آیا سگ ها زمان را می فهمند؟

آیا سگ ها زمان را می فهمند؟

آیا سگ ها زمان را می فهمند؟

نویسنده: مت سانیاک

مترجم: دکتر محمودرضا اعتضادی

چندین صاحب حیوان خانگی ادعا می کنند که حیوانات آن ها با دقت بالا می دانند که وقت آن است که برای شام و یا پیاده روی بروند و یا زمان آن است که یکی از افراد خانواده به خانه برگردد. آیا سگ ها فقط در حدس زدن بسیار خوب هستند یا واقعا زمان را درک و پیگیری می کنند؟

دکتر کلوی وین، روانشناس شناخت رفتاری سگ ها در دانشگاه ایالتی آریزونا می گوید ” من مطمئن نیستم که هیچ کس به طور دقیق فهم زمان را در سگ ها مورد مطالعه قرار داده باشد، اما چیزی که به نظر می رسد، داشتن یک حس کلی از زمان روز بر روی هر گونه ای که مطالعه شده است، می باشد “.

در واقع، بررسی و پژوهش های انجام شده در مورد این موضوع  توسط ویلیام روبرتس از روانشناسان دانشگاه انتاریو غربی حاکی از آن است که شواهد کافی مبنی بر این که بسیاری از حیوانات زمان را به گونه ای درک می کنند، وجود دارد. او می نویسد: ” آن ها می توانند یاد بگیرند که در یک زمان برای خوردن غذا به مکان خاصی بروند.” و ” آن ها می توانند دقیقا فواصل زمانی کوتاه یک محرک خارجی را یاد بگیرند”.

به عنوان مثال، پرندگان اویستر کچر که از ماهی های نرم و سخت پوستان ، فقط در یک دوره زمانی کوتاه درهر روز (در زمان جزر دریا در منطقه ای خاص) تغذیه می کردند. دانشمندان مشاهده کردند که آن ها دقیقا در زمان مناسب هر روز به منطقه غذا دهی برمی گردند. در عین حال، محققان دیگری متوجه شدند که کبوترها هر روز در حین ناهار به بخش های خاصی از یک دانشگاه می روند تا بتوانند از باقیمانده غذای دانشجویان تغذیه کنند.

در همین حال، حیوانات خانگی هم نشان داده اند که می توانند زمان را  درک و پیگیری کنند. همان طور که پت ام دی قبلا گزارش کرده بود، گربه ها آموزش دیده بودند که قبل از خروج از قفس بر اساس این که چه مدت زمانی در قفس نگهداری می شوند از یک یا دو ظرف غذا بخورند و توانستند تفاوت بین فواصل 5، 8، 10 و 20 ثانیه را نشان دهند. محققان معتقدند این عمل به این معنی است که گربه ها “یک ساعت داخلی دارند که مسئول بررسی زمان وقوع حوادث هستند”.

در تحقیقات دیگری، سگ ها به مدت نیم ساعت و یا دو ساعت در خانه تنها رها شدند. محققان نشان دادند که سگ هایی که نیم ساعت در خانه تنها بودند کمتر از آن هایی که دو ساعت تنها بودند به صاحبشان اظهار علاقه نشان دادند (از طریق تکان دادن دم، رفتار جلب نظر کننده یا انرژی کلی)، بنابراین آن ها درک کلی از این که چه مدت صاحبانشان در دسترس نبوده اند را دارند.

چگونه سگ ها زمان را دنبال و درک می کنند؟

سگ ها ساعت مچی ندارند و برنامه روزانه را در دفترچه یادداشت خود نگه نمی دارند، پس چگونه گذر زمان را دنبال می کنند؟ دانشمندان چند ایده دارند، اول این که حیوانات و دیگر موجودات زنده دارای یک ساعت فیزیولوژیکی داخلی هستند که ریتم شبانه روز نامیده می شود، که یک دوره تقریبا 24 ساعته می باشد و در فرآیند فیزیولوژیکی خود، به نشانه هایی مانند طلوع، نور و تاریکی واکنش نشان می دهند.

سگ ها ممکن است به جای دانستن این که در چه ساعتی وعده های غذایی سرو می شود و یا داشتن زمان دقیق با استفاده از تیک تیک ساعت در ذهن خود، با استفاده از ریتم شب و روز درکی از زمان را داشته باشند، به صورتی که  پاسخ به یک فرایند فیزیولوژیکی در یک زمان خاص در ارتباط با یک رویداد خاص مانند شام خوردن از خود نشان دهند.

همچنین، “حیوانات ممکن است در حیات روزمره خود از نشانگرهایی مانند موقعیت خورشید در آسمان استفاده کنند تا از زمان اطلاع پیدا کنند.” وین می گوید که سگ ها همچنین می توانند نشانه های اجتماعی خاص را بیینند که به آن ها می گوید چیزی دارد اتفاق می افتد. او می گوید: سگ ها همه سرنخ هایی را که اتفاق می افتد تماشا می کنند و به آن ها اهمیت می دهند و این سرنخ ها را به انجام یک اتفاق ربط می دهند.

این نشانه ها لزوما به آن ها نشان نمی دهد که چه زمانی است، اما  آن ها براساس آن سرنخ ها پیش بینی می کنند که یک رویداد مهم نزدیک است. در ادامه، یک ایده جالب که توسط محقق شناختن سگ ها، الکساندرا هورویتز پیشنهاد شده که در آخرین کتاب خود به عنوان “سگ بودن” به چاپ رسیده است. او می گوید که سگ ها ممکن است به نوعی زمان را بو بکشند.

از آنجا که حس بویایی سگ بسیار قوی  است و بوهای مختلف در طول روز در خانه می آیند و می روند و در طول روز حرکت می کنند، سگ ها ممکن است از حضور، عدم حضور یا قدرت عطر و بوی خاصی برای پیگیری زمان استفاده کنند و دریابند چه اتفاقی رخ داده است یا چقدر در آینده  نزدیک یک رویداد محتمل است.

اگر سگ خود را به طور منظم در ساعات خاصی تغذیه می کنید یا هر روز یک ساعت خاص به خانه برمی گردید، سگ ممکن است زمان وعده غذای بعدی یا ساعت ورود به خانه شما را براساس قدرت بوی موجود در ظرف خود یا  ماندگاری بوی صاحب خود در جلو درب ورودی تشخیص دهد.

هنگامی که حرف پیگیری طولانی تر زمان به میان می آید، سگ ها و سایر حیوانات ممکن است دقت کمتری داشته باشند. همانطور که آن ها ممکن است از سیستم فیزیولوژیکی ریتم روزانه برای اطلاع از زمان در طول یک روز استفاده کنند، روبرتز فکر می کند که آن ها می تواند از چرخه های روزانه نیز برای درک زمان های طولانی تر استفاده کند. او می گوید: “با این وجود که انسان ها رویدادهای مهم را با اختصاص تاریخ و تقویم نگه می دارند، درک این که ببینیم چگونه حیوانات می توانند این کار را بدون دستگاه های تکنولوژی زمان ما انجام دهند، بسیار دشوار است“.

البته درست است که سگ ها می توانند زمان شام و نهار را تشخیص دهند ولی از آن ها انتظار نداشته باشید روز کریسمس یا روز تولدشان را بخاطر داشته باشند.  

منبع: PetMD

این نوشته در بلاگ ارسال شده و با ، برچسب گذاری شده است.

2 دیدگاه برای “آیا سگ ها زمان را می فهمند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *