۱۰ راه برای اینکه گربه شما خارج از جعبه خاک دستشویی نکند

10 راه برای اینکه گربه شما خارج از جعبه خاک دستشویی نکند

۱۰ راه برای اینکه گربه شما خارج از جعبه خاک دستشویی نکند

نوشته: دکتر جنیفر کویتز

مترجم: دکتر محمودرضا اعتضادی

در حالی که دستشویی کردن گربه در اطراف خانه خیلی آزاردهنده است، اما صاحبان گربه باید بدانند که اگر گربه ها بیرون از جعبه دستشویی می کنند دلیل بر این نیست که آنها گربه های بدی هستند. آنها در آن زمان تنها نیازهای خود را برآورده می کنند.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا گربه ممکن است در خارج از جعبه دستشویی کند، اما با اندکی تحقیق (و احتمالا رفتن به دفتر دامپزشک)، می توان به این نتیجه رسید که برای جلوگیری از دستشویی کردن گربه ها خارج از جعبه خاک چه اقداماتی باید صورت گیرد. ۱۰ روش برای جلوگیری از این عمل در زیر آمده است.

دستشویی گربه را کاملا تمیز نمایید

 اگر گربه شما خارج از جعبه دستشویی کرده است، سعی کنید که کل کثیف کاری ها را تمییز نمایید. باید مطمئن شوید که بوی بد از بین رفته است نه تنها این مسئله برای خودتان مهم است بلکه برای اینکه گربه از طریق دنبال کردن بو برای دستشویی کردن مجدد به این منطقه نیاید. باید این کار به درستی صورت گیرد. برای یافتن محل دستشویی از نور و شامه قوی خود استفاده کنید.

اگر گربه به تازگی دستشویی نموده است سعی کنید با استفاده از حوله کاغذی یا پارچه ای کاملا لکه ادرار یا مدفوع را تمیز کنید. همچنین برای لکه های قدیمی تر از بهترین روش نظافت براساس نوع لکه استفاده کنید. سطوح سخت را کاملا با یک مایع تمیزکننده خانگی شستشو نمایید.

نظافت ادرار گربه
پاک کردن ادرار گربه

ملافه ها و حوله ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید. قالیچه و لوازم داخلی خانه را می توان به راحتی با مایع شستشو و آنتی باکتریال تمیز نمود اما سعی کنید که برای افزایش کارایی از دستورالعمل محصول استفاده نمایید.

تعریف مشکل

اگر ادرار یا مدفوع گربه در جای دیگری یافت شد باید دقیقا مطمئن شویم که این لکه به دلیل پاشیدن ادرار یا دستشویی کردن گربه در این محل ایجاد شده است یا خیر. به چند دلیل مختلف گربه ها خارج از جعبه خاک دستشویی می کنند و نیاز به درمانهای مختلفی دارند.

زمانی که گربه ها ادرار خود را می پاشند سعی می کنند که روبروی یک سطح عمودی بایستند و کمی ادرار بر روی این محل می پاشند. اگر روی دیوار با اندکی ادرار گربه مواجه شدید مطمئن باشد که گربه شما ادرار خویش را بر روی دیوار پاشیده است.

رفع مشکل به سرعت

برای جلوگیری از اینکه دستشویی کردن یا پاشش ادرار گربه در مکانی خارج از جعبه خاک تبدیل به عادت نشود باید سریع به رفع این مشکل بپردازید. در مسئله پاشش ادرار، گربه های نر اخته نشده یکی از مسببان اصلی این مشکل هستند.

همه گربه هایی که برای تولید مثل به کار برده نمی شوند بهتر است قبل از رسیدن به سن بلوغ عقیم شوند. اگر گربه عقیم شده در حال پاشش ادرار است سعی کنید که در منطقه خویش به وی آرامش بیشتری بدهید. در یک خانه با چندین گربه مختلف، باید برای هرگربه منطقه جداگانه ای در نظر گرفت.

اگر این کار امکان پذیر نیست سعی کنید که برای هرگربه یک جایگاه بلندتر، مخفیگاه و مسیر سرپوشیده ای در نظر بگیرید که از دست یکدیگر در امان باشند.

همچنین محصولات کاهش اضطراب بدون نسخه دامپزشک می تواند برای پاشش ادرار گربه تان مفید واقع شود. اگر هیچ کدام از این راه کارها کارساز نبود از دامپزشک خود بخواهید که داروی ضد اضطرابی همچون فلوکستین تجویز نماید.

اضافه کردن جعبه خاکهای بیشتر

اگر مطمئن هستید که گربه شما به جای پاشیدن ادرار جای نامناسبی دستشویی می کند، وقت آن رسیده که نگاهی به جعبه خاک گربه بیندازید. اول اینکه چند عدد جعبه خاک در دسترس دارید؟ همیشه تنها یک جعبه خاک کافی نیست. قانون کلی وجود یک جعبه خاک به ازای هر گربه به علاوه یک جعبه اضافه است.

گربه ها در مورد استفاده مجدد از جعبه خاک که آلوده به ادرار و مدفوع است خیلی حساس هستند به خصوص اگر این جعبه و آلودگی آن به آنها تعلق نداشته باشد. هرچه تعداد جعبه خاک شما بیشتر باشد، احتمال اینکه گربه جعبه خاک مورد علاقه اش را پیدا کند بیشتر است.

به مکان قراردادن جعبه خاک فکر کنید

به مکان قراردادن جعبه خاک فکر نمایید. اگر یک خانه چند طبقه داشته باشید باید در هر طبقه حداقل یک جعبه خاک داشته باشید. اگر در طبقه دوم خانه تان بودید، آیا دوست داشتید برای استفاده از حمام از پله ها این همه پایین بروید؟ خوب گربه شما هم دوست ندارد.

اگر هم جعبه خاک شما در دسترس نباشد مثلا در داخل کابینت یا گوشه اتاق رختشورخانه زیرزمین، گربه ها هم تمایلی به یافتن آنها نخواهند داشت. در دسترس قراردادن جعبه خاک برای گربه تان خیلی از مشکلات را کاهش می دهد. در نهایت اگر گربه شما در یک مکان مشابه دستشویی می نماید، سعی کنید که جعبه را در آنجا قرار دهید و سپس به آرامی آن را به یک مکان مناسب ترمنتقل کنید.

از یک جعبه خاک متفاوت استفاده کنید

یک جعبه خاک مسقف بیشتر با استانداردهای دکوراسیون شما همخوانی خواهد داشت زیرا بوی نامطبوع ناشی از ادرار و مدفوع گربه پنهان می ماند اما شاید گربه شما از این نوع جعبه خوشش نیاید. جعبه های سربسته ممکن است کوچک، تاریک و با عملکرد سخت تر باشند به صورتی که گربه ها نخواهند داخل این جعبه ها دستشویی کنند.

همچنین باید اطمینان حاصل کنید که لبه های جعبه خاک به اندازه ای باشد که گربه شما به خصوص زمانی که پیرتر می شود بتواند قدم در جعبه خاک بگذارد و دستشویی کند.

یک جعبه خاک ایده آل، بزرگ و سرباز است و دارای لبه هایی با ارتفاع کم یا تنها یک لبه کم ارتفاع است تا دسترسی گربه به آن راحت تر صورت گیرد. یافتن این نوع جعبه ها در داخل فروشگاه حیوانات خانگی ساده نیست اما با استفاده از یک پلاستیک در زیر جعبه بستر می توان به راحتی چنین جعبه ای را طراحی نمود.

جعبه خاک خود را به طور منظم تمییز نمایید

مطمئنا یک جعبه خاک کثیف حیوان را دور خواهد کرد و وی ترجیح می دهد که در جای دیگری دستشویی کند. گربه ها ذاتا موجودات تمیزی هستند. آیا دوست دارید با پاهای برهنه داخل جعبه خاک گربه تان قدم بگذارید؟

خوب، اگر این جعبه کثیف است، گربه شما نیز دوست ندارد پایش را داخل جعبه بگذارد. حداقل یک بار در روز باید با استفاده از بیلچه خاک آلوده را دور ریخت، تمیز نمود و ماهی یک بار پر از خاک نمود.

نوع خاک را بررسی نمایید

خاک گربه معطر گزینه خوبی است (چه کسی حاضر است که به جای بوی عطر بوی نامطبوع دستشویی گربه را تحمل کند؟) اما گربه ها این نوع خاک را دوست ندارند. بینی گربه ها نسبت به بینی ما حساس تر است و اگر بویی به نظر ما مطلوب است شاید به نظرآنها مناسب نباشد.

گربه ها بیشتر به بوی خاک قدیمی عادت دارند و اگر نوع خاک را تازه عوض کرده باشید باعث می شود که گربه خارج از جعبه خاک خویش دستشویی نماید.

مطالعات مختلف نشان دادند که برای گربه ها، بهترین نوع خاک بدون عطر، با خاصیت گلوله شدن بالا و حاوی ذغال فعال برای از بین بردن بو است.

اگر بخواهید این نوع خاک را برای اولین بار امتحان کنید، مطمئن باشید که حداقل یک جعبه در خانه دارید که حاوی خاک قدیمی گربه است.

رعایت عوامل پویای اجتماعی

دعوای میان گربه های مختلف یا ورود یک گربه جدید باعث دستشویی کردن گربه خارج از جعبه می شود. اگر گربه شما کار خود را خارج یا نزدیک جعبه نمود این بدان معناست که وی دیگر دوست ندارد حادثه یا دعوای قبلی بین آنها تکرار شود.

برای مدتی گربه ها را از هم جدا نگه دارید تا تنش میان آنها کمی فروکش نماید و سپس کم کم دوباره آنها را با یکدیگر آشنا سازید. مطمئن باشید که شما چندین جعبه خاک مختلف در خانه نگهداری می کنید زیرا یک گربه نمی تواند همه جعبه خاکها را به طور همزمان پس بزند.

با دامپزشک خویش مشورت نمایید

اگر گربه شما همچنان خارج از جعبه خاک خویش دستشویی می کند، مهمترین کار رفتن به دامپزشکی است. اگر مشکل گربه تان بیشتر دامپزشکی باشد تا رفتاری با استفاده از تاریخچه کامل حیوان، انجام تست های جسمانی، تست ادرار و دیگر تست های تشخیصی، دامپزشک شما به حل مشکل می پردازد.

معاینه گربه توسط دامپزشک
معاینه گربه توسط دامپزشک

تورم مجاری ادراری، دیابت و بیمارهای کلیه سه دلیل مهم برای دستشویی نمودن گربه شما خارج از جعبه خاک محسوب می شوند. اگرآزمایشات گربه شما کاملا سالم باشد، دامپزشک شما می تواند شما را در زمینه مسائل محیطی و رفتاری مرتبط با مشکل کمک نماید.

منبع: PetMD

439 دیدگاه برای “۱۰ راه برای اینکه گربه شما خارج از جعبه خاک دستشویی نکند

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتوانید نژادهایی را به سرپرستی بگیرید که ریزش مو کمتری دارند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  1. ترنم گفته:

    سلام من یه گربه ی ۲ هفته ای دارم و جای براش دستشویی هم هست اما فقط بیرون از ظرف دشویی میکنه من فقط ۱ هفته فرصت دارم بعدش میرم سرکار و دخترم مدرسه و همسرم سرکار هیچکس خونه نیست میشه راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در زمانهای دفعش روی خاکش قرارش دهید
      بعد از چندبار کمک شما عادت میکند.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

      • اتنا گفته:

        سلام وقت بخیر من میخوام یه گربه واگذاری بیارم میگم من صبا تا ساعت دو ظهر سرکارم معمولا هم کسی خونه نیس خودش تنها باشه مشکلی نداره؟!!

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          سلام خیر گربه ها میتونن به راحتی با آب و غذا کافی تنها بمونن.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  2. تام گفته:

    سلام وقت بخیر
    گربه من نزدیک به سه سالش هست
    مدفوع رو داخل ظرف خاکش انجام میده اما ادرارش رو روی مبل مخصوص خودش
    اینکار رو اکثر اوقات انجام میده و واقعا از شستن مبلش خسته شدم اما بازم تکرار میکنه…
    قبلا هم یه جای دیگه جدا ادرار میکرد و من فکر میکردم از استرس جابجایی اینکارو میکنه اما الان که توی جای جدید بعد یک سال و نیم بازم جدا از ظرف خاکش ادرار میکنه و مشکلش حل نشده کلافه شدم…
    به نظر شما علت انجام اینکارش چیه و چجوری میتونم حلش کنم؟

      • نازی گفته:

        سلام گربه من ماده هست ۷ ماهه عقیم شده ، امروز بار دومی هست که مدفوع کرده یه گوشه از خونه نزدیک حمام خونه ، باورم نمیشه ظرف خاکش کمی در انتهای اتاق نزدیک تراس بوده و این کار خیلی عجیبه و نگرانم

  3. فاطمه گفته:

    سلام .من یه گربه ۵ ماهه به سرپرستی گرفتم . نمیدونم تعداد دفعات نرمال دستشوییش باید چقدر باشه ؟ ساعت ۱۲ صبح که اوردم خونه یکبار تو ماشین دسشویی کرد و رفت تا ۱۲ شب ‌که بازم داخل ماشین تو کارتن دسشویی کرد

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با گذر زمان تایم های دفعش را متوجه میشوید و طبق همان روتین انجام میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  4. Vida گفته:

    سلام من یه گربه ۳۰ روزه واگذاری گرفتم یادگرفته تو خاک مدفوع و ادرار کنه اما الان چند روزه ک تو خواب مدفوع می‌کنه علتش چیه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اين علائم روحي است.بدليل جدايي از سرپرست قبليش بوده است.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  5. نیلوفر گفته:

    سلام من گربه ام ۴۰ روزشه و خوشبختانه در جعبه خاک خودش کارشو میکنه اما وقتی کارش تموم میشه پاهاشو دستاش همش مالیده میشه به مدفوع یا ادرارش و هر دفعه همش باید برم بشورم و اینکه جعبه خاکشم بزرگه لطفا یه راه حل میدید برای اینکه دست و پاهاشو نماله؟!

  6. زهرا گفته:

    سلام وقتتون بخیر من میخوام سرپرستی گربه به عهده بگیرم چی کار کنم گربه داخل ظرفش جیش کنه ینی خودش بره مجبور نباشم ببرمش و از کجا متوجه بشم دست شویی داره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر ظرف خاکش را ببیند بصورت ذاتی در تایم های دفع خودش در ظرف خاکش میرود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  7. Eren گفته:

    سلام
    لطفا کمکم کنید
    من یه بچه گربه شیر خوره دارم که تازه داره راه می‌ره و یک ماهش نشده
    اصلا تو خاک دستشویی نمیکنه همش میو میو می‌کنه کلافه ام کرده کل خونه به گند کشیده هر جا بخواد کارشو میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      توجه كنيد هربار زمان دفعش بود روي خاك بگذاريدش تا رفته رفته عادت كند.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  8. محمد علی غفوری گفته:

    سلام من یه گربه اسکاتیش دارم ۱۵روزش است هروقت جیش داره میره روی سرامیک
    وقتی هم میزارمش رو خاک میاد بیرون باید چیکار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      سعی کنید چند روز مداوم در زمان های دفع روی خاک قرارش دهید تا عادت کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  9. ایدا گفته:

    سلام من یک گربه اسکاتیش نر گرفتم ۶۲ روزشه هفته اول همش تو جعبه خاک جیش میکرد یک بار رو مبل کرد رقتم براش یک جعبه خاک دیگه خریدم گذلشتم یک جا دیگه از خونه بعد همه چیز اکی بود تا امروز دیشب مدفوع تو جعبه خاک کرد ولی جیش رو تختم کرد . یعنی مدفوع تو خاک میکنه ولی الان تو یک هفته دو بار جیش رپ میل و تخت کرده الان چیکار کنم؟ خیلیم بش میرسیم غذا خوب میخوره همش بش توجه میشه ظرفضم همیشه تمیزه الان مشکل چیه؟ مریضه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      هنوز خیلی کم سن است.سعی کنید هر تایمی که میدونید زمانه دفعش است روی خاک بگذاریدش تا عادت کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  10. نام گفته:

    سلام من یه گربه دارم هر چند وقت یکبار روی تخت من جیش می‌کنه نمیدونم چجوری جلوش رو بگیرم . چه کاری می توانم بکنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      از استرس و لجبازی است.
      سعی کنید باهاش دوست شید و مشکل را پیدا کنید تا رفع شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  11. فرنوش گفته:

    دکتر جان من از بوشهر هستم میخوام ببینم اگه نظرشماهم اینکه از مشکل کلیه ای ک داره ادار میکنه توخونه تا ببرمش شیراز ی سونوگرافی و دکترخوب،اگه دکتر خوب میشناسید شیراز بهم معرفی کنید.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      ادرار کردن دلایل مختلفی دارد …گاهی روحی و از لجبازی و معترضانه است و گاهی مشکل کلیوی …
      برای اطمینان میتونید جهت چکاپ دقیقتر مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  12. فرنوش گفته:

    سلام من یه گربه پرشین ماده دارم ۱سالونیمش هست و حدود۲ماه عقیم شده ولی ۵ماه همش ادرار میکنه وقتی میزارم تو چادر ظرف خاک هم میزارم همش تو خاکش دستشویی میکنه همین ک میاد بیرون روسرامیک و پتو…جیش میکنه بخاطر همین عقیمش کردم ولی خوب نشد.البته اینم بگم شن مثانه و ی سنگ ریز تو کلیش داره دارو میخورد یکم بهتر شد دکترش گفت یوری ناری بخوره تا کامل خوب بشه الان۵ماه شده ک جیش میکنه دیگه خسته شدم ،دکتر نظر شما اینکه گربه من ۱۰۰درصد از مشکل کلیش هست؟؟؟؟از لجبازی اعتراض نیست؟؟؟؟

  13. ملیکا گفته:

    سلام دکتر من گربم یک سال و دوماهشه نر نژادش اسکاتیشه اقیم شده
    همش داخل خاکش دسشویی میکنه ولی جدیدا هی میاد روی تخت من ادرار میکنه قبل اقیم شدنش خیلی کم خطا میزد و اصلا رو تخت من تاحالا دستشویی نکرده بود به نظرتون من چکار کنم؟؟خیلی این موضوع عذیت میکنه مارو
    چه راه حلی دارید؟؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      این رفتار از گربه ها معمولا در اعتراض به موضویی است و باید مشکلش را پیدا کنید و با توجه و محبت کردن برطرفش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  14. هانی گفته:

    سلام گربه من ۵۰ روزشه و پرشینه
    تو خاکش دستشویی می کنه ولی رو دستشوییش هم راه میره
    و اینکه باشی اوقات تو خونه ادرار می کنه
    خاکش تمیزه و همه چیش اوکیه

  15. حنانه گفته:

    سلام.من یه پرشین ۵ساله دارم،جدیدا دور از چشم ما جاهای مختلف خونه جیش میکنه و نمیدونم باید چیکار کنم! خیلیم ادرارش بوی تند و بدی داره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این عادت ها یا از روی اعتراض به شما در رابطه ب مشکلی است و یا دستگاه کلیوی و ادراری اش مشکل دارد که باید بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  16. آنیتا علی دوست گفته:

    سلام وقت بخیر من یک گربه نر پرشین اسکاتیش یکسالو نیمه نر دارم یک ماه پیش نتونست دستشویی کنه بردم سون زدن گفتن سنگ کلیه داره الان دارو مصرف میکنه و جیشش راحت میاد اما همش بیرون از ظرفش جیش میکنه من باید چیکار کنم؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بخاطر درد و مشکل ادراری که دارد طبیعیست و بهبودش بهتر خواهد شد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  17. صبا گفته:

    سلام من گربه‌دوساله دارم ادرار تو ظرف خاکش میکنه
    اما مدفوع رو تخت خواب من
    چکار باید بکنم هرچه تمیز میکنم بتز تکرار میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این رفتار اکثرا برای جلب توجه و روحی و اعتراضیست که باید عامل اعتراضش را بررسی و رفع کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  18. سایینا گفته:

    دکتر گربه من هم گاهی اوقات قسمت های مختلف خونه ادرار میکنه ولی مدفوع رو داخل باکس میکنه وقتی هایی هم که میبینیم میخواد بیرون باکس ادرار کنه میریم که بگیریمش خودش میفهمه و میره تو باکس کارش رو انجام میده گربم ۴ ماهش هست و ماده هست

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اكثرا اين نوع رفتار اعتراضي است و براي جلب نظر شما و اذيت كردن شما اينكار را ميكند .
      در غير اينصورت اگر روحي نباشد ،بايد حتما سيستم
      كليوي -ادراري اش چكاپ شود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  19. علی گفته:

    چجوری بزور هم که شده این موجودات اضافی رو از فحلگی در بیاریم
    ی دارویی وسیله ای چیزی واس اینکار هست
    دیگه بریدم
    در ضمن گربه ها مال خانمم هستن واون دوست داره اینا زیادی توو آرامش باشن حتی وقتی نه خودش نه من آرامش داریم

  20. مسعود گفته:

    من هم یک بچه گربه ۶ماهه دارم با اینکه پاهاش شکسته و نمی‌تواند راه برود ولی خودش را کنترل میکند تا برایش لگن و خاکش را بیاورم و حتماً درون خاک دستشویی میکند.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال دارد یک مشکل روحی و‌در اعتراض به مسئله ای باشد و یا عفونت ادراری باشد که حتما باید از نزدیک بررسی شود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  21. لیلا گفته:

    سلام و خسته نباشید …ما حدود ۹ماه پیش دوتا بچه گربه نر و ماده که مادرشون مرده بود رو به سرپرستی قبول کردیم بعد از چند ماه گربه ی نر چند بار بیرون از خاک ادرار کرد و بعد این کار رو ترک کرد …حدود یک ماه پیش بچه گربه ی دیگه ای رو باز به سرپرستی گرفتیم …اوایل باهم مشکل داشتند اما الان هیچ خصومتی با هم ندارند … ولی باز گربه ی نر عادت بد گذشته رو تکرار کرده و همه جای منزل ادرار می کنه … وضع خیلی بدی رو بوجود آورده …همه ی ما استرس می گیریم وقتی دستشویی داره …خاکش رو مرتب عوض می کنیم … توی خاک مدفوع می کنه ولی بیرون از خاک ادرار عقیم هم نشده… همین الان که این متن رو مینویسم می خواست بیرون از خاک مدفوع کنه ….واقعا درمونده شدیم … لطفا ما رو راهنمایی بفرمایید …ببخشید از این که مطلب طولانی شد…ایمیلم رو براتون می فرستم اگه سوالی داشتید بپرسید باز هم ممنون….

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال دارد از روی لجبازی این کار را انجام بدهد و در اعتراض یا حسادت به موضوعی باشد که باید علت یابی بشود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

      • لیلا گفته:

        سلام دکتر، من یه گربه نر یکساله که دورگه هیمالین و اسکاتیشه دارم. جدیدا میاد وسط فرش مدفوع و یک ماده شفاف سفید رنگ میکنه… خسته شدم از بس تمیزکاری کردم.. علتش چی میتونه باشه ایا به بلوغش مرتبطه؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          معمولا این رفتارها اعتراضی است و مربوط به اعتراض به مشکل خاصی است که دارد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  22. نازلی گفته:

    من یک سوال دارم من یک گربه کوچولو رو تازگی سرپرستی میکنم ، دو روزه و گربه ۳۸ روزست و شیر خوار و با شیشه شیر شیر خشک مخصوص گربه میخوره منتها اصلاااادر جعبه خاک دستشویی نمیکنه وفقط در گوشه های خلوت یواشکی جیش و پی پی میکنه من چه کنم ؟ علت چیه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ظرف خاکش را در دسترسش و در زاویه دیدش قرار دهید و سعی کنید تایم کوتاهی بعد از غذا خوردن در ظرف خاکش قرارش دهید تا کم کم یاد بگیرد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  23. منوچهر گفته:

    با سلام، من یه اسکاتیش نر یک ساله و نیمه دارم که عقیم شده. اخیرا یکی دو بار مقدار از مدفوعش را از ظرف خارج کرده و روی زمین انداخته. من بجز جمعه ها در طول روز منزل نیستم، ممکنه بخاطر این قضیه باشه؟ اگر اینطوره چطور می تونم این دوری روزانه رو حالیش کنم که ناراحت نباشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این رفتار گربه ها اعتراضی و روحی است و احتمال دارد برای لجبازی از عدم حضور و توجه شما اینکار را انجام دهد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  24. Maede گفته:

    سلام گربه من سالمه جای دستشوییش هم بلده اما گاهی تکه های ریز مدفوع اطراف خونه پیدا میکنم یا میبینم که بی اراده تیکه های کوچیک مدفوع ازش میوفته دلیلش چی میتونه باشه ؟
    اسهال نداره و کاملا سالمه و مدفوع سفت هستش اما این کار رو زیاد میکنه میشه بی زحمت راهنمایی کنید ممنون میشم ✨

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اشكال در بي اختياري مدفوع دلايل مختلفي دارد كه حتما توسط پزشكش بايد بررسي شود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  25. مهشید گفته:

    سلام من یک گربه بریتیش ۴ ماهه دارم که داخل خاک دستشویی میکنه اما چند بار پیش اومده که یه تیکه از مدفوعش بیرون از ظرفش بوده و به اندازه یه بند انگشت اغلب . نمیدونم دلیلش چی میتونه باشه حتی چکش کردم که به مقعدش مونده باشه که اومده بیرون افتاده اما تمیز بوده میشه راهنماییم کنید؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال دارد از روی لجبازی و اعتراض با موضوعی اینکار را. میکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  26. ستاره گفته:

    سلام وقت بخیر ، من یک گربه نر یک سال و نیمه دارم که تقریبا دو ماه پیش عقیمش کردم . قبل از عقیم شدن و بعدش هیچ وقت خارج از خاکش ادرار نمیکرد اما الان یک هفته ای هست که خارج از خاک جاهای مختلف خونه ادرار میکنه به خصوص شب ها . البته داخل خاک خودش هم ادرار میکنه هنوز. ممکنه عقیم سازی درست صورت نگرفته باشه و بخاطر فصل بهار داره نشونه گذاری میکنه ؟ چون اشتهاش هم کمتر شده و بیشتر سر صدا میکنه .

  27. مهراد گفته:

    سلام دوستان گربه ی پرشین من یه ساله هستش الان حدود دو ماه هست که دقیقا کنار در ورودی خانه ادرار میکنه و توی جعبش هم دستشویی بزرگ ، گربم تنهاس و توجه زیادی هم بهش میکنیم ، کاراهایی که برای رفع این مشگل انجام دادم اما مشگل حل نشد :

    ۱٫ تند تند عوض کردن خاک گربه
    ۲٫ جابه جا کردن مکان جعبه
    ۳٫گذاشتن جعبه روی نقطه ای که دست شویی میکنه
    ۴٫عوض کردن خود جعبه
    ۵٫ضد عفونی کامل منطقه
    ۶٫ استفاده از گیاه سمبل تیو در محل ادرار ( روی خود گیاه میرفت دست شویی میکرد )
    ۷. تشویق و تنبیه
    ۸. مراجعه به دامپزشک و چکاب کامل مجرای ادراری و روده و کلیه ، گربم کاملا سالم بود
    ۹. استفاده از اسپری های جلو گیری از دست شویی حیوانات

    این مشگل هنوز که هنوزه برای من حل نشده و شدیدا از این رفدار گربم خسته شدم ، وسایل خونه جا به جا نشده و حتی هیچ چیز جدیدی وارد خونه نشده که گربه نسبت بهش اعتراضی داشته باشه ، چطور ممکنه گربه ای که بهش زیاد توجه میشه یه همچین رفداری از خودش نشون بده خواهشا اگر کسی ایده ای داره من رو کمک کنه ممنونش میشم

    • Hesam گفته:

      سلام مهراد جان،گربه وقتی یه جایی خارج از خاک دستشویی میکنه،بوی اونجا باعث میشه که دوباره همونجا بره و عادت کنه،بهترین روش پاشیدن مخلوط سرکه و گلاب با آبپاش به محل مورد نظر هست که دیکه گربه نتونه بوی اونجا رو بکشه

  28. کیان گفته:

    سلام.من یه گربه ماده دارم که عقیم شده و دقیقا بعد از عقیم سازی بعضی وقتا بیرون از ظرف خاکش جیش میکنه ولی نه هر جایی.دقیقا جلوی در دستشویی خودش فقط جیش میکنه.چند مرتبه مدل خاکش و عوض کردم و ظرف خاکشم هر دو مدل گذاشتم ولی متاسفانه حل نشده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      رفتارهاي ناهنجار بعد از فحلي تا ٢الي ٣ماه ادامه دارد.
      نگران نباشيد سريعا بهتر ميشود و به حالت اول برميگردد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  29. سحرمشکات گفته:

    سلام
    من یک بچه گربه حدودا دو ماهه دارم
    نمیدونم چرا در هیچ خاکی دستشویی نمیکند من چندین بار خاک را عوض کردم ولی فایده ای نداشت
    و در جاهای مختلف خانه دستشویی میکند.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با توجه به سن کم بچه گربه تان،باید برای آموزشش وقت بگذارید و بعد از بررسی و تخمین زمانهای دفع ادرار و مدفوعش در زمانهای مشخص روی خاکش قرارش دهید تا کم کن آموزش ببیند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  30. بهشتی پور گفته:

    من یه گربه نر ده ماهه و یه گربه ماده سه ماهه دارم و گربه‌ی ماده‌م بعضی وقتا توی خاک دستشویی میکنه و بعضی وقتایی که نمیکنه جای خواب من ادرار میکنه باید چیکار کنم که کلا دیگه اینکارو نکنه؟
    به هردوتا به یک اندازه توجه میکنم دوتا ظرف خاک دارن و هردو جای خلوت و دور از دید خوبین ولی نمیدونم چرا کم جای خودش دستشویی میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اين رفتارها بيشتر در اعتراض به موضوعي است كه يا حسادت به گربه ديگر شماست و يا اختلالي كه در قلمرو اش به وجود امده است.سعي كنيد مشكل را پيدا كنيد و با توجه و محبت حل اش كنيد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  31. بهشتی پور گفته:

    من یه گربه نر ده ماهه و یه گربه ماده سه ماهه دارم و گربه‌ی ماده‌م بعضی وقتا توی خاک دستشویی میکنه و بعضی وقتایی که نمیکنه جای خواب من ادرار میکنه باید چیکار کنم که کلا دیگه اینکارو نکنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اين حالت ،رفتار اعتراضي اش نسبت به موضوعي است.
      حسادت و يا …
      سعي كنيد قلمرو اش را برايش حفظ كنيد و در اولين فرصت براي عقيم سازي اش اقدام كنيد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  32. پشمک گفته:

    سلام ببخشید یک گربه پرشین نر دارم دو تا پای عقب حالت فلج پیدا کرده بردیم دکتر گفتش نرمی استخوان داره ولی همش داره حالش بدتر میشه اصلا نمیتونه دستشویی که میشه بگین چکار کنم!!؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      حتما از دكتر معالجش براي نحوه درمانش پيگير شويد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

    • سولماز گفته:

      گربه ی منم همین مشکلو دارم دکتر بهش گلوکوزامین و ویتامین و مواد معدنی داد گفت باید صبور باشم و حدودا ۶ تا ۷ ماه طول میکشه که بهتر بشه. گفت حتی یه روزم این مکملها رو از غذاش حذف نکنم. الان ۴۰ روزه میدم حدود ۵ درصد پیشرفت داشته از قبل

    • سولماز گفته:

      گربه ی منم همین مشکلو دارم دکتر بهش گلوکوزامین و ویتامین و مواد معدنی داد گفت باید صبور باشم و حدودا ۶ تا ۷ ماه طول میکشه که بهتر بشه. گفت حتی یه روزم این مکملها رو از غذاش حذف نکنم. الان ۴۰ روزه میدم حدود ۵ درصد پیشرفت داشته از قبل. گربه من پاهای عقبش داغونه به خاطر نرمی استخوان شدید اما میتونه لنگون لنگون روشون حرکت کنه تا ۲ الی ۳ دیقه تا خسته. و دستشویی هم خودش میکنه. جدیدا تونست یه بار نیم متر بپره.

  33. صدف گفته:

    سلام وقت بخیر من یه گربه ۷ ماهه نر داشتم و به تازگی یه گربه ماده ۳ ساله گرفتم و اینا با هم نمی سازن و گربه ماده شروع به ادرار روی لباسا کرده
    اگه داره اعتراض میکنه چیکار باید انجام بدم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید برای هردو به یک اندازه محبت کنید و برای بازی و توجه وقت بگذارید و تشویقشان کنید ولی در کل بهتر است باهم زندگی نکنند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  34. فاطمه گفته:

    سلام یه گربه ماده دارم که چند وقته توی گلدونای خونه دستشویی میکنه ایا به بلوغش و عقیم نشدنش ربط داره؟ چیکارکنم که از سرش بیفته ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر عقیم شود ،مطمئنا در تغییر چنین عادت ها و رفتارهای اشتباه بسیار موثر است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  35. پانیذ گفته:

    سلام
    من یه هفتس که گربه خریدم ۴/۵ ماهشه
    هفته پیش واکسن چهار گانه زد و
    دوروز پیش هم یکمی شیر عادی خورد
    و کلا این هفته که پیش من بود همش اسهاله
    وقتیم از خاکش میاد بیرون کامل تمیز نمیکنه خودشو و وقتی که میشینه مدفوعش پس میده به فرش و اعصابم خورد شده نمیدونم چیکار کنم
    دامپزشک وقتی داشت چکاپ میکرد میگفت مشکلی نداره و ازشم تست گرفت
    از نظرتون اسهالش برای همون شیر و استرس برای مکان جدیده؟
    چجوری درمانش کنم؟
    و اینکه باسنشو تمیز نمیکنه بخاطر اسهالشه؟
    چون همه جاشو خودش تمیز میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      در وعده هايش از ماست پروبيوتيك استفاده كنيد ،رفته رفته اسهالش برطرف خواهد شد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  36. Moh گفته:

    سلام،وقتتون بخیر
    من یه گربه ۳ ساله دارم الان نزدیکه یه هفتس بیرون از خاک دستشویی میکنه بیشتر هم شب ها هستش که کسی نمیبینه،عقیم هم شده
    ممکنه بخاطر عوض شدن خونه ،نبود کسی که بیشتر از همه باهاش اوکیه باشه؟
    خاک و ظرفش کاملا تمیزه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،گربه ها بسیار حساس هستند و سریعا افسرده میشوند و رفتارهایه اعتراض آمیز نشان میدهند.
      کم کم با محبت و توجه بهتر میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  37. سونیا گفته:

    سلام . من یه بچه گربه تقریبا سه ماهه دارم که از زمانی ک بدنیا اومد پیش من بود با مادرش و برادرش. اما عادت های مادرش رو داره متاسفانه و نه زیاد اب میخوره و نه زیاذ غذا میخوره و خیلی بدغذا هست. برای دسشویی کردنش دائم راهشو گم میکنه در حالیکه دسشویی کاملا تو سالن هست و چون خونه ما خیلی کوچیکه توی دیدش گذاشتیم ولی هربار باید خودم بذارمش ک دسشویی کنه . و اینکه خیلی از دسشویی کردن میترسه و هر بار پی پی میکنه خیلی ناله میکنه و زوزه میکشه و این مسله رو از بچگی زمانی ک اولین پی پی رو هم کرد داشته. دسشوییش هم مرتب و بدون مشکله ژعنی یبوست و چیزی نداره من باید چطوری بهش کمک کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      ظرف خاكش را در ديدش قرار دهيد و براي دفع گربه هاي كوچك اصولا سرو صدا ميكنند ولي اگر احساس ميكنيد درد دارد و مدفوعش غير طبيعي بود بايد حضورا بررسي شود.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

    • پریس گفته:

      گربه های وسواسی اینطورین منم دو تا از گربه هام وسواسی هستند و صدا میکنن موقع دستشویی کردن … اگر خاک هم به اندازه مورد نظرشون تمیز نباشه کلا خودشون رو نگه میدارن …

  38. Elipour گفته:

    سلام و عرض ادب
    لطفا به داد من برسید، دیگه کلافه شدم
    گربه من نر ۱ساله از نژاد اسکاتیش آنفلد هستش.
    الان مدتیه روی مبلهام ادرار و مدفوع میکنه
    اصلا نمیدونم چیکارش کنم
    روکش مبلمان و شستم ، عقیمش کردم، تنبیه کردم، تشویق کردم، ظرف خاکش و کامل شستم و خاک و کلا عوض کردم و… ولی هیچی به هیچی
    نمیدونم چرا اینکارو میکنه
    تو رو خدا بگین چه کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      عمدتا گربه ها به اعتراض اين عمل را انجام ميدهند.
      اگر فيزيولوژي مشكلي ندارد و چكاپ شده،بايد دنبال عامل اعتراض بگرديد.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

    • amir گفته:

      گربه ها وقتی روی مبل دستشویی میکنن چند دلیل داره که داخل متن بالا گفته نشده .
      ۱ . گربه ها به شدت انتقاد جو هستن و وقتی دعواشون کنید جاهایی که حساس هستید دستشویی میکنن .
      ۲ . مشکل کلیوی . گربه هتی اسکاتیش و پرشین در ایران بیشترشون مشکلات روده و کلیه دارن بخاطر زاد و ولد غیر اصولی و وقتی که بزرگ میشن نگه داشتن دستشویی براشون سخت میشه و هرجا برسه دستشویی میکنن
      ۳. گربه ها تغییر رفتار میدن یعنی مثلا یک ندل خاک گربتون دوی داره ولی الان دیکه دوسش نداره یا حتی ظرف خاکشو حتی مدل غذا و ظرف غذاشو به طور خلاصه وقتی ی چیزی رو دوس ندارن به این صورت نشون میدن .
      ۴ . آوردن گربه دیگه تو خونه . گربه ها قلمرو طلب هستن و وقتی گربه دیگه میارید این اتفاق طبیعی هست بیفته که داخل متن بالا کاملا توضیح داده شده .
      ۵.فاصله گربه تا خاک اگر زیاد باشه گربه امکان داره نره تو ظرف.
      ۶ . محل قرار گرفتن ظرف خاک .من یکی از گربه هام محیط باز دوس داره یکی از گربه هام میرفت پشت میز تلوزیون دستشویی می‌کرد و وقتی ظرف خاک مسقف گرفتم درست شد .
      به صورت خلاصه بهتون بگم هیچ کس به جز شما نمیتونه حرکات گربتون رو درک کنه باید روانشناسی کنید ببینید چرا گربتون این کارو میکنه و اینکه به هیچ عنوان گربتون رو دعوا نکنید . اصلا نزنیدش چون بدتر میکنه فقط همراهش بشید و کمکش کنید تا رفتارش درست بشه

      • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

        دوست عزیز سلام

        ممنون از به اشتراک گذاشتن اطلاعاتتون.

        دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  39. عطیه گفته:

    سلام . ممنون از اطلاعات خوب و پاسخ هاتون ‌ . ما سه تا گربه دارم که دو تاشون نر هستند و تقریبا هم سن. دو ماه پیش متوجه شدم میان روی تخت ما و جیش می‌کنن . دعواشون هم کردم . گفتند احتمالا بخاطر عقیم نشدنشون هست. عقیمشون کردیم هر دو رو. الان یک ماه میگذره.‌و در اتاق خواب رو همش بسته نگه میداریم که نرم داخل اتاق. بعد از مدتی دوباره اومدین روی تخت خودمون بخوابیم یکیشون اومد پیشمون و همون جا سریع جیش کرد !! عقیم هم بود … چرا این کار رو میکنن و ما چکار کنیم. اگر نتونم راهی برای این مشکل پیدا کنم مجبوریم ببرمشون بیرون دیگه . آخه تا ابد که نمیشه در اتاق رو بست.دفعه قبلی تمام ملحفه ها و روکش تخت و کاور و پتو ها رو شستم . الان مجددا اومد همون جا جیش کرد. لطفا راهنماییم کنید ممنونم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این رفتار گربه ها دلایل مختلفی مثل تعیین قلمرو در مقابل گربه های دیگر و یا اعتراض و لجبازی نسبت به یک موضوع است.
      فضا را برایش آرام تر کنید و سعی کنید با محبت مساوی حس حسادت را ازش دور کنید.
      عقیم شدنشان هم رفته رفته این مسئله را حل خواهد کرد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  40. سعید گفته:

    سلام گربه من ۳ماهشه ظرف خاک داره اکثرا هم تو حیاطه ولی دقیقا پشت در سالن مدفوع میکنه
    ی مدت اسهال داشت مریض شده بود جاشو تغییر دادم الان باز که خوب شده میزارمش تو ایوون میاد پشت در مدفوع میکنه و میره چکارش کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      سعي كنيد از روش تنبيه و تشويق استفاده كنيد.
      زمانبر است ولي اگر در ازاي كار درستش تشويق شود،در ذهنش نهادينه ميشود و باعث يادگيري سريعتر ميشود.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  41. محبوبه گفته:

    سلام خسته نباشین. ممنون برای مطالب خوبتون. من یه گربه ی بالغ توی خونه دارم. و یه بچه گربه ی یک ماهرو امداد کردم. حدود یک ماهی هست که پیشمه. قبلا ظرف خاک جدا گذاشته بودم واسش ولی بعد یه مدت رفت تو ظرف خاک گربه بالغم جیش و پی پی کرد و اوکی بود. تا دو روز پیش که. اومد روی تخت خواب ما و مشغول بازی شد و بعد نشست و جیش کرد ‍♀️. تمیز کردیم کلی تشک و ملحفه ها و لحاف شسته شد. تا امروز که اتفاقی اومد رو تخت و دوباره نشست و جیش کرد. نمی دونم چرا این کارو میکنه. ممکنه نسبت به گربه ی بالعم حسودی کنه؟ چون شبا گربه بالغم میاد بغلم میخوابه. ولی اون کوچیکه واسش سبد گذاشتم و تو اون میخوابه.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله،این رفتار کاملا اعتراضی است.
      برای اعتراض به رقیبش و رفته رفته منجر به افسردگی خواهد شد.سعی کنید برای هر دو به یک اندازه وقت بگذارید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  42. ساجده گفته:

    سلام گربه من از دوماه گی تا الان که پنج ماه کاملش هست پیش من بوده من شب در طبقه پایین خونمون میخوابمونمش و خاکش وغذاش در پاین انجام می شود جدیدن وهمیطور قبلا چند باری در خانه یا درجاهای دیگه از خاکش دسشویی کرده و به صورت مرتب نیست ولی انجام میشه من یک گربه دارم و هیچ بیماری یا استرس درش دیده نمیشه البته یه مالت که تازگی شروع کردم بدم هم بستگی داره اینو گفتم شاید به این باشه البته قبل از مالت هم ۵ بار این کار تکرار کرد روی دوبار روی تخت توی حیاط در ظبقه پاییین جای بیرون از خاکش

  43. کاملیا شریفی نژاد گفته:

    سلام من میخوام بچه گربه بگیرم ولی گربه ها ۱۶ ساعت در روز را میخوابند در این ساعت گربه مثل ما انسان ها بیدار میشه و دستشویی میرود ???

  44. taha گفته:

    سلام توضیحات شما واقعا بدرد بخورد و عالی بود من الان خیلی وقته میخوام یه گربه ۶ روزه بگیرم ولی هیچجایی را پیدا نکردم میتونید راهنمایی کنید از کجا بخرم؟
    و عقیم کردن گربه چجوری هستش؟

  45. minsung6 گفته:

    سلام من میخوام یه گربه به سرپرستی بگیرم که نره….میخوام بدونم چجوری باید بهش یاد بدم تو خاکش مدفوع و ادرارشو انجام بده….چون واقعا حساسم سر اینکه بیرون از خاکش دستشویی کنه

  46. مریم گفته:

    سلام خسته نباشید . ببخشید من گربمو چون بیشتر تو بالکن نگه داری میکردم خاکش رو تو باغچه ریخته بودم اینم عادت داشت میرفت تو باغچه و تا حالا ندیده بودم جایی خرابکاری کنه ولی چند وقتیه خونه نگهداری میکنم هر وقت دستشو یش میگرفت جای در صدا میکرد اما این چند روزه یکی دوبار تو خونه خرابکاری کرده اگه خاکشو بیارم خونه چیکار کنم ک یاد بگیره ؟ممکنه بازم خونه خرابکاری کنه؟

  47. سلوا گفته:

    سلام خیلی ممنونم که انقدر با حوصله جواب میدید،
    گربه من ۵ سالشه، دختره و عقیم شده، مشکل ادرار نداره، ولی گاهی وقتا پی پی میکنه تو جای دیگه، قبل شاید ۲ بار این اتفاق افتاده بود، ولی تو این ماه ۳ باری هست که پی پی میکنه، نه مشکل ظرف خاک داره، نه استرس داره، نه ناراحته که اعتراضی کنه، اوضاع هیچی تغییر نکرده. باید بگم تو ۲ طبقه در رفت آمده، ظرف خاکش بالاست، و جالب اینه که طبقه پایین پی پی نکرده تا حالا، فقط تو همون طبقه که ظرف خاکش هست، البته زیاد نبوده، انداره ۲ تا نخود، ولی چون این ۳ یا چهارمین باره نگران شدم، سرچ کردم همه مربوط به ادرار خارج از خاک بود، چیزی دسگیرم نشد

    • یگانه گفته:

      سلام من یک گربه ماده ۳ ساله دارم عقیم نشده یک بار هم مادر شده…میخوام عقیمش کنم بماند یک مدته با اینک چند بار خاکشو حتی عوض کردم جای خاکشم بیشتر کردم ولی داخل خاکش دستشویی نمیکنه و رو فرش های دستباف این کارو انجام میده من هی تمیز میکنم ولی امروز نره فردا دوباره تکرار میکنه میشه بگین باید باهاش چیکار کنم؟مشکل استرس و اینا نداره به شدت هم همیشه مورد توجه اعضای خانواده بوده

  48. پریا گفته:

    سلام وقت بخیر گربه من ۳ ماهه هستش و مدفوع رو تو ظرف خاکش میکنه اما ادرار رو نه هر کاری میکنم از ظرف خاک بیرون میاد و ادرار رو جاهای دیگه میکنه مشکل از چیه؟ من باید چی کار کنم ؟

  49. پریا گفته:

    سلام وقت بخیر گربه من ۳ ماهه هستش و مدفوع رو تو ظرف خاک میکنه اما ادرار رو ن هر کاری هم میکنم از ظرف خاکش بیرون میاد و میره جاهای دیگه ادرار میکنه
    مشکل از چیه ؟ چکار باید بکنم ؟

  50. مریکسم گفته:

    سلام . من یک گربه ی نره ۴ ساله دارم . تا ۳ سالگی تنها بود و همه چیز طبقه روال بود. تا اینکه ما یک گربه ی اسکلتیش خریدیم و این گربه ی اسکلتیش با اینکه بچه بود و جنسیته پسر داشت . میپرید رو گربه ی ۴ ساله ی من . بعد از مدتی گربه ی اسکلتیشمونو فروختیم . اما گربه ی ۴ سالم از وقتی یه گربه ی دیگه پرید روش و حالته جفت گیری روش انجام داد ،خارج از خاکش دسشویی می‌کنه . هربار هم دعواش کردم . رفتارش رو درست نکرد. تا اینکه الان مدتی هست گذاشتیمش داخله حیاط. وقتی میاد میو میو میکنه که بیاد داخله خونه و ما در رو براش باز نمی‌کنیم . به صورته عمودی به دره ورودی دسشویی میکنه. انگار که لج بازی میکنه. ایا با عقیم کردنش این مشکل حل میشه؟ خیلی دوسش داریم. دلمون نمیاد رهاش کنیم

  51. مریکسم گفته:

    سلام . من یک گربه ی نره ۴ ساله دارم . تا ۳ سالگی تنها بود و همه چیز طبقه روال بود. تا اینکه ما یک گربه ی اسکلتیش خریدیم و این گربه ی اسکلتیش با اینکه بچه بود و جنسیته پسر داشت . میپرید رو گربه ی ۴ ساله ی من . کا بعد از مدتی گربه ی اسکلتیشمونو فروختیم . اما گربه ی ۴ سالم از وقتی یه گربه ی دیگه پرید روش ،خارج از خاکش دسشویی می‌کنه . هربار هم دواش کردم . رفتارش رو درست نکرد. تا اینکه الان مدتی هست گذاشتیمش داخله حیاط. وقتی میاد میو میو میکنه که بیاد داخله خونه و ما در رو براش باز نمی‌کنیم . به صورته عمودی به دره ورودی دسشویی میکنه. انگار که لج بازی میکنه. ایا با عقیم کردنش این مشکل حل میشه؟ خیلی دوسش داریم. دلمون نمیاد رهاش کنیم

    • میتا گفته:

      آخی گربه تون توی خونه بوده حالا گذاشتینش بیرون خیلی غصه میخوره .گربه ها یا از استرس بیرون خاکشون جیش میکنن یا ممکنه مشکل تو کلیه یا مجاری ادرار داشته باشن .که درمورد گربه شما به نظر میاد بخاطر استرس از دست دادن شما بوده . توروخدا زودتر برش گردونین تو خونه و حسابی بهش محبت کنین تا خیالش راحت بشه که هنوز دوستش دارین

    • ساره گفته:

      نکنین توروخدا بدترین بدی رو بهش کردین گناه داره برش گردونین گربه منم داره همینکارو میکنه اما دنبال راه چاره میگردم
      اونا مثل بچها لجبازو دل نازک هستن
      عقیم کنید با دکتر مشورت کنید درست میشه

    • الی گفته:

      خوبه دوستش دارین ک بچه رو گذاشتین تو حیاط پشت در خونه…. ایکاش وقتی یه حیوون معصوم رو میاریم خونه از قبلش فرهنگش رو یاد بگیریم

    • مهست گفته:

      واقعا در تعجب هستم من به خاطر گربه ام که تازه نژادی هم نداشت سالهاست تشک تخت رو جمع کردم و رو چوبش میخوابم بعد شما گربه ی بی زبون رو میندازین تو حیاط این بزرگترین جنایت در حق حیوون هست..

  52. آناهیتا پور مقنی نژاد باغمیشه گفته:

    سلام دکتر من یه جایی خوندم که اگه گربه کوچیک باشه میتونین کاری کنین که خاکش رو بو کنه و از خاکش یه ذره به دماغش بمالین . بعدش فقط روی اون خاک دستشویی میکنه!
    این مطلب درست هست؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اکثرا در بیشتر اوقات این گربه این عادت رو به همه چیز دارد و به بوی همه چیز عادت میکند مثل خاک،غذا،جای خواب و…

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  53. zbastegani1377 گفته:

    سلام. ببخشید گربه من دوماهه‌شه. یکبار در روز مدفوع میکنه. ندیدم هم ادرار بکنه. تازه اومده پیش من. هر دوباری هم ک مدفوع کرده رو تختم و رو فرشم بوده. از کجا بدونم ک کی زمان تخلیه‌شه ک هدایتش کنم روی خاکش؟
    و همون موقع ک مدفوع کرد، مدفوعشو بردارم؟ یا باید بمونه یه روز تا عادت کنه اینجا حای دسشوییشه؟

  54. سمیرا گفته:

    سلام گربه من خیلیییی لجبازه هر وقت کاریو میگم نکنه. میاد تو اتاق و کنار ظرف خاکش رو زمین ادرار میکنه اعتراض میکنه. چطور این کارو ترک بدم؟
    صبح ها هم خیییلی صدا میکنه که درو باز کنم و بره بیرون از اتاق ( شب تو اتاق پیش خودم میخوابه ) کافیه از بیرون صدا بشنوه

  55. حمیدرضا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یه بچه گربه ۴ ماهه دارم
    تا همین چند هفته پیش همه چیز خوب بود الان دوتا مشکل داریم اول اینکه زیاد غذا میخوره و همیشه گرسنه هست و زیاد دفع میکنه موضوع بعدی اینه که مدفوع خودش رو با دست از ظرف خاکش خارج میکنه و کف اتاق پخشش میکنه یا یه حالتی مثل بازی باهاش انجام میده.

    • صحرا گفته:

      سلام
      گربه منم این عادت بد و داشت
      معمولا چند روز طول میکشه تا گربه ها یه عادت بد و ترک کنن
      میتونید براش توپ بخرید یا با بازی حواسشو پرت کنید
      یا ظرف حاکشو داخل حموم بذارید و در حمومو نمیمه باز کنید تا اگر هم چیزی روی زمین ریخت شمارو اذیت نکنه

  56. علی گفته:

    سلام خانم دکتر.
    گربه ی من هفت ماه و نیمه است‌ غذا خشک رویال میخوره و آب هم به اندازه کافی. نر و عقیم شده است. سوالم اینه گاهی اوقات وقتی از ظرف خاک میاد بیرون اولین جاییکه میشینه در حد دو سه قطره از ادرارش اونجا خیس میشه. ولی بعضی وقت ها هم کاملا خشک هست. میخواستم بپرسم باید چیکار کنم چون واقعا آزار دهنده است مدام باید حواسم باشه کجا میشینه که تمیز کنم.

  57. .. گفته:

    من یه گربه دارم نژادش اسکاتیشه دوماه داره و هرروز کنار در اتاقم ادرار می‌کنه نمیخوام داخل خونه ادرار کنه چون مجبور میشم بره نمیخوام بره باید چکار کنم؟):

  58. توفيق گفته:

    با سلام من دو تا از گربه هام كه DSh است ابتدا يكي گاه گاه روي مبل ادرار مي كرد و الان دومي هم ميكند با اينكه چند تا ظرف گذاشتم و عزوز تميز ميكنم ولي اين كارشون خيلي زياد شده و نميدونم چكار بايد بكنم

  59. پانته آ گفته:

    سلام
    خسته نباشید من دو تا سوال داشتم اول این که میشه یه گربه خونگی رو کلا عقیم نکرد اینجوری مشکلی براش پیش نمیاد چون حس خوبی به این کار ندارم
    دوم این که من دیروز یه گربه تازه به دنیا اومده رها شده پیدا کردم و هنوز به دامپزشکی نبردمش آیا لازمه به سرعت این کارو انجام بدم یا میشه چند روز صبر کنم یه کم بزرگتر بشه بعد ببرمش واین که از چه سنی باید براش خاک گربه تهیه کنم؟
    ممنون

  60. Feri گفته:

    سلام
    من یه بچه گربه ۴ ماهه دارم به تازگی دو شب پشت سر هم روی تختم، روی پتو ادرار کرده
    تو نت خوندم نوشته بود یکی از دلایل جابجایی خونه اس که باعث استرس میشه، ما چند روزه به این خونه اومدیم
    میشه بگید باید چکار کنم که استرسش تموم بشه خیلی نگرانشم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      استرس و اعتراض گاها از عوامل ادرار کردن در محل های مورد علاقه صاحب حیوان است.
      سعی کنید بیشتر برایش وقت بگذارید و بازی کنید،بیشتر در آغوشش بگیرید و محبت کنید تا رفته رفته حس اعتمادش برگردد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  61. سونیا فرهودی گفته:

    سلام من یه بچه گربه دارم که خیلی کوچولوعه و هنوز حتی یاد نگرفته دست شویی کنه الان پنج روزی میشه که پیش منه و هنوز یکبارم دست شویی نکرده باید چجوری بهش یاد بدم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید برای هر بار دفعش روی خاکش قرارش دهید
      تا خودش کم کم و پس از آموزش انجامش دهد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  62. مهدی گفته:

    سلام
    من یک گربه اسکاتیش ده ماهه دارم ولی در خارج از خاکش در طی این یک ماه ، سه بار ادرار کرده به اندازه زیاد و نمیدونم علتش چیه ، در یک محیط مشخص هم ابن کارو انجام‌میده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونه اعتراضش نسبت به مسئله ای باشد و یامشکل کلیوی و ادراری که باید بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  63. هستی گفته:

    سلام خسته نباشید

    گربه من توی ۳ماه هست و جنسیتش نر هست و نژادش بنگال .
    میخواستم بدونم جایی خوندم وقتی به سن بلوغ میرسن کنار خونه دستشویی میکنن اگر این کار رو کرد من چکار کنم ؟؟؟

    و اینکه زده بود بعد عقیم هم همین کار رو میکنن دوباره چکار کنم؟؟

    چون دوستش دارم نمی‌خوام خانوادم بندازنش بیرون

    لطفاً جواب بدید ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر اینطور نیست.در تایم فحلی این موارد پیش خواهد آمد که با عقیم سازی برطرف خواهد شد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  64. emma گفته:

    سلام من یک گربه پرشین خالص نر دارم که ۱ ماه و پنج روزشه ولی یکم ضعیفه . تاحالا فقط دوبار روی زمین دستشویی کرده . خداروشکر وقتی جیش داره بهمون میگه .. اما حالا که براش خاک گرفیم توی خاک دستشویی نمی کنه ، وقتی هم میزاریمش توی خاک بجای دستشویی کردن خاک رو میخوره و یا میکنه توی چشمش . چطور بهش اموزش بدم اینکارو نکنه و توی خاکش جیش کنه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در بازه های تایم دفع ادرار و مدفوعش روی خاک قرارش دهید.
      خیلی زود عادت میکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          تقریبا بعد از هربار غذا خوردن و آب خوردن تا نیم ساعت بعد تایم دفع است .کم کم هرچه بیشتر پیش شما زندگی کند خودتان متوجه تایم دفعش میشوید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  65. نظری گفته:

    سلام دکتر من یه گربه ۴۰ روزه دارم
    جای خاکش رو میشناسه و اونجا هربار دسشویی میکنه ولی دو سه شب یک بار میاد رو تخت من دسشویی میکنه
    جای خاکش هم نزدیکه به تختم ولی بعضی وقتا میاد تو تخت جیش میکنه
    باید چیکار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      سعی کنید هربار حس کردید که زمان دفعش است ،روی خاکش قرارش دهید تا کم کم آموزش ببیند.صبور باشید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر ،این خرافات هیچ پایه علمی نخواهند داشت.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  66. ... گفته:

    سلام من قراره گربه بیارم ولی جای دستشویی شو بلد نیست خونه ی ماهم آپارتمان هست و حیاط نداره بنظرتون بهترین راه واسه اموزشش چیه که هم یاد بگیره هم احساس راحتی کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      چندین بار در زمان دفعش روی خاکش قرارش دهید و ظرف خاکش را در نقطه دیدش قرار دهید تا رفته رفته خودش این عمل را ذاتا انجام دهد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  67. Hadise گفته:

    سلام گربه ی من نوزاده و هنوز شیرمیخوره.متوجه شدم جدیدا خودش ادرارش رو میفهمه و میتونه به تنهایی انجام بده ولی از خاک استفاده نمیکنه و اینکه تند تند ادرار میکنه برعکس مدفوع.میخاستم بدونم از چه وقتی ادرار و مدفوع رو میتونه ب تنهایی و توی خاک انحام بده و مناسب تره برای یادگیری

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      هربار احساس کردید زمان دفعش است،روی خاکش قرارش دهید تا دفعش را انجام دهد،رفته رفته اگر خاک در نقطه دیدش باشد،بصورت ذاتی دفع را در محل مناسب انجام خواهد داد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  68. sh.m گفته:

    سلام. من یک گربه یگ ماهه ی ماده دارم.شیر میخوره هنوز. چند باری توی خاکش دستشویی کرده ولی وقتی از اتاق بیرون باشه نمیاد توی خاکش دستشویی کنه.نیازه که یک ظرف خاک هم توی پذیرایی بزارم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ظرف خاک و ظرف غذا باید در یک راستا دور از هم و قابل رویت برای گربه تان باشد وگرنه این دگرگونی اتفاق خواهد افتاد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  69. بهرام گفته:

    درود خسته نباشید
    من یک گربه ماده ۳.۵ ساله دارم که حدود ۱ ماه پیش زایمان کرده پس از زایمانش به هیچ عنوان در خاک مدفوع نمی کند و یا در محوطه دستشوئی این کار را می کند یا جلو در خانه و اینکه روزانه ۷ یا ۸ بار مدفوع می کند و البته ادرار اش رو در خاک می کند فقط دفع را در بیرون خاک انجام می دهد

  70. مهدیه گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ۲تا گربه پرشین ۶ و ۲.۵ ماهه دارم
    گگربه کوچیکم بعد از دستشویی نمیتونه خاک درست بریزه روی مدفوعش و همش دست و پاشرو کثیف میکنه
    راهی برای اصلاح این کار هست؟
    گربه بزرگم هم هی میره تو ظرف خاک کوچیکه پی پی میکنه.ظرف خاکشون رو یکی کنم ایراد داره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله میتونید از یک ظرف خاک استفاده کنید.
      گربه کوچکتان بعد از مدتی رفته رفته یاد خواهد گرفت.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  71. باران گفته:

    سلام خسته نباشید من یک گربه دارم که تقریبا ۲۳ روز می‌باشد ، ادرار میکند اما زیاد نیست
    اما عادی است که در این سن مدفوع نداشته باشد؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر طبیعی نیست.حتما از شیر خشک مخصوص استفاده کنید و با دستمال گرم مقعدش را تحریک کرده تا سهولت در دفع صورت بگیرد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  72. تاجیک گفته:

    سلام وقتتون بخیر، گربه من ۲ ساله هستش و نر!
    چند وقتیه که دور ناحیه تناسلیش ۹۰٪ رطوبت وجود داره و گاهی اوقات خاک گوله میشه اون قسمت!
    میخواستم بپرسم میتونه خطرناک باشه و نشونه چیه!
    ممنون از سایت خوبتون .

  73. تاجیک گفته:

    سلام وقتتون بخیر، گربه من ۲ ساله هستش و نر!
    چند وقتیه که دور ناحیه تناسلیش ۹۰٪ رطوبت وجود داره و گاهی اوقات خاک گوله میشه اون قسمت!
    میخواستم بپرسم میتونه خطرناک باشه و نشونه چیه!
    ممنون از سایت خوبتون .

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این رطوبت،ترشحات ناحیه تناسلی است که بعد از بلوغ رخ میدهد .بهتر است اقدام به عقیم سازی کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  74. علی گفته:

    سلام. خانم دکتر ممنونم از پاسخگوییتون.
    من خداروشکر گربم مشکل دستشویی بیرون ظرف رو نداره. پنج ماه و نیمش هست و عقیم نشده. تعداد دفعش هم نرمال هست. عمده غذاش هم رویال کیتن میخوره گاهی مرغ. هرروز هم شیر بدون لاکتوز میخوره. یه مشکل هست اینکه بعضی وقت ها که دارم نازش میکنم یا خودش خوابیده میبینم یه قطره آب شفاف (احتمالا ادرار) کنار مثانه اش هست. که خودش لیس میزنه پاک می‌کنه. می‌خوام بدونم مشکلی هست ؟ علتش چی می‌تونه باشه؟ ممکنه بخاطر بلوغ باشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تزریق واکس در ۴۵روزگی و یک ماه بعد که حدودا ۳ماهگی میشودانجام میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  75. زینب گفته:

    سلام من گربه dsh ماده ۴ هفته ای دارم روز اول خیلی راحت تو خاکش با کمک ما کار خرابی کرد ولی فردای اون روز دیگه تو خاکش دستشویی نکرد(یعنی اصلا جایی دستشویی نکرده نه تو خاکش نه جای دیگه) میشه راهنمایی کنین مشکل کجاست؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر این روند تا ۴۸ساعت ادامه پیدا کرد و با توجه به مصرف آب،ادرار نکرد،برای چکاب دستگاه کلیوی ادراری به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • tomurauta گفته:

        سلام خسته نباشید من یه گربه dah دارم که یک هفته و خورده ای هست از صاحب قبلی اوردیمش، جای ادرار و مدفوعش رو توی خاک بلده و چند روز پیش بردم دکتر برای چکاب گفتن مشکلی نداره. میاد روی تخت کنارم میخوابه و با این مشکلی ندارم اما امروز یه لکه ای به اندازه تقریبا دو قطره سر هم دیدم روی تختم، به نظر ادرار میومد و انگار قبلش دستشویی کرده بود توی خاک و اومده بود روی تخت، دمشو بلند کردم دیدم آلت تناسلیش انگار خیسه یا یه همچین چیزی. گربم یک ماه و نیمشه البته یکم هم سرماخورده هست، دکتر گفتن یا سرماخوردگیه یا آلرژی. دلیل این چی میتونه باشه و چیکار کنم تا دیگه لکه ای ایجاد نکنه روی تختم ؟

  76. هانیه گفته:

    سلام.
    گربه من سه سالش هست. از اول تو خاک خودش دستشویی کرده ولی الان ۲ماهه که مدام میره روی تخت اعضای خونه کاراش رو میکنه. حدودا یک ماه قبل از شروع این کارهاش اسباب‌کشی داشتیم ولی تو یک ماه اول که با خونه آشنا نبود اصلا این رفتار رو نداشت. پزشکش گفت بخاطر تغییر شرایطه ولی خیلی سعی کردیم این مدت همه چیز براش باثبات باشه که درست بشه نشد. شرایط خاکش و …. هم تغییری نکرده و عجیبی رفتارش اینه که فقط میره روی تخت‌ها. نظر شما چی هست؟

  77. سپهر گفته:

    سلام من یک گربه ی نوروژین دارم عقیم شدس ۳ سالشه تو این ۳ سال همیشه درست کاراشو کرده ولی این چند وقته همش بیرون باکسش ادرار میکنه و این مادر منو خیلی عصبی کرده و همش تو این فکره که گربرو بده بره و ما یه چتد وقت نزیدک ۳ ماه به گربمون عذای ایرانی دادیم و دختر عموم گفت که سنگ کلیه میاره و دیدیم که گربمون نسبت به قدیم خیلی لاغر تر و سبک تر شده و الانم نمیدونم چرا باکسش کوچیکه لج کرده چیه که هنش بیرون از خاکش دستشویی میکنه و حتمی باید وقتی داره میره دستشویی اروم حولش بدی که بره جلوتر کارشو بکنه می خواستم دلیل اینکار و راه حلی اگه هستو بدونم لطفا زود جواب بدین واجبه

  78. Mahyar گفته:

    سلام من دوتا گربه دارم که شش سالشونه ولی دخترمو چهار سالگیش عقیم کردیم از اونموقع همش همه جا علامت میزاشت ولی هنوزم که عقیمش کردیم میره رو مبلای خونه جیش میکنه خودشم میدونه کار بدی میکنه چون تا صداش میکنم فرار میکنه هنوزم از خودش صداهای فحلی درمیاره اونم وقتی میخوابیم شروع میکنه با اونیکی هم خیلی خوبن وقتی چندتا خاک میزارم جفتشون تو هرچندتا میرن ولی باز مبلارو ول نمیکنه بنظرتون با این سنش الان دیکه میشه کاری کرد واسه این رفتارش ازمایشم دادیم هیچیش نیست

  79. مریم گفته:

    سلام من یه بچه گربه یک ماهه دارم که تقریبا ده روزه پیش ماست و مادرش ولش کرده . میخواستم بدونم خیلی طول میکشه که یاد بگیره خودش بره توی خاکش ؟ من دو تا ظرف خاک براش گذاشتم ولی همش خودمون باید بذاریمش توی ظرف خاک و اینکه هر موقع میذارمش توی ظرف خاکش خاکشو بو میکنه و یه کمی ازش میخوره، اشکالی داره؟

  80. هدیه گفته:

    سلام وقتتون بخیر ، من توله گربه ۱ هفته ای دارم ، میشه بگین چند میل باید شیر بدم ، و اینکه توی بدنش کک دیدم ، چیکار باید کنم ؟
    از چند ماهگی توی خاکش دسشویی میکنه ؟
    و اینکه من ۳ تا توله دارم ک بهم وابسته ان ، میخواستم بدونم هزینه واکسناشون چقدره و از پسشون بر میام یا مجبور به واگذاریم

  81. امین سورانی گفته:

    سلام‌ببخشید من یه گربه ۲ هفته و نیمه دارم تقریبا از کی باید بهش دستشویی کردن تو خاک رو یاد بدم و در ضمن الانم که میذارمش تو خاک خاکشو میخوره

  82. Hah گفته:

    سلام من خوام یه توله اسکاتیش۲ ماهه به سرپرستی بگیرم میخواستم بدونم میشه ظرف خاکش رو توی بالکن گذاشت؟ امکان فرار کردنش هست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      سلام بله،مخصوصا زمانی که توله هست و زیاد به شما عادت ندارد ،اگر بالکنتون به فضای باز دسترسی دارد ،امکان فرارش وجود دارد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  83. رها گفته:

    سلام . گربه من ۱ ماهش هست و به هر روشی که امتحان کردم داخلی خاکش نمیره و مدام با پنبه و آب ولرم باید تمیزش کنم. وقتی میذارمش داخل خاک بدش میاد . همیشه خاکش رو تمیز نگه میدارم ولی بازم نمیره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      سعی کنید اگر توی خاکش موند تشویقش کنید و از ظرف خاک درباز استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  84. Ayda گفته:

    سلام وقت بخیر، من دوتا گربه دارم که یکیشون پنلوکوپنی داشت، ما زود فهمیدیم و سرم تراپی برای جفتشون، اونیکی هم چون پیشگیری شه شروع شد، گربه ای که سالم بود و بابت پیشگیری سرم تراپی شد از اولش یکم چاق تر بود و انگاری یه ورمی داشت شکمش، الان حاله جفتشون خوبه، هم خوب غذا میخورن و هم بازی میکنن و تحت نظر دکتر هستن، اما اونیکه سالم بودو کمی چاق تر چندین روزه اسهاله، من پودر پروبیوتیک دایراکر به تجویز دکتر میدم و قطره دایمتین، خیلی بهتر شده اما هنوزم شله مدفوعش، با توجه به اینکه این همه وقت انگار دلش ورم داره و مدتهاست که اسهاله ولی هم غذا میخوره و هم بازی میکنه، و مدتهاست که دایراکر بهش میدم اما کامل خوب نشده شما چه پیشنهادی میدین؟ ِغذا مرغو ماسته پروبیتیک کم چرب، برنج میخورن

  85. Nika mo گفته:

    سلام خسته نباشید گربه ی من تقریبا ۵ ماهش هست نر هست توی این هفته تقریبا ۳ بار از ظرف خاکش بیرون دستشویی کرده آیا مشکل خاصی داره چون واقعا خیلی آزار دهنده هست این کارش

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال رفتار اعتراضی به وضعیتی ناخوشایندش و یا مشکلات کلیوی است که بهتر است با دامپزشکش مشورت کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • نگین گفته:

        سلام من یک گربه ی یک ماه و نیم نر رو دو روز هست به سرپرستی گرفتم،خاک و جعبه خاک هم واسش گذاشتم ولی دستشویی نمیکنه و هرجا هم نگاه میکنم چیزی نمیبینم که ادرار یا مدفوع کرده باشه دلیلش چیه؟ مشکل از کجاس؟؟

  86. سارا گفته:

    سلام گربه من ٦ماهشه تقريبا يه ماهه سرپرستيشو قبول كردم
    ياد نميگيره خودش دسشوييشو بگه
    من بايد بزور بيرم بزارم توش خاكش
    اگه ام نيرم ادرار ميكنه رو زمين
    چيكار بايد بكنم ياد بگيره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید از لحاظ سلامتی کلیه و مجاری ادراری توسط دامپزشک چکاپ شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  87. سیمین گفته:

    سلام
    من یک پرشین ماده ۹ ماهه و عقیم شده دارم. نزدیک به دو هفته ست که بیرون ظرف خاکش درست نزدیک خاک، مدفوع میکنه هرقدر هم میذارمش تو خاک هروقت میدونم میخواد بره دستشویی، میاد بیرون. امروز ادرار هم شروع شد که بیرون خاک انجام داد. ابتدای شروع این حالت با دامپزشکم مشورت کردم. هیچ مشکلی در آزمایشاتش نیست. چطور میتونم کمکش کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر چکاپ شده و مشکلی ندارد ،میتونه از استرس و حالت روحی و معترض به مشکلی باشد که باید ریشه یابی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  88. دیانا گفته:

    سلام خسته نباشیدگربه من ماده هست و ۳ ماهشه چند وقتیه ک بعد اینک مدفوع میکنه مدفوع خودشو از جعبه میندازه بیرون نمی دونم مشکلش چیه حتی جعبه خاکش و خاکشم عوض کردم اما این کارشو تکرار میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونه از لجبازی و اعتراضش باشد .بهتر است بعد از هر دفع سریع خاکش را عوض کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  89. مهناز گفته:

    سلام
    من سه تا گربه دارم که دو تاشون نر و برادر هستند که یکیشون مدفوعش رو در خاکش انجام میده ولی ادرارش رو بعضی مواقع روی رختخواب ما انجام میده که خودم حدس میزنم بیشتر صبحها یا شب که خواب هستیم میاد و این کار رو انجام میده و این موضوع نگهداریش رو برام مشکل کرده و از طرفی هم برادرش و هم خودمون خیلی بهش وابسته هستیم خواهش میکنم کمکم کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اصولا ادرار کردن در محل های خارج از محل ادرار گربه انجام میشود ،یا از مشکلات کلیه است که تکرر ادرار و یا عفونت ادراری از علائمش است و یا مشکلات روحی و افسردگی که اعتراض خودش را اینگونه نشان میدهد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  90. Nilofar گفته:

    باسلام،من ی گربه نر یکسال و نیمه عقیم نشدع پرشین دارم ک حدودن ۷ماهی هست به سرپرستی گرفتم اوایل خیلی خوب بود هیچ مشکلی نداشتم ولی الان دوماهی هست همش بیرون از ظرف خاکش جیش میکنه گاهی برای تنبیه یک روز میزارمش داخل ی اتاق با آب و غذا و خاک،دوسه روزی خوب میشه ولی باز میبینم درطول روز یاشب رفته جاهای مختلف ادرار کرده،همه کارم کردم از
    توجه و تشویقی و عوض کردن خاک و جاب جایی ظرف خاک…ولی جواب نگرفتم ممنون میشم راهنمایی کنید

  91. Nazanin گفته:

    من یک اوهی خوردم بلانسبت دوستان ،اجازه دادم دخترم بچه گربه اورد خونه،هرچی بگین زحمتش رو من کشیدم،شیرش دادم بهترین غذا رو بهش دادم،آموزشش دادم برای دسشویی رفتن،دوروز گذاشتیمش خونه داداشم،اسباب کشی داشتیم،حال یک هفته بیشتره اوردیمش خونه جدید،امروز ۲بار،یکبار رو فرش،یکبارم رو سرامیک کنار گلدونا مدفوع کرده،نمدونم چ خاکی بسر کنم،همسرمم همش ما رو لعن ونفرین میکنه،میخام بندازمش بیرون،دلم میسوزه،نگه دارم نق نقای همسرم،که مو میریزه،نجسه،تو کثیفی و…،به هرکی ام میگم نمیخادش،چچکار کنم

  92. Soren گفته:

    سلام خسته نباشید من یه گربه ۲ ساله دارم و وقتی به بلوغ رسید به دیوار ها و رو مبل ها اردار خودشو اسپری میکرد و یا حتی کامل خارج از خاکش دستشویی میکرد
    تقریبا اسفند سال پیش بود ک عقیمش کردیم حالا یه سال گذشته و اون عادت برقرار کردن رابطه جنسی با بالش و ادرار کردن خارج از ظرف خاکش برگشته من باید چیکار کنم‌دقیقا؟
    البته اینو بگم ک چند تا گربه نر و ماده از بچگی حدود یه سال میشه اومدن تو حیاطمون و الان برای فصل بهار دنبال جفت میگردن و گربه های نر زیادی به حیاط ما سر میزنند و دعوا میکنند و حتی دیدم‌گاهی از ان ها ب در و دیوار حیاطمون ادرار خود را اسپری میکنند
    راه کار چیست من باید چیکار کنم؟

  93. امیرسجاد گفته:

    با سلام
    یه گربه فکر کنم شش ماهه هست که توی پارکینگ زندگی می‌کنه. از اول که ویش مادرش بود چون مادرش دوستم بود بهشون غذا می‌دادم. از اول خیلی جیغ جیغو بود و همش میو ممتد بلند می‌کشید. الان دو ماهی هست هر از گاهی مدفوع می‌کنه روی زمین و گوشه دیوار پارکینگ. در حالی که می‌ره توی کوچه و باغچه هم نزدیک خونه‌ست. البته اوایل اسهال بود ولی الان نیست و هنوز کثیف کاری می‌کنه. بیشتر موارد هم پشتشو خمیده می‌کنه و گاهی دمش رو می‌لرزونه. مشکل کجاست؟ چه کنم؟

  94. لیلا گفته:

    سلام. گربه من نره و وقتی میخواد دستشویی کنه توی ظرفش باسنشو میده بالا و ادرارش میریزه بیرون و دمشم میلرزه
    علتشو میدونین؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      پخش شدن و به اصطلاح پاشیدن ادرار و تکرر ادرار از علائم مشکلات کلیوی است.
      برای بررسی بیشتر نزد دامپزشک مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  95. محمد گفته:

    سلام. من یک مشکلی دارم لطفا راهنمایی کنین. مدتی هست که پارکینگ منزل ما چند گربه ولگرد شب ها میخوابند و چند مرتبه دیدم روی کاپوت خودروی بنده ادرار گربه وجود داره البته کاملا مشخص بود که مربوط به گربه هست چون موی گربه و رد پاهایش کاملا مشخص هست .لطفا بگین چطور از شر این گربه ها راحت بشم چند مرتبه بیرونشون کردیم ولی باز از روی دیوار میپرن و وارد پیلوت میشن و تا موقعی که درب باز نشه همونجا هستن.من دیگه واقعا کلافه شدم تا حالا ندیده بودم گربه روی خودرو بخوابه و دستشویی کنه

  96. مقدم گفته:

    سلام من دو تا گربه سیامی نر و ماده دارم ۵ ساله. هر دو عقیم هستن. از ابتدا با هم بودن و از ۳ ماهگی دارمشون. و از یه سالگی یه ظرف خاک دارن. قبلش۲ تا داشتن ولی هر دو از این استفاده میکردن. اخیرا دیدم گاهی گربه ماده خارج از خاکش ادرار میکنه. معمولاً تو گلدون و گاهی درست جلوی ظرف خاک. دلیل اصلیش چی میتونه باشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بل محبت کردن و بازی کردن و تهیه غذای مناسب برای تغدیه شان میتونید کم کم به خودتان نزدیکترشان کنید .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  97. مهدی باقری گفته:

    من می خوام یه گربه پرشین بخرم هیچ مشکلی هم نداره ولی بقیه می گن با وضعیت کرونا نمی شه و یه پارکینگ خوب و عالی ۲۰۰متری هم داریم باید چکار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در رابطه با کرونا که بلامانع است و اینکه محلی جدا از خانه برای زندگیش دارید بسیار عالیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  98. محمد جواد گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ی گربه تغریبا ۸ ماهه دارم
    بلده دستشویی کنه براش خاک نزاشتم تاحالا
    میره تو باغ زمینی ک شخم زدیمو میکنه اونجا دسشویی میکنه
    میخوام براش جعبه تهیه کنم که اونجا دسشویی کنه فقط نمیدونم چطوری یادش بدم تو باغ نره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برای مدتی دسترسی اش به خاک باغچه را قطع کنید تا رفته رفته به محل خاک خودش عادت کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  99. paria گفته:

    سلام من دوتا گربه دارم یکی سه ساله و اون یکی شش ماهشه و زیاد باهم جدیدا سازش ندارن و گربه بزرگم کوچیکه رو مدام میزنه و اونم میترسه ازش الان چند وقتیه که کوچیکه مدام جاهای مختلف خونه ادرار یا مدفوع میکنه و یا حتی ب مقدار کم ازش میریزه نمیدونم بخاطر ترسه یا چی ولی مدام جای جای خونه رو کثیف میکنه خواهشا بگید علتش چیه و من چیکار میتونم برای حل این مشکل بکنم ممنون میشم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بهتر است همیشه بستری گرم برای استراحت داشتع باشد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  100. hasti گفته:

    سلام. من یه گربه پرشین دارم که چند وقته عادت کرده یک قسمت خونه ادرار میکنه و فقط شبها که ما خواب هستیم این کار رو انجام میده . یه بار دقت کردم دیدم مدفوعش رو توی لگن میکنه ادرارشو نگه میداره میره اون قسمت خونه جالبش اینه که میدونه کار اشتبلهی انجام میده چون تا میرم جلوشو بگیرم همون قسمت دراز میکشه و کارشو انجام نمیده. نمیدونم چیکار کنم که این عادت و ترک کنه.ممنون میشم راهنماییم کنین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      لجبازی و اعتراض به موضوعی که اذیتش کرده و یا عقیم نشدن و اخلاقهای اعتراضی فحلی میتونه دلیل این رفتارش باشد که باید ریشه یابی کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • الی گفته:

        سلام من گربه dah ده ماهه دارم مدتیه هر جایی از خونه دوست داره ادرار میکنه هر چقد میذارم رو‌خاکش باز میاد رو قسمتی از خونه جیش میکنه چیکارش کنم کلافم کرده

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          اکثرا مواقعی چنین حالتی رخ میدهد که مشکلات روحی مثل افسردگی و یا لجاجت و خشم نسبت به مسئله ای رخ داده است.
          در مواقعی مشکلات کلیوی هم مطرح است که اگر با توجه کردن و محبت ،مشکلات روحی اش برطرف نشدجهت چکاپ دستگاه ادراری به دامپزشکی مراجعه کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  101. .. س گفته:

    سلام من گربم الان نزدیک ۶ ماهشه و هیچوقت مشکل دستشویی باهاش نداشتم ولی الان دو باره بیرون از خاکش دستشویی میکنه(مدفوع) هرچیم می آرمش توی خاکش مدفوع نمیکنه البته خاکش در دسترس نیست توی بالکنه ولی بازم من زیاد میبرمش مشکلی داره؟ چیکار کنمم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این مشکل در گربه ها اکثرا ریشه روحی و اعتراض به وضعیتی را دارد.
      گربه ها بسیار لجباز هستند و به محض ناراحتی از موضوعی اعتراضشان را نشان میدهند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  102. .. گفته:

    سلام من گربم الان نزدیک ۶ ماهشه و هیچوقت مشکل دستشویی باهاش نداشتم ولی الان دو باره بیرون از خاکش دستشویی میکنه(مدفوع) هرچیم می آرمش توی خاکش مدفوع نمیکنه البته خاکش در دسترس نیست توی بالکنه ولی بازم من زیاد میبرمش مشکلی داره؟ چیکار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونه نشانه اعتراضش به مشکلی باشد و یا اینکه جای خاکش را پیدا نمیکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  103. علي گفته:

    سلام خسته نباشيد
    من يه گربه دارم تقربا ٢سالشه نر هستش از نژاد اسكاديش .
    شبا نميزاره بخوابيم خيلي اذيت ميكنه . مجبورم شبا بزارمش تو يك اتاق ديگه و در رو ببندم (البته با غذا و آب و خاكش .
    الان يه مدته نميدونم چرا يهو رو وسايل خونه ادرار ميكنه . مثلا كوله پشتي كه از بيرون اومده بودم يا شلوارم كه از بيرون اومده بودم يهو ميره روشون ادرار ميكنه . واقعا نميدونم چيكار كنم
    اصلا اين ادرارش خيلي بوى تندي داره و غير قابل تحمل شده .
    ممنون ميشم كمك كنيد

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این مشکلات از علائم روحی است .بهتر است بیشتر برایش وقت بگذارید تا کم کم بهتر شود.اگر از نظر مشکلات کلیوی هم بررسی شود خوب است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  104. نسیم گفته:

    سلام من گربم نزدیک ۳ ماهشه نژاد خاصی هم نداره از بچگی هم پیش مادرش نبوده من به عنوان سرپرست ازش نگهداری میکنم براش خاک و لگن گرفتم نه توش ادرار میکنه نه مدفوع و کلا زیر تخت دسشویی میکنه چیکار کنم به نظر شما

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در زمان دفع روی خاکش قرارش دهید تا رفته رفته این رفتار را آموزش ببیند .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • دوستی گفته:

        سلام
        وقت بخیر
        من یک‌‌گربه دارم که ۳۶ روزه هست
        و خیابونی هم هست
        اما بردیم پیش دامپزشک و میخاهیم تو خونه نگهش داریم تا حالا گربه نداشتم اصلا نمیدونم چطوری باید عادتش بدم که جای خاصی ادرار و مدفوع‌کنه

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          طرف خاک و خاک تهیه کنید و بعد از چندین بار که در زمان دفع در ظرف خاکش بگذاریدش ،خودش عادت کرده و یاد خواهد گرفت.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  105. سارا گفته:

    سلام
    من دوتا گربه نر هشت ماهه نژاد سیامی/ پرشین دارم. الان دومین روزه که از خواب بیدار می‌شم و با تیکه‌های مدفوع توی خونه مواجه می‌شم.
    گربه هام دو هفته پیش عقیم شدن، و غذاشون رو دو هفته پیش عوض کردم. جفتشون خیلی بچه‌های آروم و مهربونی هستند و خوشحالند. برادر هم هستند.
    می شه راهنمایی کنید که مشکل چیه؟ امروز دیدم که از نزدیک خاکشون تا چند متر اونطرفتر تیکه های کوچک مدفوع هست، اینطوری به نظرم اومد که راه رفته و شاید چون نتوسته خودش رو کنترل کنه مدفوع کرده، یعنی اینطوری نبود که کامل انجام داده باشه.
    باید به دکتر مراجعه کنم یا کاری هست که بتونم قبل از مراجعه به دکتر انجام بدم؟
    ممنونم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال اسهال و عدم کنترل در دفع و یا نشانه اعتراض به مشکلی باشد .
      بله بهتر است به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  106. زهرا گفته:

    سلام‌ وقت بخیر
    من یک گربه دارم که مادرش بعد از دوهفته از خودش دور کرد ودر حیاط ما ماند ومن هم بزرگش کردم الان ۶ ماهه شده
    مدتی پیش یک روز کامل استفراغ میکرد وبیحال بود ودر اخرین استفراغ یک کرم حدود ۱۰ ،سانتی از دهانش بیرون امد الان خوب ومن قرص انگلبهش دادم
    سوالم اینه ایا قرص انگل کافیه بهش بدم که که انگل از بین برود ؟
    ممنونم‌

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید طبق تاریخ قرص انگلی که قبلتر دریافت کرده برایش مصرف میکردید و طبق وزنش.
      از تجویز خودسرانه دارو خودداری کنید و با دامپزشکش مشورت کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  107. مهرداد گفته:

    سلام گربه من ۲ ماهش هست و بعضی اوقات روی تخت دستشویی میکنه
    چیکار کنم که دیگه دستشویی نکنه
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      هربار که بی قرار بود برای دفع روی خاکش قرارش دهید.
      کم کم آموزش میبیند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      از همین امروز
      وقت را از دست ندهید تا سریعا آموزش ببینند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • دنیا گفته:

        سلام وقت من من یک گربه ی پرشین نر عقیم نشده دارم که مدتیه روی وسایل خونه ادرار میکنه مقل تخت میز پتو و ….دلیلش رو نمیدونم میشه راهنماییم کنین چطور میتونه این عادتش رو ترک کنه؟؟؟؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          بهتر است برای عقیم سازی اقدام کنید.این علائم نشانه گذاری از آثار بلوغ و فحلی است .

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  108. benyamin گفته:

    سلام و خسته نباشید الان ما گربه ۵۰ روزه داریم و دامپزشک گفته بود باید یک قرص مخصوص برای انگلزدایی بدیم که انگل ها مُرده دفن بشه حالا اگر قرص ها رو بدیم انگل ازش نمیاد؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال دفع انگل وجود دارد .نگران نباشید .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  109. saghar گفته:

    سلام من میخوام یه بچه گربه از باغمون بیارم خونمون… میگن اگه موهاش بره تو چشم دیگه در نمیاد خیلیا هم کور شدن این سخن ایا صحیحه؟ من گربه خیلی دوست دارم لطفا کمکم کنید در این مـورد

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر این حرف صحت ندارد.نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • ساسانی گفته:

        سلام ایا موی گربه باعث نازایی میشود..همین مسئله باعث شده من واسه داشتن گربه تردید داشته باشم ممنون میشم بگید…

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          خیر،این یک باور غلط است .در شرایط بسیار خاصی و در صورتی که گربه مبتلا به توکسوپلاسموز باشد و آلودگی تحت شرایطی خاص به مادر باردار منتقل شود فقط موجب سقط جنین میشود.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  110. saghar گفته:

    سلام ببخشید من میخوام یه بچه گربه از باغمون بیارم بعد تو خونه ازش نگهداری کنم بعد از هر کی میپرسم که ایا موهای گربه بره تو چشم در میاد همه میگن نه در نمیاد آیا درسته؟ چون چند نفر موهای گربه رفته تو چششون کور شدن…! من خیلییی گربه دوست دارم نگهداری کنم اگه میشه کمکم کنید..

  111. مریم گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    گربه من نژاد پرشین و۲ ماهس و تقریبا ۲ هفتس که اوردیمش روزهای اول به خاطر جا به جایی اسهال شد که بستریش کردن و الان ۱ هفتس که برگشته خونه
    وقتی دستشویی داره زمین بو میکنه و پنجه میکشه من سریع میزارمش تو خاک و دستشویی میکنه ولی اگر نبرمش مثلا شبا که خوابم تا صبح رو همههه جا دستشویی میکنه چرا؟دامپزشک گفتن زود از مادرش جدا شده الان من چیکار کنم؟ ممنون از راهنماییتون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بدلیل جدایی از مادر و بعد هم بیماری باعث شده کمی دیر آموزش یابد .
      کمی تایم میبرد تا محل خاکش را آموزش ببینید که با بالارفتن سنش درست میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  112. Fati گفته:

    سلام وقت بخیر ببخشید من یک بچه گربه قراره فردا بخرم که صاحب قبلیش میگوید وقتی دستشویی دارد خودش در را باز میکند و میرود توی حیاط برای دستشوییش
    الان من اگه اینو بخرم میتونم بهش به سادگی دستشویی توی ظرف یاد بدهم؟! طول میکشه یا زود یاد میگیره؟! همش میترسم روی فرش دستشویی کنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله به سادگی یاد میگیرد و به زمان احتیاج است.
      کافی است هر بار احساس کردید وقت دستشوییش است و روی ظرف خاکش بگذاریدش تا کم کم یاد بگیرد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  113. Mehdi گفته:

    سلام خانم دکتر ببخشید گربه ها از طریقه غریزه خودشون رفته رفته یاد میگیرن که داخل خاک دسشویی کنن یا اینکه برای گربه هام باید مثله سگ یه عالمه وقت آموزش بزاریم تا یاد بگیره کجا دسشویی کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله گربه ها رفته رفته خودشون بصورت ذاتی یاد میگیرند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  114. زهره گفته:

    سلام وقتتون بخیر من یه بچه گربه دارم که جای دستشوییش رو بلده و اکثرا توی باکس میره برای دستشویی ولی بعضی وقت ها که باهاش مخالفت کنم روی پتوم ادرار میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها لجباز و حساس هستند ،برای همین زمانی که از حالت روحی لجباز یا افسرده هستند نشان دادن مخالفتشان به این شکل است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  115. Shazde گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ی بچه گربه گرفتم که حدود ۵۰ روزشه ولی تو خاکش دستشویی نمیکنه و خاکش رو میخوره:/
    ب نطرتون مشکلیه یا هنوز بلند نیس عادت نکرده؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه شما فعلا خیلی کم سن است ولی این علامت که خاکش را میخورد پیکا یا گندخواری است که از کمبود یک سری ویتامین و مواد معدنی در بدنش خبر میرهد
      با مشورت پزشکش از مکمل های مینرال استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • مینو گفته:

        سلام من یه گربه پرشین نر خریدم که یکسال و سه ماهشه، حدودا یکی دو هفته ازش نگهداری گرفتم همیشه هم توی خاکش دسشویی میکرد از اونجایی ک گربم فحل شد یه گربه ی ماده هم سن خودش براش گرفتم از وقتی اون گربه رو گرفتم یکی اینکه اصلا گربه ی ماده اصلا اجازه نمیده گربه ی نر باهاش جفت گیری کنه، نمی‌دونم دقیقا چرا و دوم اینکه گربه نر از شب تا صبح که میزارمشون توی اتاق صبح ک میرم میبینم کف اتاق جیش کرده، (در طول روز میزارم تو خونه ول بچرخن البته فقط وقت خواب شبا ساعت ۱۲ میزارمشون تو اتاق تا صبح ) خاکشون هم روزی دوبار تمییز میکنم، هم اول صبح هم آخر شب، دوتا ظرف دسشویی هم دارن،حالا سوالم اینه آیا چون الان زمستون هست گربه ی ماده نمیزاره و باید منتظر بمونم تا فصل جفت گیری یا اینکه مشکل چیزه دیگست،دوم اینکه با ادرار کردن گربه ی نر چیکار کنم

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          دلیل ادرار کردن بی جهت گربه تون فحلی و حالت روحیش از عدم جفت گیری است و در رابطه با گربه ماده باید توجه کنید که هر وی آنها در حالت فحلیشون باشند و گاها اتفاق میفتد که جفت گیری نمیکنند.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  116. ریحانه گفته:

    سلام گربه ی من نره و دوسالشه..خاکش توی بالکنه و همش روی مبل دستشویی میکنه..دلیلش چی میتونه باشه به نظرتون؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با توجه به سنش این عمل از یاد نگرفتن نیست و میتونه از مشکلات کلیه و مجاری ادرار و یا روحی باشد که باید نزد دامپزشک حتما بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی( اینترن دامپزشکی)

  117. nashenasss گفته:

    سلام من میخواستم گربه بگیرم میخواستم ببینم گربه پرشین مناسب اپارتمان هست و یک بچه ۱۴ یا ۱۵ ساله میتونه ازش مراقبت کنه؟ چون مادر پدرش زیاد از گربه خوششون نمیاد و میگن حتما باید خودش از گربه نگهداری کنه اگه میخواد گربه بگیره. ممنون مطلب مفیدی بود

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله گربه پرشین ،آرومترین نژاد از بین گربه هاست و برای آپارتمان بسیار گزینه مناسبی است.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  118. مبینا گفته:

    درود و خسته نباشید
    من یه گربه ۶ ماهه نر واگذاری گرفتم و الان ۳ ماهی هست که پیشمه،عقیم نشده هنوز دو دلم سر این تصمیم.
    تو این مدت بیشتر موقع ها چهارگوشه خونه ادرار میکنه ولی هروقت منو میبینه میدوعه سمت باکسش که دستشویی کنه.یکی دوبار هم دیدم که مدفوع کرده پیش دامپزشک هم بردم میگه باید عقیم شه،کلیه هاشم چک کرد و مشکلی نبود،ولی ممکنه از چیز دیگه ای باشه؟ظرف خاکشو نوع خاکشم حتی عوض کردم،با جایزه و دست زدن هم امتحان کردم،هیچی جواب نمیده هی ام میره جلو پنجره میخوابه،افسرده شده؟ چیکار کنم؟ اگر نیازه به مربی لطفا بهم معرفی کنید ممنون.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در چنین مواردی اگر از نزدیک نزد دامپزشک معاینه شده ،حتما و قطعا پیشنهاد ایشون که عقیم سازی است صحیح است.حتما برای این عمل اقدام کنید تا مشکلات روحی اش هم برطرف شود.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  119. ثنا گفته:

    یه گربه ماده خیابونی با گربه ما جفت گیری کرده و تو حیاطمون چهار تا بچه گربه اورده. الان که دو ماه و نیم یا سه ماه دارن و از مادر جدا شدن سه تا نرا گروهی میگردن و قنجشک میگیرن و کاملا مستقلن و اجازه نمیدن نزدیکشون بشیم ولی ماده که پرشینه کاملا بغلی و اصلا مستقل نیست و حتا غذا هم نمیتونه پیدا کنه. مشکل اولمون اینه که وقتی تو حیاط براش غذا میریزیم اون سه تا پیداشون میشن و نمیذارن لب به غذا بزنه و گربه ماده هم مشام بویاییش خیلی ضعیفه حتا گوشت رو هم بو میکنه بوش رو نمیشناسه مگر این که خیلی بو بده. هشت تا کارتون براش گذاشتیم تو حیاط ولی تو یکیشم نمیزارن بخوابه و بدتر از همه تا حد مرگ میزننش و زخمیش میکنن ولی این دوستشون داره بازم میره پیششون و کتک میخوره. قبلا که با مادر بودن باهاش مهربن بودن. مشکل دوم هم اینه که ممکنه یه بیماری داشته باشه و بیاره خونه و وقتی تو خونست و تا وقتی که بغله ارومه ولی وقتی تنهاش میزاریم شروع میکنه بلند بلند میو میو میکنه و حتا با پدرشم نمیمونه و باید بیست و چهار ساعته خودم بالا سرش باشم. بیرون از خونه اگه از سرما و گرسنگی نمیره زیر دست اون سه تا حتما میمیره. به نظرتون ببریمریمش دامپزشکی و بعد دوره درمان بیاریمش داخل خونه یا بیرون بمونه؟ بعد مشکل تنهاییش بعد یکی دو هفته حل میشه یا قراره انقدر سروصدا کنه که دغ کنه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با این شرایط اگر میتوانید بعد از چکاپ نزد دامپزشک در خانه ازش نگهداری کنید و سر و صدایش بعد از مدتی کمتر میشود.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  120. H گفته:

    سلام من تازه یه گربه آوردم خونه و با اینکه ظرف خاک هم براش گذاشتم اما میره تو گلدون کارشو میکنه یا رو تخت و بعد هم مقعدش کثیف می مونه میشه راهنمایی کنید

  121. یلدا گفته:

    سلام خسته نباشید من یه گربه یسالو نیمه ماده داشتم همیشه داخل جعبه خاکش دستشویی میکرد دوماهه که به گربه نر یسالو نیمه گرفتم از هم جدا بودن و روزی یساعت میوردمشون کنار هم و زمانی که جدا بودن از زیر در همو میدیدن حتی جای خواب و ظرف غذاشونو جابه جا میکردم بعد یماه و نیم بهم عادت نکردن و هم دیگرو میزدن از دامپزشک پرسیدم گفتن کنار هم باشن بعد از یه مدت که دعوا کنن بهم عادت میکنن گربه ماده به شدت از نر میترسه و همیشه کتک میخوره تا دعوا میکنن جداشون میکنم گربه نرو میزارم بیرون ولی در بازه میاد تو باز چون گفتن کنار هم باشن که عادت کنن مشکل اینجاست که نمیدونم اینجوری قراره عادت کنن یا نه یا اصلا قراره عادت کنن و مشکل بزرگتر اینکه گربه ماده جدیدا دسشویی میکنه تو خونه و اینکه از اونجایی که میترسه و همیشه یه گوشه یا داخل خونش قایم میشه میتونه دلیلش این باشه که چون میترسه بره دستشویی همونجایی که هست دسشویی میکنه؟؟ اگه گربه نر تو اتاق نباشه داخل خاکش دستشویی میکنه اگه بخاطر ترسشه باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید واقعا کلافه شدم تا حدی که میخوام یکیشون واگذار کنم ولی نمیتونم از هیشتاشون دل بکنم
    و اینم بگم که جالبیش اینجاست که گربه نرو که از اتاق بیرون میکنم گربه ماده میره اگه در باز باشه دم در میشینه اگه هم بسته باشه پشت در میخوابه نمیدونم همو دوس دارن قراره عادت کنن یا نه لطفا لطفا راهنماییم کنید
    با تشکر از سایت خوبتون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این حالات روحی و افسردگی طبیعیست و زمان میبره تا درست شه .
      پرخاش، یا دستشویی بیرون از خاک همه از علامت های تنش روحیست که شما با توجه چندین برابر به هر دو و بازی و گاها تشویقی میتونید کم کم به هم عادتشان دهید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  122. پرنیا گفته:

    سلام ما یک گربه از بیرون پیدا کردیم یه گربه ۱ونیم ۲ ماه است تازه یک روزه اوردیم خونه رفته الان پشت لباس شویی هرکاری میکنیم‌ نمیاد بیرون‌فقط همش میو میو میکنه خیلی میو میو میکنه هنوز واکسن نزدیم
    چجوری باید اهلیش کنیم‌ ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      سعی کنید با تشویقی و خوراکی و یا اسباب بازی نظرش را جلب کنید و بعد از بیرون آمدن با محبت میتونید حس اعتمادش را جلب کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  123. رضا گفته:

    سلام خسته نباشید .ما یک گربه پیدا کردیم حدودا ۱ونیم ماه ۲ است یک روز تازه اوردیم خونمون رفته پشت لباس شویی مون همش میو میو میکنه خیلی میو میو میکنه این میو میو کردنش اثر چیه چجوری باهم دوست شیم هنوز اهلی نشده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بدلیل سن کم و جدایی زود از مادرش میو میو میکند و باید با تشویقی و وسیله بازی نظرش و اعتمادش را جلب کنید تا با شما دوست شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  124. زهرا گفته:

    سلام.دو روز پیش یه گربه ماده سه ماه و نیمه که خواهرش جلوی چشمش تصادف کرد و مرد و تو سرما تو خیابون مونده بود،به خانومی که یه گربه ماده هفت ماهه داشت واگذار شد.شب اول تو خاک دستشویی کرد و همشم میگفت منو بغل کنید. کلی ام غذا خورد و خوابید.اما از فرداش همش گاز میگیره و چنگ میزنه، همش میگه بهم غذا بدید و زیاد میخوره ،هرجای خونه دلش میخواد ادرار و مدفوع میکنه.م یگیرنش بغل ،تو بغلشون ادرار و مدفوع میکنه.همش به همه حتی به گربه بزرگه پخ میکنه. خیلی آروم بود اما از روز دوم واگذاری وحشی شده.کل خونه رو کثیف کرذه. میترسم با این رفتاراش اون خانمو کلافه کنه و دو باره بی سرپناه بشه.میشه خواهش کنم بفرمایید علتش چیه وچطور میشه این رفتاراشو از بین برد؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها بسیار حساس هستند و این اتفاقات باعث آسیب روحی اش شده است.
      بهتر است بیشتر بهش توجه کنند و در زمانهای دفعه روی خاک قرارش دهند و تشویقش کنند .رفته رفته بهتر میشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  125. alireza گفته:

    سلام
    من یه گربه خیابانی دارم هر شب میاد داخل حیاط منم بهش غذا میدم و نمیترسه میاد نزدیکمم
    مریضی دارن؟
    مریضی شون واگیر داره؟
    داروی هست تهیه کنم که مطمئن شم پاک هست

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونید برای غذا رسانی زیاد نزدیک نشوید.بیماری های مشترک بین گربه و انسان بسیار کم و محدود است نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  126. حمیدرضا گفته:

    با عرض سلام.یه گربه نر سه ساله دارم که عقیم نشده اوایلی که بالغ شده بود گاهی وقتها اطراف خونه نشانه گذاری میکرد تا اینکه یه بچه گربه ۴ ماهه ماده آوردم که با هم همبازی شدن ودیگه نشانه گذاریهاش کاملا قطع شد ولی بنا به دلایلی نتونستم از بچه گربه نگهداری کنم و واگذارش کردم.از اون موقع دوباره نشانه گذاریهاش شروع شده وحتی بیشتر از قبل هم بیشتر شده لطفا راهنمایی فرمایید.باتشکر

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این عمل از حالت روحی گربه شماست.
      حالت افسردگی که با بیشتر وقت گذاشتن برایش قابل درمان است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  127. سارا گفته:

    سلام و خسته نباشید
    تقریبا یک ماهی میشه که گربه گرفتم و روزهای اول جای خودش دستشویی می کرد ولی الان جدیدا جاهای مختلف مدفوعشو پیدا میکنیم.هم توی خاکش دستشویی میکنه و هم بیرون،دلیلش چیه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      میتونه از درد و یا حالت افسردگی و روحی و لجبازی با شما باشه و یا مشکلی در دفع که باید توسط دامپزشک حضورا بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • زیبابهزاد گفته:

        باسلام.من یک گربه نر خیابانی دارم که الان حدودا یک سال و سه ماه هست از ۳ماهگی به سرپرستی گرفتمش تونستم به کمک دخترم خیلی از موارد و بهش یادبدیم چون این گربه مادرش و ازدست داده بود سعی کردیم تمام رفتارهامون بیشتر جنبه مادرانه باشه که خیلی عالی پیش رفت الان یک هفته خواب و خوراک نداریم تمام قسمتهای خونه ادار کرده سرمون و برگردونیم یک خرابی روی وسایل خونه میکنه مداوم میومیو بلند میکنه در واقع داد می زنه . یک کم ساکت میشه دوباره شروع میکنه ازلحاظ غذایی مثل همیشه غذا میخوره . الان یک هفته شده به جای میو به گوش ما صدای دَعو ازخودش در میاره زندگیم و ادار برداشته .همه میگن بندازش بیرون گربه خیابونی میتونه بیرون راحت تر باشه اما من سردوراهی هستم نمیتونم ازش دل بکنم.شرایط اقتصادی هم که هست نمیتونم عقیمش کنم خواهش میکنم راهنمایی کنید . سپاسگذارم

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          اگر از لحاظ سلامتی بهبودی کامل دارد و شرایط عقیمی و جفتگیری ندارد بهتر است به محل زندگی قبلی اش برگردانیدش .چون با این شرایط حال بیشتر عذاب میکشد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

        • شهروز گفته:

          سلام دوست عزیز من خودم پنج تا گربه دارم
          هر دفعه گربه چنین اخلاقی را داره فحل شده باید عقیم بشه.
          وقتی که عقیم شد آرام میشه مثل اولش.
          موفق باشی

  128. فریبا گفته:

    سلام
    آیا گربه ها در معرض هوای سرد سرما می خورن یا اصطلاحا می چان؟ گربه من دوست داره دم پنجره بشینه هوا سرده من می ترسم مثل آدما سرما بخوره درست فکر میکنم ؟

  129. Sania karimi گفته:

    سلام من چند وقت پیش یه گربه تقریبا ۴ ماه پیدا کردم دوبار هست که. روی تخت ادرار میکنه میشه کمکم کنید فقط هم روی تخت ادرار میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید محل ادرارش را بهش آموزش دهید. و اگر مجددا اینکار و کرد باید از نظد بیماری روحی و ادراری بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  130. کاربر گفته:

    سلام یه گربه حدود ۳ ماهه دارم.اولش توی خاک دسشویی میکرد اما به تازگی خارج از خاک دسشویی میکنه و قطره قطره ازش خارج میشه. یه گربه کوچیک تر که فک میکنم خواهرش گاهی اوقات از دیوار حیاط میاد تو جاش و باهاش دعوا میکنه.به خاطر اینه؟ دسشوییشم همیشه آبکیه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه شما باید از نظر ابتلا به بیماری های مختلف بررسی شود.
      برای چکاپ نزد دامپزشک بروید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  131. ناشناس گفته:

    سلام من یه گربه هیمالین چهار ماهه دارم و همه ی کارهایی که نوشته شده بود رو انجام دادم ولی گربه ام بیشتر اوقات بیرون از خاک ادرار و گاهی مدفوع می کند . من از استاپر هم استفاده کردم و ظرف خاک بزرگی هم براش خریدم فایده نداشت میشه منو راهنمایی کنید؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال بیماری روحی یا افسردگی وجود دارد ،چون در این مواقع به هیچ آموزشی پاسخ مثبت نمیدهند.ولی اگر مشکلش روحی نبود از نظر بیماری های کلیوی نزد دامپزشک چکاپش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  132. ناشناس گفته:

    سلام من یه گربه هیمالین چهار ماهه دارم و همه ی کارهایی که نوشته شده بود رو انجام دادم ولی گربه ام بیشتر اوقات بیرون از خاک ادرار و گاهی مدفوع می کند . من از استاد هم استفاده کردم و ظرف خاک بزرگی هم براش خریدم فایده نداشت میشه منو راهنمایی کنید؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با حوله گرم کمی ناحیه مقعدش را گرم کنیدو ماساژ دهید .
      این عمل به روند دفع بسیار کمک میکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  133. فراز گفته:

    با سلام و درود، من یه گربه رو بیرون در وضعیت نابسامانی پیدا کردم از بی غذایی بی‌حال بود و ناخناش همش شکسته بود و آوردم خونه ازش مراقبت کردم حدودا فک میکنم ۶ هفته اشه
    اشتهاش خوبه، همه چیش اوکیه فقط الآن ۲-۳ روزه یکم مشکل در دستشویی داره و وقتی پی پی می‌کنه نمیتونه درست روشو بپوشونه و پاهاش کثیف میشه و اینکه دستشوییشم یکم شله و دیگه مثله قبل سفت نیست
    غذاهاشم بیشتر روز شیر بی لاکتوز میخوره، ناهار و شام مرغ هم بهش میدیم و تو ۲-۳ وعده از تایم های روز شیرشو با بیسکوییت مادر یکم غلیظ میکنیم میخوره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بیسکوییت جز ممنوعیات غذایی گربه هاست پس مصرفش را قطع کنید.
      و در صورت اسهال ،همراه غذایش کمی ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  134. مهیار گفته:

    سلام من یه گربه خیابونی چهار ماهه دارم که بهم واگذار کردن توخاکش دستشویی میکرد ولی الان سومین باره که تو خونه دستشویی کرده هی به مادرم میگم خاکش باید مدام تمیز بشه میگه نه دو روز یه بار ولی من مطمعنم از خاکه کثیفه که نمیره تو جاش

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونه از کثیف بودن خاکش باشد و یا از مشکلات روحی.
      اگر این دو مورد را بررسی کردید ،جهت چکاپ سیستم ادراری و کلیوی اش به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • نیلو گفته:

        سلام.من میخام گربه بخرم.از نژاد اسکاتیش
        راجب نر و مادا بودنش مردد هستم
        خودم گربه نر دوستدارم ولی شنیدم دسشوییش میپاشه و ممکنه تو خونه علامت گذاری کنه
        لطفا راهنمایین کنید.خونه اپارتمانی هست و مادرمم رو ادرار گربه حساسه

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          علامت گذاری و پاشش ادرار در سگها است و در گربه ها سریعا محل ادرار و دستشویی خود را به کمک شما یاد میگیرد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  135. شیوا گفته:

    سلام من یه بچه گربه پیدا کردم که مادر نداره و دارم داخل خونه توی جای گرم و شیر کم چرب که گرم میکنم با یه قطره چکان که حالت مکش داره بهش میدم دقیقا نمیدونم چند ماهشه ولی راه رفتنش منظم نیست دندون هاش یه ذره دراومده و میتونه پی پی کنه چشماشم بازه
    نمیدونم باید از کی براش خاک بخرم و این که من الان داخل یه فضایی نگهش میدارم که وقتی شیر میخواد میومیو میکنه نره این طرف و اون طرف و زود برم بهش شیر بدم ایا نباید داخل قفس باشه ؟ تا چه موقع باید ازاد بزارمش واکسن کی باید ببرمش بعضی وقتاام حالت عطسه کوتاه میکنه اما خوب میخوابه و شیرشم میخوره
    من اولین بارمه و استرس دارم راهنماییم کنید
    مچکرم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ظرف خاک برایش تهیه کنید و برای دفع مدفوع و ادرار خودتون به خاک منتقلش کنید تا یادگیری آغاز شود.
      ۲ ماهگی و ۳ ماهگی باید جهت چکاپ و واکسن مراجعه کنید که من احتمال میدم گربه شما حداقل ۲ ماهه باشد پس بهترین تایم ملاقات با دامپزشک است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  136. hannah گفته:

    من چند روز پیش یک گربه توی حیاط پیدا کردم که مادرش ولش کرده ۱ هفتشه و هنوز نمیتونه روی پاهاش بایسته فعلا بردمش خونه خالم چون مامانم وسواس شدید داره خودمم گربه خیلی دوست دارم ولی چون امسال کنکور دارم میترسم که از درسام عقب بیوفتم حالا نمیدونم نگهش دارم یا نه به نظرتون خیلی سخته نگهداری کردنش؟ و اینکه میترسم روی وسایلم دستشویی کنه و مامانم همرو بریزه بیرون و اینکه بابام هم خیلی از گربه خوشش نمیاد و من بیشتر با دستشویی کردنش مشکل دارم خونمون هم آپارتمانه لطفا بگید که باید چیکار کنم واسش

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با شرایطی که توصیف کردید بهتر است بعد از بزرگ شدنش ،حداقل تا ۳ ماهگی به پارکهای تحت نظر حامیان حیوانات منتقلش کنید.
      چون مسئولیت و شرایطش در اوایل تا به حالت عادی برسد کمی سخت است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  137. مهرآسا رجبی گفته:

    سلام
    من یه بچه گربه ۲ ماهه دارم
    وقتی که دستشویی میکنه روش رو نمیپوشونه
    چه کار باید بکنم که رو دستشویی و مدفوعش رو بپوشونه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      با گذر زمان این مسئله رفع میشود نگران نباشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  138. حسین گفته:

    سلام خانوم دکتر من یه بچه گربه ۴۰ روزه دارم که تا هفته گذشته کمکش میکردم برا ادرار و مدفوع ولی چند شبه که کمکش میکنم ولی ادرار ومدفوع نمیکرد تا اینکه ظرف خاک خریدم گذاشتم ولی اون تو نمیره تا اینکه رفتم دیدم زیر مبل مدفوع کرده و مدفوعش رنگ سیاه داره و رو سرامیک ادرار میکرده دو شب پیش محل ادرارو تمیز کردم و ظرف خاک گذاشتم اونجا امروز متوجه شدم که رفته یه طرف دیگه ادرار کرده به نظرتون چیکار کنم و یه چیز دیگه که خیلی دوست داره که دراز بکشه بازی کنه و عمدتا با انگشتای دست من بازی میکنه و دوست داره گاز بگیره البته گاز محکم نمیگیره ولی دندوناش داره تیز میشه میترم عادت کنه چون بچه کوچیک دارم میترسم اونو گاز بگیره بعضی وقتا که خیلی خوشحاله با زبونش لیس میزنه .و عادتش دادم که در هفته حداقل دو سه بار حمام میکنه .حمام کردن که مشکلی براش به وجود نمیاره البته بعد حمام خوب خشکش مینم ممنون از شما ببخید که طولانی شد ممنون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      فعلا برای یادگیری کامل خیلی کوچک است و رفته رفته جای مدفوع و ادرارش را یادمیگیرد .
      در رابطه با گاز گرفتنش هم نگران نباشید .برایش اسکرچر یا جسم کاموایی تهیه کنید تا روی آن ناخن بکشد و بازی کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  139. محمد مهدی گفته:

    سلام من می‌خوام برای گربه ام که تازه خریدمش خاک بخرم چه برندی رو پیشنهاد میکنید که هم بو رو بگیره و هم خوب گلوله بشه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      برندهای موجود در سایت همگی تایید شده هستند و میتونید با اطمینان خرید کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  140. آیدا گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یه گربه نر ۴.۵ ماهه دارم که از اول یادش دادم تو باکس خاکش دستشویی کنه
    دو شب پیش دوستم گربه ماده بالغشو اورد خونمون که با گربم بازی کنه ولی گربم ازش میترسید و نزدیکش نمیشد
    یه بار گربه دوستم رفت تو باکس گربم دستشویی کرد حالا از اون موقع گربم تو ۴ گوشه خونه دستشویی میکنه و اسهال شده واقعا ازار دهندس با اینکه ظرف خاکو تخلیه و تمیز کردم بازم نمیره اونجا کارشو بکنه چکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این امر هم میتونه بدلیل تضعیف روحیه و حالت روحیش باشه و هم میتواند از مشکلات کلیوی باشد که بهتر است نزد دامپزشک بررسی شود.
      برای اسهالش هم میتونید در وعده هایش از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  141. المیرا قاسمی گفته:

    سلام وقت بخیر
    گربه ی یک ماهه دی اس اچ رو به سر پرستی قبول کردم
    یک گربه ۵ ساله هم دارم
    گربه کوچولو بعضی وقت ها داخل خاک بعضی وقت ها هم گوشه های خونه پوپو میکنه ، چیکار کنم ؟ خیلی ناراحت میشم
    موقعی هم که پوپو داره میره گوشه و سر و صدا راه میندازه جوری که دسترسی بهش ندارم که بندازم داخل خاک

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      کم کم با آموزش شما و بزرگ شدن خودش یاد میگیرد که در محل خاکش مدفوع و ادرار کند.
      ولی اگر برطرف نشد یا روحی مشکل دارد و یا درد یا مشکلی در دستگاه دفعش است که باید توسط دامپزشک بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  142. Koko گفته:

    سلام ببخشید من قرارع که در چند روز آینده گربه بخرم و دقیق نمیدونم که چجوری باید تمیزش کنم و مراقبت بکنم ظرف خاکش چقدر باید باشه و چجوری باید تمیزش کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در آینده علاوه بر ولاگ های آموزشی تصمیم داریم در وبسایت سیناوت آموزشهای تصویری بابت تربیت حیوانات خانگی را داشته باشیم.
      در حال حاضر در صورت خرید و در ادامه چکاپ توسط دامپزشک این موارد را به صورت حضوری از دکتر بپرسید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • بهار مقدم گفته:

      سلام.شما ک تجربه ندارید و هیچ شناختی از رفتار و نیازها و بیماریهای گربه ندارین چرا میخواید بخرید؟ اولا ک دوست خریدنی نیست،اینهمه گربه بی سرپناه و بد سرپرست که نیازمند خونه و پناه هستن….بهتره از اونها رو اداپت کنین… .بعد هم اول راجه به گربه ها مطالعه کنین و با روحیات و نیازهاشان آشنا بشید بعد.چون در غیر این بعد مدتی خسته میشید و بچه رو میزارید بیرون یا به فرد نالایقی ک میتونه دلال،حیوون ازار،توله کش و … باشه میفروشید و زندگی بچه رو تباه میکنین.
      یادتون باشه گربه موجودات زنده هستن و بسیار حساس،پس مسوولیت حیوونی ک میارید نا آخر عمر به عهده شماست

  143. نازنین گفته:

    سلام
    ببخشید من یک گربه نر dsh عقیم نشده شش ماهه دارم
    مشکل اینجاست که کلا دوبار بیرون از ظرف خاکش مدفوع کرده باره اول که به دلیل اسهال بود اما باره دوم من دلیل خاصی ندیدم و بعد از اون هم در ظرف خاکش میخوابه! رفتار هاشو بررسی کردم اما هیچ تغییری نکرده غذاشو میخوره و به تازگی هم کسی به خونه ما نیومده که باعث استرسش بشه ولی ازووقتی که بهمون عادت کرده بود ب پشت میخابید و تویه خودش جمع نمیشد اما این چند روز تویه خودش جمع میشه و میخوابه نمیدونم بخاطر سردی هواست یا بی اعتمادی! قبل از این ماجرا هم چن بار استفراغ داشت که یک بار اون به دلیل پر خوری بود و دفعات بعد به دامپزشک مراجعه کردیم و فکر میکنم دو تا سه تا آمپول بهش زدن و بعد از آمپول زدن حدود ۶ روز بعدش گربه من یک بار زرد آب استفراغ کرد و بعد از اون هیچ نشونه ای ندیدم. الان واقعا نگرانشم چون ظرفه خاکش همیشه در دسترسشه و اصلا دور نیست چند روز پیش هم به خاطر سردی هوا رفدع بود تویه ظرفش خوابیده بود منم دما رو تنظیم کردم اونم دیگه نرفت داخل ظرفش اما الان میاد بیرو از ظرفش آب و غذا شو میخوره باز میره ظرفشو بو میکنه و تویه خودش جمع میشه و میخوابه نمیدونم باید چیکار کنم!

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اگر گربه تان در ظرف خاک زمان غیر طبیعی را صرف میکند باید به دامپزشک مراجعه کنید. وقت گذراندن در ظرف خاک بدین معنی است که گربه ناراحت است و از عفونت مجرای ادراری و یا مشکل دستگاه گوارش رنج می برد. البته گربه ها گاهی برای بازیگوشی در ظرف خاک وقت می گذرانند ولی بهتر است همیشه پیشگیری کنید قبل از اینکه به مشکلی برخورد کنید. اگر دامپزشک چیز مشکوکی پیدا نکرد آنوقت گربه شما یک مشکل احساسی- عاطفی دارد که بایستی آنرا رفع کنید که احتمال دارد مشکل عاطفیش بدلیل عقیم نشدنش باشد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  144. Saeed گفته:

    سلام من یک گربه یک ماه dsh دارم
    و سر آموزش محل دستشویی واقعا اذیت شدم خاک رو تمیز میکنم جا رو تغییر دادم اما بیرون از خاک دستشویی میکنه و واقعا نگرانم که چیکار کنم
    لطفا راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این نشانه ها هم میتواند دلیلش درد باشد و یا حالت روحی که بدلیل اعتراض به مشکلی از جمله حسادت یا افسردگی باشد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  145. شکوفه گفته:

    سلام وقتتون به خیر من ۴ عدد گربه از خیابون پیدا کردم که مادرشون گذاشته بودتشون اونجا و رفته بود و فکر میکنم دو هفتشون باشه و وقتی کنار هم خوابیدن روی هم مدفوع میکنن و هر ۴ تاشون کثیف و خیس میشن و به شدت بو میگیرن و حتی رو بدنشون حشرات ریز سیاه و زرد میبینم لطفا راهنماییم کنید چجوری تمیزشون کنم و ایا اشکالی داره یکیشونو نگه دارم و بقیشونو واگذار کنم ؟ از لحاظ روحی براشون مشکلی پیش نمیاد؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      میتونید برای تمیز کردنشون از شامپو های مخصوص حیوانات استفاده کنید ولی مراقب باشید بدلیل کم سن بودنشون بعد از حمام کاملا با سشوار در دمای متوسط خُشکِشان کنید،چون علاوه بر سرماخوردگی احتمال ابتلا به بیماری های پوستی در محیط مرطوب زیر موها زیاد است.
      و برای واگذاری براشون از لحاظ روحی مشکلی پیش نمی آید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  146. آترا گفته:

    سلام من یک گربه نر ۷ ماهه دارم و مدت یک هفته است یک ماده ۳ ماهه هم اوردم هنوز به طور کامل با هم روبرو نشدن و از زیر در با هم بازی می کنن و ۲ بار در صورتی که گربه کوچیکه توی باکس بود با هم روبرو شدن ولی دختر کوچولو ‌دیشب بیرون خاک مدفوع کرد البته در زمانی که پسر نبود و نزدیک خاک پسر کرد این کارو. من نگرانم تکرار بشه دلیلش چی ممکنه باشه و چی کار کنم تکرار نشه.
    ممنونم از راهنمایی هاتون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      مدفوع کردن در مکان اشتباه در مواردی که دو گربه به تازگی باهم ملاقات کردند به جهت تعیین قلمرو است که کم کم برطرف میشود.سعی کنید حس رقابت و حسادت بینشان به وجود نیاید و بصورت مساوی به هردو آنها توجه و محبت کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  147. T.yh گفته:

    سلام خسته نباشید.
    من یک گربه دو سال و نیمه عقیم نشده نر دارم که تازگی ها همه جای خونه دستشویی می کنه. با یکی مشورت کردم و گفت چون دو روز خونه تنها بوده لج کرده و الان برای در آوردن حرص ما این کار رو میکنه. چند جا خواندم که ممکنه به خاطر عقیم نشدنش باشه یا ممکنه مشکل ادرار یا مثانه داشته باشه. اگر به خاطر عقیم‌ نشدنش باشه و الان عقیمش کنم، این مشکل حل شدنی هست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بله هم میتونه بدلیل اختلالات روحی باشه و هم اینکه اختلالات روحی و لجوج بودنش از عقیم نشدن و فحل بودن باشه.بهتر برای عقیم سازی هرچه سریعتر با دامپزشکش مشورت کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  148. f.frz گفته:

    سلام خسته نباشید من یک گربه حدودا یک ماه و نیمه دارم که از دو هفتگی واگذاری شو قبول کردم و با دستمال کمکش میکردم که ادرار کند اما یک هفته ای است که اجازه ی دستمال کشیدن رو به من رو نمیدهد و توی خاک ادرار یا مدفوع نمیکند و وقتی داخل خاک میگذارم دانه های خاک رو میخورد و بیرون از خاک ادرار یا مدفوع میکند
    ممنون میشم من رو راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید برای اینکه محل ادرار و مدفوعشو یاد بگیره صبور باشید و اینکه خاکشو میخوره درگیر پیکاخواری یا گنده خواری است که از کمبود ماده معدنی در بدنش بوجود می آید…حتما برای چکاپ به دامپزشک مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  149. bahar گفته:

    سلام
    گربه ی من دو‌ماه و نیم داره
    ظرف خاکش توی اتاق من
    و همیشه توی ظرفش جیش یا ادرار میکنه
    اما الان چند بار دیدم میره توی اتاق مادرم
    اونجا جیش میکنه
    هر بار اون‌محل رو با آب و سرکه میشورم
    اما باز میبینم توی اون اتاق
    یه محل دیگه جیش کرده
    خسته شدم بس مخفیانه رفتم اونجارو‌تمیز کردم
    مادرم بدونه سرمووو میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      معمولا این حالات وقتی اتفاق میفتد که لج کند یا شرایط روحی مناسبی ندارد …میتونید از اسپری های آنتی بلاک حیوانات استفاده کنید که برای جلوگیری از ورود حیوانات به فضاهایی است که برایش ممنوعه است.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      پَدهای بهداشتی و شوینده ها و اسپری های مختلفی موجود است که میتونید برای تمیز کردن گربه هان تهیه و استفاده کنید.
      به قسمت شوینده های پت شاپ مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      حالت سفت شدگی مدفوع میتونه از غذایی باشه که برایش استفاده میکنید.میتونید در هر وعده غذایی از یک قاشق روغن زیتون بدون بو مصرف کنید تا دفعش به حالت عادی برگردد ولی اگر نتیجه نگرفتید برای چکاب بیشتر حضورا به دامپزشک مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  150. درسا گفته:

    سلام وقت بخیر، گربه ی من سه ماهشه و امروز روی لباسای توی کمد من جیش کرد، ظرف خاکش بیرونه اتاقه اما هم تمیزه هم خونه بزرگ نیست و میتونست بره، عمق خاکشم هفت سانت هست، قبلشم داشت بازی می‌کرد و از پشت پنجره کبوترها وکلاغ هارو نگاه میکرد و به چیزی معترض نبود، خاک رو من روزی دوبار تمیز میکنم و جای خاکشو بلده امایهو روی لباسای من جیش کرد چرا و متنفرم از اینکه عادت کنه به این کار باید چه جوری تنبیه کنم!؟ آیا ممکنه به خاطر بچگیش باشه!!؟ هنوزم به بلوغ نرسیده که بخوام عقیمش کنم. مشکل دوم میره سراغ خاک گلدونا یا تو گلدون میشینه برای لجبازی با من با اینکه من خیلی باهاش بازی می‌کنم، استاپر گرفتم تاثیری روش نداشت. سوال سوم اینکه چون کوچیکه و دست و پای منو خراش میده موقع بازی منم دیگه بازی نمیکنم که تنبیه بشه ولی سوال اینه که لازمه واکسن کزاز بزنم! ؟فقط یه واکسن سه گانه گرفته و ماه دیگه بعدی رو میگیره و یک بار قرص ضد انگل خورده. ببخشید طولانی شد ممنونم از محبتتون

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تمامی این مشکلات بدلیل سن کم گربه شما است.
      باید زمان بگذارید و آموزشش دهید و اینکه اگر خراش و آسیب دیدگی منجر به خونریزی شد نیاز به واکسن است ،البته در صورتی که واکسن های گربه شما کامل نشده باشد.
      لطفا جهت بازی و آموزش برایش وقت بیشتری بگذارید .

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  151. هانا گفته:

    سلام من دوتا گربه دوماه و نیمه دارم
    گربه ی نر توی ظرف دستشویی میکنه و روش هم خاک میریزه اما گربه ماده توی ظرف فقط ادرار میکنه و خاک هم روش نمیریزه و میره توی حمام دستشویی میکنه
    چجور میتونم جلوی این اتفاقو بگیرم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      رفته رفته با افزایش سن اش این مشکل برطرف شده .
      شما میتونید با استفاده از قطره ها و اسپری های تعلیم ادرار و زمان گذاشتن برای آموزشش ،این مشکل را برطرف کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  152. زهرا گفته:

    گربه پرشین یکساله عقیم شده دارم که ترشحات قهوه ای رنگ دور چشمش زیاده طوریکه روی سبیل و اطراف بینی اش رنگ میگیره .آیا طبیعیه یا مشکل چشمی داره؟داخل چشمش مشکلی نداره و قرمزی یا عفونت نداره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      علائمی که در گربه شما بوجود آمده نشانه یک بیماری پوستی انگلی شایع در گربه ها است . برای شروع درمان و تشخیص دقیقتر به دامپزشک مراجعه کنید.
      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  153. زهرا گفته:

    گربه یکساله نر عقیم شده دارم جدیدا مدفوع رو در خاک ولی ادرار رو در بیرون خاک انجام میده یه مدت افسرده شده بود الان خوب شده و بدنش هم قارچ داشت دور نیپل و مجرای ادرارش هم داره ،آیا این میتونه علت ادرار بیرون از خاکش باشه؟ظرفشم تمیزه و مشکلی نداره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اکثرا گربه ها وقتی در حالت روحی خاصی قرار میگیرند برای نشان دادن حس افسردگی،حسادت…، ناراحتی و مخالفتشو با ادرار کردن و یا نخوردن غذا اعلام میکند .
      برای بهبود این حالت زمان بیشتری را برایش اختصاص بدید و سعی کنید بیشتر نوازشش کنید و از تشویقی استفاده کنید تا کم کم دوباره به حالت اولیه برگردد.
      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  154. Roya گفته:

    سلام، گربه نر دو ساله دارم یکسالگی عقیمش کردم وقتی دو ماهش بود به پنلوکوپنی مبتلا شد از همون موقع که اسهال بود توی خونه زیاد مدفوع میکرد بعداز درمانش هم باز همچنان توخونه مدفوع میکرد با اینکه ظرف مدفوعش همیشه تمیز بود فکر میکردم که شاید بوی دستشوییش مونده و اشتباه میکنه الان دو ماهی هستش که از اون خونه به یه خونه دیگه نقل مکان کردیم یک ماه اول خوب بود اما بعد یک ماه دوباره شروع کرده که تو خونه مدفوع میکنه . از اسپری استفاده کردم جواب نداده با دامپزشک هم صحبت کردم اما هیچ نتیجه ای نرسیدن شما تجربه خاصی ندارین ؟
    ممنون میشم اگه شما یه راهی جلوم بذارین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      اسپرهای آنتی بلاک موجود در پت شاپ ها برای حل این مشکل قابل استفاده است .ولی اگر با وجود این اسپری ها هم عادتش ترک نشده ،احتمالا حالت روحی است که با محبت کردن بهش و آموزش مجدد جهت
      یادگیری محل دفعش ،مشکلتان حل میشود.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  155. Negin گفته:

    سلام
    من یه گربه پرشین ۱ ماه نیمه دارم وقتی دست شویی میکنه مدفوعش به موهاش میچسبه و اصلا خودشم تمیز نمیکنه مجبورم برم بشورمش ولی خب اینقدر میو میو میکنه اینور اونور میره که اصلا تمیز نمیشه تو فکر این رفتم که مو های دور معقدشو کوتاه کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله بهترین روش برای حل این مشکل کوتاهی موهای دور مقعد است.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  156. مريم گفته:

    سلام، من يه پرشين ماده سه ساله دارم كه ٤ ماه پيش عقيم شده، توي ظرف خاكش دستشويي ميكنه ولي جديدا بعد از مدفوع باسنش رو به فرش يا زمين ميكشه و تميز ميكنه! علتش چيه به نظرتون؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      احتمال ابتلا به بیماری های پوستی وجود دارد. لطفا جهت ویزیت به دامپزشکی مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  157. علی گفته:

    من گربه یک و نیم ماهه دارم. بعد از مدفوع خودش رو تمیز نمیکنه و من با دستمال مرطوب این کار رو انجام میدم
    مشکلی پیش میاد ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      نه مشکلی پیش نمیاد ،هرچقدر بزرگتر شه این مهارت ها را بیشتر یاد میگیرد.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  158. علی گفته:

    سلام با تشکر از سایت فوق العادتون من یه بچه گربه خیلی کوچولو شاید در حد ۲ یا ۳ روزه رو تو خیابون پیدا کردم که مادرش رو ماشین زده بود و از بین رفته بود من این بچه رو آوردم خونه با شیر خشک گربه ها تغذیش کردم حمومش کردم فعلا دارم پوشکش میکنم خودم وسواس شدیدی به میکروب و تمیزی دارم از طرفی هم به شدت به بچه گربه علاقه مند شدم به نظرتون با این شرایط نگهداریش کنم؟وسواسم در حدیهکه بعد از هر بار لمس گربهباید حتما خودم رو ضدعفونی کنم و دلم نمیخواد وقتی بزرگتر شد روی تختم پا بذاره

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بچه گربه زیر ۱ماه از شرایط بسیار ویژه ای بر خوردار است مثلا اینکه باید محل نگهداری گرمی برایش فراهم کنید که ترجیحا اگر از کیسه اب گرم یا هیت پد ستفاده کنید بهتر است.
      بچه گربه ها بسیار مستعد عفونت های تنفسی هستند پس مواظب دمای محیطش باشید چون افت دمای شدید پیدا میکند و خطرناک است.و کلام اخر اینکه به نسبت ۱ به ۲ به ترتیب غذای جامد و شیر خشک برایش استفاده کنید و تا دوره واکسن اولش از حمام مجددش خودداری کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • سارا گفته:

        سلام، من یه بچه گربه پرشین یک ماه و نیمه دارم، چند روزی میشه که خریدمش، اولش که خریدمش خیلی مرتب و تمیز و ناز بود ولی حالا که آوردیمش خونه بهم ریخته شده و دائم ادرار میکنه که ادرارش بوی بدی داره، همه جای خونه رو کثیف میکنه، مدفوعش هم از وقتی آوردیمش خونه به پشتش میچسبه و کلا بد بو و بهم ریخته شده، نمیدونم مشکلش چیه؟ در ضمن صاحب قبلیش بهش شیر نان یک مخصوص بچه آدم میداده ولی من خواستم شیر مخصوص بچه گربه بدمش ولی هر کار کردم نخورد و قهر کرد و افسرده شد ولی دوباره که شیر نان دادمش میخوره، چشماش هم آب میاد و کثیف میشه و هر روز با دستمال نمدار تمیزش میکنم، لطفا راهنماییم کنید که باید چطوری ازش نگهداری کنم، چون خیلی براش وقت میذارم ولی نتیجه نمیده.

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          برای آموزش محل ادرار و مدفوعش باید از اسپرهای تعلیم ادرار استفاده کنید و زمانی را اختصاص به آموزشش بدهید .
          برای تغذیه هم باید از شیر خشک مخصوص و غذای مخصوص مرتبط با سنش استفاده کنید.
          در رابطه با قی چشمهایش هم احتمال دارد مبتلا به عفونت های چشمی شده باشد.
          بهتر است برای اطمینان بیشتر و جهت چکاپ کلی به دامپزشکی مراجعه کنید.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  159. نسرین گفته:

    سلام. من یه گربه پرشین ۴ ساله دارم. دچار عفونت ادرا و سنگ کلیه و مثانه س. دکتر هم رفتم. عملش کرده ولی خوب نشده. دائم داره گوشه و کنار خونه ادرار میکنه. همه نکات هم رعایت کردم برای بهداشتش. نمیدونم دیگه باید چیکار کنم. هنوزم بعد از عمل ادرارش خونی هست

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      در چنین مواردی باید از دامپزشکش پیگیر وضعیت باشید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • شهلا گفته:

      سلام عزیزم. گربه منم دقیقا این مشکلات رو داشت ولی خداروشکر بعد از ۸ماه الان کاملا خوب شده گربه من خون ادرار میکرد بهش استرس ندین تحت هر شرایطی آنتی بیوتیک هاشو سرموقع بدین غذاشم پراز پروتین و سبزیجات بدین ، خیلی سخته و صبر زیاد میخواد ولی خوب میشه امیدوارم گربه شما هم زود خوب شه البته من زردچوبه هم به رژیم غذاییش اضافه کردم هر روز مقدار مشخصی بهش میدادم ،دکترا میگفتن گربه من حین عقیم سازی دیواره مثانه آسیب دیده بود و بلور می‌ساخت خوشبختانه خوب شده

  160. نا شناس گفته:

    سلام من قراره هفته دیگه گربه ۲ ماهم به دستم برسه ولی برای جای ادرارش نگرانم اخه مبلامونم تازه خریدیم و مامانم هم حساسه اگه روی مبلا یا فرش دسشویی کنه چی؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      گربه ها بعد از سه ماهگی توانایی بابت یاد گرفتن محل ادرارشون پیدا میکنند و جهت یادگیری و آموزششان باید صبور باشید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  161. سان رایز گفته:

    سلام
    من بعد از هر بار ادارار یا مدفوع کردن گربه ام با دستمال کاغذی خیس آلت تناسلی گربه ام رو تمیز می کنم چون اگه نکنم هم بدنش بو می گیره و هم بدم میاد بره روی مبل یا تخت. آیا این کار از جسمانی براش ضرر داره؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      خیر مشکلی ندارد فقط توجه داشته باشد پوستش خشک خشک بماند که محلی برای رشد قارچ نشود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • مری گفته:

        خسته نباشید
        من یک گربه هفت ساله دارم الان حدود دو ماه هست غافل بشم ازش ادرار میکنه گوشه های خونه میشه دلیلش رو بدونم لطفا
        البته عقیم هم نشده جنسیتش نر هست

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          بی اختیاری ادرار میتونه نشانه عفونت باشد که باید نزد دامپزشک بررسی شود.که عقیم سازی نیز یکی از راههای درمان عفونت است.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  162. سپهر گفته:

    سلام گربه من ٢ ماهشه امروز روز اوليه ك پيش منه براي اولين بار رو تخت من ادرار كرد ظرف خاكشم تميزه ولي بازم اونجا دستشويي نميكنه.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      برای یادگرفتن محل دستشوییش نیاز به زمان است.لطفا صبور باشید و برای اموزشش وقت بگذارید.

      دکتر مائده جودکی ( اینترن دامپزشکی)

  163. ارزو گفته:

    سلام من یه پرشین نر ۲ ساله عقیم نشده دارم مدتیه که خارج از خاکش ادرار میکنه و حالت پاشیدن هم نیس حیوون خونگی دیگه ای هم ندارم ولی هرکاری که میکنم بازم ادرار میکنه اکثرا هم روی پلاستیک ها اینکارو میکنه واقعا نمیدونم باید چیکار کنم که اینکارشو متوقف کنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این عمل میتونه یا عملی اعتراضی باشد که از روی لجبازی یا کمبود محبت است و یا مشکل سیستم ادراریست که باید توسط دامپزشک کلیه ها و مجاری ادراری بررسی شود.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  164. حنانه گفته:

    سلام با عرض سلام و خسته نباشید
    من یه پرشین نر ۸ ماهه دارم چند روزی هست که با من لج کرده و دقیقا روی پتوی من،تخت،ملافه جیش میکنه
    چیکار کنم باهام اشتی کنه؟:(

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      محبت به گربه ها با دادن غذای مرد علاقش بهش یا بازی و دادن تشویق امکان پذیر است.

      دکتر مائده جودکی ( اینترن دامپزشکی )

  165. xmmorx گفته:

    اخته کردنشون جناااایته , شمایی که داری تبلیع میکنی این کارو جانی هستی امیدوارم سرت بیاد تمام این چیزایی که تبلیغ میکنی

    • Ala گفته:

      جنایت ینی چی
      وقتی خود حیوون داره اذیت میشه باید عقیم شه
      گربه های من وقتی فحل شدن انقد بی اشتها و لاغر شده بودن که هر لحظه فکر میکردم حالا میمیرن ، و بعد از عقیم کردنشون دوباره وزن گرفتن ، شمایی که الکی ادما رو متهم میکنی اول برو خوب تحقیق بکن
      با عقیم کردن عمر خودشون هم بیشتر میشه

  166. زهرا گفته:

    با سلام من یه گربه ماده دارم که دوبار زایمان کرده
    به من گفتن گربت هربارکه بیشتر زایمان میکنه احتمال سرطان گرفتنش هم بیشتر میشه ایا این حرف درسته؟نمیشه بدون این که عقیم بشه از این مشکل جلوگیری کرد؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بله درست است زایمان و جفت گیری احتمال ابتلا به سرطانهای رحم و پستان را افزایش میدهد.
      عقیم سازی بسیار به نفع گربه شماست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • ناز گفته:

        سلام،من یک گربه یک ساله و نیمه ماده دارم. همیشه سرجاش مدفوع می‌کرد،اما الان ۲،۳ ماهیه بیرون از جاش،گوشه و کنار مدفوع می‌کنه(دستشوییش رو سرجاش انجام می‌ده خوشبختانه)
        خاکش تمیزه تمیزه،هر روز براش تمیز می‌کنم و هیچوقت هم این مشکل رو باهاش نداشتم.
        باید ببرمش دامپزشک تا علتش رو متوجه بشم؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          میتونه از استرس و لجبازی باشه و یا ناحیه ای از بدنش درد داشته باشد.
          اگر به دامپزشک مراجعه کنید بهتر است.

          دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

      • مرجان گفته:

        سلام. بیماریهای گربه مثل انگل و عفونت و… به انسان منتقل میشه؟؟ من یه بچه گربه پیدا کردم خیلی کوچیک بود و نمیتونه راه بره نمیدونم چند روزشه . از کجا باید بفهمم؟؟ و اینکه ممکنه تا قبل از واکسینه شدن بیماری ای انتقال بده ب انسان؟؟؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          با مراجعه به دامپزشکی و استفاده از کیت های تشخیصی برای بیماری های خطرناک و ویزیت ،میتونید از سلامت کاملش اطمینان حاصل کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  167. ایدا گفته:

    سلام خسته نباشید گربه من حدود ۳ماهشه و تو طول روز روی سرامیک ادرار میکنه و ظرف خاکش تمیزه اونجاهم وقتایی ک تو اتاقه دستشویی میکنه ولی جدیدا خیلی داره تو خونه روی سرامیک ادرار میکنه چیکار باید بکنم

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لطفا موارد ذکر شده در مقاله بالا را بررسی بفرمایید در صورت ادامه ادرار در جاهای ناخواسته لازم است که او را به دامپزشکی ببرید تا از لحاظ برخی بیماری ها نظیر تورم مجاری ادراری، دیابت و بیمارهای کلیه بررسی شود.

      دکتر اعتضادی

  168. بهناز گفته:

    باسلام لطفا کسانی ک نوزاد گربه پیدا میکنن ب این مسئله توجه کنن ک ی عده از اونا نمیتونن ب تنهایی دستشویی کنن و باید با استفاده از یه دستمال مرطوب ب آرامی تحریک‌ کرد تا بتونن ادرار یا مدفوعشون رو تخلیه کنن.من خودم ۹ بار نوزاد گربه پیدا کردم ک فقط یکیشون میتونست خودش دستشویی کنه بقیه رو من خودم کمکشون میکردم.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      از حس همدلی شما با صاحبان پت و کمک موثرتان سپاسگزارم.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • مانی گفته:

      سلام
      من دو روزه یه بچه گربه ۲۰ روزه پیدا کردم، توی این دو روز بچه اصلا مدفوع نکرده، با پارچه هم کمکش میکنم ولی فقط ادرار میکنه، این طبیعیه یا باید ببرمش دامپزشک؟

      • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

        دوست عزیز سلام

        ابتدا برای تغذیه بچه گربه تان از شیر خشک مخصوص استفاده کرده و اگر
        در ادامه مدفوع نکرد کمی غذای نرم که شامل مرغ پخته و سبزیجات است استفاده کنید و کمی روغن زیتون به همراه غذا بهش بدید .اگر همچنان وضعیت تغییری نکرد به دامپزشکی مراجعه کنید.

        دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  169. Sheyda گفته:

    سلام خسته نباشید . این سوال به این مقاله ربط نداره ولی من میخوام یه گربه بگیرم اما اعضای خانواده زیاد خوششون نمیاد ، میخواستم بدونم میتونم گربمو فقط توی اتاقم نگه دارم ؟ یا حتما باید بزارم که بقیه جاهای خونه بره ؟ آخه میترسم رو مبلامون ادرار کنه ، یا موهاش خیلی بریزه ، از طرفی هم گربه هارو خیلی دوست دارم ، به نظر شما چیکار کنم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام
      با توجه به اینکه گربه شما همزمان با بزرگ شدنش دایره فعالیتش هم بیشتر میشود فضای اتاق برای نگهداری کافی نیست.
      اگر خانواده راضی به سرپرستی شدند از نظر پاکیزه ماندن محیط خانه نگران نباشید .
      این مسئله با توجه به اموزش های صحیح قابل حل است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  170. asal گفته:

    سلام وقت بخیر من میخوام یه بچه گربه ۲ ماهه به سرپرستی بگیرم و شرایط نگهداریش هم تا حدودی دارم ولی برای جای خاک میخواستم بدونم من معمولا توی اتاقم ولی خب بالاخره گربه اید ازاد باشه من یه ظرف خاک براش توی اتاق تهیه کردم ولی خب میخوام بینم نیازه توی اشپزخانه و دستشویی و سالن هم یکی باشه یا خیر؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      گربه ها ذاتا تمایل دارن هنگام دفع تنها باشند و این موضوع به حالت دفاعی انها در مقابل دشمن اشاره دارد پس در نتیجه کنج اتاق بهترین محل قرارگیری خاک گربه است و موضوع دوم اینکه به ازای نگهداری هرگربه یک ظرف خاک شخصی کافیست و قطعا بعد از اموزش صحیح و پیدا کردن محل خاکش در منزل دفع را در ظرف خاک انجام می دهد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  171. M.sa گفته:

    سلام ؛ می خواستم بدونم گربه ها به طور معمول چند بار در روز مدفوع و چند بار در روز ادرار می کنند ؟؟
    اگر مدفوع یا ادرار کردن گربه ها زمان خاصی داره لطف کنید بگید ؟؟
    میخواستم بدونم که گربه ها وقتی ادرار می کنند خب رطوبش از طریق خاک با پاشون برخورد نمیکنه ؟؟
    بعد مدفوع ، مقعدشون خود به خود تمیز میشه ؟؟؟ یا مثل انسان هستن و باید شسته بشه ؟؟
    من به شدت وسواس دارم اگر میشه لطف کنید کامل و دقیق توضیح بدید ؛ ازتون بینهایت سپاسگزارم

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      ۱٫ بسته به میزان آب و غذای خورده شده, علامت گذاری و وجود برخی بیمارها می تواند بسیار متغیر باشد. ۲٫ خیر، زمان خاصی ندارد. ۳٫ خاک های گربه جذب رطوبت بسیار بالایی دارند ولی احتمال آغشته شدن پا با ادرار وجود دارد. ۴٫ مدفوع گربه سالم به پشت او نمی چسبد. البته می توان موهای اطراف مقعد را کوتاه کرد که به مدفوع آغشته نشود. خیر، لزومی به شستشو ندارد. ۵٫ اکثر خاک های آنتی باکتریال هستند و با تماس پا یا مقعد گربه باکتری های موجود در مدفوع و ادرار را از بین می برند و جای نگرانی وجود ندارد. در صورت ناراحتی، از وارد شدن او به اتاق خواب و تخت جلوگیری کنید و او را هر دوهفته یکبار حمام ببرید. البته توجه داشته باشید او را از گردن به پایین بشورید.

      دکتر اعتضادی

  172. Zed گفته:

    سلام یه گربه نر پرشین یکساله دارم نزدیک ۲ ماهی هست خریدمش ولی از روز اول توی مدفوعش خون دیدم چند بار هم بیرون از ظرفش مدفوع کرده، دکترش گفت بخاطر حساسیت غذاییه ولی غذاشو هم عوض کردم فایده نداشت نظر شما چیه؟

      • ناز گفته:

        سلام،من یک گربه یک ساله و نیمه ماده دارم. همیشه سرجاش مدفوع می‌کرد،اما الان ۲،۳ ماهیه بیرون از جاش،گوشه و کنار مدفوع می‌کنه(دستشوییش رو سرجاش انجام می‌ده خوشبختانه)
        خاکش تمیزه تمیزه،هر روز براش تمیز می‌کنم و هیچوقت هم این مشکل رو باهاش نداشتم.
        باید ببرمش دامپزشک تا علتش رو متوجه بشم؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          این نشانه ها هم میتواند دلیلش درد باشد و یا حالت روحی که بدلیل اعتراض به مشکلی از جمله حسادت یا افسردگی باشد.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  173. ريحانه گفته:

    سلام
    گربه من هميشه هروقت ميرم نوازشش كنم با دستاش دستمو ميگيره ولي ميخواد بكنه تو دهنش منم ميترسم گاز بگيره چيكار كنم اين عادت از سرش بيوفته؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      این یک مسئله رفتاری است و با آموزش قابل کنترل می باشد. لطفا هر موقع که در بازی، شما را چنگ انداخت یا گاز گرفت بازی با او را ادامه ندهید تا متوجه شود که کار درستی انجام نداده است. برای اطلاعات تکمیلی در این زمینه لطفا بلاگ های آموزش و تربیت گربه ها را مطالعه بفرمایید.

      دکتر اعتضادی

  174. سپیده گفته:

    سلام
    من حدود ۲هفته هست که گربه آوردم و حدودا ۲ ماهشه سه چهار روزی میشه که علاوه بر اینکه تو خاک دستشویی میکنه، خودشم کثیف میکنه یعنی دستشویی میکنه و انگار نمیدونه که هنوز کامل دستشویی نکرده از خاک میاد بیرون و تمام پشت و پاهاشو کثیف میکنه و به هر جا که میره اونجاهم کثیف میکنه نمیدونم باید چکار کنم

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لطفا بعد هر بار غذا خوردن او را به ظرف خاک منقل کنید و پشت گردن او را با پنبه مرطوب ماساژ دهید تا کامل دستشویی کند. بچه گربه به علت اینکه شیر و غذاهای نرم می خورد مدفوع تا حدی چسبناک است و به پشت او می چسبد. لطفا موهای پشت او را کوتاه کنید تا به مدفوع آغشته نشود. با افزایش سن و تغییر جیره غذایی این مشکل کم کم رفع می شود.

      دکتر اعتضادی

  175. فروغ مایلی کهن گفته:

    سلام من یه گربه تقریبا ۲ ساله دارم ۵ ماه هست که یه گربه دیگه آوردم که الان ۷ ماهه شده هر دو نر هستن گربه بزرگه من عقیم شده
    رابطه این دو تا از اول با هم خییییلی خوب بود چند روز بعد عقیم کردن پسر بزرگم این بچه رو آوردم هر از چندگاهی میدیدم روی لباسام خیسه فکر میکردم کار پسر بزرگمه چون از عوارض عقیم کردن بی اختیاری ادرار هست این اتفاق خیلی تکرار شده تا الان تا اینکه امشب دیدم پسر دومیم رفته تو باکس جورابا داره جیش میکنه با اینکه بعدازظهر خاکشونم عوض کردم تا الانم حداقل ۵ مدل خاک مختلف خریدم تو خونمون هم رفت و آمد نیست اصلا اتاق این ۲ تا پسرم جداست اگه یه ظرف خاک دیگه بذارم خب احتمال داره پسر بزرگم باز بره اون تو جالب اینجاست ک مدفوعشو تو خاک میکنه ولی جیش رو بیرون مشکل گوارشم نداره نمیدونم چیکار کنم

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      گربه های نر برای تعیین قلمرو از علامت گذاری استفاده می کنند. با توجه به اینکه مدفوع داخل خاک و ادرار در جاهای ناخواسته انجام می شود این احتمال را بیشتر می کند. همچنین بعد عقیم سازی و تغییرات هورمونی، بوی ادرار گربه عوض شده و معمولا گربه علامت گذاری مجدد انجام می دهد. لطفا ظرف های خاک آنها را جدا کرده و بهتر است تا مدتی برای رفع این مشکل آنها را از یکدیگر جدا نگهدارید. البته احتمالات دیگری نظیر مشکلات کلیوی و دیابت نیز باعث ادرار خارج از ظرف خاک می شوند که بهتر است دکتر دامپزشک او را برای مشکلات ادراری و کلیوی معاینه کند.

      دکتر اعتضادی

      • محمد مهدی گفته:

        سلام خسته نباشید. ما تو حیاطمون یه گربه ماده داشتیم که وقتی بچش به دنیا اومد یه ذره بزرگتر شد اومد گذاشت تو خونه ما. الان مادرش دیگه دعواش میکنه. اینم میره زیر مبل و بیرون میاد و بازی میکنه غذا میخوره ولی اصلا بیرون نمیره همشم تو خونه دستشویی میکنه. چیکار کنم که به بیرون عادت کنه و دستشویی هم بیرون بکنه؟؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          این علائم به دلیل مشکلات روحی است.
          سعی کنید بیشتر برایش وقت بگذارید و محبت کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  176. محمودرضا اعتضادی گفته:

    با سلام،

    لطفا از درمان های خانگی خودداری فرمایید. ممکن است موجب عوارض جبران ناپذیری شود. مشکل در دفع علل بسیار مختلفی دارد.لطفا ابتدا غذای او را تصحیح کنید، اکنون او باید از شیر خشک مخصوص بچه گربه تغذیه کند. اگر مشکل دفع ادامه داشت لازم است توسط دامپزشک معاینه شود. در مورد خواب، بچه گربه ها بیشتر طول روز را می خوابند و مشکلی وجود ندارد.

    دکتر اعتضادی

  177. مریم گفته:

    سلام گربه من ۲ ساله هستش خونه من هم آروم و کم تردد هستش هم بالکن خیلی بزرگ داره هر چیزیرو هم بگین رعایت میکنم خاکش رو تمیز میکنم ولی فقط روی تشک و جایی که من میخایم ادار میکنه خسته کننده شده این کار گربم واقعا نمیدونم چیکار کنم؟؟؟!!!!

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لطفا ظرف خاک را کاملا بشورید و جای آن را تغییر دهید و از خاک برند دیگری استفاده نمایید اگر مشکل حل نشد. موارد استرس زا را در گربه بررسی و رفع کنید. اگر همچنان این رفتار ادامه داشت نیاز است با یک مربی حیوانات مشورت کنید.

      دکتر اعتضادی

    • شایان گفته:

      دقیقا گربه منم فقط رو تشک اینکارو‌ میکنه. ۵ سالش هم هست و هر بار بخواد به غیر از ظرف خاکش جایی ادرار کنه همیشه تختو انتخاب میکنه. هیچ مشکلی هم نداره. ولی اینکارو‌ میکنه

  178. بنفشه عزآبادی گفته:

    سلام روزتون بخیر. سوال من مربوط به این پست نیست البته… من روز ۱۹ اردیبهشت یه بچه گربه اسکاتیش ۴۸ روزه رو به منزل آوردم، یه دختر ۴ ساله هم دارم. دخترم تا الان ( ۲۶ اردیبهشت) هیچ آلرژی نشون نداده. با توجه به اینکه این گربه کوچولو قراره واکسن بزنه آیا با این حال خطری از بابت مو و مدفوع گربه دخترم رو تهدید میکنه؟ البته میدونم که باید این قضیه رو قبل از اوردن گربه بررسی میکردم اما خب از دوستانم کهگربه دارن پرسیدم و تا حالامشکلی براشون پیش نیومده. ممنون میشم شماهم پاسخم رو بدین.

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،
      اضافه شدن عضو جدید را به خانواده شما تبریک عرض می کنم. ریزش مو در گربه تا حدی طبیعی است. اگر برای دخترتان مشکل آلرژی بوجود نیامده، جای نگرانی نیست. می توانید برای کمتر شدن ریزش مو او را به طور منظم برس بزنید و از رولهای جمع کننده مو استفاده فرمایید. واکسیناسیون و انگل زدایی دوره ای را طبق نظر دامپزشک انجام دهید. خطری متوجه دختر شما نیست.

      دکتر اعتضادی

  179. آیدا گفته:

    گربه من بالغ هست و بیرون از خاک ادرار میکنه با عقیم کردن درست میشه ؟ به من گفتن چون ادرار کردن شروع کرده ۵۰ ۵۰ هست که دیگه جیش نکنه

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      در رابطه با عقیم کردن و دستشویی بیرون خاک اطلاعاتی ندارم. مواردی که باعث دستشویی بیرون از خاک گربه می شود در بلاگ بالا به تفصیر توضیح داده شده است. لطفا موارد فوق را بررسی بفرمایید مشکل شما رفع خواهد شد.

      دکتر اعتضادی

  180. نغمه نظری گفته:

    سلام خسته نباشین
    من یک گربه دارم که حدوداً ۱۰ ماهه هستش و از یک هفته پیش غذا خوردنش یه کوچولو کمتر شده و خیلی کم دستشویی میره مثلا حدود یکبار ادرار و مدفوع که حتی گاهی یه روز مدفوع هم نمیکنه و موقع دستشویی رفتن میو میو میکنه و خاک رو میکنه
    دلیلش چه چیزی میتونه باشه؟ من گربم خیلی گرمایی هستش ممکنه به خاطر اون باشه یا سن بلوغ؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      غذا خوردن کمتر باعث دستشویی کمتر نیز می شود ولی با توجه به شواهد، احتمال مشکلات گوارشی وجود دارد. توصیه می کنم دامپزشک او را معاینه کند تا هم دلیل کاهش اشتها و احتمال درد موقع دفع بررسی و درمان گردد.

      دکتر اعتضادی

      • نارینه گفته:

        سلام من یه نوزاد گربه پیدا کردم که همسایمون انداخته بود دم در ما مادرشم دنبالش میگشت هرچی گذاشتم جلوش برش نداشت و چون کلاغا اونجا بودن اوردمش تو جفتش هنوز وصل بود بهش با قیچی بریدم بهش شیر خشک دادم خورد از رو دست من هم انور نمیره حالا نگران دستشویی کردنش هستم با دست شکم و کمرشو ماساژ دادم نمیدونم واسه نوزاد یه روزه هم خاکبزارم؟

        • محمودرضا اعتضادی گفته:

          با سلام،

          با تشکر از شما حامی گرامی، لطفا برای تغذیه بچه گربه از شیر خشک مخصوص گربه استفاده نمایید. شیر گاو یا شیر خشک نوزاد انسان باعث اسهال در بچه گربه می شود. برای دستشویی بچه گربه می توانید یک ظرف کوچک تهیه و درون آن را مقداری خاک گربه بریزید و بعد شیر خوردن او را در ظرف خاک قرار دهید و با یک پنبه مرطوب پشت گردن او را مساژ دهید تا دستشویی کند. از شستن او خودداری نمایید. و او را در محل گرم قرار دهید. برای اطلاع کامل از طرز نگه داری بچه گربه بلاگ های مربوط در سایت سیناوت را مطالعه بفرمایید.

          دکتر اعتضادی

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      لازم به تنبیه نیست. بهتر است علت مشکل را پیدا کرد. لطفا خاک را بررسی بفرمایید که عمق لازم را داشته باشد ( حدود ۷ تا ۱۰ سانتیمتر). دسترسی آسانی به خاک داشته باشد. مسائل دیگری همچون تغییر خاک، استرس، تغییر ظرف خاک و … می تواند این مشکل را بوجود آورد.

      دکتر اعتضادی

  181. تینا گفته:

    سلام گربه ما روی مبل و فرش خیلی ادارار میکنه و اینکه خاکش رو تمیز میکنیم و دوهفته یکبار خاکش رو عوض میکنیم اما بازم جواب نمیده ممکنه از اینکه حوصلش سر میره این کارو انجام میده؟

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      اگر گربه داخل خاک دستشویی نمی کند حتما مشکلی وجود دارد. استرس، محل نامناسب خاک، ورود حیوان یا عضو جدید به خانه و خاک نامناسب و… لطفا تمام موارد ذکر شده در مقاله فوق را قدم به قدم انجام دهید تا مشکل مشخص و رفع گردد.

      دکتر اعتضادی

      • امینی گفته:

        سلام گربه من دو سالشه و عقیم شدس
        همیشه تو خاکش دستشویی میکرد اما چند روزیه میبینم دقیقا کنار ظرف خاکش دستشویی میکنه اما تو خاک نمیره
        حتی ظرفشو کاملا شستم و خاک تازه ریختم فقط یبار دوباره همونجا کارشو کرد اما بازم دیدم کنار ظرف خاک دستشویی کرده

        • محمودرضا اعتضادی گفته:

          با سلام،

          احتمالا مشکل استرس یا ناراحتی برای او وجود دارد. بررسی بفرمایید چه تغییراتی اخیرا در خانه شما صورت گرفته، مانند اضافه شدن عضو جدید به خانواده، تغییر نوع و یا رایحه خاک، تغییر میزان زمان بازی کردن با او و غیره. برای اطلاع از کلیه مسائلی که می تواند باعث این مسئله شود، موارد مقاله بالا را تک به تک بررسی بفرمایید. اگر مسئله آزار دهنده او برطرف شود مجددا در خاک دستشویی خواهد کرد.

          دکتر اعتضادی

  182. فاطمه توکلی گفته:

    مطالب عالی اما من حواب خودم رو نگرفتم گربه ی ما روی مبل و روی لباسی که زمین باشه ادرار میکنه معمولا اتاق خواب من ادرار میکنه حداقا هفته ای یک بار خارج از خاک ……

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      ممکن است این امر ناشی از استرس و یا ناراحتی گربه باشد. لطفا موارد گفته شده در مقاله بالا را آزمایش نمایید و اگر باز هم مشکل رفع نشد کاملا پیشینه و شرایط نگهداری را توضیح دهید که بتوانم بهتر راهنمایی کنم.

      دکتر اعتضادی

      • شیرین گفته:

        سلام خسته نباشد من دوتا گربه کوچولو پیدا کردم یکیش ۱ چشمش عفونت داره و من شهرستان هستم دسترسی به دامپزشک ندارم هرچی میرم درمانگاه نیستن
        قطره بکتی ماید و پماد اریترومایسین استفاده میکنم
        میشه راهنماییم کنید؟
        بعد اون یکی یکم بزرگتره مدفوع میکنه و خیلی خودشو کثیف میکنه براشون ۱ ظرف خاک گذاشتم ولی نمی دونم چطوری اموزش بدم که توو خاک مدفوع کنه

  183. مهران گفته:

    سلام وخسته نباشید تو حیاطمون تازگیا ۴تابچه گربه بامادرشون زندگی میکنن ک میخام یکی ازونارو نگه دارم چون میدونم باتوجه ب شرایط بایدازینجابرن ولی نمیدونم چطور ب خودم عادتش بدم و دسشویی رفتنشوکنترل کنم و اینکه آیا میشه تو حیاط جایی درست کنم واسه نگهداریش ممنون میشم راهنماییم کنین

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام،

      بهترین زمان جدا کردن بچه گربه از مادر حدود ۲ ماهگی هست چون قبل آن به مادر وابسته هستند. بله می توانید در حیاط برای آنها سرپناه درست کنید و همچنین ظرف خاک برای دستشویی آنها در نظر بگیرید و در زمان مشخصی در روز برای آنها آب و غذا فراهم کنید. اگر قصد آوردن بچه گربه را به داخل خانه دارید توصیه می کنم بلاگ مربوط به نگهداری بچه گربه را مطالعه بفرمایید.

      دکتر اعتضادی

      • جاويد گفته:

        سلام من يك گربه چهار ماهه دارم هميشه داخل ظرف خاكش دستويى ميكنه اما اينكه خاك ها را با پاها و دست ميزنه بوى بد ميگيره و احساس ميكنم كثيف است بعد از دستويى كردن دستها و پاهايش را ميشورم كه أزين كار زياد بدش مياد و ناآرامى ميكنه به نظر شما بخاطر بوى بد پاهاش كه به خاك ها ميماله بايد براى تميز كردنش چى كنم؟

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          میتونید از اسپری های ضدعفونی کننده و یا پدهای مخصوص استفاده کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *