نگهداری سگ و کاهش ریسک مرگ و میر ناشی از حمله قلبی

نگهداری سگ و کاهش ریسک مرگ و میر ناشی از حمله قلبی

نگهداری سگ و کاهش ریسک مرگ و میر ناشی از حمله قلبی

نوشته: کندی کرلی، October 09, 2019

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

تحقیقات اخیر نشان می دهد داشتن سگ باعث عمر طولانی تر و کاهش ریسک مرگ و میر بر اثر سکته قلبی می شود

اگر از کسانی که سگ نگهداری می کنند بپرسید، به شما می گویند که داشتن یک سگ پشمالو چه مزیتهای خوبی، همچون در آغوش گرفتن و احساس داشتن یک شریک وفادار به همراه خواهد داشت. سگها همیشه دوستان خوبی برای انسان ها بودند اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که سگ ها کاری فراتر از عشق و دوستی انجام می دهند.

تحقیقات اخیر که بر روی افرادی که سگ نگهداری می کنند و میزان زنده ماندن بعد از یک مشکل قلبی عروقی انجام شده، در این تحقیقات گروه صاحبان سگ با شرایط مشابه با گروه افرادی که سگ نگهداری نمی کردند مقایسه شده و نتایج نشان داد که صاحبین سگ ها در مقایسه با کسانی که سگ نداشته اند در شرایط مشابه از مزایای ذیل برخوردار هستند:

  • ۳۳ درصد ریسک کمتر مرگ و میر در اثر سکته قلبی در میان افرادی که به تنهایی زندگی می کنند.
  • ۱۵ درصد ریسک کمتر مرگ و میر در اثر سکته قلبی در میان افرادی که با همسر یا کودک خویش زندگی می کنند.
  • ۲۷ درصد ریسک کمتر مرگ ومیر در افرادی که سکته قلبی نموده و بعد از بستری شدن تنها زندگی می کنند.
  • ۱۲ درصد کاهش ریسک مرگ و میر در میان افرادی که سکته کرده اند و همراه با همسر یا کودک خویش زندگی می کنند.

به منظور جمع آوری داده ها، از سیستم ثبت بیمار ملی سوئد به منظور شناسایی بیماران ۴۰-۸۵ ساله استفاده نمود که سابقه آنفاکتوس یا حمله قلبی در دوره ۱ ژانویه ۲۰۰۱ تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۲ داشتند. این محققان به بررسی اطلاعات جمعیت شناختی، داده های مرتبط با مالکیت سگ و دلیل مرگ و میر در میان بیماران پرداختند.

تاوفال نویسنده دیگر این تحقیق و استاد اپیدمیولوژی ملکولی در دانشگاه اپسالا در کشور سوئد بر این باورست که مالکیت سگ به آنها این انگیزه را می دهد که بیدار شوند و حرکت کنند و باعث می شود که با سگشان به ورزش پرداخته و سالم تر باشند.    

بدین صورت با ورزش کردن، صاحبان حیوانات خانگی از مدل زندگی ماشینی دور شده و دیگر دچار مرگ زودرس نخواهند شد. تاوفال همچنین بر این باورست که همراهی سگ ها نوعی غلبه بر زندگی مجردی و روزگار را در تنهایی سپری کردن است.

در یک تحقیق دیگر، محققان در یک تحقیق تحلیلی به بررسی داده های مرتبط با بیماران بر روی ۳٫۸ میلیون فرد از ۱۰ تحقیق جداگانه پرداختند. نتیجه تحقیق نشان داد که در مقایسه با صاحبین حیوانات دیگر، صاحبین سگها از مزیتهای ذیل برخوردار بودند:

  • ۲۴ درصد ریسک کمتر مرگ و میر در همه انواع بیماریها
  • ۶۵ درصد ریسک کمتر مرگ و میر بعد از حمله قلبی
  • ۳۱ درصد ریسک کمترمرگ ومیر در اثربیماریهای قلبی عروقی

همچنین این تحقیقات به بررسی رابطه میان نگهداری سگ ها و سلامت کلی انسان ها پرداخته، اما این تحقیقات هیچ گونه رابطه خاصی میان این دو عامل نیافته اند.

طبق نظر دکتر حیدر واریح، مدیرعامل برنامه نارسایی قلبی در سیستم مراقبت از سلامت بوستون، مدرس دانشکده پزشکی هاروارد و نویسنده کتاب “وضعیت قلب, کشف تاریخچه، علم و آینده بیماری قلبی” در یک مصاحبه خبری با NBC نیوز اذعان داشت که در حالی که این تحقیقات جالب هستند اما خیلی هم مناسب نیست که برای کاهش ریسک مرگ و میر به بیماران توصیه کنیم که یک سگ در خانه نگهداری کنند.

اگر هم که خیلی اهل سگها نیستید، نگران نباشید. می توانید در ابتدا هرحیوان خانگی که دوست دارید را نگهداری کنید (ماهی یا حیوانات کوچک). طبق گزارش ان بی سی نیوز، حتی حیوانات کوچک نیز دارای مزیت خاص خود هستند. در حقیقت، یکی از تحقیقات اخیر نشان داد که تنها بازی با یک جیرجیرک کوچک نیز می توان به بهبود سلامت افراد کمک کند.

بنابراین در پایان، به نظر می رسد که همراهی یک شخص با سگ، گربه، حیوانات کوچک و بزرگ مزایای بسیاری را به همراه خواهد داشت.

منبع: PetMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *