آیا روش های آموزش سگ ها بر نحوه ارتباط احساسی سگ ها با صاحبان آنها موثر است؟

روش های آموزش سگ ها

آیا روش­ های آموزش سگ ­ها بر نحوه ارتباط احساسی سگ­ ها با صاحبان آنها موثر است؟

نوشته: کنال کرلی October 29, 2019

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

آموزش سگ ها یکی از وظایف مهم صاحبین آنهاست. سگ ها برای سازگاری با محیط و واکنش نسبت به هر شرایط جدیدی باید آموزش های لازم مربوط را فرا بگیرند.

همگان بر این باورند که سگ­ها باید آموزش ببینند اما در مورد بهترین روش آموزش اختلافاتی وجود دارد. از یک سو، ما با تعلیم دهندگانی روبرو هستیم که براین باورند که با فقط استفاده از دادن پاداش مثبت به خاطر رفتار مناسب، سگها را بهتر می توان تعلیم داد.

از سوی دیگر، با تعلیم دهندگانی روبرو هستیم که معتقد هستند در آموزش به سگ­ها ابتدا باید انضباط را به آنها آموخت. آنها بر این عقیده هستند که برای آموزش سگها باید از پاداش و تنبیه هر دو استفاده کرد تا بهترین نتیجه تربیتی را داشته باشد.

در حالی که آموزش مبتنی بر انضباط تاریخچه کاربرد طولانی دارد، براساس تحقیقات کنونی، روشهای آموزشی پاداش مثبت خیلی موثرتر هستند و یکی از مطالعات جدید به جنبه متفاوتی از روش­های آموزش سگ­ها پرداخته است.

تحقیق

آنا کاتارینا ویرو و تیمی از محققان در دانشگاه پورتو در کشور پرتغال اخیرا در یک تحقیق به بررسی نحوه تاثیر روشهای آموزشی متفاوت بر وابستگی احساسی سگ­ها نسبت به صاحبین آنها پرداخته است.

در این تحقیق 34 سگ از شش مدرسه آموزش سگ­ها انتخاب شدند. سه مدرسه از شش مدرسه سگ­ها تنها از روش تشویق استفاده می کردند اما سه مدرسه دیگر از روش آموزش بر پایه انضباط (تشویق و تنبیه) استفاده نمودند.

به منظور آزمون وابستگی سگ­ها نسبت به صاحب خویش، این تحقیق هرسگ را در معرض آزمون موقعیت عجیب قرار داد. براساس این تحقیق می توان گفت: حضور و عدم حضور صاحب سگ و حضور یک غریبه در کنار سگ در اپیزودهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. رفتار سگ­ها در مرحله بعد، از نظر رفتارهای مبتنی بر وابستگی تجزیه و تحلیل شد. رفتارهایی همچون تماس-ماندن، جدایی-نگرانی و اطمینان و همچنین رفتار آنان بعد از جدایی از صاحب آن ها و دیدار مجدد با صاحبشان، تجزیه و تحلیل شد.

نتایج تحقیق

این تحقیق به این نتیجه رسید که سگهایی که تنها با روشهای تشویقی مثبت تعلیم دیدند دلبستگی و حس اطمینان بیشتری نسبت به صاحبین خویش داشتند. همچنین این تحقیق نشان داد که سگهایی در معرض روشهای تشویقی قرار داشتند درحضور صاحب خویش خیلی سرحال تر بودند تا در حضور یک غریبه، و در مقایسه با یک غریبه، بهتر از صاحب خویش استقبال می کردند.

دکتر استنلی کوهن، متخصص رفتار شناس حیوانات، بر این باورست که این روشهای آموزش سگها نوعی عوامل شرطی شدن را در آنها ایجاد می کند، به صورتی که تکرار محرک-اتفاق-احساس در نهایت باعث می شود که تنها خود محرک باعث تحریک احساسات می شود.

بنابراین طبق نظریات دکتر کوهن، اگر از روش آموزش مبتنی انضباط (تشویق و تنبیه) استفاده کنیم، چهره شما یا دستتان یا شلاق آموزشی و یا قلاده آموزشی سگ در صورتی که همراه با درد یا ناراحتی باشد می تواند با احساسات منفی و اجتناب در سگ مرتبط گردد.

بنابراین اگر تمایل دارد که بین خودتان و سگتان نوعی رابطه قوی، دوستانه و وفادارانه برقرار کنید بهتر است از روشهای آموزشی مبتنی بر تشویق مثبت استفاده کنید.

منبع: PetMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *