سگ هاسکی آلاسکایی

سگ هاسکی آلاسکایی

سگ هاسکی آلاسکایی

مترجم: دکتر محمودرضا اعتضادی

هاسکی آلاسکا در واقع یک نژاد سگ نیست، بلکه یک طبقه بندی از سگها است. گونه آلاسکایی سگ هاسکی بیشتر به عنوان یک سگ کاری شناخته شده و اغلب سورتمه کش است.  نژاد آلاسکا بیشتر در مسابقات میان سگها و سورتمه کشی در سطح جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. اکثریت هاسکی آلاسکاها دارای گوشهای تیز می باشند و دم دارند که روی پشت آنها خم می شود.

آمار حیاتی

  • ارتفاع: 58 تا 66 سانتیمتر
  • وزن: 18 تا 27 کیلوگرم
  • طول عمر: 12 تا 15 سال

خصوصیات فیزیکی

هاسکی آلاسکایی در ظاهرشبیه هاسکی سیبریایی است. وزن سگهای نر بالغ بر 18تا 27 کیلوگرم و وزن ماده ها به طور متوسط ​​16 تا 22 کیلوگرم است. از آنجایی که هاسکی آلاسکایی بیشتر یک طبقه بندی از سگهاست تا اینکه به نژاد خاصی اشاره داشته باشد، الگو و رنگ متفاوتی نیز خواهند داشت.

هاسکی آلاسکایی قهوه ای

هاسکی آلاسکا بزرگتر و ضعیف تر از سگ های هاسکی سیبریایی مشابه است. رنگ چشم سیبرین اکثرا آبی و یا تلفیقی از آبی و قهوه ای است ولی در گونه آلاسکایی اغلب رنگ چشمشان قهوه ای است.

این نژاد از حس بینایی و بویایی قوی برخوردار است زیرا در این نژاد همچون سگهای شکاری از قدرت بینایی بالایی بهره مند هستند. اگرچه هاسکی الاسکایی از قدرت شنا و آوردن اشیا برخوردار نیست اما قادر است در موقعیت نشسته تا 180 سانتیمتر بپرد.

شخصیت و مزاج

خلق و خوی هاسکی آلاسکایی نیز همچون ظاهرش مدام در حال تغییر است. این سگها با افراد و همچنین سگ های دیگر مهربان هستند و مشتاق نوازش بودن آنها زبانزد خاص و عام است. هرچند هاسکی آلاسکا معمولا به عنوان یک  “سگ جهنده” شناخته می شود اما معمولا به خاطر مهر و محبت به روی افراد می پرد نه به خاطر تسلط بر آنها.

هاسکی آلاسکایی وفادار اما کاملا مستقل است و اگر هم قلاده اش را باز کنند خیلی به دیگران نزدیک نمی شود. این نوع سگ ها در اصل ماجراجو هستند و ماشین سواری و تغییر در کارهای روزمره را دوست دارند. سعی کنید بیشتر با او وقت بگذرانید و به او توجه کنید تا خانه تان را ویران نکند، پس اگر وقت کافی ندارید به عنوان یک سگ خانگی روی این گزینه خط بکشید.

مراقبت

جنس موی تن هاسکی الاسکایی معمولا به گونه است که کمتر کثیف می شود و اکثرا تمیز است و  این ویژگی بیشتر شبیه هاسکی سیبریایی یا مالاموت الاسکایی است. بنابراین، این سگها بوی بد نمی دهند و نیاز به حمام کمی دارند. موی این سگها هر سال به عنوان یک واقعه فصلی در بهار می ریزد و درطول سال ریزش مو ندارند.

توله هاسکی آلاسکایی

هاسکی آلاسکایی بسیار پر انرژی با استقامت است . این سگها در محیط آپارتمانی خیلی دوام نمی آورند زیرا به تمرین و ممارست نیاز دارند. یک خانه بزرگ با حیاط دلباز برای سگهای هاسکی الاسکایی خیلی مناسب است.

سلامتی

هاسکی های آلاسکایی حدود 12 تا 15 سال زندگی می کنند. به طور کلی، به نظر می رسد که نژاد سالمی باشد، اما مانند گونه های خاص، برخی از مشکلات سلامتی ژنتیکی میان این گونه ها یافت می شود. این بیماریها شامل آتروفی پیشرونده شبکیه که به نابینایی و هیپوتیروئیدیسم منجر می شود و همچنین تغییر شکل مادرزادی حنجره که باعث ایجاد سوزش در هنگام تنفس و صدای خس خس می شود و بدین صورت هاسکی های الاسکایی لقبی چون “سگ خس خسی” دارند.

تاریخچه و پیشینه

اگرچه هاسکی آلاسکا به تنهایی یک نژاد شناخته شده نیست، اما تلفیقی از نژادهای دیگر محسوب می شود. هدف از تولید مثل هاسکی الاسکایی بوجود آوردن بهترین سگ های کاری است، بنابراین اکثرا اصل و نسب این سگ ها به هدف خاصی بستگی دارد که ممکن است سگ هاسکی الاسکایی برای آن منظور به کار برده شود. برای مثال، سگ سورتمه کش مسابقه ممکن است براساس ضرورت حفظ فاصله یا سرعت پرش تلفیقی از هاسکی، نژاد سیبرین یا سگ شکاری باشد.

هاسکی آلاسکایی در برف

در اصل، هاسکی آلاسکایی از تلفیق نژاد های مختلف بومی برای ماشرها (مسابقات سورتمه کشی سگها و انسان)  بوجود آمدند. اکثر نژاد های اصلی استفاده شده شامل سگ اسکیمو، هاسکی سیبریایی، سگ شکاری خاکستری و نژاد جرمن پوینتر شورت هیر هستند.

منبع: PetMD

14 دیدگاه برای “سگ هاسکی آلاسکایی

  1. ستایش همتی گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    میشه ازتون بپرسم که چه جاهای مورداعتمادی هست که بشه ازشون هاسکی خرید؟
    باید از دامپزشکی ها بگیریم؟ جای خاصی دارن؟
    واسه شیراز میخام اگ میدونین ممنون میشم راهنمایی کنین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      نظر ما در رابطه با خرید و فروش موجودات زنده زنده است.
      اگر حامیان را دز فضای مجازی دنبال کنید ،کیس های خوبی برای واگذاری است.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  2. سگ گفته:

    ببخشید یه سوال متفرقه میپرسم ولی من دنبال سگ خوب میگردم که هم با بقیه سگ های دیگه خوب رفتار کنه چون میخام دوتا بخرم. و اینکه زوزه نکشه و واسه محافظت از خودم میخوام و میخام ظاهر نسبتا ترسناکی داشته باشه. چی مناسبه از نظرتون؟

  3. آرمان گفته:

    سلام من هاسکی چشم یخی دارم خیلی باهوشه اگه بهش رسیدگی کنی خیلی باهات انس میگیره بهتر اینه که از طولگی بهش آموزش بدی چه رفتاری داشته باشه
    عاشق گردش روی خاک و چمنه و تفریح عاشق سرما و یخ

    • سگ گفته:

      یه سوال من تو اپارتمان زندگی میکنم و همونجا میخام تو خونه نیگهش دارم. واسه این میخرم که همیشه که هر جا میرم با خودم ببرمش. ولی باید قوی و جهنده و نگهبان باشه اخه واسه امنیتم میبرم. این سگتون اینطوری هس؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      سر و صدا میکند .اگر ساختمانتان مشاع است بهتر است محل زندگیش را عوض کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  4. شاهرخ گفته:

    سلام کلا در ایران دو تیپ هاسکی بیشتر دیده میشه که عموما یکی مو بلند و و پشمالوتر و یکی مو کوتاه با هیکلی کشیده و قدی بلندتر . هر دوی اینها چشمان رنگی و اصطلاحا اکثر علامت گشنیز را در پیشانی دارند . نوع اول بیشتر نمایشی و نوع دوم بیشتر چالاک و سرعتی و دونده هستند
    در مورد این دسته بندی اطلاعاتی با منبع موثق اگر دارید بفرمایید

    • محمودرضا اعتضادی گفته:

      با سلام، ممنون از توضیحات تکمیلی شما. در رابطه با سگ های هاسکی ایران منبع موثقی در دست نیست و اطلاعات موجود بر پایه شواهد و اطلاعات پرورش دهندگان و وارد کنندگان این نژاد می باشد. با تشکر

  5. آرامیس تهامی گفته:

    سلام
    من یکیشونو دارم
    بقدری مهربون و بااحساسه که نگو
    شیطون ، مهربون ، با اصالت و جذاب
    خیلی هم باهوش و تمیزن
    من تا قبلش میخاستم یه گربه بردارم ولی یکهفته یکیشون پیشم بود ( دوستم مسافرت داشت ، نتونست ببرش ) ، خیلی دوست داشتنی بود
    کلا نظرم عوض شد :))

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *