گربه ها و زنان باردار: چگونه سالم بمانم؟

گربه ها و زنان باردار

گربه ها و زنان باردار: چگونه سالم بمانم؟

نوشته: دکتر جنیفر کوتز

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

شاید تا به حال شنیده باشید که گربه ها و زنان باردار را نمی توان در کنار یکدیگر قرارداد، اما مطمئن باشید که فردی که این حرف را زده کاملا از صحت آن اطمینان ندارد. اما کار درست این است که در هنگام حاملگی به جای اینکه از دست گربه خانگی خود خلاص شوید به فکر افزایش اقدامات ایمنی در محل باشید.علاوه بر این، دور کردن حیوان از خانه همه را ناراحت و افسرده خواهد کرد و این کار اساسا ضرورت ندارد.

توکسوپلاسموز چیست؟

 نگرانی اصلی در مورد بارداری و گربه ها بیماری به نام توکسوپلاسموز است. این بیماری براثر انگل توکسوپلاسما گوندی بوجود می آید.

توکسوپلاسموز در گربه ها به ندرت یک مشکل جدی محسوب می شود. گربه های سالم بالغ  اغلب هیچ نشانه ای از این بیماری در خود ندارند، اما علائم بالقوه این بیماری شامل اختلالات بینایی، اسهال، تب، مشکل تنفس، زردی و اختلالات نورولوژیک است.

توکسوپلاسما گوندی یک انگل زئونوز است، یعنی گربه هایی که ناقل توکسوپلاسما هستند، به راحتی این بیماری را به دیگر افراد انتقال می دهند. اگر زن باردار برای اولین بار مبتلا به این انگل شود، سقط جنین یا تولد کودک عقب مانده ذهنی را به همراه خواهد داشت.

در حالی که این مسئله در ظاهر وحشتناک به نظر می رسد اما واقعیت این است که فرد بیشتر احتمال دارد که براثر خوردن گوشت کم پخته گرفتار این انگل شود تا اینکه در اثر تماس با گربه به این بیماری مبتلا شود. این مسئله زمانی بیشتر صدق می کند که گربه شما در خارج خانه زندگی کند زیرا گربه ها دراثر خوردن طعمه های آلوده گرفتار این انگل می شوند.

اگر خانمی در گذشته به این نوع انگل آلوده شده باشد، حتی اگر در دوران بارداری این انگل را در بدن خود داشته باشد، هیچ مشکلی ایجاد نمی شود. زنان می توانند در ابتدای حاملگی آزمایش شوند تا از وجود این انگل مطلع گردند و اقدامات لازم را به عمل آورند. حتی با نتیجه تست منفی، نیازی به اجتناب از گربه ها نیست. تنها کاری که همه زنان باید انجام دهند، اقدامات احتیاطی ساده برای کاهش تماس با انگل و عفونت است.

اقدامات احتیاطی برای زنان باردار و گربه ها

 برای اینکه گربه ها ناقل این نوع انگل باشند، باید حتما از شکار آلوده استفاده کرده باشند، بنابراین یک راه محافظت از خود این است که گربه خود را درون خانه نگه دارید. اگر گوشتی را برای خود یا گربه آماده می کنید، ازپخت کامل آن اطمینان حاصل کنید. بهتر است که در دوران حاملگی ، برای او ازغذای خشک گربه (نه غذای خام) استفاده کنید.

از آنجا که انگل از طریق مدفوع گربه به افراد منتقل می شود، دوری گزیدن از جعبه خاک گربه نیز راه خوبی برای جلوگیری از این بیماری است. اگر فرد دیگری نیز به هم راه شما در خانه زندگی می کند، از او بخواهید وظیفه تمیز کردن ظرف خاک گربه را بر عهده بگیرد.

اگر شخص دیگری نمی تواند این کار را انجام دهد، دستورالعمل های زیررا به کار ببندید:

برای نظافت ظرف خاک حتما از بیلچه خاک استفاده نمایید و دیگر نیازی نیست که به فضولات دست بزنید. بهتر است در موقع نظافت از دستکش یکبار مصرف استفاده نمایید.

در مورد بستر و خاک گربه ای که انتخاب می کنید، حساسیت بیشتری به خرج دهید. یک خاک گربه را انتخاب کنید که کمتر به چنگال گربه شما گیر کند ترجیحا گرانول باشد. بدین صورت فضولات در خانه شما پخش نمی شود. از خاک های با خاصیت جمع شوندگی بالا استفاده کنید. این خاک ها با جذب رطوبت ادرار و مدفوع گلوله می شوند و بعد از برداشتن آن ها توسط بیلچه، بقیه خاک آلوده نمی شود. بعد از استفاده از بیلچه، دستهای خود را کاملا بشویید.

از خاک های با خاصیت آنتی باکتریال استفاده کنید. این خاک ها اکثر میکروب ها و باکتری های عفونی ادرار و مدفوع گربه را از بین می برند.

همچنین به دنبال بستر خاکی باشید که بتواند بوی فضولات را بگیرد و گرد و خاک بسیار کمی داشته باشد.

گزینه هایی مانند خاک گربه با کربن فعال که بدون بو، آنتی باکتریال و دارای گرد غبار کم و جمع شوندگی بالا هستند، محصولی ایده ال برای شما هستند.

استفاده از توالت مسقف گربه. هنگامی که شما و حیوان خانگیتان به یک توالت مسقف عادت کرده باشید، ممکن است هرگز نتوانید مجددا از جعبه خاک گربه سنتی استفاده نمایید. در حالی که برخی مدل های اولیه ممکن است به درد نخور به نظر برسند، اما کار با طرح های جدید بسیار راحت است. جعبه توالت مسقف گربه، علاوه بر اینکه از پخش شدن خاک  در خانه جلوگیری می کند، دارای فیلتر کربن هستند که از پخش شدن بوی نامطبوع و آلودگی در خانه جلوگیری می کند.

 انگل توکسوپلاسما حداقل پس از 24 ساعت بعد از دفع مدفوع گربه عفونی نیست. با استفاده از بیلچه زدن در جعبه بستر پس از هر بار دفع گربه و یا حداقل یک بار در روز، می توانید احتمال ابتلا به انگل توکسوپلاسما را قبل از اینکه قابل انتقال وعفونی شود را کاهش دهید.

هر محصولی که به طور موثر بتواند جعبه خاک گربه را ضد عفونی نماید گزینه خوبی خواهد بود. با اسپری ضد عفونی کننده خاک و بستر گربه می توان گوشه و کنار ظرف را نیز ضد عفونی کرد.

از یک پلاستیک ضخیم برای پوشاندن کف جعبه خاک استفاده کنید و سپس روی آن خاک گربه بریزید که هر از چند گاهی بتوانید کل آن را تعویض کنید.

پس از بیلچه زدن گلوله ها و تکه های زاید را داخل یک کیسه زباله مقاوم بریزید و در آن را خوب گره بزنید.

 اگر در منزل حیوانات خانگی و یا بچه های دیگر نیز داشته باشید، ممکن است بخواهید از توالت مسقفی استفاده نمایید که مجهز به قفل کودک بر روی درب آن باشد و یا ظرف خاک را از دسترس آنها دور نگهدارید.

با استفاده از این نکات، زنان باردار با خیال راحت می توانند با گربه خود زیر یک سقف زندگی کنند. زنان باردار و بستر خاک گربه شاید خیلی باهم سازگار نباشند اما با به کارگیری دستورالعمل های فوق دیگر نیازی نیست که گربه خانگی خود را به جای دیگری ببرید.

منبع: PetMD

3 دیدگاه برای “گربه ها و زنان باردار: چگونه سالم بمانم؟

  1. فاطیما گفته:

    سلام من باردارم ،دیروز مقداری گوشت کبابی برای یک گربه خیابانی ریختم ،مقداری گوشت را خورد و من حواسم نبود با دستهام گوشتهارو برداشتم و پرت کردم براش و رفتم با آب و مایع دستمو شستم ممکن بیمار شده باشم چکار باید بکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *