5 کاری که در هنگام آموزش توله سگ تان نباید انجام دهید

توله سگ روتوایلر

5 کاری که در هنگام آموزش توله سگ تان نباید انجام دهید

نوشته: کلی پای، 2 دسامبر سال 2019

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

معمولا، آموزش سگ ها در ابتدای امر ساده به نظر می رسد اما در عمل کار خیلی ساده ای نیست. شما معمولا سخت تلاش می کنید تا بتوانید سگتان را در سنین بسیار پایین تربیت کنید. اما براساس نظر تعلیم دهندگان سگ ها، آموزش یک سگ به اندازه ای که افراد عادی فکر می کنند سخت نیست.

این مسئله شاید به دلیل عدم آموزش صحیح و مناسب سگ ها صورت بگیرد. ما معمولا با اصول اولیه آموزش سگ ها آشنا نیستم و به دلایل مختلف اشتباهاتی را در این رابطه مرتکب می شویم. به همین دلیل، در مقاله ذیل به ذکر برخی اشتباهات در آموزش توله سگ ها می پردازیم.

نگران نباشید، زیرا این مقاله به شما می گوید که چگونه این اشتباهات را بشناسیم و آنها را تصحیح کنیم.

کارهایی که در هنگام آموزش توله سگ خود نباید انجام دهیم:

این کارها را انجام ندهید

آیا می دانید که سگ ها اصول را به صورت سیاه و سفید یاد می گیرند؟ بنابراین به یاد داشته باشید که هرگونه منطق خاکستری آنها را گیج و مضطرب می نماید و فرایند یادگیری را به تأخیر می اندازد. بدین صورت سگ ها احساس ناامیدی کرده و به دستورات شما گوش فرا نخواهند داد.

اجازه بدهید برای تشریح این نکته یک مثال بزنم. یکی از صاحبان، یک توله سگ روتوایلر را به سرپرستی گرفت و به خانه خویش برد. توله سگ خیلی کوچک بود و طبق معمول همچون بقیه صاحبان سگ ها، این خانم سگ را روی پاهایش بر روی مبل می نشاند و او را نوازش می کرد.

اما حالا که روتوایلر خیلی بزرگتر شده، صاحبش مثل قبل او را روی پاهایش نمی گذارد و او را نوازش نمی کند. این سگ مدت های طولانی روی مبل می نشست و نمی دانست که چرا روش قبلی تغییر کرده است. بدین صورت او گیج شده بود و حاضر نبود مبلش را ترک کند.

در حقیقت، در صورت انجام این چنین تغییراتی، باید علت این مسئله را به طور واضح به سگ خود نشان دهید. اما بهتر است، در دوره های مختلف رفتار خود را مدام تغییر ندهید زیرا سازگاری برای سگ ها برخلاف آدم ها خیلی سخت است.

زمانبندی خیلی مهم است

زمان بندی ضعیف اشتباه مهم دیگری است که در هنگام آموزش ممکن است افراد با آن مواجه شوند. همه چیز در این دنیا براساس زمان پیش می رود. در این جا، من یک حقیقت جالبی را برای شما بازگو می کنم. هر وقت که توله سگتان کار خوبی می کند سریع او را تشویق می کنیم، اما اگر اشتباه یا خطایی از او سربزند، اگر در حین انجام کار او را گیر بیندازیم که هیچ، اما در غیر این صورت سریع به اصلاح وی نمی پردازیم. فهماندن این قضیه به سگ ها زمان زیادی لازم دارد.

فرض کنید که برای چند ساعت سگتان را در خانه تنها گذاشته اید و بعد از بازگشت به خانه می بینید که سگتان مبل را پاره کرده است. در اصل، اول واکنش ما شاید عصبانیت شدید است. اما اگر عصبانیتتان را در آن لحظه بروز دهید سگ ها نمی دانند که علت عصبانیت شما چیست و در حقیقت نمی دانند که شما به خاطر خرابکاری که چند ساعت پیش انجام دادند عصبانی هستید. بنابراین این مورد را در نظر داشته باشید.

دستورات طولانی

باید همیشه به فکر دستوراتی که به توله سگتان می دهید، باشید. درواقع، باید بدانید که سگ ها آدم نیستند که حرف شما را راحت متوجه شوند. به نظر می رسد که بیشتر صاحبین سگ هایشان را خیلی نصیحت می کنند اما این کار خیلی موثر نیست و در اکثر مواقع اصلا موثر نیست.

سگ ها قادر به درک دستورات طولانی نیستند. بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که از دستورات کوتاهی همچون بشین، پاشو و آرام باش استفاده کنید. بدین صورت سگ ها به راحتی این دستورات را متوجه می شوند. سپس اینکه نباید از دستورات تکراری چون “بشین” چند بار استفاده کنید زیرا بدین صورت سگ گیج شده و نمی داند که صاحبش دقیقاً منظورش چیست.

آموزش با بی حوصلگی

بیشتر افراد چند روز اول سگشان را با علاقه آموزش می دهند اما بعد از مدتی خسته می شوند. اگر همه روش های تربیتی را که فرا گرفته ایم به یک باره سعی کنیم به سگمان آموزش دهیم شاید با چنین موقعیتی روبرو شویم.

این کار اصلاً صحیح نیست زیرا آخر کار بی نتیجه است. در واقعیت، ما انجام یک فعالیت خاص توسط سگ ها را درک نمی کنیم. باید بدانید که بدین صورت روند آموزش پیچیده تر شده و نتیجه ای جز گیج شدن توله سگ نخواهد داشت. شاید فکر می کنیم که سگ ها قبل از اینکه از آنها بخواهید، همه این دستورات را یاد گرفته اند. بنابراین تنها اگر سگتان یک مرحله از آموزش را به طور کامل آموخته است به مرحله بعدی بروید.

رفتار با سگ ها همچون رفتار با آدم ها

معمولا در صورتی که با سگمان رفتاری همچون رفتار با آدم ها داشته باشیم، با مشکل این مواجه خواهیم بود. سگ ها خیلی با ما آدم ها فرق می کنند و باید این مسئله را در حین آموزش به سگتان به یاد داشته باشید. آدم ها خیلی فکر می کنند، اما سگ ها اینطور نیستند.

سگ ها هر چیزی که آدم ها می خورند، نمی خورند. سعی کنید که تفاوت میان سگ ها و آدم ها را متوجه شوید. بله آنها باهوش هستند، اما شبیه ما نیستند. آنها زبان ما را نمی فهمند. سگ ها حیوانات معصومی هستند ولی دارای افکار پیچیده همچون آدم ها نیستند. بنابراین مسئله این است سگ ، سگ است و آدم نیز آدم و این یک حقیقت است.

سعی کنید که با رعایت این 5 مورد، در روند آموزش توله سگ خویش تغییراتی حاصل نمایید.

منبع: Tail and Fur

3 دیدگاه برای “5 کاری که در هنگام آموزش توله سگ تان نباید انجام دهید

  1. فرهاد گفته:

    سلام ممنون از مطلب خیلی خوبتون، خیلی خوب توضیح دادین، من یه توله سگ روتوایلر دارم، میخواستم برای نگهبانی آموزشش بدم ولی توی پت پرس خوندم که تربیت سگ رو باید از 2 ماهگی شروع کرد، ولی واسه من فکر کنم بزرگتر باشه، خواستم بدونم این تربیت پذیری رو تا کی دارن و اگه بالغ بشن دیگه تربیت پذیر نیستن؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      سگها هميشه تربيت پذير هستن ولي وقتي سن آنها بالاتر ميرود بايد تايمي هم براي ترك عادت و تربيت هاي گذشته آنها صرف شود و مجداا عادات جديد را برايشان آموزش دهيد.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  2. rastin گفته:

    سلام، من یه سگ دارم که از ماشین سوار شدن میترسه. موقع سوار شدن کلی مقاومت می‌کنه و وقتی هم که سوار شه خیلی میترسه و کاملا میلرزه. چطوری باید به این کار عادتش بدم. راستی مرسی از اطلاعات مفیدی که تو سایت قرار دادید. بسیار مفید و آموزنده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *