غذای توله سگ، انواع غذاها، برنامه غذایی و تغذیه

غذای توله سگ، انواع غذاها، برنامه غذایی و تغذیه

غذای توله سگ، انواع غذاها، برنامه غذایی و تغذیه

گردآوری: الیزابت لی

ترجمه: دکتر محمودرضا اعتضادی

این مقاله به شما کمک می کند که برای تامین نیازهای تغذیه ای توله سگ تان در میان غذاهای خانگی و غذاهای آماده بهترین انتخاب را داشته باشید.

توله سگ های بامزه، پشمالو و گرسنه. حیوان خانگی جدید شما آماده خوردن غذا است و شما باید از میان انواع مختلف فرآورده ها، بهترین و صحیح ترین تغذیه را برای توله سگتان انتخاب نمایید. توله سگ ها خیلی سریع رشد می کنند و تهیه غذای مناسب برای رشد صحیح استخوان، دندان ها، عضلات و تامین انرژی مورد نیاز برای بازی کردن و یادگیری در توله سگ ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما به راستی چه غذایی باید به توله سگتان بدهید؟ انواع مختلفی از غذاهای سگ در همه جا یافت می شوند. همچنین، شاید توله سگ تان به غذایی که در پناهگاه یا نزد صاحب قبلی خویش می خورده عادت کرده باشد. کدام مواد غذایی برای سگ تان مناسب بوده و چگونه از مناسب بودن آن مطمئن هستید؟

چگونه و چرا نیازهای تغذیه ای توله سگ ها نسبت به غذای سگ های بالغ متفاوت است؟

توله سگها خیلی سریع رشد می کنند، رشد استخوان ها و عضلات و بخشهای دیگر بدن آنها به سرعت صورت می گیرد. سگ های بالغ اما خیلی رشد سریع نداشته و به ثبات رشدی رسیده اند. برای این رشد سریع بدنی، توله سگ شما نیاز به غذا و کالری بیشتری دارد.

چه زمانی یک توله سگ باید غذای خشک (جامد) را شروع کند؟

توله سگ ها باید در حدود 4 هفته بعد از تولد غذای جامد را شروع کنند زیرا دیگر شیر مادر آنها کالری مورد نیاز را در اختیار آنان قرار نمی دهد. بیشتر توله سگ ها بعد از 6 هفته از شیر گرفته می شوند.

دکتر جوزف واکشلاگ به عنوان استادیار تغذیه بالینی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه کورنل مشغول به کار است. وی در مصاحبه با WebMD اذعان داشت که در مورد توله سگ های کمتر از 8 هفته باید غذای خشک سگ تان را کمی مرطوب کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.

چگونه یک غذای توله سگ با کیفیت بیابیم؟

نظر دکتر تونی بافینگتون این است که ابتدا باید با دامپزشک خود در این زمینه مشورت کنید. بافینگتون به عنوان استاد بخش دامپزشکی در بیمارستان دامپزشکی وابسته به دانشگاه دولتی اهایو مشغول به کار است. در 6 ماهه اول زندگی سگ، نیازهای تغذیه ای او به سرعت تغییر می کند. بنابراین مشاوره با دامپزشک پیشنهاد خوبی است زیرا دامپزشکان معمولا رژیم غذایی را پیشنهاد می دهند که تجربه قبلی مناسبی نسبت به آن داشته اند.

از کجا بفهمم که غذای توله سگ قادر به تامین نیازهای سگ من است؟

انجمن کنترل تغذیه کشور امریکا (AAFCO) لیستی از اصول تغذیه ای که تولید کنندگان غذای حیوانات خانگی باید دنبال کنند، ارائه نموده است. برای تهیه یک غذای کامل و مناسب ابتدا باید به برچسب بسته غذای سگ نگاه کنید که براساس اصول تغذیه ای AAFCO تهیه شده باشد. همچنین براساس اصول AAFCO، می توان گفت که تغذیه کامل باید براساس راهنمایی های این سازمان صورت گیرد.

علاوه بر این علامت، بسته غذایی باید براساس سن و نژاد توله سگ انتخاب شود. توله سگها باید غذایی را بخورند که برچسب مناسب برای دوران رشد دارد یا مناسب برای همه سنین است و مطمئن شوید غذا مناسب سن رشد و مرتبط با نژاد آنها تولید شده است.

بعد از 1 ماه تا 6 هفته تغییر در ماده غذایی توله سگ، سعی کنید سلامت سگ تان را مورد بررسی قرار دهید. سگتان باید انرژی کافی برای بازی کردن داشته باشد و موهای توله سگ نیز باید کلفت و براق باشد. همچنین، مدفوع قهوه ای شکل دار (قوام دار)، نشانه این است که توله سگ بیشتر مواد مغذی داخل غذا را هضم می نماید.

تعداد دفعات غذایی توله سگ به چه صورت است؟

توله سگها از زمان قطع شیر تا چهار یا شش ماهگی اغلب باید سه بار در روز غذا بخورند. بعد از شش ماه، تغذیه دوبار در روز کافی است.

اما اگر شما قادر نیستید که سگتان را سه بار در روز غذا بدهید، نگران نباشید. دکتر بافینگتون براین باورست که توله سگ ها می توانند نسبت به این قضیه سازگاری کسب نمایند.

چه میزان باید به سگ خویش غذا بدهم؟

توله سگها اغلب برای تسریع رشد جسمانی خویش نیاز به دریافت کالری بیشتری دارند. در شروع کار، دو برابر وزن یک سگ بالغ از نژاد مشابه نیاز به دریافت کالری دارند. توله سگها در اولین 5 ماه زندگی خویش خیلی سریع رشد می کنند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد برچسب غذایی تجاری توله سگها به نمودار تغذیه مراجعه کنید. همچنین می توانید از این نمودار به عنوان راهنمای غذایی استفاده کنید. این برچسب ها براساس سن و وزن توله سگها میزان غذا را نیز ذکر کرده اند.  برای رسیدگی بهتر به سگتان برنامه هفتگی منظمی را در نظر بگیرید.

از کجا بفهمیم  که توله سگ مقدار غذای مناسبی دریافت می کند؟

دامپزشکان با استفاده از امتیاز شرایط بدنی سگ (امتیاز 1 تا 5)، سگ ها را مورد معاینه قرار می دهند که این امتیاز از یک برای سگ های لاغر تا 5 برای سگ های چاق متغیراست. بافینگتون براین باورست که طبیعی است که توله سگ های کوچک کمی چربی داشته باشند اما بعد از 8 تا 10 هفته، توله سگ ها باید امتیاز 2 را کسب نمایند.

از این به بعد، شما می توانید سگتان را خودتان در خانه معاینه کنید. امتیاز 2 به معنای نسبتا لاغر است به صورتی که دنده های توله سگ مشخص باشد و سر استخوان پشت به راحتی قابل مشاهده است. همچنین هیچگونه چربی روی دنده های حیوان وجود نداشته باشد. وقتی از بالا به سگتان نگاه می کنید باید کمر او را ببینید و همچنین بتوانید شکم (محوطه شکم) او را از بغل مشاهده کنید.

در 5 ماهگی توله سگتان باید اندکی فربه شده باشد و سریعترین دوره رشد خویش را بگذراند.

آیا توله سگ نژاد بزرگ من به غذای خاصی نیاز دارد؟

سگهایی از نژادهای بزرگتر همچون گریت دین، لابرادور رتریورز و دوبرمن پینچرز هستند بیشتر با مشکلات اسکلتی و مفصلی همچون هیپ دیسپلازی روبرو می شوند. اگر چه این اختلالات، بیشتر تحت تاثیرعوامل ارثی قراردارد اما غذا دادن بیش از حد به این سگ ها شرایط را بدتر می کند.

غذای توله سگهای با نژاد بزرگ باید بیشتر مبتنی بر سرعت رشد کمتر و دریافت کلسیم و فسفر کمتر نسبت به دیگر غذاهای  متداول توله سگ ها درنظر گرفته شود. دریافت سطوح بالاتر کلسیم و فسفر می تواند منجر به مشکلات اسکلتی حیوان شود. غذای توله سگهای نژاد بزرگ بیشتر مشتمل بر فیبر است تا بدون دریافت کالری بیشتر، بتوان میزان غذای بیشتری برای او درنظر گرفته شود.

طبق تحقیقات مختلف، اگر سگهای نژاد بزرگ کالری بیشتری دریافت نمایند با افزایش سن، بیشتر با مشکلات مفصلی و استخوانی روبرو می شوند. در یک تحقیق 14 ساله بر روی سگ های نژاد لابرادور رتریور مشخص شد که گروهی از سگها که از یک رژیم متوازن با 25% غذای کمتر نسبت به گروه دیگر دریافت می کردند به میزان بسیار کمتری به آرتروز مفصل لگن دچار شدند. و همچنین در گروهی که رژیم غذایی با کالری محدود دریافت می کردند به جای 6 سالگی در متوسط بازه سنی 12 سالگی نشانه هایی از آرتروز را از خود بروز دادند.

بافینگتون در مصاحبه با WebMD گفت که حفظ امتیاز شرایط بدنی توله سگ نژاد بزرگ در امتیاز 2 باعث می شود که وزن اضافی که باعث مشکلات ارتدوپدی بعدی در سگ ها می گردد، کاهش یابد.

غذای ارگانیک توله سگ ها

هنوز هیچگونه تعریف رسمی در مورد غذای ارگانیک برای حیوانات خانگی وجود ندارد. اگرچه برخی از غذاهای سگ با لیبل “ارگانیک” برچسب خوردند. بخش برنامه ارگانیک ملی کشاورزی کشور امریکا، با برنامه ریزی، برای استفاده از برچسب های ارگانیک برای غذای حیوانات خانگی ، پیشنهاداتی را در نوامبر سال 2008 به هیات استاندارد ارائه نموده و انتظار می رود که  قوانین مرتبط صادر شوند.

چه نوع تشویقی هایی باید به توله سگ خود بدهم؟

بیشتر صاحبین سگها دوست دارند به توله سگ خود تشویقی بدهند، اما بهتر است این کار را کمتر انجام دهید. توله سگ ها برای رشد نیاز به مواد مغذی بسیاری دارند و بهتر است که این مواد مغذی را از طریق یک غذای کامل و تنظیم شده دریافت کنند. یک توله سگ باید بیشترکالری خویش را از غذای دریافت نماید تا تشویقی هایی که بعضا ارزش غذایی چندانی ندارند.

براساس گفته کارشناسان، بهتر است تشویقی ها تا 5 درصد کالری مورد نیاز حیوان را تشکید دهند. تشویقی هایی انتخاب کنید که مناسب سایز توله سگتان باشد. به عنوان مثال، یک سگ یورک شایر تریر به یک بیسکویت استخوانی خیلی بزرگ نیاز ندارد.

همچنین هیچ گاه توله سگتان را عادت ندهید که غذای مانده سر سفره را بخورد زیرا این غذاها اغلب باعث مشکلات گوارشی و التهاب پانکراس خواهد شد.

برای روابط صمیمانه با سگتان سعی کنید از روشهای دیگری استفاده کنید. غذاهای سالم همچون تکه های هویج، لوبیا سبز یا فلفل دلمه ای برای سگها مناسب هستند و کالری زیادی نیز ندارند. به یاد داشته باشید، که در ذهن توله سگتان، وقت گذرانی با شما، برای او بهترین پاداش است.

بازی خود یک ابزار تشویقی است، بازی قایم باشک نیز برای سگتان خیلی خوب است. سگ ها گونه های اجتماعی هستند و همیشه دوست دارند که جزئی از یک گروه محسوب شوند. بازی کردن و توجه نشان دادن یکی از اعضای گروه یک ابزار تشویقی مثبت است.

چه زمانی باید غذای توله سگ را به غذای دوران بلوغ تغییر دهیم؟

زمانیکه که توله سگ شما به 90% وزن یک سگ بالغ رسیده باشد، باید غذای او را به غذای سگ بالغ تغییر دهید. سگهای نژاد کوچک در بازه 9 تا 12 ماهگی به رشد کامل می رسند و در نژادهای بزرگتر این بازه 12 تا 18 ماهگی است.

چه غذاهایی برای سگ من مضر هستند؟

برخی غذاهایی که ممکن است برای انسانها لذت بخش باشد، برای سگ ها مضر محسوب می شود. به سگتان آووکادو، شکلات، انگور، کشمش، آجیل ماکادامیا و خمیرنان تازه تهیه شده با مخمر ندهید. همچنین از دادن پیاز، سیر و پیازچه، شیر و مقادیر زیاد لبنیات همچون پنیر، الکل، قهوه و کافئین، غذاهای نمکی همچون چیپس، محصولات حاوی زایلیتول همچون آدامس، کیک و آبنبات به سگتان خودداری نمایید. زایلیتول درمحصولاتی همچون خمیردندان نیز وجود دارند که باعث نارسایی کبدی در سگ ها می شود.

منبع: WebMD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *