نکات ضروری برای حفظ سلامت پوست و موی گربه ها

حفظ سلامت پوست و موی گربه ها

نکات ضروری برای حفظ سلامت پوست و موی گربه ها

گردآوری: دکتر محمودرضا اعتضادی

گربه ها به ظاهر خود افتخار می کنند، بنابراین مهم است که از مراقبت از پوست و موی آنها اطمینان حاصل کنیم. با پیروی از برخی روال ها و تکنیک های ساده، می توانید به دوست گربه خود کمک کنید تا موهای براق، درخشان و پوستی سالم داشته باشد. در اینجا چند نکته کلیدی برای مراقبت از پوست و موی گربه ها آورده شده است:

مرتب برس بزنید

برس زدن یکی از موثرترین روش ها برای حفظ ظاهر زیبای پوشش گربه است. برس زدن، روغن طبیعی پوست را در امتداد ساقه های مو پخش می کند، موهای شل و مرده را جدا می کند، گردش خون را تحریک می کند و همچنین مشکل گلوله های مویی را کاهش می دهد. سعی کنید گربه خود را حداقل ۲ تا ۳ بار در هفته برس بزنید. همیشه از یک برس نرم که مخصوص گربه ها طراحی شده است استفاده کنید. ملایم و صبور باشید، آرام برس بزنید و بعد برس زدن به گربه خود پاداش (تشویقی) دهید تا برس زدن به تجربه ای مثبت برای او و شما تبدیل شود.

کمتر حمام کنید

بیشتر گربه ها نیازی به حمام مکرر ندارند زیرا کاملا قادر به تمیز کردن و خودآرایی هستند. حمام کردن بیش از حد می تواند پوست و پوشش را از چربی های طبیعی پاک کند. با این حال، اگر گربه شما خیلی کثیف شد یا بوی بدی پیدا کرد، ممکن است حمام گهگاهی لازم باشد. هنگامی که زمان حمام فرا رسید، حتما از شامپوی ملایمی که برای گربه ها ساخته شده است استفاده کنید. آن را به آرامی روی آن بمالید و کاملا آبکشی کنید و زیاد پوست را تحریک نکنید. به سرعت با حوله خشک کنید و از وارد شدن آب به گوش خودداری کنید.

به طور منظم کک و کنه را بررسی کنید

این انگل های مزاحم در صورت عدم درمان می توانند باعث التهابات پوست، عفونت و واکنش های آلرژیک شوند. به طور منظم موها و پوست گربه خود را بررسی کنید، به خصوص اطراف گردن، گوش ها و پنجه ها. اگر هر گونه انگل، کک یا کنه را مشاهده کردید، با دامپزشک خود در مورد گزینه های درمانی و پیشگیری مناسب مانند قلاده ضد کک و کنه، شانه جدا کننده کک و کنه، اسپری و شامپو های ضد انگل یا پودر ضد انگل مشورت کنید. مراقب باشید، زیرا هجوم انگل ها می تواند به سرعت گسترش یابد.

از یک رژیم غذایی با کیفیت بالا استفاده کنید

یک رژیم غذایی مغذی، اسیدهای چرب ضروری، پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی را برای حفظ سلامت پوست و موی گربه شما فراهم می کند. یک غذای گربه با کیفیت بالا را انتخاب کنید که با یک پروتئین حیوانی به عنوان پایه غذا تشکیل شده است. از غذاهای بی کیفیت حاوی پرکننده ها، افزودنی ها یا محصولات جانبی خودداری کنید. همچنین می توانید اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 را از گوشت ماهی یا منابع گیاهی تامین کنید. در مورد بهترین گزینه های تغذیه ای کامل برای گربه خود با دامپزشک خود مشورت کنید.

ابزارهای نظافت کافی را فراهم کنید

به گربه خود این امکان را بدهید که علاوه بر لیسیدن و مرتب کردن خود از برخی ابزارهای اضافه مانند برس های ثابت (Cat Brushاسکرچرها، پدها و اسباب بازی های خود را نوازش و برس کند – گربه ها از چنگ کشیدن برای سوهان کردن ناخن ها، کشش عضلات و همچنین علامت گذاری قلمرو خود استفاده می کنند – بنابراین سطوح مناسب و قابل قبولی برای او را فراهم کنید. همچنین لیسیدن گربه باعث پخش شدن چربی طبیعی در امتداد پوست می شود.

اسکرچرهای پایه بلند با پایه های محکم طناب دار و کف فرش شده باشید. آنها را در نزدیکی پنجره ها و مناطق بازی گربه ها برای استفاده حداکثری قرار دهید.

اگر از جای خواب مخصوص برای گربه خود استفاده می کنید. هر از چند گاه بالش آن را بشورید.

مشکلات پوستی را سریعا بررسی کنید

مراقب علائم بیماری های پوستی مانند خارش، پوسته پوسته شدن، قرمزی و زخم ها پوستی باشید. گربه ها در پنهان کردن ناراحتی ها استاد هستند، بنابراین با مواجهه با هر گونه علائم پوستی مراجعه به دامپزشک ضروری است. مشکلات پوستی رایج شامل آلرژی، انگل، عفونت قارچی یا باکتریایی است. تشخیص و درمان زودهنگام بهترین شانس را برای بهبود می دهد. دامپزشک شما می تواند شامپوهای دارویی، کرم ها یا داروهای خوراکی را در صورت نیاز تجویز کند.

با استفاده از این مراحل ساده برای مراقبت از پوست و موی گربه ها، می توانید به گربه خود کمک کنید تا پوششی سالم و براق داشته باشد و از مشکلات بعدی جلوگیری کنید. با مقداری مراقبت محبت آمیز، گربه شما بهترین ظاهر و احساس را خواهد داشت! در صورت داشتن هر گونه سوالی در تماس با دامپزشک خود تردید نکنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *