چرا برخی از گربه ها نسبت به کت نیپ واکنش نشان نمی دهند؟

چرا برخی از گربه ها نسبت به کت نیپ واکنش نشان نمی دهند

چرا برخی از گربه ها نسبت به کت نیپ واکنش نشان نمی دهند؟

نوشته وایلانی سانگ، ۴ سپتامبر ۲۰۱۸

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

صاحبان گربه با تجربه، از خیلی وقت ها پیش با قدرت گیاه کت نیپ آشنا بودند. هم اکنون صاحبان گربه تازه کار نیز از قدرت جذب این گیاه مطلع هستند.

بسیاری از محصولات مخصوص گربه مانند اسباب بازی های گربه حاوی گیاه کت نیپ خشک شده و گیاه تازه آن هستند. همچنین روغن کت نیپ و اسپری آن هم برای گربه ها وجود دارند.

پودر کت نیپ از خشک کردن گیاه Nepeta Cataria بدست می آید. در صورت خشک شدن، عطر این گیاه متمرکز شده و باعث می شود که گربه مشتاقانه نسبت به آن واکنش نشان دهد. اگر اسپری عصاره این گیاه بر روی شی خاصی زده شود، تاثیرات جاذب خاصی در بیشتر گربه ها ایجاد می کند.

تاثیر کت نیپ چگونه است؟

معمولا، تاثیر این گیاه شامل رفتارهای مختلف است:

  • گربه ها می غلتند و خودشان را روی اشیاء حاوی کت نیپ می مالند.
  • گربه ها به شدت محصولات حاوی کت نیپ را بو می کنند.
  • گربه ها گیاه خشک شده را می جوند یا سطح آغشته به اسپری کت نیپ یا روغن آن را لیس می زنند.
  • گاهی اوقات، در حال لیس زدن یا جویدن سر خود را نیز به نشانه لذت بردن تکان می دهند.
  • همچنین گربه ها چانه و گونه های خویش را به تمام سطوح آغشته به عصاره گیاه می مالند.

براساس رفتار گربه ها و زبان بدن آنها به نظر می رسد که گربه ها از بوی کت نیپ خوششان می آید. همچنین ثابت شده است که اگر گربه در تماس با کت نیپ قرار گیرد، رفتار بازی کردن از خود نشان می دهند، سطح فعالیت آنها افزایش یافته و سرزندگی و نشاط در گربه ها دیده می شود. همچنین این گیاه حس بویایی آنها را نیز تقویت می نماید.

صاحبان گربه معمولا از کت نیپ استفاده می کنند تا گربه ها را به بازی با یک اسباب بازی خاص مشغول کنند یا او را مایل به استفاده از اسکرچر و جا خواب جدیدش بکنند و یا گاهی اوقات به حرکات گربه خویش بخندند.

اما صاحبین گربه باید از کت نیپ زمانی استفاده کنند که گربه شان هیجان زده است. گاهی اوقات رفتار بازی گربه بد می شود و بیشتر از قبل به خراش دادن یا گاز گرفتن می پردازد.

آیا همه گربه ها نسبت به کت نیپ واکنش نشان می دهند؟

متاسفانه، خیر. به نظر می رسد که با توجه به مقالات علمی، حدود ۵۰-۷۰ درصد گربه ها واکنش مثبتی نسبت به این گیاه نشان می دهند.

چرا؟ به نظر می رسد که این مسئله ژنتیکی است. اگر گربه دارای ژن واکنش نسبت به کت نیپ نباشد، دیگر پاسخ سریعی نسبت به آن نشان نخواهد داد.

این گربه ها هیچ گاه چنین تجربه ای را حس نمی کنند اما این بدان معنا نیست که کیفیت زندگی آنها ضعیف است و آنها نسبت به این مسئله مطلع نیستند.

چه کاری باید در مورد گربه هایی که نسبت به کت نیپ واکنش نشان نمی دهند، انجام دهیم؟

اگر گربه شما نسبت به کت نیپ واکنشی نشان نمی دهد، نگران نشوید. اگر واقعا دوست دارید که گربه شما تاثیر کت نیپ را تجربه نماید، چند گزینه های مختلف وجود دارد. صاحبین گربه می توانند از گیاه دیگری چون سیلورواین Silvervine یا بوته Tatarian honeysuckle استفاده کنند.

در یک تحقیق توسط بویل و همکاران در سال ۲۰۱۷، محققان به این نتیجه رسیدند که از بین هرسه گربه، یک گربه واکنشی نسبت به کت نیپ نشان نداده است.

در میان گربه هایی که نسبت به کت نیپ واکنش نشان ندادند، ۷۵ درصد آنها نسبت به سیلورواین واکنش نشان داد. همچنین از میان سه گربه که به کت نیپ واکنش نشان ندادند، یک گربه نسبت به Tatarian honeysuckle واکنش نشان داده است.

محصولات جایگزین مختلفی در مورد کت نیپ وجود دارد همچون اسباب بازی عصایی حاوی عصاره گیاه سیلورواین. همچنین برای کسانی که تعدادی گربه دارند که در آن ها یک گربه نسبت به کت نیپ واکنش نشان می دهد و گربه دیگر واکنش نشان نمی دهد، محصولاتی تولید شده که حاوی مخلوطی از عصاره گیاهان کت نیپ و سیلورواین هستند.

دیگر گیاهانی که می توانید به گربه تان بدهید شامل رزماری و نعنا هستند. این گیاهان نیز تاثیر محرکی بر گربه ها و دیگر گونه های حیوانی دارند.

منبع: PetMD

2 دیدگاه برای “چرا برخی از گربه ها نسبت به کت نیپ واکنش نشان نمی دهند؟

  1. قثقث گفته:

    عزیزان پزشک حیوانات ! سنبل الطیب با کت نیپ فرق دارد و یکی نیست ! اولی گل است و دومی از خانواده نعنا است و شکلی کاملا شبیه به پونه دارد و به آن نعناع گربه ای هم میگویند . خیلی مهم است که شما پزرشکان مانند مردم عادی این دو را یکی ندانید !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *