چطور می توانم وزن سگم را کم کنم؟

چطور می توانم وزن سگم را کم کنم

چطور می توانم وزن سگم را کم کنم؟

نوشته: دکتر سارا ووتن

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

آیا تا به حال پیش آمده از اینکه سگتان وزن کم نمی کند نا امید شده باشید؟ مهم نیست چه کاری انجام می دهید، چاقی در سگ ها یکی از بزرگرتین دغدغه های سلامتی ست که دامپزشکان و افرادی که از حیوانات خانگی نگه داری می کنند با ان روبرو هستند.

گاهی وقتی به موضوع کاهش وزن سگ می رسیم، پاسخ آسان است. کاهش کالری، افزایش تمرین و جنب و جوش – بدین صورت اضافه وزن از بین می رود. اما در برخی موارد به این سادگی ها نیست.

سگ و تردمیل

اگر سگ شما تحت رژیم است و هیچ چیز تغییر نمی کند، این توصیه های دامپزشکی را امتحان کنید تا سگ به وزن دلخواه شما برگردد.

در رابطه با میزان مصرف کالری روزانه سخت گیر باشید

اگر می خواهید به سگی کمک کنید که وزن کم کند، دو روش غیر قابل بحث وجود دارد که برای موفقیت الزامی هستند: شما باید میزان کالری مصرفی روزانه معینی برای حیوان در نظر بگیرید، و باید آن میزان معین را حفظ نمایید.

البته یک زیاده روی کوچک هر از گاهی مانعی ندارد، اما اگر می خواهید چربی اضافه بسوزد، میزان کالری ورودی باید کمتر از میزان کالری مصرفی باشد و حفظ رکورد میزان کالری روزنه اهمیت خواهد داشت. این موضوع برای سگ های کوچک نیز مصداق دارد- حتی یک یا دو مشت غذای خشک اضافی در روز نیز به وزن سگ اضافه می کند.

اگر سگ شما عقیم شده است. از غذاهای مخصوص سگ عقیم شده مانند غذای خشک سگ عقیم شده برند رویال کنین استفاده کنید. کالری این غذاها به نسبت غذای خشک عادی از میزان کالری کمتری برخوردار است و از اضافه وزن حیوان شما جلوگیری می کند.

با اطمینان می توان گفت میزان کالری مصرفی سگ شما چقدر باید باشد. آسانترین روش آنست که از دامپزشک خود سوال کنید. آنها خوشحال خواهند شد که میزان کالری مناسب حیوان شما را محاسبه کنند. همچنین می توانند به شما بگویند که وزن ایده آلی که سگ شما باید به آن برسد چقدر است.

همچنین شما می تواند با مشاور تغذیه حیوانات خانگی در تماس باشد و یا از محاسبه گر آنلاین سایت ها برای محاسبه میزان کالری کافی سگ استفاده نمایید. وقتی این میزان مشخص شد لازم است شما با استفاده از پیمانه معینی که در بسته غذای حیوان است میزان کالری مصرفی را در وعده های غذایی تقسیم کنید. اگر نمی توانید با پیمانه کار کنید، بهتر است از دامپزشک یا تکنسین دامپزشکی کمک بگیرید.

سگ و گربه وزنه

زمانی که میزان کالری مصرفی روزانه را با پیمانه تقسیم می کنید ( پیمانه ها اغلب مدرج هستند). میزان پیمانه های مورد نیاز برای تغذیه روزانه مشخص می شود. چنانچه طی محاسبات به عددی اعشاری رسیدید، نظیر 2/3، 1/2، یا 3/4، مانعی ندارد اگر عداد را به نزدیک ترین عدد قابل اندازه گیری گرد کنید. همچنین در رژیم غذایی آن میزان های کم را نیز در مجموع کالری روزانه به حساب آورید!

لیسیدن ظروف بعد غذا توسط سگ ممنوع!

یکی از منابع کالری اضافه که نادیده گرفته می شود غذای انسانی است. بله، غذا دادن به سگ و تقسیم غذای خود با حیوان بخش مهمی از زنجیره مشترک شما و حیوان است، اما خوراکی های شما می توانند تلاش های شما در جهت کاهش وزن ازبین ببرد.

درصورتی که هر وعده غذای انسانی ای به سگ می دهید، آنرا در شمار کالری روزانه در نظر بگیرید. فراموش نکنید که کالری های حاصله از لیسیدن و تمیز کردن ظرف غذا را هم اضافه نمایید! بسیاری افراد پس از آنکه غذا خوردند، اجازه می دهند سگشان ظرف ها را پیش از شستشو بلیسد، اما این همان منشأ یست که کالری های اضافی در آن پنهان هستند، حتی در میزان کم سس باربیکیو.

پس از این به بعد یا اجازه ندهید سگ خانگی شما پیش از شستشو ظروف را بلیسد، یا آنکه حساب کالری دریافتی از این امر را در نظر داشته باشید.

رد پای غذا های دزدکی

آیا شما کودک دارید؟ و کودکاتان به سگ خانگی غذا می دهند و سگ شما خورده های غذا را با اشتیاق می خورد؟ این خود می تواند دلیلی بر دریافت کالری های اضافه باشد. آیا شما پدربزرگ و مادربزرگ هایی دارید که برای سگتان بیسکوییت می اندازند؟ این نیز یکی دیگر از دلایل کالری اضافه است.

آیا شما چند حیوان در منزل دارید؟ آیا سگ شما غذای دیگر حیوانات را نیز می خورد و تمام می کند؟ اگر چنین است به دلیلی دیگر از کالری اضافه رسیده ایم.

در اینصورت نیاز است که مراقب باشید و ببینید آیا کسی به سگ شما غذای اضافی می دهد یا خیر. مردم اغلب از متوجه شدن اینکه سگ هایشان چه راه و روش هایی را برای پیدا کردن غذا می یابند متعجب می شوند.

با حضور افراد و کودکانی که اینجا و آنجا به سگ غذا می دهند، پایبندی به مجموع کالری روزانه بسیار چالش برانگیز خواهد بود. پیشنهاد می شود دورهمی خانوادگی ای تشکیل دهید و در رابطه با اینکه چه شخصی در خانه مسئولیت غذا دادن به سگ را داشته باشد صحبت نمایید و در نهایت با سایر افراد به توافق برسید که غذای اضافی به حیوان داده نشود.

چاقی در سگ

بهترین تمرین آنست که غذای روزانه سگ را هر روز در کیسه ای مخصوص قرار دهید، و هنگامی که غذا تمام میشود یعنی غذای مورد نیاز را خورده است و دیگر غذای بیشتری برای آن روز نیست.

همچنین استفاده از ظرف غذای آرام خور در سگ می تواند باعث مصرف کمتر غذا و جلوگیری از بلعیدن سریع غذا شود. در این روش حیوان کالری و وقت بیشتری برای غذا خوردن مصرف می کند و در طولانی مدت می تواند باعث کاهش وزن سگ شما شود.

از رژیم درمانی استفاده نمایید

فن آوری غذایی، علی الخصوص رژیم های درمانی راه دور و درازی را طی کرده اند تا به اینجا رسیده اند. بویژه دستورالعمل رژیمی کنترل وزن از Hill برای بسیاری از سگ هایی که به سادگی وزن کم نمی کردند روشی معجزه گر بوده است.

چنانچه با وجود افزایش تمرین ها و کم کردن کالری ورودی همچنان تغییری در وزن مشاهده نمی شود، روش کنترل وزن درمانی، نظیر رژیم متابولیک را جایگزین رژیم معمول سگ نمایید.

در این رژیم اقلام درمانی، نظیر ال  کارنیتین تجویز می شود که به افزایش سوخت چربی کمک می کند و غذای روزانه محتوی رژیمی کامل و متعادل می باشد. حتی اگر میزان کالری مصرفی محدود باشد، در رژیم غذایی متابولیک میزان غذا کاهش نمی یابد.

با مراجعه با دامپزشک هورمون های سگتان را به صورت مرتب چک نمایید

بیشتر سگ ها باید بتوانند در ظرف مدت سه تا شش ماه به وزن ایده آل (تعیین شده) برسند.

چنانچه شما همه این دستورالعمل ها را انجام داده اید، در رابطه با برنامه های کاهش وزن سختگیر بوده اید اما همچنان نتیجه ای نمی بینید، در این صورت باید این احتمال را بدهید که مشکل می تواند از هورمون ها باشد. دقیقاً مثل انسان ها، سگ ها نیز می توانند دچار عدم تعادل هورمونی شوند که این امر خود گاهاً منجر به اضافه وزن و مشکل در کاهش وزن می-شود.

شرایطی نظیر سندرم کوشینگ (Cushing) و تیروئید پرکار از مشکلات هورمونی رایج در میان سگ ها هستند که کاهش وزن را برای سگ مشکل می سازند. چنانچه چندین ماه است که حیوان خانگی شما تحت برنامه های رژیمی است و نتیجه ای نمی بینید، در این صورت طی هماهنگی برای ویزیت، از دامپزشک بخواهید هورمون های حیوان را چک و بررسی نماید.

در صورتی که سگ شما هر یک از این مشکلات هورمونی را داشته باشد، داروهایی برای اصلاح شرایط و بازگرداندن حیوان به تعادل هورمونی تجویز خواهند شد.

به این نکات پیشنهادی عمل نمایید، خواهید دید که بزودی موفق خواهید شد.

منبع: PetMD

10 دیدگاه برای “چطور می توانم وزن سگم را کم کنم؟

  1. سمیرا گفته:

    سلام . من اولین بار دیدگاه مینویسم اما میگه شما قبلا همین سوالو پرسیدید !!!!ممنون از مطالب مفیدتون .‌پت من شیتزو هست ، دیسک کمر داره دکتر گفته ۲ ۳ کیلو وزنش اضافه س . غذاش رو کم کردم و تو سه وعده کوچیک میدم . روزی ۴۰ دقیقه تا ۱ ساعت مرتب پیاده روی داره . با این شرایط چقدر زمان میبره که وزنش کم بشه ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بستگی به متابولیسم بدن اش دارد و نمیتوان تقریبی حدس زد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  2. پروین گفته:

    سلام من سگم نژاد شیتزو کراس هست و عقیم شده وزنش ۹.۳۰۰ هست ولی برای پرواز حداکثر ۸ کیلو باید باشه، راهی هست ۱ ماهه بتونم ۱.۵ کیلو وزنش را کم کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      پیاده روی کند و چربی و کربوهیدرات غذایش را کنترل کنید.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  3. مجید بداغی گفته:

    توضیحات نسبتا کامل است و امیدوارم که به پت من هم نتیجه بده نژاد پامرانین روباهی هست و خیلی خیلی تپل شده و باعث نگرانی من و همسرم شده.

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      تغییر غذا و یا عقیم سازی داشته است؟

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • Anita گفته:

        سلام ممنون از مطالب مفیدتون من سگم شیتزو تریر هستش دکتر گفتهکه اضافه وزن داره و باید کرده هاش کمتر باشه الان که وعده هاش رو کمتر کردم خیلی بی حال و بی اهمیت شده و همش دنبال غذاست راه دیگه‌ای نیست جز این برای کم تر کردن وزنش؟ هرروز هم پیاده روی میره .

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          از غذاهای با پایه گیاهی و حداقل چربی استفاده کنید.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      ممنون از شما و حُسن سلیقه تان.
      آرزوی سلامتی برای سرپرست خوبی مثل شما و پِت عزیزتان را داریم.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *