالغ دست چپش اسیب دیده و یا حتی شکسته ولی سمتم نمیاد که ببرمش دامپزشکی چیکار کنم که بتونم بگیذمش و چحوری پاشو درمان کنم ، ممنون میشم راهنماییم کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید با تشویقی و غذایی ترغیبش کنید به سمتتان آید و بعد از آن با استفاده از دستکش های محکمی مثل جوشکاری از پشت گردن مقیدش کنید و به دامپزشکی منتقلش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  221. الهه گفته:

    سلام. وقت بخیر.‌من امشب یه بچه گربه پیدا کردم. چشمهاش باز بود‌ میتونست حرکت کنه. خیلی داشت سر و صدا میکرد و حسابی میلرزید. هرچی صبر کردم مادرش نیومد. آوردمش خونه و چندساعتی گرمش کردم. دوباره بردم همونجا. یه گربه ای اونجا بود. گذاشتمش جلوش اومد جلو بوش کرد بعد یکدفعه به طرز بدی از کله و گردنش گرفت و بردش. الان خیلی ناراحتم که نکنه مادرش نباشه و کشته باشش. همچین چیزی ممکنه؟ اگه مادرش نباشه میبره بچه گربه رو؟ گربه بزرگ ماده هم بنظر میرسید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اصلا نگران نباشید.احتمال اینکه مادرش باشد بسیار زیاد است.
      چون در سنین کم مادر ها گربه هایشان را با دندان از گردنشون میگیرند و کاملا امریست طبیعی.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  222. زهرا گفته:

    سلام ممنونم از مطالب مفیدتون. من یه گربه دارم که حدودا ۱۰ روز پیش ۴ تا بچه به دنیا آورد، ولی ۲ روزه که دیگه پیش بچه‌هاش نمیره شیر بده و حتی جدا ازونا میخوابه. وقتی هم که میبریمش نزدیک اونا غرش میکنه و فرار میکنه. بچه ها هم از شدت گرسنگی مدام در حال جیغ زدن هستن. به نظر شما راهکار چیه؟ اگه مادرشون دیگه ازشون مراقبت نکنه من چیکار بکنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      دست نگه دارید تا خودش بچه هایش را کم کم شناسایی کند و شما فعلا بت شیشه ،شیرخشک مخصوص یا بدون لاکتوز به بچه هایش بدهید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  223. بهنوش گفته:

    سلام وقتتون به خير
    ٢ شب پيش جلوي در منزل، جايي كه من هميشه براي گربه ها غذا ميزارم، ٢ بچه گربه گذاشته بودن داخل سبد، شب بود و دير وقت، من مطمئن بودم كه مادر ، بچه هاشو رها نكرده و سرايدار خونه روبرويي خودسرانه جابه جا كرده، خلاصه اون شب بچه ها رو آوردم منزل و تا صبح نخوابيدم و هيچ چيز براي شيردهي و شير مناسبدر دسترس نبود، صبح شد بردمشون دامپزشكي ، شير مخصوص بچه گربه همراه با شيشه شير خريدم و چون مادرشون رو ميشناختم فقط دعا ميكردم كه ماميش بياد و من اين بچه ها رو به ماميشون برسونم خلاصه با كلي كشيك دادن مادر براي غذا
    خوردن اومد، بچه شو گذاشتم جلوش ولي انگار اون لحظه مطمئن نباشم و استرس داشتم كه نكنه اين ماميش نيست ! اومد جلو ٢ تا بو كشيد و سريع به دندون گرفت و برد تو مقر خودش كه يه پاركينگ هست، سوالم اينه، آيا واقعا اون مادره بوده؟ آيا بچه رو كه بو كشيد و با دندون برد يعني اين مادر ست و بچه ي اونه؟ هي نگرانم گفتم نبره بخورتش!! فكرم دائم پيش بچه گربه هاست، چون اون يكي رو هم روز بعدش دوباره كه اومد ، گذاشتم بو كشيد و برد… ممنون ببخشيد زياد نوشتم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله مادرشون بوده اصلا نگران نباشید.
      مادر ابتدا با بوی بچه هایش آن هاراشناسایی و بعد برای حملشان آنها را به دندان میگیرد و جابه جا میکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  224. نادیا گفته:

    سلام، گربه ی من ۱۰‌روزشه و دونه های سیاه نزدیک‌پوستش روی موهاش هست، و چندباری حس کردم حشره روی پوستشه، اما نتونستم کاری کنن. میشه راهنمایی کنیدکه چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      به احتمال زیاد گربه شما به انگل های خارجی مبتلا شده که برای تشخیص دقیقتر و شروع درمان باید به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  225. مریم موسوی گفته:

    سلام من یه بچه گربه پیدا کردم که چشماش هنوز بستس.سنش خیلی کمه نمیدونم چطور ازش نگهداری کنم
    الان امروز دیدم از بین چشماش اب میاد.حس میکنم سرما خورده چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این بچه گربه سنش زیر ۱ ماه است .
      اگر رنگ مایعات کدر و تیره باشد مشکل ساز است و باید به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • نگار گفته:

      سلام،ببخشید منم یه گربه دارم اون ۴ هفتشه ولی چشماش بستس و هیچ کجا رو نمیبینه و از چشاش ترشحاتی بیرون میاد
      باید چیکار کنم این طبیعیه؟

  226. Parya گفته:

    سلام امروز متوجه شدم تو حیاط خونمون یه گربه بچه بدنیا اورده سه تا بودن مادر دو تا از بچه هاشو برداشته برده اما یکی از بچه هاشو ول کرده بچه گربه خیلی کوچیکه نمیدونم چی کار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونید براش بستری گَرم تهیه کنید و برایش آب و شیر مخصوص گربه یا شیر بدون لاکتوز بگذارید و اگر برایتان مقدور بود واکسن ۲ و ۳ ماهگی را نزد دامپزشک برایش تزریق کرده و بعد از آن میتونید به طبیعت واگذارش کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  227. Mary گفته:

    در منزل ما حدود یکماه پیش یا بیشتر یه گربه دو تا بچه اوردیه مدت ازشون نگهداری کردیم اما بنا به دلایلی بچه هارو از خونه بیرون کردند اما مادر هنوز تو خونه هست سوال اینه که مادره میتونه بچه هاشو پیدا کنه یا نه البته بچه ها کامل حرکت میکردند و حسابی شیطون بودند
    مادر درون حیاط خونه هست و بچه ها بیرون حیاط فک میکنید همو پیدا کنند

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله در بیشتر موارد هم دیگر را به راحتی پیدا میکنند.
      بچه گربه ها تا ۳ ماهگی به گرمای تن مادر عادت دارند و به شیرش وابسته هستند.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  228. مبینا گفته:

    سلام روی بام ما یه بچه گربه فقط صداش میاد و مشخصه تازه دنیا اومده. از دیروز اکثر اوقات صداش میاد و لحظات کمی آرومه نمیدونم مادرش هست یا نه میترسم اون بالا بمیره از گشنگی و از طرفیم نمیتونیم ببینیمش چون کنار در بامن و اگ درو باز کنیم ممکنه مادرش باشه و بترسن یا اصلا وحشی شن .

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر با آرامش برای غذارسانی به آنها نزدیک شید مشکلی ندارد.
      میتونید برای بچه ها از شیر خشک مخصوص یا شیر بدون لاکتور و برای مادرش از مرغ پخته بدون سیر و پیاز و ادویه جات استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  229. Sh گفته:

    من ی بچه گربه تازه متولد شده پیدا کردم احتمالا چند روزی میشه بدنیا اومده شبو تا صب شیرو عسل خورد الان بی قراری میکنه نمیتونم تو حیات یا بالکن بزارم میمیره از طرفی داخل خونه ام نمیتونم نگهش دارم نگرانم کک شپش یا مریضی چیزی داشته باشه هنوز ب دام پزشک مراجعه نکردم برای واکسیناسیون داخل خونه یمدت نگهش دارم با همین روند مشکلی پیش نمیاد ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله میتونید تا پایان دوره واکسن هاش یعنی یک سری دوماهگی و یک سری در سه ماهگی، نگهش دارید.
      تا دوماهگی باید از شیر خشک مخصوص براش استفاده کنید.
      برای تغذیه از دوماهگی به بعد بهمراه شیر از مرغ آب پز بدون سیر و پیاز و ادویه بعلاوه سیب زمینی و هویج بصورت میکس متوسط استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونید از قسمت لوازم بهداشتی پت شاپ ناخنگیر تهیه کنید و ناخن هایش را اصلاح کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  230. امیر صالحی گفته:

    سلام و درود
    مرسی بابت مطالب خوبتون
    یک سوال یه گربه توی حیاط ما زایمان کرده و بچه هاش الان فک کنم ۱۵ ۱۶ روزه هستن
    من امروز به دلیل علاقه زیادی که بهشون داشتم رفتم و بهشون دست زدم و نازشون کردم
    مادرشون اهلی نیست و موقعی ک نبود من این کارو کردم حالا سوال من اینه چون مادرشون بو میکشه و میفهمه من بهشون دست زدم ایا احتمالش هست که بخواد بچه هاشو ول کنه یا بخواد جابه‌جاشون کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر به این دلیل جابه جایشان نمیکند.
      ولی احتمال دارد نقل مکان کنند.
      بهتر است برای مادر و بچه هایش غذا تهیه کرده و یک مدت از آنها نگه داری کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  231. ملکا گفته:

    با سلام خدمت شما
    ببخشید الان که کووید۱۹ اومده
    ممکنه به گربه سرایت کنه؟ اگر سرایت میکنه بعد از چند روز کرونا خودشو در بدن گربه ها نشان میدهد؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      فعلا گزارشی مبنی بر اینکه حیوانات مبتلا میشوند دریافت نشده ولی میتوانند ناقل مکانیکی باشند ،یعنی از طریق پوست و بدنشون ویروس را جا به جا میکنند .

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      عفونت انگلی توکسوپلاسموز از راه گوشت آلوده ،سبریجات آلوده،آب آلوده و لبنیات غیر پاستوریزه منتقل میشود و در مادرهای باردار ابتلا به این ویروس سقط جنین و بدنیا آمدن نوزاد مرده را بدنبال دارد که احتمال آلوده شدن جنین به این عفونت با پیشرفت بارداری افزایش میابد.
      جهت پیشگیری حتما بهداشت مواد غذایی و گوشت و آب آلوده را رعایت کنید و در صورت تماس دست با خاک آلوده حتما از دستکش استفاده کرده .
      علائم بیماری در سنین مختلف متفاوت است ولی اکثرا التهاب مغر و دستگاه عصبی را به دنبال دارد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  232. nafis.ne1910 گفته:

    سلام
    ضمن تشکر از محبت و راهنماییتون
    یه گربه مادر ۳ تا بچشو روی پشت بوم ما اورد
    روزا میرفت براشون گردن مرغ میاورد
    من از قبل این گربه رو دیده بودم بعد از زایمان و رسیدگی به بچه ها خیلی لاغر شده بود
    برا همین دل و جگر سنگدان مرغ گرفتم و میپختم و با آبش براشون میزاشتم ک حمایتش کنم تا اونا بزرگ شن
    دوتا از بچه هاش نر و یکیش ماده است
    ی روز یکی از بچه گربه ها ک نره نبود و بعد یه روز برگشت . یکمم چشمش انگار مشکل دارا کوچکتر از اون یکی چشمش شده
    رفته بودم بشون غذا بدم متوجه پرخاش مادرش شدم
    سعی میکرد به مادرش نزدیک شه ولی اون با صدای عجیب میترسوندش یا گوشش گاز گرفت
    حتی برای غذا خوردن هم نمیزاشت نزدیکشون شه
    اون دوتای دیگ رو لیس میزد
    ولی یکم گذشت با اونام بدرفتاری کرد
    علتش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمایی کنید چکار میتونم کنم
    بچه ها حدودا سه ماهه هستن

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها بعد از زایمان با ریختن مایع جنینی روی سر بچه هاشون ،بعدها آنهارا شناسایی میکنند.اینکه در ابتدا بچه هایش را شناسایی میکرده ولی بعد ۳ ماهه این اتفاق افتاده و همینطور چشمش مشکل پیدا کرده باید از نظر ابتلا به هرپس ویروس و کلسی ویروس بررسی شود.
      باید به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  233. Liana گفته:

    سلام گربه ی یکی از فامیلامون ۱ مهر دوتا بچه به دنیا آورد
    من میخام از یکی از بچه هاش نگهداری کنم چون اون نمیتونه از دوتاشون نگهداری کنه
    من کی میتونم اونو به خونه بیارم و دامپزشکی ببرم و نگهش دارم؟
    و وقتی آوردمش میتونم غذای مخصوص بهش ندم؟
    من قبلا یه بچه گربه پیدا کردم و ازش نگهداری کردم غذای مخصوص هم بهش ندادم و هیچ مشکلی براش پیش نیومد

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بعد ار ۳ ماهگی و کامل شدن شدن واکسن هایشان میتونید اقدام کنید و برای تهیه غذای تر میتونید از مرغ آبپز بدون نمک و ادویه و سبریجات استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  234. امیرحسین گفته:

    به دست های پاک تک به تک شما بوسه میزنم…ای کاش آدم هایی شبیه شما بیشتر بودن(کسایی که با حیوون ها مهربون هستند)
    آنوقت مطمئنم که ایران ما هم به جای بهتری برای زندگی تبدیل میشد…
    وقتی داشتم کامنت هارو میخوندم از اینکه میدیدم نسل انسان ها هنوز منقرض نشده و هنوز هستند کسانی که با دیدن یه بچه گربه ی بی پناه در صدد کمک کردن بهش و برطرف کردن نیاز هاش حاضرند هزینه کنند از خوشحالی ضربان قلبم تند شد و به ایرانی بودنم افتخار کردم…
    به قول گاندی برای درک سطح فرهنگی یک جامعه به رفتار مردمانش با حیوانات نگاه کنید…
    خانوم دکتر ممنون که هستید(شما فرشته اید)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      نمیدونم در جواب این حجم از مهر و محبت شما رو چی بگم…رسالت من تو این دنیای تلخ شاید همین باشه که به این موجودات بی زبون باشه.
      محبت و لطف شما دوستان خوب به من جسارت و انرژی میده برای ادامه راه… مرسی از شما.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در پیج های واگذاری حیوانات میتونید به راحتی حامی حیوانات بی سرپرست باشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • Zara گفته:

      سلام عزیزم
      من یه بچه گربه پیدا کردم چندروز پیش ۳ یا ۴ روزشه هنوز بند نافش نیفته اگه میخای ببرش بزرگش کن من خیلی شرایطشو ندارم فعلا تا یکی پیدا بشه مراقبشم

  235. خدامی گفته:

    با سلام حلوی بلوک ما سه تا بچه گربه تازه متولد شده بدون مادر هستند من هر سه ساعت مخلوط شیر و زرده تخم مرغ و اب را با قطره چکان بهشون‌می دم . ولی نمی تونم‌ بیش از این نگهداریشون کنم با یستی به کجا انها را بدهم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      ممنون از حمایت شما از حیوانات بی پناه
      شیر و زرده تخم مرغ غذای مناسبی برای بچه گربه ها نیست.
      شما میتونید از شیر مخصوص یا بدون لاکتوز به همراه غذای خشک یا سینه مرغ پخته شده بدون ادویه و سیر و پیاز براشون استفاده کنید.
      در رابطه با واگذاری هم اگر مشکل خاصی ندارن میتونید به پارکهایی منتقلشون کنید که حامیان حیوانات هر روز برایشان غذا تهیه میکنند.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  236. وجیهه گفته:

    سلام.یه گربه اومد تو خونه ی ما و بچه بدنیا آورد خودش خیلی رام و آروم بود و بچه هاش تو خونه ماهستند.بچه هاش تقریبا سه هفته دارند که امروز مادرشون تو خیابون مرده حالا ما باید چیکار کنیم که بچه ها زنده بمونند .بشدت گرسنه اند وما ساعت یک و نیم نیمه شب متوجه مرگ مادرشون شدیم تا صبح بدون غذا زنده می مونند؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونید بچه گربه ها را به محلی گرم منتقل کنید و برایشان کمی شیر مخصوص یا بدون لاکتوز تهیه کنید تا تلف نشوند.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  237. حامد گفته:

    سلام
    واقعیت امر ما تو حیاطمون یه گربه داشتیم، ایشون زایید و ۴ بچه به دنیا آورد، دقیقا دو ماه گذشت و امروز پدرم داد یه کارگری بچه هاشو بردن و گربه مادر تنها مونده و داره بی قراری می کنه و تو خونه همه ناراحتیم، الان سوالم این که این گربه مادر تا کی عذادار می مونه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تا۳ ماهگی نباید مادر را از بچه هایش جدا کنید.
      حال با این وضعیت و بارداری مجدد این مشکلش برطرف میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  238. رضوان گفته:

    سلام خسته نباشید. یه گربه تو حیاط ما زایمان کرده و دوتا بچه آورده، الان که کمی بزرگتر شدن میان تو حیاط و میچرخن و میتونم ببینمشون یعنی نمیترسن از من. یکی از توله ها چشماش شبیه زخم کهنه ست قرمز و خشک شده. همینطور دور گوشاش این شکلیه. توله دیگری این شکلی نیست و کاملا چشماش سالم و شفافه اما این یکی وضعیت خوبی نداره با اینحال تست کردم میتونه ببینه. خیلی ناراحتم براش. خواستم ببرمش دامپزشکی اما مادرشون همش کنارشونه و نمیذاره. خودم میتونم دارویی تهیه کنم براش؟ خیلی کوچولوعه حس میکنم باید کمکش کنم.

  239. پریا گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ی گربه با چهار تا بچه ش تو حیاط ما میمونن
    نمیدونم چند هفتشونه اما هنوز چشاشون ب درستی باز نشده
    با امشب دقیقا دو روز و شبه ک بدون وقفه یکی از پیشی هاش کلا میو میو میکنه و از بقیه دوره همیشه
    دلیلیش چیه، فک کنم ی دونه دیگشونم همش دور میشه…سه صبه نمیزاره بخوابیم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با در نظر گرفتن مشاهدات شما ،بچه گربه ها زیر ۳ هفته سن دارند و احتمالا گربه ای که میو میو میکند از مادرش دور مانده و جایی کمک میخواهد و یا دچار مشکلی است.لطفا برای رفع مشکلش به دنبال صدا بروید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  240. الی گفته:

    سلام.گربمون دیشب زائید ولی بد جا کنار ماشین یکی از همسایه ها.نمیدونم چطور جا به جاشون کنم که مادرشون بدش نیاد یا بعدا پسشون نزنه چون بوی آدم گرفتن.و اینکه بعد جا به جایی توی کارتون قرارشون بدم یا نه.آخه رو سطح زمین خودشون رو میکشن و حرکت میکنن که خطرناکه و ممکنه زیر ماشینای تو پارکینگ برن.خیلی نگرانشونم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      توله ها را همراه مادرشون به یک مکان امن منتقل کنید .
      سعی کنید توله ها از مادرشان جدا نشوند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  241. Mer گفته:

    سلام ، دو ماه پیش گربه ای در حیاط ما زایمان کرد ، از سه بچه ، یکیشون همون هفته اول عفونت شدید چشم داشت که مجبور شدم برش دارم و درمان کنم و بعد هم واگذار کردم ، اما سه روز پیش یکی دیگه از بچه هاش از زیر در رفته بود تو کوچه و دو تا پسرِ… با برق کشته بودنش جوری که خشک شده بود کل بدنش … مادرشون خیلی ناراحتی میکرد الان بهتر شده…من یه سوال داشتم، من میخواستم یکی از بچه هاش رو بزرگ کنم و میخواستم چند هفته دیگه بردارمش ، اما الان خیلی نگرانم که این اتفاق برای ا‌ون هم بیفته چون کوچه ما پر از پسرهای شرّه !! با اینکه زیر درها رو پوشوندیم اما باز خیلی خیلی استرس دارم ، میخوام برش دارم اما نگران مادرشم … نمیدونم چیکار کنم میترسم افسردگی بگیره !

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      بچه گربه ها رو تا زمانی که از سینه مادرشون تغذیه میکنند از هم جدا نکنید و بعد از ان اگر مادرش اقدام به ترکش کرد میتوانید برای بزرگ کردنش اقدام کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  242. Parnian گفته:

    با سلام من دو بچه گربه خیابونی رو با مادرشون پیدا کردم و بهشون رسیدگی میکنم ولی رفتار مادر با یکی از گربها خیلی بده طوری که نمیذاشت نه غذا بخوره نه شیر حتی جایه خوابشونم نمیزاره بیاد.این دلیلی داره چون با اون یکی بچه گربه عالیه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      پرخاش بین گربه ها گاها طبیعیست نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  243. مهلا گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    قطره استریل چشمیمون رو میتونیم برای بچه گربه استفاده کنیم؟ اشکالی نداره؟ چشمش کمی عفونت کرده

  244. حدیث گفته:

    سلام خسته نباشید من یکی از بچه گربه هام دو روزه چشماش قرمز شده و اشک میاد درمانی هست که بدون مراجعه به دامپزشک درمانش کنیم؟

  245. حسین گفته:

    سلام،دیروز یه بچه گربه ی خیابونی پیدا کردم،کف بالای سرش یه کوچولو زخمه و چشماش انگار اشغال گرفته بود،فکر کنم سه هفته بیشتر نداشته باشه،بعد از اینکه با شامپو و آب ولرم شستمش و با سشوار خشکش کردم،داخل یک ظرف نصف لیوان شیر و نصف لیوان آب گرم ریختم که خورد و داخل یه جعبه حوله پهن کردم که زیرش نرم و گرم باشه ولی سوالم اینجاست موقعی که بیدار میشه چه غذا خورده باشه چه نخورده باشه دستاشو مثل اینکه چنگ بزنه ولی آروم، دقیقا مثل وقتیکه ما آدما خمیر رو ورز می‌دهیم همچنین حالتی از خودش بروز میده و به عقب حرکت می‌کنند حتی وقتی که تو بغل میگیرمش،علت خاصی داره،مشکلی داره یا رفتارش طبیعیه،من خیلی اهل نگهداری از حیوانات نیستم چون نه بلدم نه حوصله دارم،تا کی باید بهش شیر بدم و ازش مراقبت کنم؟؟کی میتونم از شیربگیرمش و غذای خشک بدم و رهاش کنم؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای تغذیه بچه گربه از شیر خشک مخصوصش استفاده کنید و همراه با شیر خشک میتونید از غذای خشک مخصوصش هم استفاده کنید.
      حالت پنچه ها هم کاملا طبیعیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  246. مجید غلامپور گفته:

    سلام.
    امکانش هست هنگام تولد دو تا سه بچه گربه نافشون بهم متصل باشه؟ یه گربه ای داشتیم هر وقت زایمان میکرد بچه ها بهم چسبیده بودن و بعد از چند روز میمردن

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال اینگونه موارد نادر وجود دارد ،
      برای جلوگیری ازین موارد باید از بارداری مجدد گربه جلوگیری کرد و اقدام به عقیم سازی اش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  247. حدیث گفته:

    سلام خسته نباشید من ۲ بچه گربه دارم که مادرهم دارن.۲ ماه دارن هردو چندروزیه دیگه هردوشون دیگه بازی نمیکنن دیگه باهم بازی نمیکنن و همش میخوابن ولی غذا میخورن
    چند روزیه که زیاد شیر مادشونو میخورن
    این برام نگرانی به وجود اوردی ممکنه مریض باشن؟اگه مریضن درمان خانگی وجود داره بدون مراجعه به دامپزشک؟

  248. رویا گفته:

    سلام وقت بخیر
    گربه من ۵ روزه زایمان کرده، دو روزیه بچه هاشو به دندون میگیره و میزاره زیر مبل(جای تنگیه که نمیتونه به راحتی تکون بخوره) و خیلی دیر به دیر به بچه هاش سر میزنه. راه حلی دارید، چون میترسم بچه هاش کم شیر بخورن و ضعیف بشن..

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بصورت غریزی جای گرمی را برای نگه داریه فرزندانش استفاده میکند و اگر از کافی نبودن شیرش مطمئن هستید میتوانید از شیرخشک مخصوص برای تغذیه بچه گربه ها استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  249. مهدی گفته:

    سلام. برای بچه گربه‌های نوزاد حتما باید از شیرخشک مخصوص گربه استفاده کنیم؟ یا شیرخشک بدون لاکتوز انسان هم میشه؟
    آخه یه جایی خوندم فرقی نمیکنه این دوتا باهم!

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      اگر از شیر خشک مخصوص استفاده کنید بسیار بهتر است و دچار مشکلات گوارشی نخواهد شد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  250. نسرین گفته:

    سلام من یه گربه دارم که مادر نداره یلنی کلا انداختتشون دیگه نمیاد حدودا ۲ هفتشه همش سر و صدا میکنه شیر میخوره اما بازم سر و صدا میکنه دستشویی هم نمیکنه شکمش هم ماساژ دادم مقعدشم فک کنم ماساژ دادم حالا نمیدونم درست انجامش دادم یا نه خواهش میکنم کمک کنید احساس میکنم خیلی عذاب میکشه دلم نمیخواد بمیره خواهش میکنم کمکم کنید……

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      برای گربه های تازه متولد شده باید از شیرهای مخصوص استفاده کرد و در غیر اینصورت باعث یبوست و درد شکمی و ناراحتیشون میشه.
      برای چکاب حتما به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  251. مهری شایسته مند گفته:

    سلام من بچه گربه ام ۵روزه است ولی چشم راستش ملتهب و قرمز شده مادرش هم هم سفره میکنه هم عطسه دماغشم گرفته و تب هم داره امروزبردم دامپزشک معانه اش کردن ۴تاهم آمپول تزریق کردن ۴ تا هم آمپول فردا داره ولی برا بچه گربا ام کاری نکردن گفتن خیلی کوچیکه باید شیرمادربخوره تا ازشیر دارو بهش اثرکنه ولی من بازم خیلی نگرانم چشمش بهتر میشه یانه اگر خدای نکرده بهترنشه چیکارباید بکنم خیلی نگرانشم ممنون میشم راهنماییم کنید که چیکارباید بکنم مچکرم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      اگر دستور عمل های همکار دامپزشکمان را با توجه به معاینه پت شما انجام دهید قطعا مشکل برطرف خواهد شد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      از روی جثه، وزن، باز شدن چشم و بررسی دندان ها تا حدودی می توان سن بچه گربه را حدس زد ولی تخمین دقیق روز آن ممکن نیست. ساده ترین راه مراجعه به دامپزشک و تخمین سن حدودی او می باشد.

      دکتر اعتضادی

  252. ALICR7KOWSARIFAR گفته:

    سلام من یه گربه داشتم البته خونگی نه بهش غذا میدادم بعد همون گربه سه تا بچه آورده دو تا از بچه گربه ها سرحالن و مشکلی ندارن اما اون یکی اصلا سر حال نیست و همش یکجا نشسته به نظرتون مریضه لطفا پیگیری کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      جهت معاینه فیزیکی حتما در اسرع وقت به دامپزشکی مراجعه کنید
      بی حالی میتواند دلالیل مختلفی داشته باشد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  253. Amir گفته:

    سلام ببخشید من دیروز یک بچه گربه پیدا کردم که مادرش ولش کرده بود و از گشنگی داشت تلف میشد حدود دو هفتشه چون قبلا گربه داشتم میدونم چون چشماش کاملا بازه.
    میخواستم بگم که خیلی سخت میتونم بهش شیر بدم و مجبورم به صورت عمودی بهش شیر بدم ولی شیشه شیر مخصوص گربه دارم ایا این میتونه مشکلی براش ایجاد کنه چون بعد از اینکه شیشه شیر رو از دهنش درمیارم فین فین میکنه
    و سوال دیگه اینکه حتما باید شیر خشک مخصوص باشه یا شیر هایی که تو سوپری ها میفروشن کافیه.
    درمورد دستشوییش هم باید بگم که وقتی دستمال به پشتش میکنم دستشویی میکنه ولی احساس میکنم شکمش زیاد باد کرده و نفخ داره.
    ممنون میشم پاسخ بدید.

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لطفا برای طرز صحیح شیر دادن گربه همین عبارت را در گوگل جستجو کنید و تصاویر صحیح شیر دادن را مشاهده فرمایید. امکان ورود شیر به داخل ریه بچه گربه و عفونت های تنفسی ناشی از شیر دادن غیر اصولی بسیار زیاد است. همچنین لطفا از شیر خشک مخصوص گربه استفاده فرمایید، شیر گاو معمولا در بچه گربه ها باعث مشکلات گوارشی می شود. علت نفخ او هم احتمالا استفاده از شیر گاو است. در مورد دستشویی، لطفا برای او ظرف خاک تهیه نمایید و بعد هر بار شیر خوردن او را در ظرف خاک قرار دهید و با پنبه مرطوب پشت گردن او را ماساژ دهید تا دستشویی کند. به مرور زمان یاد خواهد گرفت در خاک دستشویی کند.

      دکتر اعتضادی

  254. واله گفته:

    سلام ممنون از پاسخ دادن به سوالای متفاوت و کارآمدتون…

    در بینه پرسش و پاسخ ها اطلاعات خوبی بدست اوردم ،و سواله خودم رو ک احتمالا برا دیگران هم شاید مفید بیاد مطرح میکنم…

    من تجربه ی نگه داری از بچه گربه رو زیاد داشتم طی چند سال ،و برای اولین بار میبینم که دو تا از بچه گربه های بدون مادر با وجود اینکه شکمشون سیره ،شروع به مکیدنه شکم همدیگه میکنن و همو زخم کردن.بدتر اینکه محل مقعد همدیگه هم لیس میزنن و غیر ارادی ادرار وارد دهانشون میشه… نمیدونم چیکار کنم،میترسم عفونت بگیرن با اینکار…
    ممنون میشم راهنماییم کنید ،و یا پاسخ رو برام ایمیل کنید.تشکر .

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      بازی کردن و کشتی گرفتن جزو رفتار طبیعی بچه گربه ها می باشد. اگر بچه گربه ها سالم باشند جای نگرانی وجود ندارد. همچنین در بزاق گربه ها آنزیم هایی وجود دارد که برخی میکروبهای بیماریزا را از بین می برد. این رفتارها در رشد و شکل گیری شخصیت آنها بسیار موثر است.

      دکتر اعتضادی

  255. حدیث گفته:

    سلام خسته نباشید
    من بچه گربه دارم نزدیک ۱ ماه و ۴ روزشونه ببخشید که میگم دوتا هستن یکیشون خاک میکنه دستشویی میکنه باز خاک میریزه روش ولی اون یکی اینکارو نمیکنه و وقتی دستشویی میکنه خاک نمیکنه که معلوم نباشه و ببخشید معذرت میخوام.دستشوییش روباز میمیونه
    این نگرانی برامون به وجود اورده به نظرتون چیکارکنیم؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لطفا از ظرف خاک مجزا برای گربه ها استفاده کنید و برای بچه گربه ای که مدفوع خود را خاک نمی کند بعد توالت به صورتی که ببیند روی مدفوع را با بیلچه بپوشانید بعد از مدتی یاد خواهد گرفت که خود این کار را انجام دهد.

      دکتر اعتضادی

  256. پیمان گفته:

    سلام بر دکتر عزیز.
    گربه ی من حدود ۱۴ روزشه.
    موقع شیر خوردن باید سرته بشه .بنظرت مشکلی داره؟
    بعد یچیز دیگه کل شبو با من خوابه بنظرت باید بیدارش کنم بهش شیر بدم یا نه؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      بله مشکلی نیست لطفا توجه داشته باشید فقط با شیشه شیر مخصوص که خاصیت مکیدن داشته باشد به او شیر دهید چون در غیر اینصورت ممکن است شیر وارد ریه او شود. بچه گربه ها تا چند نوبت در روز شیر می خورند البته لازم به بیدار کردن او برای شیر خوردن نیست.

      دکتر اعتضادی

      • محمودرضا اعتضادی گفته:

        با سلام،

        بچه گربه ها حدود ۷ تا ۱۴ روزگی چشم باز می کنند. اگر این زمان گذشته است و چشم بچه گربه باز نشده و ترشحات دارد. می توانید با استفاده از پنبه تمیز و آب ولرم اطراف چشم را پاک کنید و اگر چشم باز نشد لازم است توسط دامپزشک معاینه شود.

        دکتر اعتضادی

  257. زهرا کثیر گفته:

    سلام من یک بچه گربه پیدا کردم ک مادرش ولش کرده خیلی ضیفه هنوز چشماش باز نشده و خیلی میلرزه بزور بش شیر میدم نمیخوره چیکارش کنم؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      درود بر شما. لطفا از شیر خشک گربه استفاده فرمایید و با شیشه شیر مخصوص کوچک یا قطره چکان به آنها شیر دهید و آنها را در جای گرم بگذارید. چشم های آنها حدود ۱۴ روزگی باز می شود تا قبل آن توانایی بینایی ندارند.

      دکتر اعتضادی

  258. مهرناز گفته:

    سلام. یه گربه تو زیرزمین ما حدود سه هفته است که زایمان کرده. یکی از بچه ها یکی از چشم هاش عفونت کرده و بسته شده اطرافشم قرمز شده. ترشحات اطراف چشم رو با چایی سرد و پنبه تمیز پاک کردم یکم لای چشمش باز شد ولی بازم همچنان قرمزه و عفونت داره. ممکنه راهنمایی بفرمایید ?
    علاوه بر این ازین چهار تا بچه گربه دو تاشون بسیار ضعیفن خصوصا اونی که چشمش عفونت داره کلا پوست و استخونه سعی کردم بیشتر نزدیک ماد بذارم تا شیر بخورن ولی بازم ضعیفن. امکان خرید شیر خشک گربه رو هم ندارم غذایی هست که بتونم تو خونه تهییه کنم بهشون بدم ?

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      برای درمان عفونت چشم لازم است حتما دامپزشک او را معاینه و درمان نماید. شیر خشک گربه پرسا قیمت چندانی ندارد و می توانید از آن تهیه و استفاده فرمایید. شیر گاو، حتی بدن لاکتوز آن، پروتئین بسیار کمتری نسبت به شیر خشک گربه دارد و اکثرا باعث اسهال در بچه گربه ها می شود. غذای خانگی را زمانی که آنها بزرگتر شدند با تمهیدات خاص می توانید برای تغذیه آنها تهیه کنید.

      دکتر اعتضادی

  259. احمدمولا گفته:

    سلام و درود. عذر میخوام من امروز دو تا بچه گربه جلو در خونمون پیدا کردم که بچه های همسایه اذیتشون میکردن اونارو اوردم تو حیاط خونه که تا دلتونم بخواد گربه رفت و آمد داره اما از صبح تا حالا مادرشون پیداش نیست. منم بطری شیر عالیس از مغازه گرفتم و با شیشه شیر هر دو سه ساعت بهشون شیر دادم . به نظر شما شیر عالیس براشون مشکلی نداره احتمالا باید حالا حالا ها ازشون پذیرایی کنم تا خودشون بزرگ بشن و برن.

    سوال دوم اینکه وقتی اوردمشون اول با آب و شامپو شستمشون و گذاشتم تو آفتاب خشک بشن. حواسم به سلامت قبلیشون نبود الان که رفتم شیر بهشون بدم یکیشون چشم سمت چپش آب آورده حالا نمیدونم از قبل بوده یا نه. دست سمت چپشم انگار تیک داره هر از گاهی حدودا ۲ ۳ ثانیه انگار میره رو ویبره. چیکار باید بکنم؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      در صورت رها کردن آنها احتمال تلف شدن آنها زیاد است. گربه تا حدود ۲ ماهگی به مادر وابسته است. هم برای شیر خوردن هم برای حفظ گرمای بدن. اگر آنها مادر خود را از دست داده اند لطفا آنها را به یک جای گرم منتقل کنید. شیر گاو برای بچه گربه مناسب نیست. لطفا از شیر خشک مخصوص گربه استفاده نمایید. شستن فقط باید از گردن به پایین و در محیط گرم خانه انجام شود. احتمال باعث بوجود آمدن مشکلات زیادی خواهد شد. برای آب آوردن چشم و مشکل حرکتی نیاز است دامپزشک آنها را معاینه کند.

      دکتر اعتضادی

  260. Ghazal گفته:

    سلام من دوتا لچه گربه کوچیک دارم ک مادر ندارن شیر خشک پرسا میدم بشون ولی یه جورین ک همه جارو کثیف میکنن ممکنه ک کلا یاد نگیرن طرز استفاده از خاک گربه رو؟

  261. Mojtaba گفته:

    سلام من دوتا بچه گربه پیدا کردم یکیشون اول خیلی خوب بود ولی ترسید و تب کرد بردمش دکتر آنتی بیوتیک داد بهش الان ۵ روز میگذره ولی هنوز غذا نمیخوره تقویتی چیزی نیست بخرم براش

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      بعد از باز کردن چشم ها تا حدی نمناک و خیس هستند و تا چند روز بعد به تدریج کمتر و طبیعی خواهد شد، جای نگرانی نیست. عفونت چشم در گربه ها معمولا همراه قرمزی، قی کردن و ترشحات غیر طبیعی است.

      دکتر اعتضادی

  262. محمد گفته:

    با سلام یه بچه گربه در زیر زمین ما هست تقریبا ۲۰‌روزه هنوز چشماش باز نشده و یک لایه روی چشماش هست میخواستم‌ ببینم‌‌ عادیه یا اینکه با پنبه لایه را بردارم؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      بله، اگر چشمان او هنوز بسته است می توان با استفاده از پنبه و چای ولرم به آرامی قی دور چشم را پاک کرد. اگر چشمان او طی چند روز آینده باز نشد و قی وجود داشت لازم است توسط دامپزشک معاینه شود.

      دکتر اعتضادی

    • دلسا گفته:

      سلام
      من ۲ تا گربه داشتم که ۲ سالشون بود و یکی شون مرد و اون یکی زنده موند اونی که زنده مونده مادره و دو روز پیش زایمان کرد و ۶ تا بچه به دنیا آورد و اولی شه
      میشه راهنماییم کنین که چطوری ازشون به خوبی نگه داری کنم

      • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

        سلام دوست عزیز

        غریزه مادری گربه برای حمایت از توله هایش کافیست .
        مادر گربه هارو و توله هایش رو در محل گرم نگه دارید و تغذیه مادر را کنترل کرده تا بتواند به راحتی شیر مورد نیاز توله هایش را تامین کند
        در اولین فرصت جهت چکاب مادر و توله هایش به دامپزشکی مراجعه کنید.

        دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • Melika گفته:

      سلام
      من یک بچه گربه دارم که ۳ ماه و ۱۲ روزه هست وقتی که غذا میخوره چشم هاش اشکی میشه و اشک میریزه( فقط وقتی غذا میخوره) نیاز داره دامپزشک معاینه کنه ؟ علتش چی میتونه باشه ؟ ممنون از پاسخگویی شما

      • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

        دوست عزیز سلام

        باید حتما بررسی شود و اینکه رنگ مایع چشم چه رنگیست که نشانه عفونت و یا بیماری های انگلیست نیز مهم است‌.
        حتما به دامپزشکی مراجعه کنید.

        دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  263. حمزه عربی گفته:

    سلام ماخونوادگی از گربه خوشمون نمیادبدیختی اینجاس که الان یدونه گربه بچه هاشوآورده توی اتاق خواب که توش وسایل زیادی هست بین وسایلا نگهداری میکنه مامیخایم بدونه خشونت از خونه بیرون بندازیم لطفاراهنمایی کنیدچکارکنیم که بجه هاشوبرداره ببره بیرون

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      نگرانی شما را درک می کنم. البته گربه ها حیوانات بی آزاری هستند ولی اگر تمایل به حضور آنها ندارید لطفا با دستکش مناسب و یا یک جعبه، آنها را به بیرون انتقال دهید و دسترسی آنها را برای ورود مجدد به اتاق مسدود نمایید.

      دکتر اعتضادی

  264. مهسا گفته:

    سلام من گربم دو روز پیش زایمان کرد اولین زایمانش هست بعد فقط یه دونه بچه گربع به دنیا آورده و گاهی اوقات به اندازه ده ثانیه انگار درد داشته باشه و بعد باز خوب میشه لطفاً راهنماییم کنید مشکلی هست؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لطفا گربه را پیش مادر قرار دهید تا بتواند شیر بنوشد. گربه های ضعیفتر شانس کمتری برای نوشیدن شیر دارند. اگر همچنان توانایی لازم برای مکیدن شیر را نداشت، از شیر خشک کامل گربه برای تغذیه او بوسیله شیشه شیر استفاده نمایید.

      دکتر اعتضادی

  265. Foroogh گفته:

    سلام من یه بچه گربه دارم دندوناش درومده ومیتونه راه بره ولی وقتی میخابه خرخراش یه جوریه به خس خس سینه شباهت داره میشه راهنماییم کنید

  266. زهرا گفته:

    با سلام ممنون از اطلاعات خوبتون. بچه گربه من الان ۱۱ روزه است چشمش باز نشده و روی چشمش ترشحات خشک شده وجود داره. و به چشمش که دست میزنم شبیه کیسه پر آبه . به نظرتون طبیعیه یا عفونت کرده؟ بچه ضعیفی هم هست و خیلی کم میو میکنه

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      بچه گربه ها بین ۷ تا ۱۴ روزگی چشم باز می کنند.لطفا ترشحات خشک شده را با استفاده از پنبه و چای ولرم پاک کنید. اگر بعد ۱۴ روز چشم باز نشد. لازم است دامپزشک چشم او را معاینه کند. اگر بچه گربه ضعیف است او را پیش مادر قرار دهید تا فرصت شیر خوردن بیشتری پیدا کند.

      دکتر اعتضادی

  267. Leo گفته:

    سلام.بچه گربه ۲۴روزه ای دارم تقریبا دوروزه دفع نداشته اما شکمشم ورم نداره.مدفووعش هم کمی نرم و زرد رنگه.شیرشم قشنگ میخوره.طبیعیه؟
    کی میتونه از ظرف خاک استفاده کنه؟؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لطفا از شیر خشک مخصوص گربه برای او استفاده فرمایید. خوردن شیر، مدفوع را نرم و زرد رنگ می کند. مشکل خاصی نیست. یک ظرف خاک با ارتفاع کوتاه برای او تهیه بفرمایید و او را بعد هر غذا خوردن درون ظرف خاک قرار دهید تا دستشویی کند. همچنین می توانید پشت گردنش را با پنبه مرطوب ماساژ دهید تا دستشویی کند. کم کم یاد خواهد گرفت که در ظرف خاک دستشویی کند.

      دکتر اعتضادی

  268. paniz گفته:

    سلام.دکتر گربه مادر جفت بچه خودشو پاره نمیکنه و گربه مادر همش حالت بی قراری داره و میو میو میکنه و به بچه هاش زیاد توجه نداره.چیکار میشه انجام داد؟

  269. مهدی گفته:

    سلام
    در منزل ما گربه زایمان کرده از بین بچه هایش دو بچه را کنار زده سر و صدا یا ناله میکنند متاسفانه امروز یک بچه فوت کرد برای دیگری چه کاری میشه انجام داد؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      بچه گربه های ضعیفتر شانس کمتری برای شیر خوردن از مادر دارند. لطفا بعد از اینکه بچه گربه ها شیر خوردند، آنها را از مادر جدا کنید و بچه گربه ضعیفتر را کنار مادر قرار دهید تا بتواند شیر بخورد.

      دکتر اعتضادی

  270. آنیتا گفته:

    توضیحتون عالی بود ولی یه سؤال دارم گربه من چهار تا بچه داره که ۳تاشون چشماشونو باز کردن ولی یکیش اصلا باز نکرده آیا این گربه ما مشکل چشمی. داره یا طبیعی هستش ممنون میشم اگه جواب بدید

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      خواهش می کنم.
      بچه گربه ها بین ۷ ال ۱۴ روزگی چشم هایشان را باز می کنند. لزوما همه بچه گربه های یک مادر در یک زمان چشم باز نمی کنند. اگر در بچه گربه شما باز کردن چشم ها بیشتر از این زمان طول کشیده، احتمال عفونت چشم و دیگر مشکلات چشم محتمل است و لازم است توسط دامپزشک معاینه شود.

      دکتر اعتضادی

      • rey گفته:

        سلام خسته نباشید
        امروز یه گربه توی حیاط خونمون زایمان کرد و نوزادشو ول کرد توی باغچه و رفت، هنوز بند ناف و جفت به نوزاد متصله من فقط با پارچه ی نم دار خاک و گل رو ازش پاک کردم و مکانشو تغییر دادم
        میخواستم بدونم بند نافو جفت رو باید ازش جدا کنم یا خودش جدا میشه ؟؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          بله با گذر زمان بند ناف خشک شده و جدا میشود.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • ناصر دشت شو گفته:

      بنده یک موضوع بسیار مهم و قابل توجه درباره بچه گربه ها بدست اورده ام که با اینکه گربه ها از هزاران سال پیش با ما انسانها همزیستی دارند ولی بشر پی به ان نبرده است و بنده به ان پی برده ام و تحقیق درباره این مسئله حتی میتواند برای درمان و پیشرفت بشر مفید باشد لطفا بنده را راهنمایی کنید که به کجا و چه ارگانی مراجعه کنم که به نام خودم لااقل ثبت شود و شخصی بی هیچ زحمتی به اسم خود به ثبت نرساند این مسئله واقعا جدی هست لطفا کمکم کنید

      • محمودرضا اعتضادی گفته:

        با سلام،

        یافته های علمی در رابطه با حیوانات خانگی می تواند در قالب مقالات علمی به همراه با مستندات و منابع کافی تحت نظر اساتید دامپزشکی منتشر و ثبت شود. برای این کار می توانید به یکی از دانشگاه های دامپزشکی و یا به سازمان دامپزشکی کل کشور مراجعه نمایید.

        دکتر اعتضادی

        • ابراهیمی گفته:

          سلام
          یه گربه ۳تا از بچه هاش رو آورده تو پارکینگ خونه ما.من بعد از دوهفته که از مسافرت برگشتم دیدمشون یکی از همسایه ها براش گردن مرغ خام و برنج و ماست میذاره که بیشتر مادرگربه میخوره من خیلی نگرانشونم ولی شرایط خرید غذای گربه هم ندارم فقط براشون شیر ولرم میذارم که بچه گربه ها هم میخورن ازش
          البته بچه گربه ها چشماشون بازه وخیلی بازی وشیطونی میکنن
          ممنون میشم راهنماییم کنید که چه غذای خونگی براشون خوبه

          • محمودرضا اعتضادی گفته:

            با سلام،

            بچه ها از مادر شیر می خورند و نیازی به گذاشتن شیر ولرم برای آنها نیست. شیر گاو در بچه گربه ایجاد اسهال و مشکلات گوارشی می کند. گردن مرغ و برنج و ماست برای تغذیه مادر گربه مناسب است. فقط لطفا گردن مرغ پخته ( طبخ شده بدون پیاز و ادویه) برای او تهیه فرمایید.

            دکتر اعتضادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوروزتان خجسته باد!
از چهاردهم فروردین ماه، آماده خدمت رسانی به شما همراهان گرامی هستیم.
 
خرید کنید!
close-image