چگونه جلوی گاز گرفتن توله سگ را بگیریم؟

چگونه جلوی گاز گرفتن توله سگ را بگیریم

چگونه جلوی گاز گرفتن توله سگ را بگیریم؟

نوشته: Wailani Sung, PhD, DVM

ترجمه: مریم جوادی الطهرانی

ویرایش: دکتر محمودرضا اعتضادی

آیا توله سگ جدید شما هر چیزی که می تواند به دهان بگیرد گاز می گیرد؟ چرا توله سگ ها در جوانی اینقدر گاز می گیرند؟ آیا این طبیعی است یا باید سعی کنید تا مانع از گاز گرفتن توله سگ خود شوید؟

در این بلاگ تجزیه و تحلیل رفتار گاز گرفتن توله سگ و هر آنچه شما می توانید انجام دهید تا از گاز گرفتن او جلوگیری کنید بررسی می شود.

چرا توله سگها گاز می گیرند؟

طبیعی است که توله سگ ها در هنگام  بازی و اکتشاف مانند نوزادن از دندانهای خود استفاده کنند، نحوه آشنایی آنها با جهان، نقش مهمی در اجتماعی شدن آنها دارد و همچنین توله سگ ها در هنگام دندان در آوردن همه چیز را می جوند.

در اینجا چند دلیل برای گازگرفتن توله سگها آمده است.

کشف جهان

توله سگ ها چیزهای زیادی با گاز گرفتن چیزهای اطراف، از جمله توله سگ های دیگر، صاحبشان و از اشیای بی جان، می آموزند. آنها اطلاعات حسی در مورد میزان سختی گاز گرفتن آن شی، طعم آن و اینکه آیا باید این رفتار را تکرار کنند یا خیر دریافت می کنند.

بسته به طعم و استحکام جسم، یک توله سگ ممکن است به گاز گرفتن آن ادامه دهد.

وقتی توله سگها خانه جدید خود را کشف می کنند، ممکن است آنها را در حال گازگرفتن یا جویدن اثاثیه، فرش، موکت، بالش، لباس، کفش، کنترل از راه دور، قاب پنچره، دستگیره در، جعبه شان، تختخواب، ظرف غذا و غیره ببینید.

اگر توله سگ وسایل شما را میجود، چه باید کرد؟

انواع مختلفی از اسباب بازی مخصوص جویدن به توله سگ خود بدهید، و سایر وسایل منزل را که می تواند بجوید از دسترس او دور نگه دارید.

اگر توله سگ خود را در حال گاز گرفتن اشیا نامناسب در اطراف خانه دیدید، با سرو صدا توجه او را جلب کنید و سپس با یک اسباب بازی که می تواند آن را بجود، حواسش را پرت کنید.

جلسات بازی و زمان ورزش زیاد را برای توله سگ خود برنامه ریزی کنید. اگر به آنها تحرک ذهنی کافی ندهید، ممکن است به صورت تصادفی وسایل را بجوند تا خود را سرگرم کنند.

دندان درآوردن توله سگ

در حدود ۱۲ تا ۱۶ هفتگی دندان های دائمی شروع به روییدن می کنند و در این زمان تمایل به جوییدن وسایل در توله سگ بیشتر می شود، ممکن است لثه های توله سگ شما دردناک شود زیرا دندان های شیری توله سگ می افتد و دندان های بالغ در می آیند.

در صورت دندان در آوردن توله سگ چه باید کرد؟

اسباب بازی دندانی می تواند پیشنهاد خوبی باشد برای زمانی که دندان ها به اندازه کافی رشد کردند. اسباب بازی دندانی باعث تسکین درد لثه می شود که معمولا از جنس پلاستیک نرم تری ساخته شده اند تا به دندانهای شیری یا دندان های دائمی آسیب نرساند.

وقتی توله سگ شما با هر اسباب بازی یازی می کند نظارت کنید تا مطمئن شوید که قطعات کوچک را نمی جود و قورت نمی دهد.

رفتار بازی

برخی از توله سگ ها به صورت  خوابیده روی دو دست به صورت نمایشی خود را به توله  سگ های دیگر نزدیک می کنند، پای توله سگ دیگر را می کشند و یا گاز می گیرند تا آنها را ترغیب به بازی کنند. هنگامی که توله سگ ها یکدیگر را گاز می گیرند مهارت مهمی را یاد میگیرند که آن کنترل و مهار گازگرفتگی می باشد.

توله سگ ها با بازی گاز گرفتن می آموزند، چقدر می توانند با دندان های خود فشار بیاورند و وقتی این مقدار فشار را اعمال می کنند چه اتفاقی می افتد.

به عنوان مثال : توله سگ A  با توله سگ B با هم بازی می کنند. وقتی توله سگ A  خیلی محکم  توله سگ B را گاز می گیرد، باعث درد در توله سگ B می شود، توله سگ B پارس خواهد کرد و از ادامه دادن بازی با توله سگ A اجتناب می کند. توله سگ B حتی ممکن است از توله سگ A دور شود.

از طریق این تعامل، توله سگ A میفهمد که اگر محکم گاز بگیرد توله سگ های دیگر با او بازی نمیکنند. بنابراین توله سگ A در بازی آرامتر گاز می گیرد که باعث درد نشود و توله سگ های دیگر ترکش نکنند.

بعضی از توله سگها ممکن است از این طریق یکبار یاد بگیرند، در حالی که بعضی دیگر از توله سگ ها نیاز به تکرار متعدد بازی جهت یادگیری مهار گازگرفتگی داشته باشند.

توله سگ شما سعی میکند با گاز گرفتن، شما در بازی شرکت کنید زیرا از نظر آنها ، این بخشی از رفتار معمولی سگ است. وقتی این اتفاق می افتد شما باید به توله سگ خود آموزش دهید که گاز نگیرد در این مرحله آنها کاملا می فهمند.

اگر توله سگ شما را مجبور به بازی کرد چه باید انجام دهید؟

هیچ وقت توله سگ خود را تشویق نکنید که با دست زدن به انگشتان دست شما آنها را بگیرد، به زودی توله سگ شما بزرگتر شده و دندانهایش هم تیز میشود و در حال بازیگوشی و موقع بازی به شما آسیب می رساند.

اگر توله سگ شما در شروع یا حین بازی گاز گرفت، سر و صدای زیادی ایجاد کنید و بلافاصله از برقراری ارتباط با توله سگ خود دست بکشید و از او برای مدت کوتاهی فاصله بگیرید و به اتاق دیگری بروید و در را ببندید. مخصوصا اگر توله سگ شما در رفتار خود پافشاری کرد.

هر بار که توله سگ شما را گاز میگیرد، این کار را تکرار کنید، آنها به زودی یاد می گیرند که گاز نگیرند. بدون این برخورد توله سگ شما یاد نمیگیرد که چگونه هنگام بازی با شما خود را کنترل کند.

نکاتی جهت جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ

در حالی که گاز گرفتن توله سگ یک بخش عادی از رشد او است. مهم است که رفتار او را به درستی مدیریت کنید. شما باید صبور و پیگیر باشید. اگر از رفتار توله سگ خود ناراضی هستید، از دامپزشک یا رفتار شناس حیوانات کمک بگیرید.

در اینجا چند نکته برای موفقیت در جلوگیری از گاز گرفتن توله سگ آمده است:

از بکار بردن اصطلاحات خشن کلامی یا فیزیکی خودداری کنید

اصطلاحات فیزیکی و کلامی به توله سگ شما چگونه رفتار کردن را نمی آموزد، اینها به توله سگ آموزش سرکوب کردن رفتار را می آموزد. استفاده از تنبیه برای آموزش توله سگ منجر به ترس و اضطراب در او می شود.

به توله سگ خود اسباب بازی های مناسب سن او بدهید

  • با عرضه اسباب بازی های مختلف مناسب برای توله سگ شروع کنید، مانند اسباب بازی های پلاستیکی نرم، یک توپ لاستیکی به اندازه توله سگ، یک اسباب بازی با طناب و با یک اسباب بازی جغجغه دار شروع کنید.
  • توله سگ خود را به بازی تشویق کنیدو اسباب بازی را به او نشان دهید، اسباب بازی را بچرخانید و حرکت دهید.
  • هر زمان که توله سگ شما اسباب بازی را می گیرد به مقدار زیادی او را تشویق و تمجید کنید.
  • اگر توله سگ شما دست یا لباس شما را گرفت، فورا آن را عقب نکشید، در عوض فریاد بکشید و دور شوید.
  • اگر توله سگ شما را دنبال کند و به گاز گرفتن پا، مچ پا، و پای شما ادامه دهد به طور کوتاه اتاق را ترک کنید و درب اتاق را ببندید. این یک پیغام واضح برای توله سگ شما است که هر زمان شما را گاز بگیرد، از برقراری ارتباط با او جلوگیری می کنید.
  • بعد از ۱۰ تا ۲۰ ثانیه دوباره برگردید.
  • وقتی توله سگ شما به طرف شما می آید، فورا آنها را با یک اسباب بازی سرگرم کنید.

به زودی ، آنها یاد می گیرند که گازگرفتن اسباب بازی ها به جای شما سرگرم کننده تر است.

با نکات آموزشی مرکز  توجه توله سگ خود را تغییر دهید.

اگر شروع به آموزش توله سگ خود کرده اید، می توانید توله سگ خود را هدایت کنید تا رفتارهای دیگری انجام دهد.

  • هر زمان که توله سگ شما گاز میگیرد با ایجاد سر و صدا حواسش را پرت نمایید.
  • وقتی که عمل گاز گرفتن را متوقف می کنید، بلافاصله آنها را به انجام اعمالی مانند نشستن، ماندن، آمدن، و غیره که نیازی به گاز گرفتن ندارد، هدایت نمایید.
  • برای تکرار این رفتارها، توله سگ خود را تشویق کنید و به او تشویقی های زیادی بدهید.

کلاسهای اجتماعی شدن توله سگ را امتحان نمایید

شرکت در کلاسهای معاشرت توله سگ یک بخش مفید و مهم در آموزش توله سگ شماست.

در کلاس آنها یاد میگیرند که با توله سگها ی مختلف در اندازها، نژادها و جنس های مختلف ارتباط برقرار کنند. کلاس های توله سگ ها همچنین یک محیط کنترل شده را فراهم می کند که در آن می توانند از تعامل با دیگر توله سگ ها رفتار مناسب و رفتارهایی که مورد تایید نیستد را بیاموزند.

آسیب و گاز گرفتن در سگ های بالغ

آموزش بازدارندگی گاز گرفتن به توله سگ که فک آن فشار زیادی وارد نمی کند بسیار آسانتر است. از نظر دیگر، شما با سگی برخورد خواهید کرد که طوری گاز میگیرد که باعث کبودی یا سوراخ شدن می شود.

اگر مهار گاز گرفتگی را به توله سگ خود آموزش ندهید و اشیای مناسب را برای جویدن به آنها ندهید، آنها تبدیل به یک سگ نوجوان پرشور می شوند که مدیریت و کنترل آن خیلی دشوارتر است.

با این حال، این بدان معنا نیست که شما نمی توانید به آنها در یادگیری مهار گاز گرفتگی در بزرگسالی کمک کنید. این مفاهیم مشابه را می توان به سگ های نوجوان و بزرگسال هم آموزش داد که در زمانی که توله سگ بودند مهار گاز گرفتگی را یاد نگرفتند.

اگر سگ نوجوان یا بزرگسال شما طوری گاز می گیرد که دست شما را زخمی میکند. از یک نفر کمک بگیرید. متخصص رفتار، مانند رفتار شناس دامپزشکی یا افراد دارای گواهی رفتار شناسی حیوانات هستند می توانند به شما کمک شایانی کنند.

منبع: PETMD

72 دیدگاه برای “چگونه جلوی گاز گرفتن توله سگ را بگیریم؟

  1. امیر حسین طیبی گفته:

    سلام من یه توله ژرپن دارم الان تقریبا ۵ ماهشه و الان تقریبا ۲ ماهه که گاهی اوقات گازم میگیره و گاهی اوقات هم هنگام گاز گرفتن شروع به چل زدن و کشش میکنه چکار کنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      بدليل رشد دندانها و خارش لثه اي اين رفتارها در اين سن كاملا طبيعي است.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  2. رضا گفته:

    سلام
    من یه توله ۶ ماهه پینچر مینیاتوری دارم و دست و شصت پای پسرمو گاز گاز میگیره
    البته محکم نمیگیره که بخواد. آسیب برسونه
    اسباب بازی و دندونی هم میدم بازهم کار خودشو میکنه
    بنظرتون چکارکنم

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      سعي كنيد با آموزش آوا و حركت دست اين عادت اش را رفع كنيد.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  3. ایدا گفته:

    ِ
    سلام
    سگ من ۳۵ روزه اس و موقه بازی همش دستم رو توی دهنش میکنه و گاز میگیره و حتی وقتی بازی نمی‌کنیم هم میاد دستمو گاز میگیره و بهش اسباب بازی هم میدم ولی بعد یکم مدت دوباره میاد دستمو گاز میگیره دلیلش چیه

  4. رضا خوشرو گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت شما
    من یک سگ چاوچاو ۳ ماهه دارم با اینکه اسباب بازی و دندانی خریدم ولی باز هم دست و پای من رو گاز میگیره مخصوصا در مواقعی باهاش بازی می‌کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. رستا گفته:

    سلام
    من یه توله شیتزو تریر دوماه و ۱۵ روزه دارم یا اینکه اسباب بازی دندونی داره همش منو گاز میگیره طوری که کل دستام تیکه تیکه و زخمی میشه
    واکسناش هم زده و شبا خیلی پارس می‌کنه میشه راهنمایی کنین

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      تا ۳ماهگی طبیعی است.
      ولی باید تحت نظر مربی باشد یا آموزش ببیند که بعد از رویش تمام دندان هایش این کار را نکند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن)

  6. ناشناس گفته:

    سلام
    من یه سگ پامر ۳ماه و دو روزه دارم.براش اسباب بازی دندونی تهیه کردم ولی بیشتر مواقع پد دسشوییش رو گاز میگیره و پاره میکنه و پدشو میخوره
    خیلی سعی میکنم جلوش رو بگیرم ولی باز تکرار میکنه و نگرانم مشکل براش پیش بیاد براش با خوردن پدش
    باید چیکار کنم؟ممنون میشم راهنمایی کنید

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      پد هارا برای دو روز جمع کنید و در پارک حیوانات و در محدوده خاصی نگهش دارید تا به اسباب بازی هایش عادت کند.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  7. ماریان گفته:

    سلام سگ من شیتزو پیکینیز پنج ماهست دائم منو گاز میگیره دیگه خسته شدم دعوا هم فایده نداره به نه گفتن هم اهمیت نمیده میذارم تو پارکش یه ربع تا گاز میگیره ولی میاد بیرون باز گاز میگیره دندونی هم اصلا نمیگیره رو مبل و تخت هم میپره و به نه گوش نمیده لطفا راهنمایی کنید

  8. احمدرضا گفته:

    سلام من یک سگ سه ماه دارم ژرمن میکس
    ماده است همش گازم میگیره نمیدونم برای چی منو خیلی دوست داره اسمشم کایا هست لطفا کمکم کنید

  9. زیبا گفته:

    سلام وقت بخیر من دوتا توله سگ ماده دو ماهه دارم از اول باهم بودن ولی خیلی همدیگرو گاز میگیرن چیکار کنم همو گاز نگیرن؟

  10. fozhan orojalizadeh گفته:

    سلام من یه سگ سه ماهه شیتزو میکس دارم
    و خیلی گاز میگیره موقع بازی کلا شلوار میگیره و عصبی میشه و میکشه و فقط میخواد گاز بگیره
    نمیدونم‌ چیکار کنم گاز گرفتنش جوریه که نمیشه بغل هم کرد

  11. حامد گفته:

    سلام وقت بخیر من یک توله شیتزو ۳ماهه نر دارم که همش میره توی پارکش میخوابه تقریبا ۵دقیقه بازیگوشی میکنه و میره میخوابه دوست نداره بیاد بیرون پارکش درصورتی که من باهاش اصلا بدرفتاری نکردم و خیلی به من علاقه داره و ازمن نمیترسه وقتی میارمش بیرون از پارک چند دقیقه بازی میکنه دستمو خیلی گاز میگیره و یکدفعه میره توی پارک و میخوابه تا چند ساعت بیرون نمیاد دلیلش چی میتونه باشه ممنون از راهنمایی شما

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      نگران نباشید تا به شما عادت و اعتماد کند زمان میبرد و میتوانید از مربی تربیتی حیوانات کمک بگیرید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • بارنی گفته:

        سلام وقت بخیر من یه توله سگ اشپیتز تریر گرگی دارم ۳ ماهشه چطوری میتونم تو خونه تنهاش بذارم ممنون میشم راهنماییم کنید

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزيز سلام

          بايد از مربي تربيت حيوانات خانگي كمك بگيريد.

          دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  12. Sadafbargahi گفته:

    سلام من یه سگ سه ماهه شیتزو ترییر دارم خیلی گاز میگیره دستام تمام زخمه و فرش رو میجوه و هر کاری میکنم روی پد دستشویی نمیکنه میخواد تو خونه دستشویی کنه
    ممنون میشم بهم کمک کنید‌ که چجوری بهش یادم بدم که گاز نگیره و تو خونه دستشویی نکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      باید با توجه به فیلم های آموزشی و مربی تربیت حیوانات ،تربیتش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • رقیه گفته:

        سلام خسته نباشید یک سگ چاو چاو دوماهه ونیم دارم حدود دوهفته هست که آوردمش منزل وقتی از پارکی میارمش بیرون بازی میکنه به نظررمن جو‌گیر میشه وهمه‌چیز را گاز میگیره فرش ،لباس وغیره وهر جا هم رسید دستشویی میکنم تمام پدها را هم پاره میکنه ومیخوره ،مربی داره میگه باید پوزه اش را گرفت تا تنبیه بشه وبفهمد که کارش درست نیست به نظر شما این کار تنبیه درست هست یا نه وچیکاررباید انجام بدم خیلی ممنون از راهنماییتون

    • SASHA گفته:

      مال منم شیتوز تریر هستش و سه ماه شه وقت دستشویی شون‌که بشه زمینو چنگ میزنن و میدون و بو میکشن وقتی علائم رو دیدی بزارم رو پد اینم بگم اگه هم دیدی سر پا ایجا واستاد هم باید ببریش

  13. مه.تاب گفته:

    سلام توله ي ژرمن ٣ ماهه دارم كه به شدت گاز ميگيره طوري كه پاچه شلوارامو پاره ميكنه و دستام زخمي ميشه ،هر كاري هم ميكنيم بيخيال گاز گرفتن نميشه.
    چاره چيست؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این کار بدلیل خارش لثه هایشان است.
      برایشان دندانی تهیه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  14. Any گفته:

    من پودل دو ماهه دارم و یکهفته هست که اومده خونه. سه روز هست که شلوار منو گاز میگیره و در حدی که اگر راه برم دنبال من روی زمین کشیده میشه و واقعا عصبیم کرده

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيزم سلام

      برايش اسباب بازي هاي دنداني تهيه كنيد.

      دكتر مائده جودكي (اينترن دامپزشكي)

  15. دنیا گفته:

    سلام وقت شما بخیر من یه توله کوکر ۶ماهه دارم ولی هنوز گاز میگیره البته در حد زخم شدن نیست ولی اذیت میکنه این عادتش فکر میکنید به خاطر دندون هاش باشه؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بله احتمال دارد بدلیل رشد دندانهایش باشد.
      از دندانی برایش استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  16. رضا گفته:

    سلام
    سگم ۸ماهشه سراب هست میرم پیشش می‌خوام زنجیرو ول کنم یا بهش غذا بدم جاشو تمیز کنم میچسبه بدنم لباسمو گاز میگیره دستمو گاز میگیره چیکار کنم خیلی اذیت می‌کنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      این حرکات طبیعیست و میتوانید باآموزش کمترش کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  17. حسین گفته:

    سلام
    من یه توله نر شیتزو دارم ۳ماهشه مدام گاز میگیره هرچند زخمی نمیکنه ولی دوست دارم این کارو انجام نده باید چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بدلیل رویش دندانها و خارش لثه هایش است .

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • فاطمه گفته:

        سلام من یه توله دو ماه و نیمه میکس چاو چاو دارم الان دوسه روزه علاقه شدیدی پیدا کرده ک دستو پامو لیس میزنه مخصوصا دستما همش تو دهنش میبره و با دندوناشم گازای یواش میگیره امشبم هی اومدخودشو بهم بچسبونه و بو میکرد و اومد سمت پانو ک لیس بزنه خودشو چسبوند ب پام و حرکت جنسی انجام داد ک من فورا پامو کشیدم و هم یکم ترسیدم از این حرکتش و نگران شدم چون سن جنسی نر مگ از ۶یا هفت ماه ب عد نیس؟لطفا راهنماییم میکنید اینم بگم که دوسه روز حالت سرما خوردگی و حساسیت تو گلوش پیدا کرده بود ک بردمش دکتر دوتا امپول زد و دارو انتی بیوتیک تجویز کردن ادرارش و عطشش ب شدت زیاد شده این حرکت لیس زدن و گاز زدن منم تو این دو سه روز زیاد شده

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          در دوره فحلی است و بعد از پایان این دوره،بهترین زمان عقیم سازی اش است.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  18. سمیرا گفته:

    سلام.
    من یک سگ ماده دارم ک چندتا توله داره و توله هاش ۱ماهو خورده ایی هستند،تازگیا گوش توله هاشو گاز میگیره دلیل چیه!؟
    ولی تابحال نشده مارو گاز بگیره میفهمه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      گاز گرفتن گوش توله ها توسط مادر طبیعیست.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  19. Raden.srv گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یه سگ نر ۴ ماهه پامرانین دارم که پارس میکنه
    و گاز میگیره باید چیکار کنم که این کار نکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      از مربی رفتارشناس حیوانات کمک بگیرید.
      با آموزشهای مداوم خیلی بهتر خواهد شد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  20. احسان گفته:

    سلام من یه سگ ایشبیتزپامر ماده دارم سه سال سنشه چندوقت پیش خواهرم دعواش کردپای خواهرم گازگرفت خیلی با خواهرم بدشده همش میخوادبهش حمله کنه چکارکنم باهاش خوب بشه تشکراز راهنمایی شما

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      بايد با آموزش هاي مجازي و يا با كمك مربي حيوانات اين بد عادتي هايش را اصلاح كنيد.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  21. Sara گفته:

    سلام من یک سگ نر ۱۰ماهه دارم مدام منو گاز میگیره و گاز گرفتنش هم باعث زخمی شدن من میشه با خواهر خیلی خوبه فقط منو گاز میگیره اینطور نیست که از من بدش بیاد وقتی چند روز نمیبینمش دلتنگم میشه اما بازم واسم قرش می‌کنه و گازم میگیره باید چیکار کنم ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      با یک مربی رفتارشناس حیوانات مشورت کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  22. نازنین گفته:

    سلام یه توله ۳ماهه شیتزو دارم که نصف شب بازیش میگیره و همش پامو گاز میگیره هرچی میگم نه و جیغ میزنم و میرم بدتر میکنه کلافه کرده چیکار کنم؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزيز سلام

      اين رفتارها كاملا طبيعيست.
      سعي كنيد قبل از خواب يك ساعت برايش وقت بگذاريد تا خسته شود و حتما برايش از وسايل بازي استفاده كنيد .
      گاز گرفتن در اين سن به دليل خارش لثه هايشان است.

      دكتر مائده جودكي(اينترن دامپزشكي)

  23. N.n گفته:

    سلام من یه سگ دارم که نمیدونم چند سالشه چونکه ولگرد بود و در بیابان رها شده بود به سرپرستی گرفتمش
    ولی مشکلی که داره اینه که خیلی گاز میگیره و دندوناش زخم میکنه
    چیکار باید بکنم؟آیا طبیعیه؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      گاز گرفتن دلایل مختلفی مثل بازی کردن و یا خارش لثه ها و عادت اشتباه دارد که باید بررسی دقیق شود.
      از اسباب بازی های دندانی برایش استفاده کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  24. Fati گفته:

    سلام من یه شیتزو نره ۴ ماهه دارم که یه چهار پنچ روزی میشه که اوردیمش خونه خیلی بازیگوشه و باهامون کنار میاد ولی گاز میگیره البته فقط منو بقیه اعضای خانواده رو گاز نمیگیره شایدم ازشون حساب میبرهرفتار خوبی هم باهاش دارم و غذاش رو هم همیشه خودم میدم جوری نیست که بگم ازم بدش میاد یا میترسه فکر میکنین واسه چی اینجوری میکنه

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      این رفتار که قسمتیش بدلیل خارش لثه است،در این سن طبیعیست.

      دکتر مائده جودکی (اینترن دامپزشکی)

  25. Mani گفته:

    سلام یه توله ۸۰ روزه آلوبای امروز مچ پای منو گاز گرفت جای دندوناش رو پام معلومه یه سوراخ هم رو مچ پام هست نمیدونم جای دندون اون هست یا نه اما توله واکسن نبود جای گازش قشنگ حس میکنم نیاز هست برم واکسن ؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیزسلام

      بهتر است برای پیگیری بیشتر و درمان به شبکه بهداشت مراجعه کنید.

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

  26. Am. گفته:

    سلام ببخشید یه سوال داشتم من چند تا توله سگ کوچک دارم تازه دندون در آوردن امروز داشتم بهشچن غذا میدادم یکیشون اشتباهی انگشتمو گاز گرفت به اندازه یه خراش کوچک چند قطره هم خون اومد.
    آیا لازمه واکسن هاری بزنم ؟؟؟

    • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

      دوست عزیز سلام

      واکسن هایشان را برایشان تزریق نکردید؟

      دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

      • ابوالفض گفته:

        سلام من یه توله گلدن۲ماعه دارم
        موقع بازی دست و پارو گاز میگیره و این گازو ب صورت محکم تر ادامه میده و کمی غر هم میزنه
        وقتی یکی راه میره و یا تازه ب خونه بر میگیره روی مچ پارو گاز میگیره و این کارو تقریبا تا جلوگیری نشه و جایی نریم ادامه میده
        ممنون میشم مشکلشو بگید

        • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

          دوست عزیز سلام

          دلیلش خارش لثه هایش برای رشد دندان هایش است.

          دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

        • ریحانه گفته:

          سلام من ی توله سگ پامر اشپیتز ۵۰روزه دارم جدیدا خیلی گاز میگیره و پارس میکنه دعواش هم میکنم بدتر انگار لجبازی میکنه لطفا راهنماییم کنید ممنون

          • دکتر مائده جودکی(اینترن) گفته:

            دوست عزیز سلام

            طبیعیست ولی برایش دندانی تهیه کنید چون لثه هایش خارش دارد و گاز گرفتنش به این دلیل است.

            دکتر مائده جودکی(اینترن دامپزشکی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *