جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه ها

جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه ها

جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه ها

نوشته: ماریس مونکویس، سیگنه مونکویکا

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

صاحبین ماده گربه هایی که هنوز عقیم نشده اند زندگی خیلی راحتی ندارند. قبلا به مطالبی در مورد نحوه آرام کردن گربه های ماده در زمان فحلی (اوج میل جنسی) اشاره کردیم اما باید بگوییم که بزرگترین نگرانی ما جلوگیری از بارداری ناخواسته در میان گربه های ماده است.

چگونه ازحاملگی ناخواسته در میان گربه ها جلوگیری به عمل بیاوریم؟

حتی اگر شما گربه ای را برای بچه دار شدن و ازدیاد بچه گربه نگه می دارید ضرورتی ندارد که هرزمان که او به اوج فحلی و میل جنسی رسید به دنبال جفتی برای او باشید. بنابراین باید به دنبال بهترین روش های جلوگیری از بارداری برای گربه خود باشید.

مقاله کنونی به ارائه روشهای مختلف برای جلوگیری از حاملگی ناخواسته در میان گربه ها می پردازد.

گربه خود را عقیم نمایید

این راه بهترین روش دائمی برای جلوگیری از حاملگی ناخواسته در میان گربه هاست. اگر دوست دارید که گربه شما تولید مثل نماید این روش برای شما کارساز نیست.

اما اگر چنین برنامه ای در ذهن خویش ندارید می توان گفت که بهانه های مختلفی را می توان برای عدم عقیم سازی گربه ها ارائه نمود. مثلا برخی افراد بر این باورند که عقیم سازی غیرطبیعی است اما در اصل چه روشی طبیعی است؟ جفت گیری طبیعی است. اما آیا این روش را دوست دارید؟ آیا برای یک گربه خانگی حس دائمی اوج باروری و میل جنسی ناراحت کننده و غیرعادی نیست؟

عقیم سازی نه تنها باعث جلوگیری از حاملگی ناخواسته در میان گربه ها می گردد بلکه با این کار فعالیت ساز و کار هورمونی آنها به نحوی تغییر می کند که به آرامش بیشتر او نیز کمک کند. همچنین با این کار ریسک ابتلا به برخی بیماریها همچون سرطان پستان و رحم نیز کاهش می یابد.

در ذیل اطلاعاتی در مورد عقیم سازی گربه ها ارائه شده است.

گربه خود را در خانه نگهدارید

با مشاهده اولین علائم اوج میل جنسی در گربه ها سعی کنید که گربه تان را بیشتر در خانه نگه دارید. اگر در خانه یک گربه نر دارید باید این دو گربه را از هم جدا نگه دارید. اما می دانیم این کار آن طور که به نظر می رسد ساده نیست. باید توجه بیشتری به این دو گربه داشته باشید تا جفت گیری نکنند. سخت ترین قسمت این است که بهترین زمان جدا کردن این دو گربه را بفهمید.

معمولا، گربه ها هر 21 روز به اوج باروری می رسند و این زمان 10 روز به طول می انجامد و بعد از این دوره، وارد یک مرحله جدید به نام بین فحلی می شوند که طول این دوره نیز 14 روز است. برخی از گربه ها ممکن است در این دو دوره تفاوت رفتاری قابل ملاحظه ای را از خود نشان دهند، اما در برخی دیگر به نظر می رسد که همیشه در دوره اوج میل جنسی و بارداری قرار دارند.

برای تحریک تخمک گذاری به دامپزشک مراجعه کنید.

به منظور تحریک تخمک گذاری به دامپزشک مراجعه کنید. گربه ها تخمک گذار تحریکی هستند. تخمک گذاری در گربه تنها زمانی رخ می دهد که واژن آنها درطول تماس جنسی تحریک شود. دامپزشک از روشی مصنوعی برای تحریک تخمک گذاری گربه استفاده می کند.

بدین صورت دوره اوج جنسی به مدت 35 تا 40 روز متوقف می شود و در این دوره گربه شما دیگر قادر به بارداری و تولید مثل نیست. دستورالعمل های مختلفی در سایتهای اینترنتی برای انجام این تحریک تخمک گذاری در دسترس همگان وجود دارد. اما بهتر است این روش با مشورت دامپزشک انجام شود.

برای هورمون درمانی به یک دامپزشک مراجعه نمایید.

روش دیگر، هورمون درمانی توسط دامپزشک است. روشهای مختلفی برای تغییر فعالیت های هورمونی گربه ها به صورت مصنوعی وجود دارند. معمولا، هورمون هایی تحت عنوان پروستوگلندین و استروژن برای توقف دوره اوج بارداری در گربه ها و جلوگیری از بارداری ناخواسته به کار می روند. اگر تمایل به هورمون درمانی دارید در ابتدا با یک دامپزشک مشورت کنید.

اغلب داروهای هورمونی مورد استفاده برای گربه ها برای یک دوره طولانی به کار می روند و پیروی از دستورالعمل های خاص برای سلامت گربه شما یک اصل مهم محسوب می شود. هورمون درمانی همراه با ریسک نیز هست زیرا این داروها دارای عوارض جانبی زیادی بوده و ممکن است به عفونت رحم و تومور در گربه ها منجر شوند.

اگر نمی توانید گربه تان راعقیم کنید، بهترین راه حل برای جلوگیری از بارداری ناخواسته جدا کردن گربه تان از گربه های نر و عدم مداخله در چرخه هورمونی وی به صورت مصنوعی است. مداخله هورمونی سلامت کلی گربه ها را تحت تاثیر قرار داده به خصوص این مسئله در میان گربه هایی که سلامت سیستم تولید مثل آنها یک مسئله حیاتی است، بیشتراهمیت دارد.

بالعکس، اگر تصمیمی برای بچه دار شدن گربه تان ندارید، سعی کنید وی را عقیم نمایید. هیچ روش مطمئنی به غیر از عقیم سازی برای جلوگیری از بارداری گربه ها وجود ندارد. آیا فکر می کنید که مداخله دارویی در چرخه هورمونی یا میو میو کردن مداوم گربه ها بهترین راه حل، در مقایسه با عقیم سازی وی و زندگی همراه با آرامش و راحتی او و شما است.

منبع:  Pet Happy

19 دیدگاه برای “جلوگیری از بارداری ناخواسته در گربه ها

  1. Zohreh گفته:

    سلام شش تا بچه گربه دارم الان نزدیک هشت ماهشون هست 4تا نر 2تا ماده
    بجز عقیم سازی راه حل دیگه برای باردار نشدنشون هست ک بتونم تو خونه انجام بدم مثل قرص
    ممنون میشم راهنماییم کنیم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر،دارودرمانی اثرات مخربی دارد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      خیر،تجویز دارو فقط و فقط توسط دامپزشک پت شما امکان پذیر است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      خیر امکان بارداری وجود ندارد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  2. دانیال گفته:

    این روش تحریک تخمک گذاری که هر ماه باید انجام بشه رو اگر بشه جوری به صورت امن به مراقبین گربه ها اموزش داد که خودشون انجام بدن به نظرم بهترین روشه و ریسک کنسر هم نواره مثل روشهای هورمونی عقیمی برای کسانی که از تعداد زیادی گربه و گربه ها در خیابان مراقبت می کنند با اینکه بسیار خوبه ولی چون پر هزینه است شدنی نیست. گربه ها بیشتر از غذا به پیشگیری از بارداری نیاز دارن به ویژه در خیابان.

  3. بهنام گفته:

    سلام الان گربم سه ماه یبار سه تا بچه میاره میخاستم عقیمش کنیم که میگن خطر مرگ داره الان باید چیکار کنم بچه هاش تو موتور ماشین میرن و جونشون رو از دس میدن

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      عقیم شدن در شرایط کیلینیکی
      به هیچ وجه خطر مرگ ندارد وبه سود حیوان شما هم هست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  4. مهتاب روحانی گفته:

    سلام گلم گربه من یک بارداری داشت که بلافاصله دو ماه بعد دوباره باردار شد وشش بچه آورده البته من گربه نر هم دارم.الان بچه گربه ها یک ماهیانه واحساس میکنم میخواد دوباره جفت گیری کنه براش قرص ضد بارداری گرفتم.سوالم اینه که گربه ماده داره شیر میده ایا میتونم الان بهش قرص رو بدم یا اینکه برای بچه‌هاش ضرر داره؟ممنون میشم جواب بدید.مهتاب

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      از تجویز دارو و مصرفش بدون نظر دامپزشک خودداری کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بهتر است عقیم سازی را سریعا انجام دهید وگرنه بد
      خلق و خو‌ خواهد شد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  5. Sara گفته:

    سلام وقت بخیر بنده یک گربه ماده 2 ساله دارم و به تازگی ازصاحبش به سرپرستی گرفتم.میخواستم بدونم ممکنه که بشه گربه رو از عقیمی در آورد آیا راهکاری هست؟؟

  6. mili گفته:

    پدرم در اومد گربم ۶تا بچه اوردبود امسال ۶تا دیگه خداااا چرا اخه قرصش سخت گیر میاد من خیلی گشتم دنبال قرصی ک جلوگیری کنه ولی نداشتن و در اخر مجدد باردارشد و من بیچاره شدم بدبخت شدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *