هاری در گربه ها

بچه گربه ملوس روی تخت

هاری در گربه ها

گردآوری: PetMD Editorial
ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

هاری یک بیماری ویروسی است که به طور خاص بر سیستم اعصاب مرکزی (CNS) گربه تاثیر می گذارد.

راه اصلی انتقال ویروس هاری به گربه ها در ایالت متحده از طریق گاز گرفتن توسط یک ناقل بیماری است: روباه، راکون، اسکانک و خفاش. ویروس های عفونی در غدد بزاقی حیوان هار وجود دارد و از طریق بزاق حیوان آلوده منتقل می شود.

هنگامی که ویروس وارد بدن گربه می شود، در سلولهای عضلانی تکثیر می شود و سپس در رشته های عصبی گسترش می یابد. از اعصاب محیطی و حسی و سپس به داخل سیستم اعصاب مرکزی نفوذ می کند.

در شرایط آزمایشگاهی، پیشرفت ویروس هاری به طور متوسط یک تا سه ماه است، اما این زمان می تواند از یک روز تا یک سال متغیر باشد که البته پس از بروز علائم به سرعت پیشرفت می کند.

در ادامه اطلاعاتی در مورد چگونگی تاثیر این بیماری در گربه ها گردآوری شده است.

آیا انسان می تواند به هاری مبتلا شود، و آیا می توان با خراش توسط گربه به هاری مبتلا شد؟

ویروس هاری بسیار واگیردار و غالبا کشنده است و همچنین بیماری مشترک بین انسان و دام می باشد و بنابراین می تواند به انسان منتقل شود.

هاری معمولا از طریق بزاق حیوان آلوده و بیشتر هنگام گاز گرفته شدن توسط حیوان آلوده منتقل می شود. البته هنوز هم این امکان وجود دارد که به علت خراش برداشتن توسط گربه یا هر حیوان آلوده دیگری به هاری مبتلا شد، اما انتقال از این طریق کمتر گزارش شده است.

یکی دیگر از روشهای کمتر مشاهده شده در انتقال ویروس هاری توسط تماس زخم های باز یا غشاهای مخاطی با بزاق حیوان آلوده بوده است.

علائم و انواع هاری در گربه ها

دو نوع هاری وجود دارد: فلج کننده و حیوان خشمگین. در مرحله اولیه، اغلب گربه ها علائم خفیفی از حالات غیر طبیعی روانی را نشان می دهند که این علائم معمولا از یک تا سه روزطول می کشد. سپس بیماری گربه ها به سه حالت: مرحله خشم، مرحله فلجی و یا ترکیبی از این دو پیشرفت می کند. در حالی که تعداد دیگری بدون اینکه علائم عمده ای در آنها بروز کند از پای در می آیند.

هاری خشمگین با تغییرات شدید رفتاری از جمله پرخاشگری و رفتارهای حمله ای مشخص می شود. هاری فلج کننده ، که به آن هاری بی حس (dumb Rabies) هم گفته می شود با ضعف و ناهماهنگی حرکتی در گربه و به دنبال آن فلجی مشخص می شود.

این ویروس خیلی سریع پیشرفت می کند و اگر درمان را بلافاصله پس از شروع علائم انجام نداد، پیش آگهی بیماری ضعیف است و احتمال درگیری شدید و تلف شدن حیوان بالا است. بنابراین اگر گربه شما با یک حیوان دیگر درگیر شده است، یا توسط حیوان دیگری گاز گرفته شده و یا زخمی شده است و یا اگر شما به هر دلیلی مشکوک شدید که حیوان خانگی شما با یک حیوان هار در تماس بوده است است (حتی اگر حیوان خانگی شما علیه ویروس هاری واکسینه شده است)، باید بلافاصله گربه خود را پیش یک دامپزشک ببرید.

علائمی که در هاری گربه ها مشاهده می شود موارد زیر می باشد:

  • گنده خواری
  • تب
  • تشنج
  • فلجی
  • آب گریزی یا ترس از آب
  • فک افتاده
  • ناتوانی در بلعیدن
  • عدم هماهنگی عضلانی
  • کمرویی یا پرخاشگری غیر طبیعی
  • تحریک پذیری بیش از حد
  • بی قراری/ تغییر در رفتار
  • فلج در فک پایین و حنجره
  • ترشح بیش از حد بزاق یا بزاق کف دار

علل هاری در گربه ها

ویروس هاری یک ویروس تک رشته ای RNA از جنس Lyssavirus که از خانواده Rhabdoviridae می باشد.

این ویروس از طریق خون یا بزاق از یک حیوان آلوده منتقل می شود و همچنین بسیار بندرت از طریق تنفس گازهای متساعد شده از تجزیه لاشه حیوانات آلوده منتقل می شود. با اینکه آلودگی با ویروس از این طریق بسیار نادر است، اما ممکن است اتفاق بیافتد. اغلب در غارها که تعداد زیادی خفاش زندگی می کنند، مکانی است که ویروس از این طریق شیوع پیدا می کند.

تشخیص هاری در گربه ها

اگر فکر می کنید گربه شما به هاری مبتلا شده، سریعا با دامپزشک تان تماس بگیرید. اگر می توانید و خطری برای شما ندارد. حیوان را داخل باکس قرار دهید و او را قرنطینه کنید و سریعا نزد دامپزشک ببرید. اما اگر حیوان خانگی شما رفتار حمله ای دارد و امکان دارد که شما را گاز بگیرد یا زخمی کند، شما باید با فورا با مرکز کنترل حیوانات خانگی تماس بگیرید تا گربه شما را بگیرند.

دامپزشک گربه شما را در باکسی که درب آن قفل شده است به مدت ۱۰ روز قرنطینه خواهد کرد، این تنها روش قابل قبول برای تایید بیماری در حیوان مشکوک به هاری می باشد.

راه تشخیص بیماری هاری در حیوان، از طریق آزمایش مایع مغزی، پوست، بزاق و ادرار می باشد و نه از طریق آزمایش سرم خون.

در ایالت متحده، در آزمایشگاه های تایید شده ایالتی، از روش آزمایش مستقیم آنتی بادی فلورسنت (پس از مرگ) برای تشخیص هاری استفاده می شود. اگر گربه در قرنطینه بمیرد، دامپزشک شروع به جمع آوری نمونه مایع مغزی می کند. اگر در مدت قرنطینه، گربه شروع به نشان دادن علائم پیش رونده هاری کند، دامپزشک تصمیم می گیرد که حیوان را به روش تزریق یا اتانازی (مرگ با شفقت) بخواباند که از شیوع بیماری و عذاب بیشتر حیوان جلوگیری به عمل آورد.

درمان هاری در گربه

اگر گربه شما علیه هاری واکسینه شده است، مدارک لازم را در این زمینه به دامپزشک ارائه دهید، اگر گربه شما کسی را گاز گرفت و یا با بزاق گربه در تماس بود (خودتان را نیز شامل می شود) به آنها توصیه کنید که سریعا با پزشک تماس بگیرند. متاسفانه، هاری همیشه برای حیوانات واکسینه نشده کشنده می باشد، که معمولا طی ۷ تا ۱۰ روز از زمان شروع علائم اولیه رخ می دهد.

بنا بر قوانین، در صورت تشخیص هاری، شما باید این مورد را به بخش مرکز بهداشت محل خود گزارش دهید. بر طبق مقرارت محلی و ایالتی، گربه واکسینه نشده ای که توسط حیوانی که در آن هاری تشخیص داده شده است گاز گرفته شود، باید تا ۶ ماه قرنطینه شود و همچینین اگر یک حیوان واکسینه شده توسط حیوان حیوان هار یا مشکوک گاز گرفته و یا زخمی شود، باید بمدت ۱۰ روز قرنطینه و تحت نظر باشد.

مدیریت و زندگی

هر ناحیه و محلی را که حیوان ممکن است آلوده کرده باشد (خصوصا با بزاق) ضدعفونی نمایید. جهت ضدعفونی کردن از محلول سفید کننده خانگی (وایتکس رقیق شده ۱:۳۲) استفاده شود، که برای از بین بردن و غیرفعال کردن سریع ویروس موثر است.

اگر گربه شما چیزی را بلعید، بدون انجام اقدامات احتیاطی، دست خود را وارد دهان حیوان نکنید. ویروس از طریق بزاق، می تواند حتی از یک خراش کوچک وارد پوست شود و شما را در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار دهد.

واکسیناسیون دوره ای گربه خود را جدی بگیرید.

منبع: PetMD

309 دیدگاه برای “هاری در گربه ها

  1. Z گفته:

    سلام تقریبا ۱۲ روز پیش گربه چنگ انداخت به پام و اندازه یک سر سوزن زخم شد من نمیدونستم باید واکسن زد الان باید چیکار کنم؟

  2. Aa گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من چهار کاه پیش واکسن هاری سه دو زود دریافت کردم
    امشب یه گربه خیابونی ناخونش به دستم گرفت یه خراش در حد رفتن پوست و خیلی خیلی کم خون اومد
    باید واکسن بزنم بازم؟

  3. T.M گفته:

    سلام اگه یه گربه ای که خیلی زیادی آرومه و زود صمیمی شده دستمون رو خراش کوچیک بندازه در حدی که خون هم نیاد باید واکسن بزنیم؟ همین امروز بوده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله حتما جهت تزریق واکسن اقدام کنید

      دکترمائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  4. Nil گفته:

    سلام وقتتون به خیر، اگر گربه دستمون رو پنجه زده باشه و جای پنجه خون نیومده باشه، فقط یک لایه پوست جدا شده باشه از روی دست باز هم باید واکسن بزنیم؟ چجوریه شرایط؟

  5. گفته:

    سلام من یه گربه ی خیابونی رو آوردم خونمون ۱ هفته ای میشه پام رو ناخون کشید اما فقط پوست کرده خونی نکرده امکان داره هاری بگیرم

  6. Rey گفته:

    سلام وقتتون بخیر من دیروز یک گربه داشتم ناز میکردم و تا دستش گرفتم یه پنجه کوچیک به دو جای دستم زد خونی چیزی نشد در حد اینکه کمی پوستش بیاد بالا و دردی هم نداره نیاز به واکسنی چیزی ندارم درسته ؟

  7. طاها گفته:

    سلام وقت به خیر من یه گربه تو حیاطمون دارم که از بچگی بزرگش کردم تا الان که یکی دو سالش بیشتر هست و واکسنی هم دریافت نکرده امروز که خواستم جابجاش کنم اومد با پاش ( با دستاش نزد) یک خراش ریز روی انگشت شستم گذاشت و یه ذره خون اومد منم بلافاصله دستم شستم و خونشو گرفتم و الکل زدم آیا نیازی هست که واکسن بزنم لطفاً جواب بدید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله حتما برای تزریق واکسن اقدام کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  8. سعید گفته:

    سلام، چند ساعت پیش موقع غذا دادن به یه گربه کوچیک بازیگوش، آروم گازم گرفت ولی نه زخم شد و نه خون اومد فقط یه خط بسیار سطحی افتاد رفتم مرکز ۲۴ ساعته هاری دکتر شیفت شب گفت واکسن لازم نیست چون سطحی و بدن خون ریزی بوده میخام بدونم بنظر شما واکسن دیگه لازم نیست؟

  9. Nazgol گفته:

    سلام وقت بخیر ،من یکسال پیش ۴ دوز واکسن هاری دریافت کردم ،بعد گربه ای تو حیاطمونه منو چنگ گرفت و خراش برداشت(گربهه کلا شیطونه نمیدونم بخاطر نژادشع یا مریضه هاری گرفتع) ،الان من باید باز واکسن بزنم ؟؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر خون آمد ،بعد از شستن سریع با آب و صابون به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  10. mozafariarnika گفته:

    راستی یک سوال دیگه دستم کنارش یه زخم کوچولو قبلاً بوده یادم نیست که باز بوده یا نه وقتی لیسم زد چیکار کنم حالا؟ اما اونجای دستمو لیس نزدا یه سوال دیگه اگه هاری نداشتن می‌تونم برم دوباره لیسم بزنن یا نه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر بهتر است تا تکمیل دوره واکسن ها از برخورد بزاقشان خودداری کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن)

  11. آرنیکا گفته:

    سلام من چند تا بچه گربه در حیاط مادر بزرگم هست من رفتم غذا و روغن تن ماهی کف دستم مالیدم بعد غذای مخصوص خودشان را دادم به کم کم اومد جلو هم لیسم میزد و یک کوچولو غذا ها بالاتر دستم بود اون می امد گاز می گرفت و یکیشون دندون های تیزی داشت و دو تاشون که اومدن غذا خوردن انگشتام را گاز می گرفتند من خیلی میترم الان بنظر شما هاری گرفتم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن)

  12. عشقم گفته:

    سلام خانوم دکتر واقعا جا داره از شما تشکر کنم چون دیدم که همه ی سوال هامردم و پاسخ دادین ببخشید منم دوتا گربه دارم که اصلا اهلی نیستن و اجازه نمیدن کسی نزدیکشون بشه یا نازشون کنه براشون جا درست کردم غذا میدم بهشون وقتی میخوام غذا بدم میاد چنگم میزنه چیکار کنم اهلی بشه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اصولا اکثر نژاد گربه ها شیطنت و حالت اسکرچ کردن را دارند و باید اجازه دهید هر وقت خودش خواست کنار شما باشد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن)

  13. Atiyeh گفته:

    سلام من یه بچه گربه تو پارکینگ پیدا کردم و مادرش نبود اوردمش کنار خونه امروز یچیزی داشت گاز میزد اومدم از دهنش در بیارم انگشتمو گاز گرفت هم خیلی سطحیه هم اینکه سریع با اب و مایع شستم بچه گربه هم علایم هاری نداره با توجه به متنی که نوشتین..
    ولی جایی که گاز گرفته ملتهب شده و میسوزه یکم. بنظرتون واکسن دریافت کنم؟

  14. یلدا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من دو گربه داشتم که یک دانه اش دیروز فوت کرد و دیگرش هم مریض اس این روز ها اب ریزی دهن کم اشتهایی و کم تحرکی دارد اصلا غذا نمیخوره میدونم که به زودی این هم فوت میکنه اما دلیل این مرگ شان چیست میشه بگوین
    این روز ها هم با بزاق دهان شان سر و‌کار داشتم امروز هم مرا چنک زد اما پرخاشگر نیستن آیا من هم متبلا به مرض اینا میشم ؟

  15. هستی رنجبر گفته:

    سلام گربم حدود ۲سالشه یه مدته پرخاشگری میکنه و حمله میکنه و گاز میگیره یا چنگ میندازه همیشه گارد حمله داره باید چیکار کتم امکان داره دچاره هاری شده باشه؟ باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید
    تمام واکسناش هم دریافت کرده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمالا روحی است و از مسئله ای شاکی و مضطرب شده است.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  16. نیلوفر گفته:

    سلام وقت بخیر من یه گربه خیلی کوچولو توپارک لاله دیدم خیلی خوب و مهربون بود بغل دوستم بود میخواست بیاد بغل من از پاهام گرفت بیاد بالا من ترسیدم پس کشیدم بعد ناخناش انگار ترسید دراورد ک نیفته رو زمین اندازه یه سرسوزن پامو کبود کرد خون نیومد من نمیدونستم اصلاهاری توگربه هام هست حالا بعد ۷ روز رفتم واکسن زدم هیچ علائمی ام ندازم زخمم کامل از بین رفت ولی خیلی استرس دارم

  17. محمدامین گفته:

    سلام دو روز پیش دیروز یک گربه خیابانی که در حیاط نگه میداریم به اتفاق وارد ماشین شد وبا صندلی ها تماس داشت بعداز ان رفتم نون بگیرم به اشتباه نون ها با صندلی ها خوردن و منم موضوع قبلی یادم رفته بود وانها رو خوردیم الان بسیار نگرانم نیاز به واکسن داریم گربه حیاط واکسینه نشده است

  18. افسون گفته:

    سلام. ۱۶ روز پیش یه گربه یه خراش کوچک به صورت ۲ نقطه روی دستم خراش داد. محل زخم با آب و صابون شستم و الکل زدم چون محله ما خیلی گربه داره و همه همونجا بزرگ میشن همسر گفت نمیخواد واکسن بزنی ولی الان خوندم ممکن ۳ ماه بعد علائم نشون بده نگرانم. الان میتونم برم واکسن بزنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      به مراکز بهداشتی مراجعه کنید و درباره پروتکلش برایتان توضیح خواهند داد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن)

  19. بردیا گفته:

    سلام ببخشید من چند ساعت پیش یک گربه را دیدم که کنارم بود و انگار مانند پلنگی که میخواهد شکار کند خود را کشیده بود و من نمی‌دونم چرا یک حسیم میگه من را گاز گرفته اما من نه دیدم که من را گاز بگیره و نه دردی داشتم اما پیش پاک انگار یک زخمی را دیدم که کوچولو بود اما بیرون از کفشم و انگار زخم بسته بود و حتی جورابمم دیدم هیچ لکه خونی نبود نمی‌دونم انگار یک وسواسی گرفتم که احساس میکنم مرا گاز گرفته بازم تکرار میکنم نه هیچ دردی داشتم نه حتی دیدم مرا گاز بگیره ولی وقتی دیدمش یک مدتی به اندازه ۲۰ ثانیه پیشم بوده و فکر میکنم در آن زمان مرا گاز گرفته

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      بهتر است كه واكسن دريافت كنيد.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  20. بنیتا گفته:

    سلام دیروز ی گربه دخترم رو چنگ زد خراشیدگی پیدا کرد دست دخترم پد الکی زدم و شستم امروز زخمش بهتر شده و سطحی هست نیاز ب واکسن داره؟؟؟ دختر ۴سالشه

  21. ama گفته:

    سلام خسته نباشید
    چند روز پیش یه گربه خیلی کوچولو ناخونش به دستم خورد ولی نه خون اومد و نه زخمی شد و اصلا دردو چیزیم نداشت
    ولی نگرانم باید واکسن بزنم؟

  22. ستاره گفته:

    سلام مدتیست گربه ای خیابانی در اطراف تخته ای در بالکن خانه میچرخید و خودش و صورتش را به آن میمالید
    یک روز از انجا رد شدم و پایم توسط تخته خراش برداشت تقریبا سه هفته از این ماجرا میگذرد نگران هاری هستم ممکنه راهنماییم بفرمایید؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر بزاق دهانش انجا باشد و با محل زخم شما برخورد کرده باشد اشکال دارد و در غیر اینصورت مشکلی نیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن)

  23. ناز گفته:

    سلام. من یه گربه دارم که سنش یک ۱ سال و نیم و واکسن هاری هم سر وقت زده و تا حالا هم از خونه بیرون نرفته. فقط چند هفته پیش دامپزشکی رفته برای عمل عقیم سازی. امروز یه چنگ انداخت پای چشمم و زخم شد، میخواستم بدونم لازمه که واکسن بزنم من یا نه؟

  24. Armita گفته:

    سلام ، من واکسن هاری زدم چون یه گربه‌ی خیابونی گازم گرفته بود ولی برای گربه‌ی خودم واکسن نزدم و گازم گرفته و خون اومده امکان داره هاری بگیره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر با شما در ارتباط باشد بله،
      خودتان هم حتما برای واکسن مجدد اقدام کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  25. TTTT گفته:

    با سلام من گربه هام از دو روزشون بود اوردم الانم هیچ علائمی ندارن با گربه دیگه ای هم در ارتباط نبودن بیرون جز دامپزشکي نرفتن و فقط وقتی بو میکشن تا حدودا ۱ تا ۲ ثانیه فکرشون باز میزارن از بچگی این کارو میکردن احتیاج واکسن داره؟

  26. TTTT گفته:

    با سلام من گربه هام از دو روزشون بود اوردم الانم هیچ علائمی ندارن با گربه دیگه ای هم در ارتباط نبودن بیرون جز دامپزشکي نرفتن و فقط وقتی بو میکشن تا حدودا ۱ تا ۲ ثانیه فکرشون باز میزارن از بچگی این کارو میکردن احتیاج واکسن داره؟

  27. ماهان گفته:

    سلام، وقت بخیر
    من ۲ماهه بچه گربه dsh م که ۴ماهشه باهام زندگی میکنه، واکسن هاری فعلا دریافت نکرده ولی هیچ علائمی نداره و از اول دستمو گاز میگرفت. آیا نیاز به مراجعه هست؟

  28. متین گفته:

    سلام ما یه گربه خونمون هست که ۱۰،۱۵ روزی بود نیومده بود امروز منو چنگ زد یه زخم کوچیک شد همون موقع شستم و ضد عفونی کردم ولی بعد چند ساعت الان دورش کبود شده واکسن لازمه؟ و تا کی باید اقدام کنم دیر نشده؟

      • لیلی گفته:

        سلام،من همسرم ی گربه از ی خانومی گرفته بود ک دو تا گربه داشتن تو خونه و این گربه رو میخواستن واگذار کنن ک همسرم آورد و همون اول منو چنگ زد چند قسمت از بدنمو خون هم اومد،خانوم گفت که نزدیک یک ماهه گربه کنار منه و واکسن نزده ،گربه علائم هاری نداشت و کاملا رفتار معمولی داشت و بنظر بچه گربه ۵یا۶ ماهه بود
        بنظرتون نیازه واکسن بزنیم؟

  29. هلیا گفته:

    سلام من امروز به یک گربه ی خیابانی غذا دادم و دستکش دستم بود و دستم خراشیده شد و یکم خون اومد سیریع دستم رو با اب و صابون شستم و سال ۹۸ واکسن هاری پنج بار زدم ایا باید واکسن بزنم؟

  30. Tina گفته:

    من رفته یودم بیرون تو راه یه بچه گربه رو اومدم ناز کنم یکم پنجم کشید خیلی سطحی در حد خراش کوچولو اصلا نه درد داره نه میسوزه میخواستم ببینم باید واکسن بزنم یا نه؟

      • فاطمه گفته:

        سلام وقتتون بخیر
        من ی گربه پرشین دوماهه خونگی آوردم واکسن هم نزده
        باهاش ک بازی می‌کردم ناخنش کشیده شد رو دستم چند باری خیلی کم زخم شد
        نیازی هست ک واکسن بزنم؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          بله حتما برای تزریق واکسن اقدام کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • Amir گفته:

        سلام بنده چند روزی هست یه گربه به سرپرستی گرفتم خیلی بی قراری میکنه و وقتی میخای بهش دست بزنی پخ میکنه دوبارم دستمو یواش گاز گرفت در حدی که اصلا حتی رد نیوفتاد رو دستم و این گربه ناخون هم نمیزنه!
        حالا لازمه واکسن هاری تزریق کنم؟

  31. Moonlight گفته:

    سلام یه بچه گربه توی پارکینگ خونمون هست و به نظر سالم میاد ولی وقتی دیگه ازم نترسید و اومد سمتم دستمو میگرفت و گاز میگرفت یه وقتایی هم چنگ میزد. خونریزی نکرد دستم ولی جای چنگ یا گازش که اندازه خیلی کوچیکی داره رو دستم پیدا کردم. نیاز به واکسن هست؟

  32. یگانه گفته:

    سلام یه بچه گربه هفت روزه را داخل باغ با دستکش باغبانی جابه جا کردم که یک دفعه پرخاش کرد حالا نمیدونم گازم گرفت یا پنجه کشید که اندازه یک عدس کوچک هست و درحدی که پوست دستم رفته و خون نیومد فقط صورتی شده آیا احتیاج هست که واکسن هاری بزنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله ،بهتر است واکسن دریافت کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  33. مهربد مقدسی گفته:

    سلام خسته نباشید من مهربد مقدسی هستم ۱۱ سالم است دیشب یه گربه خیابونی را خواستم بگیرم گازم گرفت و چنگ زد حدودا سه یا چهار ماهش بود من قبلا یبار داشتم به سگ غدا میدادم گازم گرفت رفتم سه دوز واکسن زدم میخوایتم بدونم حلا باید واکسن بزنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر یکسال گذشته ،بهتر است تزریق شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  34. کاملین گفته:

    سلام خسته نباشید من ی ۳روز شده ی گربه خیابونی اوردم خونه منو چنگ زدش خیلی کوچیک ولی عمیق خون اومد ولی سرش فقط
    با محلول ضد عفونی . ضد عفونی کردم الان باید برم واسکن بزنم !

  35. Aysooda گفته:

    سلام وقتتون بخیر من گربه دارم و اصلا واکسن نزدم و یکی از بچه هاش شصت پامو گاز زد و خون اومد ولی گربه ها رفتار غیر عادی ندارن اگه اذیت نکنی گاز نمگیرن به نظرتون لازم برم دکتر؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،بهتر است واکسن بزنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  36. Artist گفته:

    سلام من امروز یه بچه گربه فک کنم تازه ۱ ماهه ب دنیا اومده ، روی دوتا دستم چنگ انداخت زیاد سطحی نیست فقط در حد خراشه خون ازش نیومد ولی یکم روش حالت خون مانند شد ، دستم یکم میسوزه در صورتی ک زیاد زخم نشده فقط ی کوچولو زخم شده ،، آیا نیاز ب آمپول هاری هست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،حتما برای زدن واکسن اقدام کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  37. محمد گفته:

    سلام خسته نباشید.من هشت ماه پیش گربه دندونم گرفت واکسن هاری رو زدم
    امروز یه بچه گربه ۵۰روزه دوباره دندون انگشتم گرفت.آیا نیازه برم دوباره واکسن بزنم؟

  38. محدثه گفته:

    سلام
    من دو روز پیش یه بچه گربه یه ماهه رو به خونه اوردم، واکسینه نشده ولی خب توی خونه به دنیا اومده بود و بیرون نرفته بود
    الان هر چند ساعت یکبار حالاتی از خودش نشون میده و وحشی رفتار میکنه. البته نمیدونم بازی کردنشه یا بیماره، همه چیو گاز میگیره اجازه نمیده زیاد بهش دست بزنی، بعدش آروم میشه میخوابه. الان نگران این حالاتشم و اینکه من رو هم گاز گرفت ولی نه گاز عمیق که خراش برداره، زخمی نشدم. میشه راهنمایی کنید احتمالش هست؟ آیا باید واکسن بزنم و احتمال ابتلا هست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر آسیب بافتی ایجاد نشده ،نیاز به تزریق واکسن نیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • مانی گفته:

      سلام من در روستامون یک گربه دارم که واکسینه نشده ولی هیچ. یک از علایم هاری ندارد ۲ ۳ باری هم دستم در اثر برخورد با. دستش زخمی شده ولی مشکلی نداشتم و سال ۹۸ هم واکسن هاری زدم
      نیازه دوباره بزنم؟

  39. سارا گفته:

    سلام روز بخیر
    من ۷ سال پیش ۵ دوز واکسن هاری زدم و بعد از حدودا چند ماه بعدش با حمله یه سگ بزرگ تو شمال به سگم مانعش شدم و مجبور شدم دو دوز دیگه بزنم الان با گذشت این چند سال دوباره دیشب یه سگ بزرگ میخاست به سگم آسیب بزنم من مانعش شدم ولی پای من رو گاز گرفت و من رفتم بپرسم نیازی به تزریق هست یا نه یادم رفت اون دو دوز رو بگم و باز گفتن باید دو‌دوز بزنم میخام بدونم این واکسن ها زیاد شده به بدنم‌آسیب نمیزنه؟

  40. جنااا گفته:

    من یه سال شده واکسن هاری زدم بعد گربه چنگم زده یکم چرک زد بیرون خیلی کم از جای چنگش گربه هم خونگی بوده ۲ روز شده نیازه بزنم

  41. مینا احمدی گفته:

    سلام وقت بخیر.دکتر ۷روز پیش دختر دو سالم روی دستش توسط ی گربه خش انداخته شد در حد ی سوراخ کوچیک و ی قطره خون اومد.سه ساعت بعد با بهداشت تماس گرفتم و ۱۵دقیقه با اب و‌صابون شستشو دادم و یک دز واکسن دریافت کرد و ی واکسن ضد ویروس هم به محل خراش زدن.ولی برای دزهای دوم و سوم مراجعه نکردم.خیلی نگرانم.چیکار کنم؟برای دز چهارم ببرمش؟؟یا دیگه تاثیری نداره

  42. علی رضا گفته:

    سلام ۹ ماه پیش ۳دوز واکسن هاری و یه چی دیگه هم بود زدم ولی الان باز گربه چنگ زد خون هم اومد دوباره باید برم واکسن بزنم ؟

  43. محمدامین گفته:

    سلام وقت بخیر دکتر

    یه گربه تو حیاط خونه ما هستش تقریبا ۲ ماهی میشه اومده و موقع بازی چند باری چنگ انداخته یکبارش در حد خراش سطحی بوده و یکبارش حتی خون هم اومد از دستم یکبار هم گاز گرفت ولی زخم نشد دستم سریع کشیدم دستم رو، از این اتفاق تقریبا یک یا یکماه و نیم میگذره و من تازه فهمیدم چقدر می‌تونه خطرناک باشه، الان شدیداً استرس گرفتم بخاطر هاری آیا نیازه که مراجعه کنم و واکسن بزنم ؟ اینم بگم گربه از اون موقع تا الان هستش و ظاهراً که سالمه و مریض نیست ولی خب گربه خیابونیه.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر آسیب بافتی ایجاد نشده،نیازی به تزریق واکسن نیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  44. فریبا گفته:

    سلام اقای دکتر من یازده روز قبل گربه چنگم زد یه ذره جای نیشش سیاه شد خون نیومد خوب شد الان میتونم واکسن بزنم تا چند روز علائم بروز میکنه گربه سالمه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در چنین شرایطی خیلی زود برای واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • ali گفته:

        سلام خانم دکتر
        من روی دستم یک زخم باز به اندازه‌ی یک عدس دارم که باهمین دستم چند باری گربه‌ی دانشگاهمون رو نوازش کردم(گربه ماده است و تقریبا یک ماهی است که زایمان کرده ) اون گربه هیچ کدوم از علائم هاری رو نداره ولی من تقریبا دو سه روزه احساس تب میکنم و همش انگار یه چیزی ته گلوم هست ، احساس میکنم نسبت به قبل پرخاشگر شدم طوریکه خانوادم هم بهش اشاره کردن
        حالا میخوام بدونم با اینکه اون گربه اصلا علائم هاری رو نداشت امکان داره من مبتلا شده باشم اون هم فقط از طریق نوازش پوست گربه؟

  45. Amirhossein گفته:

    سلام دکتر خسته نباشید
    من در تابستان ۳ دوز واکسن هاری و در زمستان ۲ دوز بوستر دریافت کردم (پیش مواجه) چند هفته پیش دقیقا ۲ روز قبل از اینکه ۳ ماه از واکسن بوستر من بگذره یک گربه در باغ من رو خراشید اما خون نیومد و فقط یکم نوک انگشت دستم بود و من گربه رو ۳ روز بعد مشاهده کردم و از باغ رفتم اما هفته پیش ک به باغ رفتم دیگه گربه رو ندیدم (درضمن گربه رفتار طبیعی داشت و هنگام غذا دادن بهش خواستم نوازشش کنم که من رو خنج زد) به نظر شما نیاز به واکسن مجدد هست؟ ندیدن گربه یکم من رو نگران کرده

  46. .. گفته:

    سلام حدود دو تا سه هفته ای میشه ی گربه ای تو حیاطمون هس واکسن چیزی نزده دستمو چنگ زد خون هم اومد پزشک گفت باید ۳ دوز واکسن هاری بزنی ولی زخمت هم سطحی هستش من ۱ دوز زدم بنظرتون خطرناکه؟

  47. یانا گفته:

    سلام یک گربه خیابونی تو باغ بود ک بغلم کردم و ندیدم گاز گرفت یا چنگ زد ولی یک خراش سطحی ایجاد شد و خون هم نیومد حداقل جوری ک من دیدم خراشش هم خوب داره میشه
    و این اتفاق ۲ روز پیش افتاد و اون گربه هم خیلی آروم و صمیمی بنظر میرسید و دراز میکشید تا نازش کنی و خودشو میمالوند بهم
    احتمال گرفتن هاری چقدره ؟
    و ایا لازمه دکتر برم و واکسن بزنم ؟

    • جواد گفته:

      سلام یه گربه خیابونی که میشناسم و هر چند دقت یک بار میاد بهش غذا میدم
      یه ربع بعد از این که غذاشو خورد و رفت دیدم یه خراشه جزئی روی دستمه و ندیدم که گاز بگیره یا چنگ بزنه منو
      قبلش هم حرکت ورزشی پلانک ساعد روی فرش انجام دادم الان مطمئن نیستم که اون منو چنگ زده و اینکه تقریبا ۵ ماهه که واکسن زدم نیاز هست واکسن بزنم؟!

  48. محمد گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید ۲ روز پیش گربه من چند تا خراش رو دستم انداخت و خونی از دستم نیومد و با اب و صابون شستم بعد فقط جاهای خراش یکم قرمز شد ولی فرداش خوب شد.
    گربه هم چشاش عفونت کرده بود داشتم قطره مینداختم.
    ایا امکان ابتلا به هاری وجود داره؟
    برای زدن واکسن دییر نشده؟

  49. پریناز گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید واکسن هاری برای گربه ای که کلا تو خونه هست و بیرون نمیره ضروری هست؟و اینکه روند واکسیناسیون و تکرارش به چه صورت هست؟

  50. ملیکا گفته:

    سلام
    دخترم ۸ ساله هست موقع ناز کردن گربه یک خراش کوچک روی نوک انگشتش افتاد چند قطره خون آمد بلافاصله الکل زدم الان ۱۶ روز گذشته و علائم خاصی نداره خیلی نگرانم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيزم سلام

      در چنين مواردي سريعا با آب و صابون بشوريد و براي اطمينان بيشتر به مراكز درماني جهت مشورت و تزريق واكسن هاري مراجعه كنيد.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  51. نیلوفر گفته:

    سلام من پارسال واکسن هاری زده بودم امروز یک گربه خیابونی دستمو گاز گرفت ولی سطحی بدون هیچ خونی لازمه باز واکسن بزنم؟

      • سوگند گفته:

        سلام من سه دوز واکسن زدم ولی قبلش کرونا گرفته بودم آیا امکان داره ازطریق واکسن هاری مبتلا بشم چون بعد از دوز سومم گوش وگلوم افتضاح عفونت کرده

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          نه عزیزم همچین امکانی وجود نخواد داشت.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  52. شکیلا گفته:

    سلام من چهار شب پیش یه گربه چند ترم دم سلف دانشگاه اروم هم بنظر میاد هر شب میاد دم سلف میخواستم نازش کنم یه خراش کوچیک از روی بازی زد به دستم در حد یه قطره یا کمتر خون امد دستم سریع همون موقع الکل زدم و بعد شستم زخم دستم خشک شده و خوب شده دیگه ولی یه گربه دیگه تو دانشگاه دیده بودم که انگار مریض بود از صبح یکمم گلوم درد داره ولی هم اتاقیمم هم سرماخورده بود سترس دارم احتمالش چقدره ممکنه هاری گرفته باشم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      حتما برای تزریق واکسن به مراکز بهداشتی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  53. محمد گفته:

    سلام من یک بچه گربه(خیابانی) در پارکینگ اپارتمانمون نگه داری میکنم باهم داشتیم بازی می کردیم من پلاستیک دستم بود یهو چنگ انداخت پلاستیک پاره شد ولی یک قسمت کوچک از دستم هم زخم شد در ضمن اصلاگربه هیچیش نبود ممکنه من هار شده باشم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      در صورت خونریزی حتما جهت تزریق واکسن اقدام کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  54. Asal گفته:

    سلام من امروز گربم منو چنگ زد یکم ازش خون اومد ولی گفتم نیاز به واکسن نداره چون ۷تا واکسن بهش زدم ایا نیاز به واکسن هستش؟

  55. زهرا گفته:

    سلام ببخشید اگه از شیر آب، سگ یا گربه آب خورده باشه یا لیس زده باشه و بعد ما هنگام استفاده از آب کمی بریزه داخل چشممون ممکنه اگه اون حیوان هار بوده باشه ما هم هاری بگیریم؟

  56. setayesh گفته:

    سلام دراثر برخورد با یک گربه خیابانی دستم خراش بسیار ریزی برداشت به طوری که به سختی قابل دیدن است آیا لازم است واکسن هاری یا کزاز بزنم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      خیر،اگر تماس خونی نباشد مشکلی نیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  57. طاها گفته:

    سلام ، به یه بچه گربه مرغ دادم تو دستم گذاشتم بعد نزدیک شدم بهش بعد اینجا رو زمین گذاشتم میخواست موغو بخوره به من اتفاقی پنجه ها ویکی از ناخن هاش خورد خراش چیزی برنداشت میخواست بدونم هاری میگیرم؟ یاونه

  58. فیروزه ابراهیمی گفته:

    سلام . امروز موقع بلند کردن یه بچه گربه خیابانی دستم یه خراش کوچک پیدا کرد که کمی خون از خراش خارج شد ولی خونریزی نداشت. چهار ماه پیش واکسن هاری کامل دریافت کرده بودم. آیا نیازی به تکرار واکسن هست ؟ ممنونم از پاسخ‌گوییتون

  59. علی گفته:

    سلام
    همیشه گوشه انگشتای دستم به دلیل خشکی، زخم است،
    بغل کردن گربه میتونه مشکل آفرین باشه؟
    بویژه اگر گربه بدنش رو لیس زده باشه

  60. مهدی گفته:

    سلام یه گربه خیابونی با پنجه ش دستمو لمس کرد و ناخن شو کس کردم خونی نیومد و زخمی هم ندیدم ، حدود شش ماه پیش هم واکسن هاری و کزاز زدم خواستم بدونم ظهور علائم چقدر طول میکشه و اینکه چه علائمی داره در صورت ابتلا
    و طول عمر واکسن چقدره
    ممنون

  61. یکی گفته:

    من امروز تو مدرسه یه گربه خیابانی رو داشتم ناز میکردم گربه منو چنگ انداخت
    ولی اصلا هیچی نشد یعنی خون و اینا نیومد فقط در حد یه نقطه خیلی کوچیک
    بلافاصله چند بار دستمو شستم
    آیا نیازه به دکتر مراجعه کنم؟

  62. امیر محمد نجفی گفته:

    سلام من دیشب به یه گربه خیابانی دست زدم به سطح پوستش و آروم هم بنظر می رسید ممکنه هاری از طریق پوست هم به انسان منتقل بشه

      • مهدی گفته:

        سلام وقت بخیر
        دیروز من با یک گربه خیابونی بازی میکردم آروم بود. پنجه اش به دستم خورد خونی ندیدم و اثری از زخم نیست ولی اون درد ناشی از برخورد رو حس کردم با این وجود پنج یا شش ماه پیش هم واکسن کزاز و هاری رو در سه مرحله زده ام این اتفاق ممکنه خطری داشته باشه؟
        از دیروز تپش قلب گرفتم برای استرس

          • محمد گفته:

            سلام من حدود شیش ماه پیش سه دوز واکسن هاری رو دریافت کردم چند روز پیش یک گربه دست منو چنگ زد و چند قطره خون ازم اومد لازمه دوباره اقدام به زدن واکسن بکنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بله قطعا…
      گاها شما میتونید انتقال دهنده مکانیکی باشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  63. ابوالفضل گفته:

    سلام من یه گربه خیابونی رو تقریبا یه ماهی هست نگه میدارم رفتارش ارومه و میاد کنار خودم میخوابه و از آب میترسه امروز که بردمش حموم بعد از شستن وقتی خواستم با سشوار خشک کنم از صداش ترسید و وقتی میخواست فرار کنه دستم و زخم کرد بنظرتون لازمه به دکتر مراجعه کنم(گربم واکسن نزده)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      به مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  64. لیلی گفته:

    سلام وقت بخیر من ده روز پیش یه بچه گربه پیداکردم حدودا ۵ ماهه اینا .طفلک خیلی کثیف بود از بیرون میترسید میرفت زیر کاپوت ماشین
    من چند روز نگه داری کردم . ولی چون کثیف بود بینیم میخارید و عطسه میکردم ولی دستو صورتمو میشستمرفع میشد ۳ روز بعدش گلاب به روتون هنگام دفع دلپیچه شبیه اسهال داشتم و روی مدفوعم مایع لزج مثل خلط بود ولی اسهال نبودم ،میخواسم بدونم امکان داره از گربه باشه؟ چطوری درمانش کنم ؟ یه سوالدیگه دارم چند روز بعدش که داشت با کفشم بازی میکرد اندازه ۵ سانت چنگ انداختو یه خراش سطحی رفتم شستم کامل الکل و بتادینم زدم ازون اتفاق ۵ روز گذشته(۵ روز پیش واگدارش کردم)نیازه برم واکسن بزنم!؟

    پیشیپیش ازتون تشکر میکنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بله بهتره واکسن تزریق کنید
      اگر علایم ادامه پیدا کرد به پزشک داخلی مراجعه کنید

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  65. Zahra گفته:

    سلام خسته نباشید
    من ی گربه آوردم خونمون که بچس و ۴۰ روزشه واز ۵ روزگی پیش یکی از دوستام بوده ولی واکسن نزده و چند بار منو گاز گرفته و خون آمده
    آیا ممکنه بیماری ای به من منتقل بشه ؟
    ممنون میشم جواب بدید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بله،حتما برای تزریق واکسن هایش اقدام کنید و خودتان هم به مراکز بهداشت برای تزریق واکسن هاری مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  66. Mahdue گفته:

    سلام خسته نباشیدامروز داشتم تو پارک یه گربه رو نوازش میکردم خیلیم آروم بود یهو دستمو چنگ زد ۳ تا خراش خیلی کوچیک ایجاد شد در حد نقطه که یکم خون اومد ولی سریع الکل ضد عفونی زدم روشون میترسم بیماری هاری بگیرم چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بهتر است که برای تزریق واکسن به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  67. نوشین نصراله گفته:

    سلام وقتتون بخیر، یک گربه‌ی خیابانی انگشت اشاره‌ی منو گاز گرفت و یکم خون اومد. با آب گرم و صابون شستم. آیا لازمه واکسن هاری بزنم؟ و تا کِی وقت دارم بزنم؟ الان یک روز گذشته.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      در اولین فرصت برای تزریق واکسن به اولین مرکز بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  68. Hani گفته:

    ببخشيد من حدود ٦ ماه پيش گربه دستم رو يه چنگ زد ممكنه بيماري هاري گرفته باشم چون چندتا جا خوندم ممكنه ويروس تا چند سال نهفته باشه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      نگران نباشید ،تایم بروز بیماری گذشته است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  69. محمدامین گفته:

    سلام. یک ساعت پیش یک گربۀ روی پام نشسته بود که علائم غیرمعمولی هم نداشت و به نظر سالم می‌رسید. بعد همینطوری که داشتم نوازشش می‌کردم دندونش خورد به انگشتم. زخم نشده و خراشم نیفتاده فقط کمی می‌سوزه. لازمه واکسن بزنم؟

  70. حدیث گفته:

    سلام گربه دستم رو خراش سطحی داده اما همونم خون اومده و بعدش با اب و مایع شستم با این حال الان حدود یک هفته حالت تهوع و سردرد دارم ب صورت نم نم ممکنه مبتلا شده باشم؟ واکسن هاری الان بزنم تاثیری داره؟ سردرد و تهوع ام خوب میشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      حتما برای تزریق واکسن هاری اقدام کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  71. ملیکا گفته:

    سلام دیروز اومدم به گربه غذا بدم ناخنش کشیده شد رو دستم و خون اومد و الان هم زخم شده، از کجا بفهمم هاری داشته یا نه؟باید چیکار کنم الان؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      جهت تزریق واکسن به مراکز بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  72. محمد گفته:

    سلام ببخشید چند روز پیش یه گربه پای منو چنگ انداخت اما خون نیومد، میخواستم بپرسم ازتون که چند روز بگذره و علائم نداشته باشم مشکلی دیگه نیست؟
    نیاز به تزریق واکسن هست؟
    اگه گربه ای هاری داشته باشه ولی بدون علامت باشه، چند روز زنده میمونه؟
    مرسی از پاسختون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      ترجیح بر این است که در چنین مواردی واکسن را دریافت کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  73. مبینا گفته:

    سلام وقتتون بخیر من ساکن خوابگاه هستم
    یه گربه هست که توی خوابگاه میگرده و دانشجوها بهش غذا میدن
    من از گربه ها خوشم نمیاد
    یه بار ک نشسته بودم و حواسم نبود، اومد و پنجشو گذاشت روی پام و احساس سوزش کردم و از جام پریدم، به نظر نمیومد زخم شده باشه ولی یه مقدار میسوخت و بعد از یه مدت رفع شد
    از این ماجرا حدودا ۳ ماهه که میگذره و من هیچ اقدامی نگردم بابتش و علائمی‌ام نداشتم
    البته گربه تا ۱۰ روز قبل هم هنوز توی‌خوابگاه میگشت و غذا میگرفت از بچه ها و کلا عادت کرده به خوابگاه و از دانشجوها نمیترسه، علائم هاری ام نشون نداده ولی ۱۰ روزه که نیسته
    حالا درباره ی هاری مطالعه کردم و خیلی استرس گرفتم، خواهش میکنم زودتر جواب بدین که چکار کنم
    ببخشید ک زیاد شد

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      نگران نباشید،با گذشت ۱۰روز و عدم مشاهده علائم و مشکلی خاص،خطری برای شما وجود ندارد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  74. امیر گفته:

    سلام یه گربه حدودا دو ماه پیش پرید و ناخنش رفت نوک انگشتم و خیلی کم خون اومد سریع الکل زدم و بعدا بتادین ولی بخاطر خفیف بودن نرفتم واکسن تا اینکه ترسیدم و بعد ۱ ماه رفتم واکسن و هر چهار دوزو دریافت کردم. بعد واکسن کمی عوارض داشتم. امکانش هست که به هاری مبتلا شده باشم از چنگ گربه؟ خیلی استرس دارم چون هیچوقت از گربه ها نشنیده بودم خیلی دیر واکسن زدم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،نگران نباشید.خطر رفع شده است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  75. مهدی گفته:

    سلام وقتتون بخیر من دیروز در محل کار هنگام غذا دادن به یکی از گربه ها حواسم نبود گربه انگشتمو چنگ زد و همون لحظه احساس سوزش داشتم و با اب و صابون محل چنگ زدگی رو شستم و موقع شستن کمی خون اومد با این حال خیلیا گفتن برو واکسن بزن که امروز رفتم مرکز بهداشت یه واکسن به بازوم زدن یه واکسن ام به پام زدن و یه واکسن ام به محل چنگ گربه روی انگشتم زدن و گفتن دو بار دیگه برای تزریق طبق تاریخی که دادن باید برم سوالم اینه از وقتی که واکسن تزریق کردم پام درد میکنه طبیعیه؟ و این که حتما باید دو نوبت دیگه ام برم واکسن بزنم ؟ این تعداد واکسن زدن ضرری برای بدن نداره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،پروتکل دریافت واکسن را رعایت کنید تا ایمنی حاصل شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  76. نگین گفته:

    سلام ببخشید ایا گربه بعد از چنگ زدن اگه هاری داشته باشه بعد از ۸ روز ایا علائمی داره یا ممکنه بدون علامت باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      معمولا یک تا هفت روز بعد در صورت ابتلا علائم ظهور خواهد کرد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بی حالی،بی اشتهایی،عکس العمل بیش از حد به محرک ها ،فلجی و ضعف و…..

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  77. مهدیه محرابی گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    حدودا یکسال و نیمه گربه ی خیابونی رو از ۲۰ روزگی به سرپرستی گرفتم
    امروز صبح متوجه شدم بزاق دهانش به شدت ترشح میشه به طوری که کامل زمین رو خیس کرده بود
    از خونه بیرون نمیره و با هیچ حیوانی در ارتباط نبوده
    و دز اول واکسیناسیونش رو هم دریافت کرده
    پیش دکتر بردم و ازمایش خون هم گرفت ازش و سالم بود
    ایا هاری در ازمایش خون مشخص میشه؟!
    ایا هاری دارد؟!
    مشکل کجاس؟!

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      فقط افزایش بزاق دهان نشانه هاری نیست.
      اگر آزمایش هایش مشکلی ندارد نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  78. سارا گفته:

    سلام خسته نباشید
    یک بچه گربه که خیلی هم آروم بود اومد تو خونمون و به ما عادت کرده بود ولی وقتی میخاستم بغلش کنم پنجه اش روی دستم کشیده شد و یه خط صورتی سطحی ایجاد شد ولی خون نیومد ایا باید واکسن هاری یا کزاز بزنم؟

  79. ف گفته:

    سلام خسته نباشید
    ببخشید یه بچه گربه اومد تو خونمون و خیلی آروم بود وقتی تو دستم گرفتمش پنجه اش رو کشید رو دستم ولی خون نیومد و فقط یه خط صورتی بود ایا باید واکسن بزنم؟

  80. s گفته:

    سلام خسته نباشید . من میخواستم به گربه غذا بدم اما منو چنگ زد و خراش خیلی کوچیکی روی شصتم افتاده و ۲۴ ساعت هم گذشته هیچ علائمی ندارم . ۶ سال پیش هم چون گربه گازم گرفته بود من واکسن کزاز و هاری زدم . یادمه روز اولی که گاز گرفته بود ۴ تا امپول زدم و بعد اون به مدت ۳ ماه واکسن زدم . میخواستم بدونم اتفاقی نمیفته و هیچ بیماری بهم منتقل نمیشه چون واکسن زدم از قبل یا احتمالش هست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،نگران نباشید،مشکلی پیش نخواهد آمد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  81. Naz گفته:

    سلام .من یه گربه ی ماده دارم که خیابونیه از موقعی که اومده خیلی اهلیه.این گربه توی حیاط ما یجایی داشتیم که اونجا زایمان کرد. بعدش همون جا به بچه هاش شیر میداد ولی چون گربه ی نر دنبال بچه ها میومد اون گربه بچه هاشو برد یه جای دیگه. بچه هاش خیلی بزرگ شدن. یک گربه ی دیگه که خیلی بزرگه اما مثل گربه ی اولیه بزرگ نیست اومد. بعد اون ۲ تا از بچه هاش رو آورد . ولی با بچه هاش خوب نیست و اون هارو گاز میگیره . من رفته بودم که براش غذایه گربه بگیرم اون خانم گفت که بخاطر این بچه هاش رو گاز میگیره که بچه هاش بهش وابسته نشن و بتونه دوباره زایمان کنه .که یه مدت شکمش بزرگ شده بود که توی یه خونه دیگه فکر کنم زایمان کرده . یکی از بچه گربه های خودش که اومده خونه ی من گوشش گاز گرفته شده و خون میومد .نمیدونم کار خودشه یا یه گربه ی دیگه.منمیخواستم ببرمش دامپزشکی که گوشش خوب شد .ولی این همه که نوشتم میخواستم بگم گربه ی بزرگم خیلی رفتار حمله ای داره و همش دست من رو چنگ میزنه . ممکنه که گربه ی من به بیماری هاری مبتلا باشه و به من منتقل کرده باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر واکسن نزده و چنگ اش منجر به خونریزی میشود بهتر است
      واکسن بزنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • Zahra گفته:

      سلام
      دوماه پیش‌ منو ی گربه چنگ‌ گرفت(گربه مدرسه)که چنگش خون‌ نیومد‌ مثل جای ناخن‌ بود من براش واکسن نزدم‌ الان دو ماهه‌ ک زندس‌ علائمی‌ ام نداشت‌ هنوزم‌ میبینمش
      بعد ۶ روز بعد چنگ گربه مدرسه مون‌ ، ی گربه دیگه‌ چنگ زد اونو‌ من همون روز رفتم براش واکسن زدم(اینم مثل جای ناخن مونده بود)
      الان خطری تهدید میکنه هنوز؟

  82. مسعود گفته:

    سلام وقت بخیر
    دیشب داشتم به یه گربه خیابونی غذا میدادم دستمو چنگ انداخت یه خراش تقریبا ۲ سانتی انداخته یه جارو هم حس میکنم ناخنش رو فرو کرد خیلی کم هم خون اومد اما خراشی که انداخت دقیقا رو رگ هم هست.بعد ۲۰ دقیقه تا برسم خونه با مایع دستشویی شستم بعدش هم با بتادین شستشو دادم.به نظرتون به پزشک مراجعه کنم؟ الان یه ۱۳ ساعتی از این موضوع میگذره

  83. یونس بهبودی گفته:

    سلام من جدیدا ی گربه خیابونی رو ب سرپرستی گرفتم هیچ حالت تشنج یا عصبانیت یا فلجی نداره فقط امروز دیدم آب دهانش آویزان بود و ب دستم هم خورد دستم رو سریع شستم ولی ممکنه هاری باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تنها این علامت دلیل بر هاری نیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  84. حنانه گفته:

    سلام یه بچه گربه تو محل ما هست مردم بهش کامن زدن(حشره کش)حالا الان کف میاره بالا نمیتونه راه بره ولی بعد چند ساعت درست میشه.احساس میکنم خودشو لیس میزنه اینطوری میشه یا نشانه هاریه؟!

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      حتما روی پوستش باقی مواد اسپری شده هست و لیس زدن باعث تشدید حساسیتش به مواد میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  85. سجاد گفته:

    سلام ببخشید ی گربه خیابونی هر روز میاد خونمون بهش غذا میدم امروز داشتم سرشو نوازش میکردم ناخونشو کرد تو انگشتم و چن دقیقه خون اومد اول شستم دستمو بعد الکل زدم بعدچسب زخم زدم احتمالش هست بیمار انتقال پیدا کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر زخم عفونی و ملتهب شد به پزشک مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  86. شادی گفته:

    سال پیش همین موقع یه گربه رو به سرپرستی گرفتم. گربه خیلی ارومیه ولی تقریبه ۶ روز پیش یهو حالت تشنجی بهش دست داد و از دهنش کف داد بیرون و پاهای جلوش حال فلجی گرفتن. فوری به مرگز درمان بردیم و چون بچه شیر میداد گفت احتمال بخاطر ضعف بدن بودهو واکسنی هم نخورده امروز یه حالت پریشونی داره و گربه هاشو گاز میگیره ولی خون نمیاره ممکنه علتش هاری باشه؟

    • توکا گفته:

      خیر، احتمالا تب کلسیوم هست و کمبود کلسیوم گرفته. بچه هاش رو هم برای اینکه توانایی شیر دادن نداره از خودش جدا میکنه. بچه هاشو میتونید فعلا شیر خشک گربه بدید تا مادر درمان بشه. به دکتر بگید احتمالا آزمایش میگیرن و اگر کمبود کلسیوم باشه شربت کلسیوم میدن.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای پیگیری درمان به نزدیکترین شبکه بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  87. آوین گفته:

    سلام دکتر ببخشید من با مادرم و گربم رفته بودیم که گربم رو واکسن ضد انگل بزنیم گربم دی اس اچه و یک ساله که داریمش و از همه چی واکسینه شده. موقع برگشتن مادرم جایی نگه داشت تا چیزی بخره مادرم هم گفت که گربم رو از ماشین با قلا.ده پیاده کنم و کنار ع.لف ها ببرم تا کمی ع.لف بخوره. بعد چند دقیقه متوجه شدم کنار بوته ها گربه ای نشسته و اومد کمی نزدیک گربم. هر دو شروع به غرش کردن و من گربم رو کمی عقب کشیدم که یهو اون حم.له کرد به گربم و چسبید بهش و من هر چقد قلا.ده گربم رو میکشیدم جدا نمیشدن. تا مادرم برسه این دو کمی از هم جدا شدن و من پامو گذاشتم وسطشون که دوباره ادامه ندن اما نمیدونم کدومشون پای من رو چنگ گرفتن و من فوری وقتی رسیدیم خونه پام رو با آب و صابون شستم و الکل زدم مادرم هم موقعی که خواست گربه امون رو داخل ماشین بزاره کمی پاش زخم شد و اون هم این کارا رو کرد. گربه من نره و اون گربه هم نر بود. به بیمارستان زنگ زدیم گفتن فردا باید بریم اما من خیلی میترسم بنظرتون احتمال هاری وجود داره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      شستشو شما بسیار حائز اهمیت است و برای اطمینان بیشتر هم به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  88. مینا گفته:

    سلام
    دیشب پسرمو گربه تو باغ گاز گرفته، گربه مرتبا میو میو میکرد و طلب غذا میکرد و ما چندین بار بهش غذا میدادیم، موقع نزدیک شدن بهش فرار میکرد ولی دوباره نزدیکمون میشد و دوباره درخواست غذا میکرد، موقع گاز گرفتن پسرم رو ندیدم و نمیدونم علت گاز گرفتنش چی بوده، به نظرتون چیکار باید بکنم؟ واکسن هاری رو بزنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بهتر است به شبکه بهداشت مراجعه کنید و در صورت لزوم برایشان تزریق انجام میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  89. ابوالفضل گفته:

    با سلام چند وقت پیش من یک بچه گربه پیدا کردم و نگهش داشتم.
    بچه گربه رو پیش دام پزشک بردم.بچه گربه هیچ انگل خارجی نداره فقط یکم خس خس میکنه که دکتر گفته بخاطر بیماری تنفسی هستش که واگیردار هم نیست.وقتی درباره هاری سوال کردم ایشون گفت چون زخمی نداره هاری نداره.
    ممکنه خس خس بخاطر هاری باشه ؟ بقیه رفتاراش طبیعیه

  90. مسعودی گفته:

    سلام .من دیشب یه گربه خیابونی رو خواستم ببرم خونه نگه دارم وقتی سگ دید خواست فرار کنه رو دستم چند تا خراش سطحی ایجاد شد ک خ کم خون اومد .بعد پانزده ساعت رفتم بهداشت واکسن هاری و کزاز زدم .احتمال اینکه بیماری منتقل شده باشه وجود داره ؟ چند ساعت بعد بروز می‌کنه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      خیر با توجه به دریافت واکسن خطر رفع شده است.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  91. پرگل گفته:

    سلام،چند روزه به یک گربه و بچه گربه ایی که همراهشه غذا میدیم،امروز بزرگتره وسط نوازش دست پسر هشت سالم رو در حد نوک سوزن یه گاز گرفت،شبیه به گزش حشره،من سریع با آب گرم و صابون شستم،نیاز هست واکسن هاری بزنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،اقدامات صورت گرفته از عدم ابتلا به بیماری کفایت خواهد کرد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  92. برهان گفته:

    سلام ببخشید من یه بچه گربه دو ماهه رو پیدا کردم به دامپزشکی بردم و زد انگل و واکسن زدمش موقع نفش کشیدن ریَش خرخر میکنه و پاشم انگار کوفته شده همچنین وقتی به کمرش دست میزنم انگار عصبی میشه و گازم میگیره دستمم خون اومد ولی دو سال پیش واکسن هاری رو زدم آیا لازمه بازم واکسنشو بزنم یا اصلا گربه ی من هاری داره!!! یا رفتارش طبیعیه!!!

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      هاری در گربه ها بسیار نادر است و احتمالش بسیار کم است و تنها علائم هاری عصبی بودن حیوان نیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  93. هاشمی گفته:

    سلام وقتتون بخیر من یک بچه گربه خیابونی پیدا کردم الان ۱۵ روزه که خونمونه و چشم هاش ترشح غیر طبیعی داره و پرخاشگره و جوریه ک همش میخواد انگشت هامو گاز بگیره یا چنگ بندازه. الان رو دستم چنگ انداخت خطرناکه؟؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خراش گربه گاها اگر آلوده باشد عفونی میشود
      اگر التهاب و درد در ناحیه داشتید از پماد موپیروسین استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  94. امیر گفته:

    سلام خسته نباشید..یکسال از وقتی که گربم به دنیا اومد میگذره و گربمDSH(نر) هست چند مدتی میشه که یه بچه گربه(نر)حمایتی رو گرفتم توی همین روزا گربه ی بزرگترم حساس شده هیچ و با گربه های کوچه دعواش شده بود و اومد خونه روی بدنش خراش افتاده ولی در حد سطحی و خیلییی کم؛گربم جدیدا یکسری علائم پرخاش ناگهانی؛غرش های بیجا و چنگ زدن پیدا کرده که لازم به ذکره بگم که گربم کاملااااا اروم و ساکت بود و حتی صدا هم نمیداد به طوری که من فکر میکردم حنجره ی گربم مشکل داره و بردمش دامپزشکی،ایا میتونه از علائم هاری باشه؟باید خدمتتون عرض کنم که گربم به شدتتتت از بقیه ی حیوون ها میترسه و توی جاهای شلوغ نمیتونه باشه لازمه ببرمش حتما دامپزشکی یا خیر؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر علائم هاری نیست.گربه نسبت به باقی پِت ها بسيار
      گوشه گير هستند نگران نباشيد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  95. نیلوفر گفته:

    سلام خونه ی ما حیاط داره الان ۲هفته میشه که یه گربه میاد تو حیاطمون براش غذا میریزیم الان ۳ روزه آب دهنش آویزونه.ممکنه هاری باشه؟
    این گربه از اولش خیلی لاغر بود و انگار افسردس حرکاتش هم آهسته هست.ولی آویزون بودن آب دهنش نگرانم کرده میشه راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      خير،علامت دقيق و قابل توجيحي براي بيماري هاري نيست.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

    • گندم گفته:

      به احتمال زیاد شما به این گربه گردن مرغ دادید یا از جایی گردن مرغ خورده و توی داندانش گیر کرده ،چون ساختار گردنمرغ طوری هست که تو دندان گربه گیر میکنه،و دهانش کامل بسته نمیشه آب دهانش راه میوفته اگر بتوانید این گربه را بگیرید به راحتی استخون رو از تو دهانش در بیارید

  96. علیرضا گفته:

    سلام خسته نباشید
    من دوتا بچه گربه خیابونی رو حدود دو هفته پیش از خیابون در حالی که وسط کوچه بودن و مادر هم بالاسرشون نبود پیدا کردم و اوردم خونه علائم هاری رو ندارن ولی چنگ میزنن و خیلی باهم دیگه درگیرن میخواستم ببینم اگر همینطور در خونه باشن و با حیوانات دیگه ارتباط نداشته باشن ایا ممکنه هاری بگیرن و یا ممکنه از قبل این دو هفته که ما پیداشون کردیم این بیماری رو داشته باش و هنوز علائمی نداشته باشه و به طور کلی در راستای این دوتا بچه گربه نگرانی وجود داره یا خیر

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      هاری در گربه ها خیلی کتر از سگ ها است و علائمش سریع بروز میکند و خیلی سریع هم کشنده است.
      این احتمال در گربه های تحت سرپرستی شما بسیار نادر است.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

      • الهه گفته:

        سلام ، گربه ی من ۵ ماهشه ، یکی دو ساعت از طول روز رو وحشیانه رفتار میکنه، به اشیا خونه چنگ میزنه میپره اینور اونور انگار دنبال یه چیزی میکنه میدوعه اینور اونور بعد خسته میشه اروم میشه، امکان داره هاری داشته باشه؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          خیر،گربه ها بسیار پرجنب و جوش هستند .
          برایش اسکرچر و اسباب بازی تهیه کنید و تایمی را در روز به بازی اش اختصاص دهید تا انرژی اش کاسته شود.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  97. سارا گفته:

    سلام گربه سه ماهه ما که واکسن هم زده یکم پرخاشگر شده و گاهی گاز میگیره، و متاسفانه بریدگی و خون‌ریزی اتفاق افتاده در یکی از این حمله ها، ممکنه هاری گرفته باشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با توجه به اينكه واكسن زده است خير امكان ندارد و هاري در گربه ها خيلي كمتر است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  98. A گفته:

    سلام
    یه گربه خیابونی هست که دوساله بهش غذا می‌دیم
    امروز پای من رو زخمی کرد و معلوم هم نیست گاز گرفته یا چنگ زده زخمی هم که ایجاد شده خیلی کوچیکه
    احتمال داره بیماری هاری گرفته باشم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،با توجه به زخمی که توضیح دادید امکانش بسیار کم است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  99. آتنا گفته:

    سلام وقت بخیر من تقریبا دو هفته پیش از تو خیابون یه بچه گربه دو ماهه نر پیدا کردم چشم هاش و ریه اش عفونت کرده بود که بردمش پیش دامپزشک و دارو براش نوشت و خوب شده
    دست چپش هم به علت آسیب دیدن عصب هاش لنگ میزنه
    الان تقریبا دو روزه انگار پرخاشگر تر شده و بی تاب شده لنگش دست چپش هم یکم بدتر شده البته این چند روز خیلی شیطنت کرده
    و به شدت هم عطسه میکنه و آبریزش بینی داره و نفس کشیدنش هم بعضی وقتا انگار سنگینه
    ممکنه هاری داشته باشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،این علائم بیشتر شبیه درگیری یا حساسیت ریوی است و ربطی به هاری ندارد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  100. آتنا گفته:

    سلام وقت بخیر،یه گربه خونگی که سه ماهشه،دست پسرمو چنگ انداخت!زخمش سطحیه،ولی یه کوچولو خون آوند!این گربه هم فقط یه دوز واکسن هاری رو تزریق کرد،آیا لازمه که پسرمو ببرم واکسن بزنه؟؟؟

  101. ویدا گفته:

    من ۲۵ روز پیش گوشت چرخ شده روی سینک گذاشتم اومدم دیدم نصفه گوشت نیست روستا هم بودیم .توی بالکن هم دوتا گربه میان و غذا براشون میزاریم.من دستم بریده بود و همون گوشت رو با دستم کتلت درست کردم .ولی نخوردیم متوجه شدیم که گربه نصف گوشت رو برده.الان نگران اینم که نکنه از بزاق گربه هاری گرفته باشم .میشه راهنمایی کنین.نمیدونم گربه هاری داشته یا نه .
    یا اگه داشته باشه چیکار کنم درمان میشم یا نه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر در پخت کامل از بین خواهد رفت ولی مراقب گوشت و پخت کاملش و اتفاقهای این چنینی باشید.
      بیماری های گوناگونی از الودگی گوشت نپخته قابل سرایت است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  102. ابوحصناء گفته:

    سلام وقت بخیر
    یه بچه گربه خیابانی(ماده) در مغازه دوستم بود اوردم خونه خیلی شیطونه اما موقعی که حمام میبرمش چشماش درشت میشه و چنگ میندازه امروزم موقع حمام کردنش انگشتم و گاز گرفت جوری که دندان نیشش تو دستم فرو رفت
    خاستم بدونم امکان اینکه هاری داشته باشه هست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای انتقال بیماری هاری بیشتر ارتباط بزاق دهان حیوان با خون شما مورد بررسی است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  103. Ftmh گفته:

    سلام خوبین
    ببخشید اگه گربه هاری داشته باشه علائمش چند روز بعد مشخص میشه؟
    من یه بچه گربه رو وقتی ۱٫۵ماهش بود به سرپرستی گرفتم الان ۳ماهشه
    و خب هیچکدوم علائمو نداره ولی خب چون قبلا توی خیابون گربه های دیگه داشتن اذیتش میکردن و امداد شده امکانش هست هاری داشته باشه؟

  104. Ramezani گفته:

    سلام من تا همین یک ماه پیش یک بچه گربه تو حیاط خونمون میومد و میرفت و ما بهش غذا میدادیم هیچ علامت هاری نداشت اما یکی دوبار منو ناخون کشید من فکر نمیکردم مهم باشه اما الان فهمیدم ممکنه هاری بگیریی واینکه خدارو شکر من هیچ علامتی ندارم امامیترسم بعدا خودشو نشون بده لطفا بگید من چیکار کنم لازمه به مراکز درمانی برلی واکسن مراجعه کنم من خیلی ترسیدم لطفا کمک کنین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      علائم هاري كمتر از ٥روز بروز ميكند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • Salar گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      ببخشید من دوتا گربه ی خونگی دارم حدود شش ماه پیش واکسن هاری دریافت کردن یکیشون امروز دست منو چنگ زد و یکم خون اومد میخواستم بدونم با توجه به تزریق واکسن هاری گربه هام آیا نیازه منم واکسن هاری بزنم؟

  105. ناشناس گفته:

    سلام
    من دو ماهه یه گربه دارم که دکتر واکسن ضد انگلی بهش زده. الان یه ماه میگذ ه و به طور غیر عادی و یهو خشمگین شده و خیلی گاز میزنه. آیا ممکنه هاری داشته باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      پرخاش و شیطنت از اخلاق یک سری از نژاد هاست و دکتر برایش واکسن هاری تزریق نکرد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • رضا گفته:

        سلام امروز یک بچه گربه من رو گاز گرفت و من سریع دستم رو شستم خون نیومد
        ایا امکانش هست به هاری مبتلا بشم
        من ۱۴ سالهمه

      • سارا گفته:

        سلام روز بخیر
        من نزدیک ۷ سال پیش ۵ دوز واکسن هاری برای چنگ و خونریزی از گربه زدم و حدود یکسال بعد یه سگ بزرگ داشت به سگم حمله میکرد و ب من آسیب زد و من مجبور شدم دو دوز دیگه بگذرم از اون سال حدودا ۶ سال میگذره تا دیشب دوبار یه سگ داشت بهش حمله میکرد من مانع شدم و سگ پای من رو گاز گرفت سوراخ و کبود شد و رفتم برای اینکه بدونم باید واکسن تزریق کنم یا نه یادم رفت اون دو دوز رو که ۶ سال پیش تزریق کرده بودم بگم الان مشکلی برای بدنم بوجود نمیاد برای این تزریق های زیاد؟ لازمه دوز دوم رو بزنم یا نه؟

  106. شقایق گفته:

    سلام، تو رو خدا میشه کمکم کنید، گربه ی ما ۴تا بچه داره، چون خودش میره تو باغچه کک میگیره و به بچه هاشم انتقال میده، امروز به بچه هاش و خودش اسپری ضد کک زدیم، از این اسپری شدیدا میترسه طوری که زوزه میکشه و فرار میکنه از خونه، از اون موقع مدتی کف بالا آورد و الان چند ساعته که آب دهنش آویزونه، چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      به اسپری حساسیت نشان داده است.
      اگر علائم دیگری مثل التهاب صورت و نفس تنگی پیدا کرد سریعا به اورژانس دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  107. محمد گفته:

    سلام حدود یک هفته ی پیش بچه گربه ای که مادر نداشت و بچه های محله اذیتش میکردند به خانه آوردیم بیماری چشمی داشت که با درمان های خانگی مداوایش کردیم در طی یک هفته یک روز مسافرت پیش آمد و از آن روز به ما پنجه میزند و گاز میگیرد آیا این پنجه و گاز گرفتن که همراه با شیطنت و بازیگوشیست بیماری هاریست؟؟؟؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،اسکرچ یا چنگ زدن و شیطنت در گربه ها طبیعیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • منصوره گفته:

        سلام ببخشیدخانم دکترمن یه بچه گربه خیابانی رواوردم خونه یک پاش خراش برداشته بودتااومدم بهش غذابدم یهوچنگ انداخت به ساق دستم یه خراش سطحی برداشت وخونریزی هم نداشت ک همون موقع جاشوبابتادین ضدعفونی کردم وباصابون چندبارشستم ولی میترسم پنجه هاشوروپای زخمیش کشیده باشه ایالازمه واکسن کزازبزنم ؟

        • مهدی گفته:

          سلام وقت بخیر امروز با یک گربه خیابونی بازی می‌کردم که با دستش زد روی دستم خونی نیومد و زخمی هم مشخص نیست فقط همون موقع درد ناشی از برخورد رو حس کردم و اینکه شیش ماه پیش واکسن کزاز و هاری رو هم توی سه مرحله تزریق کردم . جای نگرانی هست ؟

          • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

            دوست عزیزسلام

            اگر واکسن را دریافت کردید اصلا نگران نباشید.

            دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  108. نسترن گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر
    من یه گربه دی اس اچو تقریبا ۷/۸ماهه که تو خونه نگهداری میکنم
    کسی که ازش گرفته بودم گربمو گفته بود که همه واکسناشو زده ولی خب کارت واکسیناسیون یا همچین چیزی نداد بهم
    الان من به شک افتادم که نکنه نزده باشه واکسناشو
    گربم نره و از همون روزی ک آوردمش خیلی پر جنبه جوش بوده و بعضی وقتا بطور غیرطبیعی پرخاشگر میشه و خود به خود اینطرف اونطرف میپر (جوری که به گفته داداشم انگار جنا میگیرنش)
    یه مدتم پشت سر هم بالا می‌آورد
    بعضی وقتا هم تو خواب میلرزه بدنش
    ممکنه اینا علائمی بیماری مثل هاری یا… باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيزم سلام

      پر انرژي بودن و شيطنت در گربه هاي خياباني كاملا طبيعيست.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  109. لیلا گفته:

    سلام یک گربه خیابانی تازگی سه تا بچه اش را آورده حیاط خونه،بچه ها خودشون غذا خور هستن.
    امروز دیدم از دهان گربه مادر بزاقش آویزان هست.
    گربه مادر نمیذاره بچه ها شیر ازش بخورن.اگرم بخوان از غذاش بخورن با دعوا و صدا دورشون میکنن .
    میتونه هاری داشته باشه
    ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ترشح بزاق فقط مرتبط با هاری نیست.
      برای تغذیه عمدتا این مشکلات رخ میدهد ولی شما هم برایشان غذا تهیه کنید تا گشنه نمانند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • مانا گفته:

      سلام
      من یک گربه خیابانی دارم که چند وقته آوردمش توی خونه
      خیلی پرخاش می کنه و بکش خیلی وقت ها آویزان است ، بیشتر وقت ها هم بی دلیل گاز می گیرد و چنگ میزند .
      یعنی هاری داره؟

      • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

        دوست عزیز سلام

        از سری اخلاقهای گربه های خیابانی شیطنت است.
        قابل کنترل و تغییر نیست چون در اینصورت افسرده میشود.

        دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  110. ‌m گفته:

    سلام من از یکی واگذاری گربه گرفتم ۲ ماهشه و اون فرد گفت من واکسن واسش نزدم.
    داشتم ب گربه غذا میدادم دستمو گاز گرفت خون نمیومد ولی گوشت دستم معلوم شد.

    ب هاری مبتلا شدم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيزم سلام

      خير،احتمالش بسيار كم است.چون گربه شما علائم نداشته و امكان ابتلا شما اينقدر سريع و بي علامت نيست.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  111. Heli گفته:

    سلام خسته نباشید
    سوالی داشتم یه گربه توی حیاطمون هست که هر کاری کردیم نرفت بهش آب و غذا هم میدیم هر روز حالا نمیدونم دیروز با چه حیوانی درگیر شده روی پشتش نزدیک به دمش زخمی شده و موهاشم کنده شده حالا خیلی نگرانیم هاری چیزی گرفته باشه میخواستم بدونم چقد برای ما خطر داره؟ اگه هاری گرفته باشه بعد چند وقت علایم نشون میده؟ و اینکه ایا در دوره نهفتگی بیماری هم اگر هاری داشته باشه ممکنه به ما انتقال بده؟ گربه خیابونی بوده و اصلا واکسینه نشده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      زخم روي دم حتما از درگيري با حيوان ديگر نيست و ميتواند حاصل از بيماري پوستي باشد.
      ولي در كل بهتر است با حيوانات آزاد و واكسن نخورده برخورد فيزيكي نداشته باشيد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  112. Salva گفته:

    سلام گربه من ۵ ماهشه از بچگی بزرگش کردم نژادشم دی اس اچه الانا که بزرگ شده خیلی دوس داره بره بیرون گربه دیگه ای میبینه خودشو گم میکنه یبارم نزدیک شده بود به یه گربه مریض شد ولی درست شد الان دوتا گربه تو حیاط بود نمیدونم گربم نزدیکشون شده یا نه خیلی پرخاشگر شده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه های دی اس اچ ذاتا زندگی خارج از فضای بسته را دوست دارند ولی اگر امکان رهاییش به محیط آزاد را ندارید ،ارتباطش را با آن محیط قطع کرده،چون علاوه بر بیماری ،عادات غلط هم برایش بوجود خواهد آمد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • نسیم گفته:

        سلام من یه بچه گربه خیلی کوچیک خیابونی نمیدونم چند روزشه ولی خیلی کوچیکه که داخل لوله آب جوب گیر کرده بود رو‌ میخواستم نجات بدم اما هیس کرد و خیلی یهویی دستم رو گاز گرفت و خون اومد الان میترسم نیمدونم آیا باید واکسن هاری بزنم ؟ خیلی کوچیک هم بود.

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          به نزدیکترین مرکز بهداشت محل زندگیتان مراجعه کنید.
          برای مدیریت زخم و لزوم تزریق هاری راهنماییتان میکنند.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • میترا گفته:

        سلام من یه بچه گربه کوچولو دارم که علایمی نداره. خیلی ارومه اما موقع بازی کردن ناخناش همش بدنم خراشیده میشه یعنی باید واکسن بزنم. چندروز گذشته

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          اگر واکسن هایش کامل است نیازی نیست شما واکسن بزنید.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  113. امین گفته:

    سلام، من ۵ روز پیش داشتم دم دانشگاه یک گربه رو ناز میکردم که گاز گرفت اما خیلی سطحی، امروز دوز اول واکسن هاری رو زدم، میخواستم بدونم اگه گربه هاری داشته واکسن بعد ۵ روز من فایده داره یا نه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای اطلاعات بیشتر در این موردو دریافت واکس هاری به شبکه های بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  114. رایا‌ن گفته:

    سلام و‌خسته نباشید
    گربه نر دارم دو روز بی حاله غذا نمیخوره فقط میخواد تو جایی تاریک بخوابه
    امروز متوجه شدم استفراغ میکنه به رنگ زرد دور دهنش بعد استفراغ سفید بود بزاق سفید رنگ
    ولی اصلا رفتار پرخاشی نداره عصبی نیست
    ایا امکانش هست مبتلا به هاری باشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر هاری علائم ویژه تری دارد که در بین علائم حیوان شما نیست.
      با توجه به بی اشتهایی و بی حالی اش برای ویزیت حضوری به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  115. Aynaz گفته:

    سلام روزتون بخیر
    من امروز یه گربه که حامله به نظر میومدرو میخواستم نوازش کنم رو دستم یه چنگ به اندازه یه نقطه انداخت
    دوستم قبلش نوازشش کرد تموم ک شد هیس کرد به دوستم
    زخمم رو فوری ضد عفونی کردم با الکل
    لازمه به دکتر مراجعه کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله در چنین مواردی که از واکسن های گربه مطمئن نیستیدو بزاق دهانش با خون شما برخورد کرد حتما برای دریافت واکسن به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  116. Aynaz گفته:

    سلام روز خوش
    من امروز سعی داشتم یه گربرو نوازش کنم پرخاش کرد و چنگم گرفت یه زخم خیلی کوچیک در حد نقطه رو دستم ایجاد کرد
    گربهه به نظر حامله میومد به دوستمم هیس کرد
    فورا دستمو با الکل ضدعفونی کردم لازمه به پزشک مراجعه کنم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین
    گربه از نظر ظاهری سالم بود .

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بهتر است در چنین مواردی برای بررسی زخم و ضدعفونی اش به مراکز بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • محمد گفته:

      سلام ،نگران‌ نباش ،البته تعبیرتون ازحرکت ذاتی گربه سالان درزمان وحشت ،جالب بود ،حیس کرد،ودرمورد نگرانیتون باید عرض کنم خیر حیوان اگر هاری داشته باشد به هیچ عنوان اجازه نزدیک شدن بهش را نمی‌دهد ،وبلعکس حمله به حیوانات دیگر یاانسان را دررفتارخود نشان میدهد واصولا دهانشان اثارخون دارد ،

  117. Amia گفته:

    سلام وقتتون بخیر ،من دیشب یه گربه ی خیابونی رو پیدا کردم که اهلیِ و دیشب بهش غذا دادم و تو حیات آزاد بود بعد غذا رفت و نیم ساعت بعد برگشت و انگاری دعوا کرده بود ولی بدنش زخم نداشت ولی موهاش بهم ریخته بود و وقتی برگشت خودش اومد تو بغلم ولی بعد چند دیقه دستمو دوبار اروم گاز گرفت و آسیبی نزد ولی خر خر می کنه و من می ترسم ممکنه که مبتلا به بیماری باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      امكانش هست،اگر بافت دست شما منجر به خونريزي شد و با بزاق دهنش تماس پيدا كرده ،براي واكسن به مراكز بهداشت مراجعه كنيد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

    • @ گفته:

      صرفا خرخر گربه نشانه مریضی نیست بلکه نشانه محبت و خوشحالیه چون شما نازش کردین و اون درکنارتون آرامش گرفته خرخر میکنه میتونید گوگل سرچ کنید اما در کل جمله احتیاط رو برای گربه های واکسینه نشده در نظر بگیرید.هرچن من چندین ساله گربه های واکسینه نشده میان تو خونه و بیشتر روز با من هستن و مشکلی پیش نیومده اما باز ممکنه یک گربه مریض باشه و یک لحظه باعث انتقال بیماری بشه.

  118. °U° گفته:

    سلام . حدودا شیش هفت ماه پیش یه بچه گربه تو خونمون پیدا کردم که قایم شده بود. احتمالا مادرش نتونسته درست جابجاش کنه افتاده. حدودا ۵ ماهش بود . لاغر و ترسو . خواستم بهش کمک کنم گرفتمش انگشتم رو محکم گاز گرفت.زخم رو ضد عفونی کردم. کم کم با بچه گربه دوست شدم بهش غذا میدادم . انگار یه ماه چیزی نخورده بود . بعد با من دوست شد و مدام اطرافم میچرخید . خیلی کثیف شده بود . تمیزش کردم . و فرداش دیدم پیدا نیست . بعد یه مدت پیداش کردم که مرده بود . بدنش انگار مثل چوب شده بود و دهنش هم یکم کف کرده بود. و کلا همه اینها چهار یا پنج روز طول کشید . با توجه به این اتفاقات و گذشت بیش از ۶ ماه از اون زمان ممکنه اون بچه گربه هاری داشته ومن هم الوده شدم وهنوز علائمی نداشته باشم؟ممنون

  119. اذر گفته:

    سلام من گربه نر نژاد دی اس اچ دارم عقیمش کردم.وحشتناک تو ساعت ۸ تا ۱۰ شب بدبدو تند نیکن میپره به پرده و غیره قابل کنترل میشه.افراد خونه میگن ولش کن بره اما من دوسش دارم ۷ ماه کنارم بوده.دکترش گفت این بیش فعال دارویی هست که بتون اینو اروم کن

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      گربه هاي دي اس اچ بسيار شيطون و پرتحرك هستند و دارو براي كنترل اين وضعيت وجود ندارد.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  120. Tah گفته:

    سلام من ۶ ماه پیش گربه دستمو چنگ زد, داشتم غذا میدادم بهش و گربه خیابونی هست,ممکنه من ویروس رو گرفته باشم اما فعال نباشه؟

      • محمد گفته:

        سلام من امروز یه گربه اومد پیشم و ساعدمو گاز گرفت ولی در حد دو تا خراش و خیلی کم هم خون اومد. بلافاصله دستم رو اول با مایع و بعد هم با بتادین شست و شو دادم باید واکسن هم برم بزنم یا نه

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیزسلام

          بسیار کار خوبی کردید و بهتر است به شبکه بهداشت مراجعه کنید و با مشورت آنها واکسن را تزریق کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  121. صحرا گفته:

    سلام
    یک گربه در محل ما بیمار شده و دهانش آبریزش داره. من سعی کردم بهش غذا بدم و سرشو محکم تکون داد و مقداری از بزاقش به سمت من پاشیده شده. تا اومدم خونه دستامو شستم لباسام هم به گوشه آویزون کردم.
    ممکنه اینطوری هاری به من منتقل کنه؟ از کجا بفهمم هاری داره یا نه؟ غذا می خوره. سرفه هم می کنه. خیلی دلم براش می سوزه از بچگی اینجا بود نه می تونم ولش کنم نه جرات دارم خیلی بهش نزدیک بشم.
    هاری از این طریق منتقل می شه؟ لباسهام رو بندازم لباسشویی با لباسای دیگه مشکلی نداره؟

    ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      بهتر است با مایعات بدنش در ارتباط نزدیک نباشید،
      و تشخیص هاری توسط دامپزشک امکان پذیر است.
      احتمال زیاد هاری ندارد چون از علائم بارز هاری خشونت رفتاری بیمار است.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  122. Aras گفته:

    سلام وقت بخیر من ی گربه دارم امروز واکسن هاری تزریق کرد میتونه الان که واکسن زده ناقل بیماری هاری باشه ؟ مثلا امروز از بزاق بره رو دستم یا دستمو لیس بزنه ناقل بیماری هست یا نه اخه تازه واکسن شده من یکم استرس دارم ممنون میشم جواب بدید

      • Arama گفته:

        سلام وقتتون بخیر من گربه دارم گربم یکسال و نیمشه واکسن هاری اینا خورده موعد دیگه دی ماه دیروز گازم گرفته باید برم واکسن بزنم؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          اگر واکسن هایش را دقیق و سر زمان تزریق کرده ،خیر.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  123. بی نام. گفته:

    سلام دکتر من امروز گربه دستمو نزدیک انگشت کوچیکه سطحی گاز گرفت زخم نشد فقط یه خراش خیلی کوچیک برداشت که اصلا معلوم نیس گربه هم خونگی نبود ممکنه اگر هاری داشته باشه بهم انتقال بده؟؟ خیلی نگرانم لازمه برم دکتر

    • سام گفته:

      این کار اکثر گربه هاست. کلا گربه ها حیوانات پر جنب و جوشی هستند و نیاز به محیط باز برای بازی و جنب و جوش دارند. البته هستند گربه هائی که اکثر اوقات به چرت زدن و نشستن روی بالش خود دارند که باید از زمان بچگی به آن عادت کنندو اینشکلی تربیت شوند . کلا جست و خیز و پریدن ارتباطی به هاری ندارد

  124. صادقیان گفته:

    با سلام اگر مورد گزش و گاز دندان گربه قرار گرفتیم برای درمان باید چیکار کنیم؟ اگه گربه هاری داشته باشه و به ما منتقل بشه چه علائمی داره و برای درمان به کجا مراجعه کنیم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر واکسن هاری تزریق شده باشد و سلامتی اش هر سه ماه توسط دامپزشک بررسی و تایید شود،زخم فقط به کنترل و درمان احتیاج دارد.در غیر اینصورت باید با مراجعه به شبکه بهداشت اقدامات لازم را انجام دهید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • Moon گفته:

        سلام حدود سه روز پیش بچه گربه حدود دو ماهه انگشت منو یک گاز خیلی کوچک در حد دو قطره خون گرفت
        من دوز اول واکسن رو زدم و دو دوز بعدی رو اگر نزنم مشکلی پیش میاد؟
        گربه به نظر کاملا سالم میومد و قبلا هم سابقه خراشیدگی با گربه را داشتم

      • Qp گفته:

        سلام خسته نباشید،من به کشوری دیگه سفر کردم موزه گربه ای برای بازدید گربه اونجا بود مثل قفسی بزرگ،حدودا ۱۰۰ تا ۲۰۰ تا گربه اونجا بود به صورت عادی کاری نداشتن ولی موقعی که بزرگاشون رو میخواستی بغل کنی سرو صدا میکردم و چندتاشونم چنگ انداختن روی دستم درحدی که قرمز شد و یکم پف کرد(ردش موند تا ی روز ) باید واکسن بزنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *