بهترین خاک بستر گربه کدام است؟ جمع شونده یا برعکس جمع نشدنی

بهترین خاک بستر گربه کدام است

بهترین خاک بستر گربه کدام است؟ جمع شونده یا برعکس جمع نشدنی

نوشته: دکتر لاری هوستون

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

انتخاب بهترین خاک بستر برای گربه شما انتخاب سختی است زیرا گزینه های زیادی در دسترس می باشد.

خاک های بستر جمع شونده (کلوخی) بطور گسترده در دسترس و بسیار محبوب شده اند اما هنوز هم خاک بسترهای جمع نشدنی (غیر کلوخی) هم مورد استفاده قرار می گیرند. پس آیا خاک بستر گربه جمع شونده بهتر است یا جمع نشدنی؟ پس بهتر است اینجا به برخی از مزایا و معایب هر دو نوع خاک بستر گربه بپردازیم.

خاک بستر گربه جمع نشدنی (غیر کلوخی)

از اولین خاک بسترهای موجود در بازار از نوع غیر کلوخی (جمع نشدنی) بودند. چرا؟ زیرا خاک بستر گربه بدون کلوخ یا جمع نشدنی در از بین بردن بوهای نامطبوع مرتبط با ادرار گربه زمانی که خاک گربه معطر نیست موثر است و توانایی جذب حجم نسبتازیادی از ادرار را دارد.همچنین برخی از خاک بسترهای غیر کلوخی (جمع نشدنی) دارای افزودنیهای اضافی مانند جوش شیرین یا ذغال چوب هستند که برای کنترل بوهای نامطبوع طراحی شده اند.

همانطور که خاک بستر اشباع می شود ممکن است ادرار در پایین جعبه خاک بستر گربه جمع شود. بنابراین برداشتن خاک جمع نشدنی (غیر کلوخی) کثیف بدون تعویض کل جعبه کار دشواری است. بسیاری از کسانی که از خاک گربه جمع شونده استفاده می کنند، متوجه می شوند که باید خاک بستر را تعویض کنند. و حداقل هفته ای یکبار توالت یا جعبه بستر خاک را تمیز می کنند.

خاک بستر غیر کلوخی یا جمع نشدنی از خاک رس تهیه می شود. اگرچه همراه انواع دیگری از مواد مانند (کاج، ذرت، تفاله چغندر، گندم و چوب) موجود است. برخی از افراد خاک بستر غیرکلوخی (جمع نشدنی) را ترجیح می دهند ، زیرا اغلب ارزان تر از خاکهای کلوخی( جمع شدنی) هستند و برخی دیگه جمع نشدنی را انتخاب می کنند بدلیل اینکه گربه ها آن را ترجیح می دهند.

خاک بستر گربه جمع شدنی

خاک بستر جمع شونده به گونه ای طراحی شده است که ادرار و مدفوع را می توان به راحتی از جعبه خارج کرد و نیازی به خالی کردن کل جعبه نمی باشد. بیشتر این نوع خاک ها از جنس بنتونیت می باشند که به خاک بستر اجازه تشکیل یک توده جامد را می دهد و ادرار را جذب می کند، همچنین الیاف طبیعی جایگزینی دارد که می تواند به جمع شدن خاک بستر گربه کمک نمایید.

پس از جمع شدن خاک بستر می توان آن را به راحتی از داخل جعبه (محل توالت) گربه همراه با مدفوع  جدا کرد. حذف زباله های(خاکهای) کثیف از جعبه به این معنی است که جعبه برای مدت طولانی تر تمیز می ماند. همانطور که خاکهای کثیف را از جعبه خارج می کنیم می توان آن را به سادگی با اضافه کردن مقدار مساوی از خاک بستر تازه پر کرد.

با این حال ، این بدان معنا نیست که جعبه های پر شده از خاک بستر گربه، هرگز نیازی به تخلیه و تمیز کردن ندارند. بلکه این فقط به این معناست که می توان کار تمیز کردن خاک های بستر جمع شدنی (کلوخی) را کمتر از جمع نشدنی (غیر کلوخی)انجام داد.

جعبه های حاوی خاک بستر جمع شدنی (کلوخی) باید حداقل ماهی یکبار خالی و تمیز شوند و دوباره با خاک بستر تازه پر شوند. (براساس خانه ای که در آن از گربه نگهداری می شود و محل خاک بستر گربه). اگر گربه شما حجم بالایی از ادرار را تولید می کند یا اگر چند گربه دارید باید دفعات تمیز کردن محل خاک گربه را بیشتر کنید.

بهترین خاک بستر گربه چیست؟

در حقیقت جواب واضحی در مورد بهترین خاک بستر گربه وجود ندارد. انتخاب بین خاک جمع شدنی (کلوخی) یا نشدنی (غیرکلوخی) بستگی به تصمیم صاحب گربه و آنچه از خاک بستر گربه انتظار دارد می باشد و همچنین گربه شما چه خاکی را ترجیح می دهد. به نظر می رسد بسیاری از گربه ها خاک بسترجمع شدنی (کلوخی) را ترجیح می دهند، زیرا کنار زدن آن خاک برای آنها راحتتر است. اما برخی از گربه ها خاک بستر رسی جمع نشدنی را ترجیح می دهند.

هر دونوع خاک بستر گربه جمع شدنی (کلوخی) و جمع نشدنی (غیرکلوخی) مقداری گرد و غبار تولید می کنند. اگر چه فرمول بندی هر دو نوع طوری طراحی شده اند که حداقل میزان گرد وغبار را تولید کنند.

بلعیده شدن خاک بستر می تواند برای صاحب حیوان خانگی نگران کننده باشد. که این مسئله بستگی به مواد خاک بستر (رس،سیلیس مواد گیاهی و غیره …) و مقدار خاکی که بلعیده شده دارد. البته اگر مقدار زیادی از خاک بستر بلعیده شود نگران کننده است اما این مشکل و نگرانی در مورد سگ هایی است که دوست دارند به گربه داخل جعبه توالت حمله کنند بیشتر است.

انتخاب خاک بستری که گربه شما ترجیح می دهد احتمال بروز دفع دور جعبه خاک بستر و دفع در جای نامناسب که برای شما مشکل ساز می شود را کاهش می دهد.

انتخاب شما و ترجیح گربه میتواند برای شما تعیین نماید که بهترین خاک بستر گربه برای شما چیست و کدام نوع خاک را انتخاب کنید.

منبع: PetMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *