چرا گربه ها برای صاحبان خویش هدیه می آورند؟

چرا گربه ها برای صاحبان خویش هدیه می آورند

چرا گربه ها برای صاحبان خویش هدیه می آورند؟

نوشته وایلانی سانگ، ۲۰۱۹ May

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

آیا گربه شما نیز برایتان هدیه می آورد؟ برخی از صاحبان بهترین اسباب بازی را از گربه خود دریافت می کنند و برخی دیگر نیز حشرات، جوندگان یا پرنده های مرده را از طرف گربه خود هدیه می گیرند.

چرا گربه ها همچنین هدیه هایی می آورند؟ و آیا برای جلوگیری از این رفتار می توان راه حل مناسبی یافت؟ به منظور جلوگیری از این کار در داخل خانه  باید با انگیزه این نوع رفتارهای گربه آشنا شوید.

چرا گربه ها هدیه می آورند؟

این رفتار گربه ها دارای انگیزه های متفاوتی است. برای درک انگیزه هدیه دادن گربه تان می توان نوع هدیه را مورد بررسی قرار داد.

آیا گربه تان به عنوان هدیه اسباب بازی می آورد؟

برخی از گربه ها صبح ها با صاحب خود خوش و بش می کنند یا وقتی که آنها به خانه باز می گردند برای صاحب خود یک اسباب بازی می آورند. انگیزه این نوع هدیه می تواند این مسئله باشد که او به دنبال یک همبازی است.

بیشتر صاحبان گربه ها خیلی سختشان است وقتی که گربه توجه و بازی می خواهد، با آنها بازی کنند. سعی کنید هر روز برای بازی کردن با گربه خود وقتی را اختصاص دهید و هنگامی که گربه اسباب بازی برای شما می آورد، به او توجه کنید و با او بازی کنید.

گربه هایی که طعمه خویش را به عنوان هدیه به صاحب خویش می آورند.

گربه ها ذاتا شکارچی هستند و از روی غریزه به سمت اشیایی که سریع حرکت می کنند توجه نشان می دهند. اگر گربه ببیند که یک حیوان پرمو و کرکی همچون موش یا پرنده در آن حوالی است، او فورا به سمت آن حیوان خیره شده و واکنش نشان می دهد. شاید هم خیلی سریع به سوی آن حیوان بپرد.

توانایی شکار کردن هرگربه با توجه به شرایط نگهداری، مهارت فردی و تجارب آنها متفاوت است.

اگر یک گربه با موفقیت کامل طعمه خویش را بگیرد، می تواند با طعمه خویش بازی کند یا کل و یا قسمتی از طعمه خویش را بخورد. گربه شما در صورتی که علاقه ای به جسد طعمه خویش نداشته باشد آن را در همان مکان رها می کند و این بدان معناست که صاحب گربه با سورپرایزهای عجیبی مواجه می گردد.

برخی از گربه ها دوست دارند که طعمه خویش را در امن ترین جای خانه پنهان کنند و برخی دیگر تا زمانی که صاحبشان را  از شکارشان مطلع کنند آن را در دهان خویش نگه می دارند.

اما چرا برخی اوقات آنها طعمه خویش را به عنوان هدیه می آورند؟

گربه های مادر اغلب برای بچه گربه ها شکار می آورند تا آن ها را تغذیه کرده و همچنین نحوه شکار کردن را به آنها بیاموزند. برخی از گربه ها تمایل مشابهی برای تقسیم شکار خود با صاحبین خویش دارند. (یا به صورت شیطنت آمیزی، فکر می کنم که برخی ازگربه ها از این قضیه لذت می برند که وقتی موش را روی پای صاحبشان می گذارند آنها به این ور و آن ور می پرند).

معمولا صاحب گربه سعی می کند که شکار را از گربه دورتر سازد و بیشتر به دنبال این است که این رفتار گربه را تغییر دهد. اگر گربه پرنده مرده ای در دهان داشته باشد و صاحب گربه از او بخواهد که آن را زمین بیندازد و آن را از گربه گرفته و به سمت وی اسباب بازی پرتاب نماید، معمولا گربه این را پاداش تلقی کرده و برای جلب توجه صاحب خویش یا بازی کردن طعمه های بیشتری را برای صاحب خویش می آورد.

چگونه باید جلوی این رفتار گربه ام را بگیریم؟

گزینه های مختلفی برای این کار وجود دارد. اولین راه پاک کردن صورت مسئله است! نباید اجازه بدهید گربه تان به بیرون برود. اگر گربه تان دسترسی به این حیوانات نداشته باشد، نمی توان آنها را شکار کند.

هر چه حیوان شما بیشتر به بیرون برود، بیشتر تمایل به شکار طعمه و هدیه آوردن خواهد داشت و نسبت به یک گربه که فقط در  خانه زندگی می کند بیشتر شکار می نماید. به این منظور سعی کنید گربه تان را در خانه سرگرم نمایید و با او با اسباب بازی های موش و پرنده و توپ بازی کنید که حس شکار کردن وی ارضا شود. اگر فرصت کافی ندارید برای سرگرم کردن او از اسباب بازی پازل و فکری گربه استفاده نمایید.

اگر گربه شما مصر است که مدام بیرون برود، می توانید با استفاده از یک قلاده او را بیرون ببرید و تمام وقت مواظب او باشید که دنبال شکار نرود.

یا از یک فضای محصور یا پاسیو امن برای گشت و گذار گربه خود استفاده کنید تا بدون اینکه واقعا بیرون برود از فضای آزاد لذت ببرد.

گربه ها برای ابرازعلاقه نیز برای شما هدیه می آورند و اگر گربه شما دوست دارد برای شما هدیه بیاورد آن را بپذیرید هر چند هدیه ای که شما دوست دارید را نیاورده باشد. او فکر می کند که شما آن هدایا را دوست دارید، اگر از این زاویه به قضیه نگاه کنید هدایای او برای شما دلپذیرتر خواهد شد.

منبع: PetMD

4 دیدگاه برای “چرا گربه ها برای صاحبان خویش هدیه می آورند؟

  1. Nill گفته:

    سلام
    مادر گربه ی من برای گربه ی من چند روز پیش یه گنجشک مرده آورد و گربه من اونو خورد امروز دوباره یک تکه از یه پرنده را آورد ولی من به زور ازش گرفتن و نذاشتم بخوره و بعدش خیلی بی قراری کرد .
    الان نمیدونم باید چیکار کنم کار درستی کردم یا اشتباهی ؟!
    و اینکه ما یه جفت مرغ عشق هم داریم و نمیخواستم اصلا بره تو فاز خوردن پرنده ها ⁦‍♀️⁩
    ضمن اینکه کلا از قبل این قضایا گربه مون همش دورو بر قفس پرنده ها میچرخه
    اینم بگم که ما بچه گربه را توی خونه نگه میداریم و مادرش را میذاریم روزی چند ساعت توی حیاط ببینه
    ممنون میشم که راهنماییم کنید ⁦⁩

  2. سمیه گفته:

    گربه من پرنده ای که اومده بود داخل خونه گرفت و به هیچ وجه اجازه نداد بهش نزدیک بشیم و بعد هم کامل خوردش.براش مشکلی پیش نمیاد؟

  3. خانم گفته:

    من الان دیدم که گربه ام یه پرنده مرده انداخته کف خونه. سوال اینه که اگه الان باید پرنده رو بندازم دور غصه میخوره؟ و اینکه رفتار منطقی اینه که برای خون و پر و جنازه پرنده، ازش تشکر کنم؟ چطور؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      هرچه زودتر پرنده رو دفن کنید و نگران حال روحیه گربه نباشید ،مشکلی پیش نخواهد آمد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوروزتان خجسته باد!
از چهاردهم فروردین ماه، آماده خدمت رسانی به شما همراهان گرامی هستیم.
 
خرید کنید!
close-image